Interview: Sociology of sport towards football hooliganism, globalization and commercialization of sport: a conversation between Wojciech Woźniak and Richard Giulianotti

Authors

  • Richard Giulianotti Uniwersytet w Loughborough, Wielka Brytania
  • Wojciech Woźniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Ogólnej, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.10

Keywords:

football, sociology of sport, sport, social theory and empirical research, football-related violence, globalization, commercialization of sport

Abstract

Richard Giulianotti is currently one of the most creative, productive and most frequently cited sociologists of sport worldwide. He began his academic career at the University of Aberdeen conducting ethnographic research on football-related violence among the supporters of Scottish clubs. He used to work also at the Durham University, currently he is a professor of sociology in School of Sport, Exercise, and Health Sciences at the Loughborough University. He was researching the topics of globalization and glocalization of football, commercialization of sport, sport mega events hosting, security, international programmes on sport for development and peace, as well as sociological theory. Professor Giulianotti is a Fellow of the Academy of Social Sciences, and a Fellow of the Royal Society of Arts. His full dossier and the list of publications is available here http://www.lboro.ac.uk/departments/ssehs/staff/professor-richard-giulianotti-.html Professor Giulianotti agreed to continue conversations unfinished during our encounters at conferences via Skype what resulted in this interview.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Richard Giulianotti, Uniwersytet w Loughborough, Wielka Brytania

Richard Giulianotti jest profesorem socjologii w School of Sport, Exercise, and Health Sciences, Loughborough University (Wielka Brytania) oraz profesorem w Telemark University College (Norwegia). Do jego głównych zainteresowań badawczych należą: sport, globalizacja, problematyka rozwoju i pokoju, sport mega-events, studia nad przestępstwami i dewiacjami, tożsamość kulturowa i metody jakościowe. Jest autorem takich książek, jak: Football: A Sociology of the Global Game (1999); Sport: A Critical Sociology (2005; drugie wydanie 2015); Ethics, Money, and Sport (razem z A. Walsh 2007); Globalization and Football (z R. Robertson 2009). Zredagował również dwanaście innych książek, opublikował liczne artykuły w międzynarodowych pismach i tomach zbiorowych, jego prace były tłumaczone na dwanaście języków.

Wojciech Woźniak, Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Ogólnej, ul. Rewolucji 1905 r. nr 41, 90-214 Łódź

Wojciech Woźniak, dr, jest socjologiem, adiunktem w Katedrze Socjologii Ogólnej na Wydziale Ekonomiczno-Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Główne zainteresowania badawcze to nierówności społeczne, dyskurs publiczny wobec kwestii społecznych, zjawisko paniki moralnej, fiński model społeczno-gospodarczy oraz socjologia sportu. Członek Fińskiego Towarzystwa Socjologicznego (Westermarck Society), Brytyjskiego Towarzystwa Socjologicznego (BSA) i Europejskiej Sieci Badaczy Polityki Społecznej (ESPAnet). Prowadził gościnne wykłady na uniwersytetach w Niemczech (Wolny Uniwersytet w Berlinie i Uniwersytet Justusa Liebiga w Giessen), w estońskim Tartu oraz na fińskich uczelniach w Tampere i Turku. W 2012 roku nakładem wydawnictwa Scholar ukazała się jego książka Nierówności społeczne w polskim dyskursie politycznym. W 2013 współredagował numer „Przeglądu Socjologicznego” zatytułowany „Globalization and Glocalization of Football. Polish and International Contexts”. Autor ponad czterdziestu artykułów w czasopismach i monografiach naukowych.

Published

2015-05-31

How to Cite

Giulianotti, R., & Woźniak, W. (2015). Interview: Sociology of sport towards football hooliganism, globalization and commercialization of sport: a conversation between Wojciech Woźniak and Richard Giulianotti. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(2), 208–217. https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.10