Aktywność zawodowa łódzkich trzydziestolatków w perspektywie kariery zawodowej w świetle analiz jakościowych
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.4.05Słowa kluczowe:
aktywność zawodowa, młodzi dorośli, kariera zawodowa, metoda studium przypadkuAbstrakt
Artykuł dotyczy doświadczeń zawodowych młodych dorosłych, analizowanych w kontekście kariery zawodowej. Teoretyczne ramy analizy stanowią teorie karier: E. Scheina oraz D. Supera, który łączy rozwój zawodowy człowieka z czynnikami roli i czynnikami sytuacyjnymi. W przeprowadzonych badaniach w paradygmacie jakościowym z wykorzystaniem metody studium indywidualnego przypadku (technika wywiadu quasi biograficznego) przedmiotem analiz uczyniono przebieg doświadczeń zawodowych młodych dorosłych łodzian, osiągających demograficzną dorosłość w roku akcesji Polski do UE, realizujących role zawodowe w warunkach rozwoju społeczeństwa rynkowego w Polsce przełomu wieków. Przeprowadzone analizy wskazują, że kariery zawodowe łódzkich trzydziestolatków są karierami poziomymi i w głąb, zróżnicowanymi według płci i poziomu wykształcenia oraz sytuacji w rodzinach pochodzenia na etapie wzrastania bohaterów biografii, ale mają też cechy wspólne. Ścieżki zawodowe badanych obejmują w wielość miejsc pracy i stanowisk, na ogół niestabilnych i niepewnych.
Pobrania
Bibliografia
Balcerowicz-Szkutnik Maria (2015) Globalizacja i jej wpływ na współczesny rynek pracy – próba oceny. „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 242, s. 24–38.
Google Scholar
Bańka Adam (1995) Wzory kariery dla mężczyzn. Zawodoznawstwo. Doradztwo zawodowe. Pośrednictwo pracy. Poznań: Wydawnictwo PRINT-B.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2002) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Beck Ulrich (2002) Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przełożył Stanisław Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Beck Ulrich (2012) Społeczeństwo światowego ryzyka. W poszukiwaniu utraconego bezpieczeństwa. Przełożył Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Bendit Rene (2006) Youth Sociology and Comparative Analises in the European Union Member States. „German Youth Institute Papers”, no. 79, s. 49–76.
Google Scholar
Bogdziewicz Piotr (2010) Współczesne kariery zawodowe: od modelu biurokratycznego do modelu przedsiębiorczego. „Zarzadzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3−4, s. 39−56.
Google Scholar
Broszkiewicz Wojciech (2014) Młodzi o młodości – definiowanie młodości i cech osobowościowych młodzieży w kontekście współczesnych wyzwań [w:] Maria Zielińska, red., Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą. „Rocznik Lubuski”, t. 40, cz. 2a, ss.73-97.
Google Scholar
Długosz Piotr (2014) Młoda generacja pogranicza wschodniego w latach 2007-2011 [w:] Piotr Długosz, Marian Niezgoda, Sławomir Solecki, red., Młodzież w społeczeństwie ryzyka. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 239−252.
Google Scholar
Domagała Wiktoria (2018) Segregacja zawodowa według płci i jej uwarunkowania w krajach OECD. Niepublikowana praca doktorska [dostęp 27 czerwca 2019 r.]. Dostępny w Internecie: http://www.wbc.poznan.pl/Content/444638/Domaga%C5%82a_Wiktoria-rozprawa_doktorska.pdf
Google Scholar
Du Bois-Reymond Manuela (1998) “I Don’t Want to Commit Myself Yet”: Young People’s Life Concepts. „Journal of Youth Studies”, vol. 1, no. 1, s. 63–79.
Google Scholar
Du Bois-Reymond Manuela, López-Blasco Andreu (2003) Yo-yo transitions and misleading trajectories: Towards integrated transition policies for young adults in Europe [w:] Andreu López-Blasco, Wallace McNeish, Andreas Walther, eds., Young people and contradictions of inclusion: Towards integrated transition policies in Europe. Oxford: Policy Press, s. 19−43.
Google Scholar
Flick Uwe (2010) Projektowanie badania jakościowego. Przełożył Paweł Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Florida Richard (2010) Narodziny klasy kreatywnej oraz jej wpływ na przeobrażenia w charakterze pracy, wypoczynku, społeczeństwa i życia codziennego. Przełożyli Tomasz Krzyżanowski, Michał Penkala. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury.
Google Scholar
Furlong Andy, Cartmel Fred (1997) Young People and Social Change. Individualization and Risk in Late Modernity. Buckingham, Philadelphia: Open University Press.
Google Scholar
Giddens Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce poźnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Grabowska-Lusińska Izabela (2012) Migrantów ścieżki zawodowe bez granic. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Grotowska-Leder Jolanta, Magdalena Rek-Woźniak, Iwona Kudlińska (2016) Polityka przebiegu życia - teoretyczne i metodologiczne ramy badań nad procesem osiągania dorosłości. „Przegląd Socjologiczny”, t. 65/2, s. 83–104.
Google Scholar
Heinz Walter (2009) Youth transitions in an age of uncertainty [w:] Andy Furlong, ed., Handbook of Youth and Young. Adulthood New perspectives and agendas. London, New York: Routledge, s. 3−13.
Google Scholar
Herr Edwin L., Cramer Stanley H. (2001) Planowanie kariery zawodowej. Przełożyła Ewa Nowowiejska-Kubów. Warszawa: Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji.
Google Scholar
Kalinowska Iwona i in. (2015) Elastyczne formy pracy. Warszawa: Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie.
Google Scholar
Kozielska Joanna (2018) Wybory edukacyjno-zawodowe młodzieży gimnazjalnej w kontekście aktualnych potrzeb rynku pracy [w:] Zielińska Maria, red., Życie jako projekt. Miejsce i rola młodzieży w świecie dorosłych. „Rocznik Lubuski”, t. 44, cz. 1, s. 73–90.
Google Scholar
Kozielska Joanna, Piorunek Magdalena (2008) Edukacja i praca w cyklu życia człowieka [w:] Elżbieta Gaweł-Luty, Jerzy Kojkoł, red., Edukacja wobec tożsamości społecznej. Gdańsk: Wydawnictwo HARMONIA, s 45−59.
Google Scholar
Kwiatkowski Eugeniusz (2002) Bezrobocie. Podstawy teoretyczne. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Łukasik J. Małgorzata (2013) Doświadczanie życie codziennego. Narracje nauczycielek na przełomie życia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Mach Bogdan (2003) Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989. Warszawa: Instytut Studiów Politycznych PAN.
Google Scholar
Mrozowicki Adam (2011) Coping with Social Change: Life Strategies of Workers in Poland’s New Capitalism. Leuven: Leuven University Press.
Google Scholar
Mrozowicki, Adam (2016) Normalisation of precariousness? Biographical experiences of young workers in the flexible forms of employment in Poland. „Przegląd Socjologii Jakościowej, t. 12, nr 2, s. 94–112.
Google Scholar
Mrozowicki Adam, Maciejewska Małgorzata (2016) Segmentacja rynku pracy, prekaryjne zatrudnienie a strategie związków zawodowych na poziomie branżowym: przypadek Polski. „Prakseologia”, nr 158/1, s. 361–391.
Google Scholar
Mrozowicki, Adam, Karolak Mateusz, Krasowska Agata (2018) Lost in Transitions? Biographical Experiences and Life Strategies of Young Precarious Workers in Poland. „Kultura i Społeczeństwo, nr 4, s. 69–89.
Google Scholar
Najduchowska Halina (1969) Drogi zawodowe kadry kierowniczej. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 25−73.
Google Scholar
Pikuła Norbert G. (2014) Marginalizacja na rynku pracy. Teorie a implikacje praktyczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Google Scholar
Pikuła Norbert G. (2016a) Rozwój zawodowy i zawodowa satysfakcja w perspektywie osób starszych. „Labor et Educatio”, nr 4, s. 39-56.
Google Scholar
Pikuła Norbert G. (2016b) Rozwój zawodowy a aktywność zawodowa emerytowanych nauczycieli [w:] Joanna M. Łukasik, Norbert G. Pikuła, Katarzyna Jagielska, red., Rozwój nauczyciela – od wczesnej do późnej dorosłości. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 159–172.
Google Scholar
Pikuła Norbert G. (2017) Czynniki różnicujące przebieg kariery zawodowej kobiet i mężczyzn – z perspektywy osób starszych. „Teraźniejszość –- Człowiek – Edukacja”, t. 20, nr 2 (78), s. 95–111.
Google Scholar
Piorunek Magdalena, red. (2004a) Młodzież w świecie współczesnym. Z badań orientacji biograficznych młodych okresu transformacji. Poznań: Wydawnictwo „Rys”.
Google Scholar
Piorunek Magdalena (2004b) Projektowanie przyszłości edukacyjno-zawodowej w okresie adolescencji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Piorunek Magdalena (2008) Edukacja i praca jako komponenty tożsamości człowieka w przestrzeni postnowoczesności [w:] Jerzy Modrzewski, Mirosław Śmiałek, Kazimierz Wojnowski, red., Relacje podmiotów w lokalnej przestrzeni edukacyjnej (Inspiracje). Kalisz, Poznań: UAM – Wydział Pedagogiczno-Artystyczny, s. 32−56.
Google Scholar
Piotrowski Konrad (2013) Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Sytuacja młodych osób z ruchowym ograniczeniem sprawności i ich sprawnych rówieśników. Wielichowo: TIPI.
Google Scholar
Piróg Danuta (2018) Kariera zawodowa nauczycieli w warunkach przemian w systemie edukacji: zarys stanu badań. „Przedsiębiorczość – Edukacja”, t. 14, s. 495–509.
Google Scholar
Poławski Paweł (2012) Precarious Generation on the Polish Labour Market. „Polityka Społeczna (English Edition)”, no. 1, s. 15–22.
Google Scholar
Reszke Irena (1994) Kształtowanie osobowości kobiet i jej wpływ na karierę zawodową. „Kwartalnik Międzynarodowego Forum Kobiet, Kobieta i Biznes”, nr 4, s. 24−37.
Google Scholar
Rokicka Ewa (1995) Wzory karier kierowniczych w gospodarce państwowej. Z badań nad ludnością dużego miasta. Łodź: WUŁ.
Google Scholar
Schein Edgar H., Van Maanen John (2013) Career Anchors: The Changing Nature of Careers Participant Workbook, 4th Edition. San Francisco: Wiley.
Google Scholar
Silverman David (2009) Prowadzenie badań jakościowych. Przełożyła Joanna Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Sińczuch Marcin (2002) Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
Google Scholar
Standing Guy (2011) The Precariat: The New Dangerous Class. London: Bloomsbury Academic.
Google Scholar
Szafraniec Krystyna (2010) Młode pokolenie a nowy ustrój. Warszawa: Wyd. IRWiR PAN.
Google Scholar
Szczupaczyński Jerzy (1998) Anatomia zarządzania organizacją. Warszawa: Międzynarodowa Szkoła Menadżerów.
Google Scholar
Walther Andreas (2006) Regimes of Youth Transitions: Choice, flexibility and security in young people’s experiences across different European contexts. „Young”, vol. 14, no. 2, s. 119–139.
Google Scholar
Wyn Johanna, White Rob (1997) Rethinking Youth. London: Sage.
Google Scholar
Zielińska Maria (2009) Wybrane elementy koncepcji życia młodych Polakow na przełomie wiekow – ciągłość i zmiana [w:] Krystyna Slany, Zygmunt Seręga, red., Sprostać zmianom: szkice o powinnościach wspołczesnej socjologii, Kraków: Zakład Wydaw. „Nomos”, ss. 231-244.
Google Scholar
Zielińska Maria, red. (2014) Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą. „Rocznik Lubuski”, t. 40, cz. 2a.
Google Scholar
Zielińska Maria, red. (2018) Życie jako projekt. Miejsce i rola młodzieży w świecie dorosłych. „Rocznik Lubuski”, t. 44, cz. 1.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.