Purity or Danger? Is It Useful to Combine Understanding with Causal Explanation in Cultural Anthropology and Humanistic Sociology?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.4.01Keywords:
understanding, explanation, maximal interpretation, consilienceAbstract
For the two last decades cultural social sciences have been facing critical methodological transformation. The widespread tendency in qualitative research to mingling and synthesizing differing interpretive paradigms has been recently confronted with a venture to integration of science and the humanities. This current is not a plain revitalization of historical tendency to submit interpretive methods to scientific explanation of social life, but is seeking a new theoretical base to establish a balance between hermeneutic and causal analysis. This essay discusses different theoretical concepts of the relationship between hermeneutic interpretation and causal explanation. It introduces a concept of “maximal interpretation” devised inside the strong program of cultural sociology as a procedure of unified interpretive-causal analysis of historical events, and analyzes this innovation with theoretical lenses of grid-group theory.
Downloads
References
Abbott Andrew (2001) Chaos of Disciplines. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Alexander Jeffrey C. (1984) Three Models of Culture and Society Relations: Toward an Analysis of Watergate. „Sociological Theory”, vol. 2, s. 290–314.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/223351
Alexander Jeffrey C. (2010) Znaczenia społeczne. Studia z socjologii kulturowej. Przełożyli Stanisław Burdziej, Jacek Gądecki. Warszawa: Nomos.
Google Scholar
Alexander Jeffrey C., Smith Phillip (2003) The Strong Program in Cultural Sociology: Elements of a Structural Hermeneutics [w:] Jeffrey C. Alexander, ed., The Meanings of Social Life: A Cultural Sociology. Oxford: Oxford University Press, s. 11–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195160840.003.0011
Bailey Robert B. (1958) Sociology Faces Pessimism: A Study of European Sociological Thought Amidst a Fading Optimism. The Hague: Martinus Nijhoff.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-015-0859-9
Balas Nikola (2015) On Dualism and Monism in Anthropology: The Case of Clifford Geertz. „Journal of the Anthropological Society of Oxford”, vol. 7, s. 128–152.
Google Scholar
Barnard Allan (2000) History and Theory in Anthropology. Cambridge, New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
Beck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Bloor David (1993) Wielościany i nieczyste zwierzęta z Księgi Kapłańskiej [w:] Barry Barnes, David Bloor, red., Mocny program socjologii wiedzy. Przełożył Ziemowit Jankiewicz. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 275–319.
Google Scholar
Browne Craig (2013) Isaac Ariail Reed, Interpretation and Social Knowledge: On the Use of Theory in the Human Sciences. „International Sociology”, vol. 28, s. 230–233.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0268580913477967b
Brozek Bartosz (b.d.) Filozofia interpretacji [dostęp 1 marca 2015 r.]. Dostępny w Internecie https://www.academia.edu/2382928/Filozofia_interpretacji_-_podsumowanie
Google Scholar
Collins Harry, Pinch Trevor (1993) The Golem: What Everyone Should Know about Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S. (2009) Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych [w:] Norman K . Denzin, Yvonna S. Lincoln, red., Metody badań jakościowych. Przełożył Krzysztof Podemski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 19–57.
Google Scholar
Derra Aleksandra (2007) Lebensform as a Wittgensteinian Way of Understanding Culture. Theoretical Perspectives for the (Intercultural) Dialogue [w:] Christian Kanzian, Edmund Runggaldier, eds., Cultures. Conflict-Analysis-Dialogue. Proceedings of the 29th International Ludwig Wittgenstein Symposium. Kirchberg. Frankfurt: Ontos Verlag, s. 33–43.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1515/9783110328936.33
Douglas Mary, ed. (1992) Essays in the Sociology of Perception. London: Routlege.
Google Scholar
Douglas Mary (2004) Symbole naturalne. Rozważania o kosmologii. Przełożyła Ewa Dżurak. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Douglas Mary, Wildavsky Aron (1982) Risk and Culture. An Essay on the Selection of Technical and Environmental Dangers. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520907393
Drozdowski Rafał, Szlendak Tomasz (2013) Socjologia wobec złożoności współczesnego świata. „Studia Socjologiczne”, t. 211, s. 7–18.
Google Scholar
Eller Jack D. (2009) Cultural Anthropology: Global Forces, Local Lives. New York, London: Routledge.
Google Scholar
Gadamer Hans-Georg (2007) Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Garfinkel Harold (1984) Racjonalne cechy działalności naukowej i potocznej [w:] Edmund Mokrzycki, red., Kryzys i schizma. Przełożyła Dorota Lachowska. Warszawa: PIW, s. 193–220.
Google Scholar
Geertz Clifford (2005a) Interpretacja kultur. Wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Geertz Clifford (2005b) Wiedza lokalna. Dalsze eseje z zakresu antropologii interpretatywnej. Przełożyła Dorota Wolska. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Hajer Maarten (1993) Discourse Coalitions and the Institutionalisation of Practice, The Case of Acid Rain in Britain [w:] Forester John, Fischer Frank, eds., The Argumentative Turn in Policy and Planning. Durham: Duke University Press, s. 43–76.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1215/9780822381815-003
Hedstroem Peter, Swedberg Richard (1998) Social Mechanisms: An Analytical Approach to Social Theory. New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511663901
Heidegger Martin (1994) Bycie i czas. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Heisenberg Werner (1987) Część i całość. Rozmowy o fizyce atomu. Przełożył Kazimierz Napiórkowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Hempel Carl G. (1968) Podstawy nauk przyrodniczych. Przełożyła Barbara Stanosz. Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Hirschman Daniel, Reed Isaak A. (2014) Formation Stories and Causality in Sociology. „Sociological Theory”, vol. 32, s. 259–282.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0735275114558632
Hoyningen-Huene Paul (1987) Context of Discovery and Context of Justification. „Studies in History and Philosophy of Science”, vol. 18, s. 501–515.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/0039-3681(87)90005-7
Jamison Andrew (2006) Social Movements and Science: Cultural Appropriations of Cognitive Praxis. „Science as Culture”, vol. 15, s. 45–59.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/09505430500529722
Jasanoff Sheila (2004) Ordering Knowledge, Ordering Society [w:] Jasanoff Sheila, ed., States of Knowledge: The Co-Production of Science and Social Order. London: Routledge, s. 13–45.
Google Scholar
Joas Hans (2009) Powstawanie wartości. Przełożył Michał Kaczmarczyk. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Knorr-Cetina Karin (1999) Epistemic Cultures: How the Sciences Make Knowledge. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4159/9780674039681
Kuhn Thomas (2001) Struktura rewolucji naukowych. Przełożyły Halina Ostromęcka, Justyna Nowotniak. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Google Scholar
Laitin David (1988) Political Culture and Political Preferences. „The American Political Science Review”, vol. 82, s. 589–597.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2307/1957403
Lakatos Imre (1995) Pisma z filozofii nauk empirycznych. Przełożył Wojciech Sady. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Latour Bruno (1988) The Pasteurization of France. Cambridge: Harvard University Press.
Google Scholar
Limoges Camille (1993) Expert Knowledge and Decision-Making in Controversy Contexts. „Public Understanding of Science”, vol. 2, s. 417–426.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1088/0963-6625/2/4/009
Little Daniel (2008) What Is Hermeneutic Explanation? [dostęp 1 marca 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://www-personal.umd.umich.edu/~delittle/Encyclopedia%20entries/hermeneutic%20explanation.htm
Google Scholar
Malinowski Bronisław (1980) Zwyczaj i zbrodnia w społeczności dzikich [w:] tenże, Dzieła, t. 2. Przełożył Józef Obrębski. Warszawa: PWN, s. 5–96.
Google Scholar
Mayring Philipp (2007) On Generalization in Qualitatively Oriented Research. „Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research”, vol. 8, art. 26 [dostęp 1 marca 2015 r.]. Dostępny w Internecie: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0703262
Google Scholar
Merton Robert (1982) Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Przełożyli Ewa Morawska, Jerzy Wertenstein-Żuławski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Mink Louis (1987) Historical Understanding. New York: Cornell University Press.
Google Scholar
Nagel Thomas (1986) The View from Nowhere. New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Ostrom Elinor (2009) A General Framework for Analyzing Sustainability of Social-Ecological Systems. „Science”, no. 325, s. 419–422.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1126/science.1172133
Pepper Stephen (1942) World Hypotheses. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
Rabinow Paul, Sullivan William M. (1979) Interpretive Social Science: A Reader. Berkeley, CA: University of California Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1525/9780520340343
Reed Isaak (2011a) Interpretation and Social Knowledge. On the Use of Theory in the Human Sciences. Chicago: University of Chicago Press.
Google Scholar
Reed Isaak (2011b) Maximal Interpretation [w:] Jeffrey C. Alexander, Philip Smith, Matthew Norton, eds., Interpreting Clifford Geertz: Cultural Investigations in the Social Sciences. New York: Palgrave Macmillan, s. 65–77.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9780230118980_7
Rex John (1998) Key Problems of Sociological Theory. London: Routledge.
Google Scholar
Reiss Julian (2007) Do We Need Mechanisms in the Social Sciences? „Philosophy of the Social Sciences”, vol. 37, s. 163–184.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0048393107299686
Ricoeur Paul (1989) Język, tekst, interpretacja. Wybór pism. Przełożyli Piotr Graff, Katarzyna Rosner. Warszawa: PIW.
Google Scholar
Ringer Fritz (1998) Max Weber’s Methodology: The Unification of the Cultural and Social Sciences. Harvard: Harvard University Press.
Google Scholar
Sahlins Marshall (2007) Jak myślą „tubylcy”. O kapitanie Cooku, na przykład. Przełożył Wojciech Usakiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Sayer Andrew (2000) Realism and Social Science. London: Sage.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781446218730
Slingerland Edward (2008) What Science Offers the Humanities: Integrating Body and Culture. New York: Cambridge University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511841163
Slingerland Edward (b.d.) Integrating Science and the Humanities: Toward a Second Wave [dostęp 10 kwietnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary-?doi=10.1.1.205.3000
Google Scholar
Slingerland Edward, Collard Mark (2012) Introduction. Creating Consilience: Toward a Second Wave [w:] Slingerland Edward, Collard Mark, eds., Creating Consilience. Oxford: Oxford University Press, s. 3–40.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199794393.003.0001
Smith Philip (2003) Narrating the Guillotine: Punishment Technology as Myth and Symbol. „Theory, Culture & Society”, vol. 20, s. 27–51.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/02632764030205002
Snow Charles P. (1999) Dwie kultury. Przełożył Tadeusz Baszniak. Warszawa: Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Somers Margaret (1994) The Narrative Constitution of Identity: A Relational and Network Approach. „Theory and Society”, vol. 23, s. 605–649.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/BF00992905
Spillman Lyn (2008) Thick Description in Causal Claims. „Culture”, vol. 22, s. 1–5.
Google Scholar
Star Susan L., Griesemer James R. (1989) Institutional Ecology, ‚Translations’ and Boundary Objects: Amateurs and Professionals in Berkeley’s Museum of Vertebrate Zoology, 1907-39. „Social Studies of Science”, vol. 19, s. 387–420.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/030631289019003001
Tarrow Sidney (2008) Polarization and Convergence in Academic Controversies. „Theory and Society”, vol. 37, s. 513–536.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/s11186-008-9065-1
Thompson Michael, Ellis Richard, Wildavsky Aaron (1990) Cultural Theory. Boulder: Westview Press.
Google Scholar
Turner Victor (2005) Gry społeczne, pola i metafory. Symboliczne działanie w społeczeństwie. Przełożył Wojciech Usakiewicz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Verweij Marco i in. (2006) Clumsy Solutions for a Complex World: The Case of Climate Change. „Public Administration”, vol. 84, s. 817–841.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-8159.2005.09566.x-i1
Walczak Bartłomiej (2013) Zwrot lingwistyczny a samorefleksyjność antropologii. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 3, s. 110–122 [dostęp 1 marca 2015 r.]. Dostępny w Internecie http://www.qualitativesociologyreview.org/PL/volume23_pl.php
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.9.3.06
Walton Douglas N. (2008) Informal Logic: A Pragmatic Approach. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Weber Max (1949) The Methodology of the Social Sciences. Przełożyli Edward A. Shills, Henry A. Finch. Glencoe, IL: The Free Press.
Google Scholar
Weber Max (1994) Etyka protestancka i duch kapitalizmu. Przełożył Jan Miziński. Lublin: Wydawnictwo Test.
Google Scholar
Wilson Edward O. (2012) Konsiliencja. Jedność wiedzy. Przełożył Jarosław Mikos. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Google Scholar
Wittgenstein Ludwig (2000) Dociekania filozoficzne. Przełożył Bogusław Wolniewicz. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.