Działanie profesjonalne i koncept „myśląc transformacje”

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.04

Słowa kluczowe:

action, transformation, pensée

Abstrakt

Międzynarodowe tendencje w kierunku profesjonalizacji „poprzez” i „w” nauczaniu na poziomie wyższym przyspieszyły pojawienie się procesu kształcenia profesjonalnego, które nie zadowala się przygotowaniem przesłane do przewidywanego działania profesjonalnego, ale wprost przygotowuje do tego działania. W szczególności zaś do myślenia profesjonalnego, które odnosi się zarówno do procesów transformacji, jak też samo nią jest. Rozwijając w tym artykule koncept „transfromacje”, omawiamy liczne wymiary tego „myślenia”. Analizujemy m.in.: – myślenie o odziaływaniu na drugiego ujmowane jako oddziaływanie na jego aktywność; – myślenie o oddziaływaniu na aktywność drugiego ujmowane jest w kategoriach wzajemnego powiązania (couplage) między podmiotem działającym i aktywnością podmiotu, wobec którego skierowane jest oddziaływanie; – myślenie o tym, że oddziaływanie na drugiego jest również oddziaływaniem na uprzednią dynamikę aktywności podmiotu, wobec którego oddziałujemy; – myślenie o tym, że oddziaływanie na aktywność drugiego stanowi konstruowanie sytuacji działania; – oddziaływanie na aktywność drugiego jest także transformacją swego postępowania w trakcie działania; – oddziaływanie na aktywność drugiego jest też gotowością na wyodrębnienie transformacji intencjonalnych i transformacji dokonanych/zrealizowanych; – zaangażowanie w badania nad swym postępowaniem profesjonalnym jest także transformacją siebie.

Biogram autora

Jean-Marie Barbier, Conservatoire National des Arts et Métiers et Chaire Unesco – ICP, Paris, France

Barbier Jean-Marie, profesor emeritus w Conservatoire National des Arts et Métiers w Paryżu, specjalista w dziedzinie edukacji dorosłych, analizy aktywności i procesów konstruowania doświadczenia. W badaniach, kształceniu i działaniu profesjonalnym przyjmuje paradygmat określany jako „odkrycie aktywności” (entrée activité). Jest doktorem honoris causa Université Catholique w Louvain. Wraz z Augustin Mutuale jest odpowiedzialny za Katedrę UNESCO ‘Formation Professionnelle, Construction Personnelle, Transformations Sociales’, w Institut Catholique w Paryżu. Jest przewodniczącym Biennale Internationale de l’Education, de la Formation et des Pratiques Professionnelles.

Bibliografia

Astier P. (2003) La fonction situante de l’activité « Recherche et Formation », n° 42 : 87–98, https://www.persee.fr/doc/refor_0988-1824_2003_num_42_1_1828
Google Scholar

Barbier J.-M. (1991) Elaboration de projet et planification, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Barbier J.-M. (2017) Vocabulaire d’analyse des activités. Penser les conceptualisations ordinaires, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Barbier J.-M., Durand M. (dir.) (2017) Encyclopédie ďanalyse des activités, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Bertaux. D. (2015) Le care comme partie émergée de la production de la vie, « Revue des Sciences Sociales», n° 52 : 118–128, https://journals.openedition.org/revss/3257
Google Scholar

Berthoz A. (2008) Physiologie de la perception et de l’action, « Annuaire du Collège de France », n° 108 : 303–327, https://journals.openedition.org/annuaire-cdf/314
Google Scholar

Canguilhelm G. (1966) Le normal et le pathologique, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Clot Y. (2006) La fonction psychologique du travail, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Dewey J. (1993) Logique. La théorie de l’enquête, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Dubosq J., Clot Y. (2010) L’autoconfrontation croisée comme instrument d’action au travers du dialogue : objets, adresses et gestes renouvelés, « Revue d’anthropologie des connaissances » , vol. 4, n° 2 : 255–286, https://www.cairn.info/revue-anthropologie-des-connaissances-2010-2-page-255.htm
Google Scholar

Dutoit M. coord. (2018) Apprendre d’une expérience rare, Paris, L’Harmattan.
Google Scholar

Eluard P., Chagal M. (1946) Le dur désir de durer, Paris, Éditions Arnold Bordas.
Google Scholar

Fleury C. (2018) Les irremplaçables, Paris, Gallimard.
Google Scholar

Freud S. (1985 [1937]) L’analyse avec fin et l’analyse sans fin, traduction collective in : S. Freud, Résultats, idées, problèmes, tome II, Paris, Presses Universitaires de France.
Google Scholar

Gégout P. (2014) John Dewey La quête de certitude, « Recherches & éducations » [En ligne], 14, http://journals.openedition.org/rechercheseducations/2464, https://doi.org/10.4000/rechercheseducations
Google Scholar

Honneth A. (2007) La réification. Petit traité de théorie critique, trad. S. Haber, Paris, Gallimard.
Google Scholar

James W. (2005) Essais d’empirisme radical, trad. M. Girel, Paris, Agone.
Google Scholar

Jullien F. (2009) Les transformations silencieuses, Paris, Grasset.
Google Scholar

Lojkine J. (2018) L’anthroponomie de Paul Boccara , « La Pensée », n° 1/393 : 79–90, https://www.cairn.info/revue-la-pensee-2018-1-page-79.htm
Google Scholar

Malaterrre Ch. (2010) Les origines de la vie. Émergence ou explication réductive, Paris, Hermann.
Google Scholar

Meyerson I. (1995) Les fonctions psychologiques et les oeuvres, Paris, Albin-Michel.
Google Scholar

Nieztsche (2020) Rhétorique, Écrits philologiques, t. 10, trad. A. Merker, présentation A. Merker, Paris, Les Belles Lettres.
Google Scholar

Pagès M. (1977) Le travail amoureux. Eloge ďincertitude, Paris, Éditions Bordas.
Google Scholar

Simondon G. (2007), Ľindividuation psychique et collective : à la lumière des notions de forme, information, potentiel et métastabilité, Paris, Éditions Aubier.
Google Scholar

Tap P. (1987) Identité, style personnel et transformation des rôles sociaux, « Bulletin de Psychologie », t. XL, n° 379 : 399–403, http://www.pierretap.com/pdfs/71.pdf
Google Scholar

Theureau J. (2010) La constitution des savoirs dans ľaction, « Intellectica. Revue de l’Association pour la Recherche Cognitive”, n° 53–54/1–2. Philosophie, Technologie et Cognition : 95–127, www.persee.fr/doc/intel_0769-4113_2010_num_53_1_1180 ; https://doi.org/10.3406/intel.2010.1180
Google Scholar

Vygotski L. (2019) Pensée et langage, trad. F. Sève, présentation J. Piaget, Y. Clot, L. Sève, Paris, Éditeur La Dispute.
Google Scholar

Weill-Fassina A. (2016) L’image opérative de Dimitri Ochanine en contexte, « Perspectives interdisciplinaires sur le travail et la santé » [En ligne], n° 1/18 : 1–30, http://journals.openedition.org/pistes/4655 , https://doi.org/10.4000/pistes.4655
Google Scholar

Brossard M. (2004) Vygotsky Lectures et perspectives de recherches en éducation, https://books.openedition.org/septentrion/14163?lang=fr [consulté : 5.04.2021].
Google Scholar

Dutoit M., Barbier J.-M. (2018) Ni auto-formation, ni hétéro-formation : le concept ďapprentissage conjoint, « The Conversation », 1 November, https://theconversation.com/ni-auto-formation-ni-hetero-formation-le-concept-dapprentissage-conjoint-103651 [consulté : 5.04.2021].
Google Scholar

Jaspers K. (1958) Von der Wahrheit. Munich, R. Piper, https://www.degruyter.com/view/book/9783112312643/10.1515/9783112312643-008.xml [consulté : 5.04.2021].
Google Scholar

##submission.downloads##

Opublikowane

2021-10-29

Jak cytować

Barbier, J.-M. (2021). Działanie profesjonalne i koncept „myśląc transformacje”. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 13(2), 25-47. https://doi.org/10.18778/2450-4491.13.04

Inne teksty tego samego autora