Czy można wejść dwa razy do tej samej rzeki? Polska pamięć o Żydach i Zagładzie 25 lat później

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.1.04

Słowa kluczowe:

pamięć, niepamięć, Żydzi, Zagłada, trauma

Abstrakt

W latach 1988−1993 autorzy artykułu uczestniczyli w projekcie badawczym „Pamięć kultury żydowskiej wśród mieszkańców Podkarpacia”, w ramach którego zebrano około 400 pogłębionych wywiadów z mieszkańcami Polski południowej. Materiał ten, z różnych powodów, nie został wówczas opracowany. W 2013 roku postanowiliśmy do niego powrócić w ramach nowego projektu „Strategie pamiętania o kulturze żydowskiej w Galicji”. Odczytując na nowo materiał zebrany 25 lat temu, mieliśmy wyjątkową okazję zaobserwować, jak zmieniła się nasza percepcja wypowiedzi respondentów. Przede wszystkim dostrzegliśmy szereg ukrytych założeń, którymi posługiwaliśmy się, przeprowadzając wywiady. Pierwsze z nich to lokowanie naszych rozmówców w dyskursie, który Johannes Fabian określał jako „allochroniczny”, a więc traktowanie ich jako reprezentantów przeszłości, nienależących do naszej wspólnej teraźniejszości i nie podlegających jej wpływowi. Drugie to zdroworozsądkowa koncepcja pamięci jako mnéme, a więc jako przekazywania w teraźniejszości zakodowanego w przeszłości obrazu wydarzeń. Trzecie to przyjęcie za pewnik, że nasi rozmówcy muszą pamiętać to, co przeżyli i że właśnie treść tych przeżyć jest tym, co nam przekazują. Odczytując na nowo zebrane wywiady, poddaliśmy te założenia rewizji. Przyjęliśmy mianowicie, że wizje przeszłości są konstruowane w teraźniejszości, że służą budowie i obronie konstruktów tożsamościowych, i że to, co mówili nam respondenci, było w istocie rezultatem skomplikowanego nakładania się na siebie różnych dyskursów, w których ujmowali oni przeszłość. Samokrytycznie też musieliśmy przyznać, że odczytanie zebranego materiału z perspektywy debat, jakie przetoczyły się przez Polskę po opublikowaniu Sąsiadów i następnych książek J. T. Grossa ujawniło naiwność, z jaką 25 lat temu podchodziliśmy do stosunków polsko-żydowskich oraz pewną tendencję do marginalizacji problematyki Zagłady na rzecz nostalgicznej wizji żydowskiej kultury. Rewizja tej naiwności pozwoliła nam na dostrzeżenie w wywiadach wątków, aluzji, znaczących przemilczeń i tym podobnych, składających się na to, co określamy jako „niepamięć”, w której przeszłość ujawnia się bardziej autentycznie niż w wyartykułowanych jej obrazach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Sławomir Kapralski - Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Filozofii i Socjologii, Katedra Socjologii Kultury, ul. Podchorążych 2, 30-084 Kraków

Sławomir Kapralski, dr hab., prof. UP, socjolog, zajmuje się problematyką teorii kultury, stosunkami etnicznymi i nacjonalizmami, relacją pamięci i tożsamości, a także antysemityzmem i stosunkami polsko-żydowskimi oraz społecznościami romskimi. Autor, współautor i redaktor m.in.: Beyond the Roma Holocaust: From Resistance to Mobilisation (2017), Kierunek: przyszłość. 25 lat wolności a Romowie (2015) Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów (2012), Roma in Auschwitz (2011), Pamięć, przestrzeń, tożsamość (2010), The Jews in Poland (1999), Wartości a poznanie socjologiczne (1995).

Dariusz Niedźwiedzki - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Europeistyki, Katedra kultury i społeczeństwa Europy, ul. Jodłowa 13, 30-252 Kraków

Dariusz Niedźwiedzki, dr hab., prof. UJ, z wykształcenia socjolog i antropolog społeczny, od ponad dwudziestu lat prowadzący badania i analizy dotyczące problemów konstruowania i rekonstruowania tożsamości społecznej, migracji, pamięci społecznej, społecznych i kulturowych zmian w integrującej się Europie, konfliktów etnicznych, związków między sferą kultury i polityki. Autor, redaktor i współredaktor m.in.: Społeczno-kulturowa identyfikacja cudzoziemców. Tom I i II (2016), Pamięć i integracja społeczna na pograniczach: przypadek pogranicza polsko-niemieckiego i polsko-ukraińskiego (2015), Kultura, tożsamość i integracja europejska (2014), Migracje i tożsamość. Od teorii do analizy przypadku (2010).

Jacek Nowak - Uniwersytet Jagielloński, Instytut Socjologii, Zakład Antropologii Społecznej, ul. Grodzka 52, 30-044 Kraków

Jacek Nowak, dr hab., publikuje i wykłada z zakresu antropologii społecznej, etniczności, nacjonalizmu i religii. Zainteresowania naukowe to problematyka etniczności i narodu, pamięć zbiorowa, tożsamość społeczna. Autor wielu publikacji, m.in. Społeczne reguły pamiętania. Antropologia pamięci zbiorowej (2011) i Zaginiony świat? Nazywają ich Łemkami (2000).

Bibliografia

Alexander Jeffrey C. (2012) Trauma. A Social Theory. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Aradau Claudia i in., red. (2014) Critical Security Methods: New Frameworks for Analysis. London-New York: Routledge.
Google Scholar

Assmann Aleida (2016) Formen des Vergessens. Göttingen: Wallstein Verlag.
Google Scholar

Augé Marc (2004) Oblivion. Przełożyła Marjolijn de Jager. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar

Balzacq Thierry, red., (2011), Securitization Theory. How Security Problems Emerge and Dissolve. London-New York: Routledge.
Google Scholar

Banasiewicz-Ossowska Ewa (2007) Między dwoma światami. Żydzi w kulturze polskiej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Google Scholar

Bauer Yehuda (2001) Rethinking the Holocaust. New Haven: Yale University Press.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (1992) Mortality, Immortality and Other Life Strategies. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2005) Liquid Life. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Benz Wolfgang (2004) Anti-Semitism in Europe. Traditions, Structures, Manifestations. Uppsala: Uppsala University.
Google Scholar

Berger Peter L. (1963) Invitation to Sociology. New York: Doubleday.
Google Scholar

Bloch Maurice (2012) Anthropology and the Cognitive Challenge. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Bielik-Robson Agata (2000) Inna nowoczesność. Pytanie o współczesną formułę duchowości, Kraków: Universitas.
Google Scholar

Browning Christopher. S., Joenniemi Pertti (2017) Ontological Security, Self-Articulation and the Securitization of Identity, „Cooperation and Conflict”, vol. 52, no. 1, s. 31−47.
Google Scholar

Buchowski Michał (2017) Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Burawoy Michael (2003) Revisits. An outline of a theory of reflexive ethnography. „American Sociological Review”, vol. 68, no. 5, s. 645–679.
Google Scholar

Burke Peter J. (2013) Identity, Social [w:] Byron Kaldis, ed., Encyclopedia of Philosophy and the Social Sciences, vol. 1. Los Angeles: Sage, s. 454−457.
Google Scholar

Cała Alina (1992) Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Cała Alina (2012) Żyd – wróg odwieczny. Antysemityzm w Polsce i jego źródła. Warszawa: Wydawnictwo Nisza.
Google Scholar

CBOS (2015) Postrzeganie Żydów i relacji polsko-żydowskich. Komunikat z badań, nr 112.
Google Scholar

Clifford James (2000) Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. Przełożyła Ewa Dżurak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar

Connerton Paul (2012) Jak społeczeństwa pamiętają? Przełożył Marcin Napiórkowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar

Corry Olaf (2012) Securitisation and “Riskification”: Second-Order Security and the Politics of Climate Change. „Millennium – Journal of International Studies”, vol. 40, no. 2, s. 235–258.
Google Scholar

Fabian Johannes (1983) Time and the Other. How Anthropology Makes Its Object. New York: Columbia.
Google Scholar

Feierstein Daniel (2012) The Concept of “Genocidal Social Practices” [w:] Adam Jones, red., New Directions in Genocide Research. London, New York: Routledge, s. 18−35.
Google Scholar

Forecki Piotr (2010) Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar

Friedman Jonathan (1994) Cultural Identity and Global Process. London: SAGE.
Google Scholar

Geertz Clifford (2010) Po fakcie. Dwa kraje, cztery dekady, jeden antropolog Przełożył Tomasz Tesznar. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Giddens Anthony (1994) Living in a Post-Traditional Society [w:]: Ulrich Beck, Anthony Giddens, Scott Lash, Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. Stanford: Stanford University Press, s. 56−109.
Google Scholar

Gross Jan T. (2000) Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka. Sejny: Pogranicze.
Google Scholar

Gruber Ruth E. (2002) Virtually Jewish. Reinventing Jewish Culture in Europe. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar

Hannerz Ulf (1989) Notes on the Global Ecumene. „Public Culture”, vol. 1, no. 2, s. 66−75.
Google Scholar

Hobsbawm Eric, Ranger Terence, eds. (1983) The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Hoffman Eva (2004) After Such Knowledge. A Meditation on the Aftermath of the Holocaust. London: Vintage.
Google Scholar

Hoffman Eva (1997) Shtetl. The Life and Death of a Small Town and the World of Polish Jews. Boston, New York: Houghton Mifflin.
Google Scholar

Janicka Elżbieta (2015) Pamięć przyswojona. Koncepcja polskiego doświadczenia zagłady Żydów jako traumy zbiorowej w świetle rewizji kategorii świadka. „Studia Litteraria et Historica”, nr 3−4, s. 148−227.
Google Scholar

Kansteiner Wulf (2004) Genealogy of a category mistake: a critical intellectual history of the cultural trauma metaphor. „Rethinking History: The Journal of Theory and Practice”, vol. 8, no. 2, s. 193−221.
Google Scholar

Kapralski Sławomir (2001) Battlefields of Memory: Landscape and Identity in Polish-Jewish Relations. „History and Memory”, vol. 13, no. 2, s. 35−58.
Google Scholar

Kapralski Sławomir (2012) Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Kapralski Sławomir (2015) Amnesia, Nostalgia, and Reconstruction: Shifting Modes of Memory in Poland’s Jewish Spaces [w:] Erica Lehrer, Michael Meng, eds. Jewish Space in Contemporary Poland. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, s. 149−169.
Google Scholar

Katznelson Ira (1995) Uwagi na temat tożsamości, rasy i polityki społecznej w Stanach Zjednoczonych [w:] Krzysztof Michalski, red., Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Kraków-Warszawa: Znak, s. 73−89.
Google Scholar

Kinnvall Catarina (2004) Globalization and Religious Nationalism: Self, Identity, and the Search for Ontological Security. „Political Psychology”, vol. 25, no. 5, s. 741−767.
Google Scholar

Krajewski Marek (2003) Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Google Scholar

Kurczewska Joanna, red. (1999) Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

LaCapra Dominick (2001) Writing History, Writing Trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Google Scholar

Markowski Radosław (2018) Miastko. I co z tego? „Gazeta Wyborcza – Magazyn Świąteczny”, 10−11 lutego.
Google Scholar

Mälksoo Maria (2015) “Memory must be defended”: Beyond the Politics of Mnemonical Security. „Security Dialogue”, vol. 46, no. 3, s. 221−237.
Google Scholar

Meng Michael (2011) Shattered Spaces: Encountering Jewish Ruins in Postwar Germany and Poland. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Google Scholar

Misztal Barbara A. (2003) Theories of Social Remembering. Maidenhead – Philadelphia: Open University Press.
Google Scholar

Misztal Barbara A. (2004) The Sacralization of Memory. „European Journal of Social Theory”, vol. 7, no. 1, s. 67−81.
Google Scholar

Misztal Bronisław (2000) Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Mokrzycki Edmund (2001) Bilans niesentymentalny. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar

Nijakowski Lech M. (2007) Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar

Novick Peter (2001) The Holocaust and Collective Memory. The American Experience. London: Bloomsbury.
Google Scholar

Nowak Jacek, Kapralski Sławomir, Niedźwiedzki Dariusz (2018) On the Banality of Forgetting. Tracing the Memory of Jewish Culture in Poland. Berlin: Peter Lang.
Google Scholar

Pawlak Marek (2018) Zawstydzona tożsamość. Emocje, ideologie i władza w życiu polskich migrantów w Norwegii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Prager Jeffrey (1998) Presenting the Past. Psychoanalysis and the Sociology of Misremembering. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Google Scholar

Ricoeur Paul (2003) O sobie samym jako innym. Przełożył Bogdan Chełstowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Roskies Diane K., Roskies David G. (1975) The Shtetl Book: An Introduction To East European Jewish Life And Lore. New York: Ktav Publishing House.
Google Scholar

Schmidt Siegfried J. (2008) Memory and Remembrance: A Constructivist Approach, [w:] Astrid Erll, Ansgar Nünning, Sara B. Young, eds., Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter, s. 191−202.
Google Scholar

Schütz Alfred (1962) Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action [w:] tenże, Collected Papers, vol. 1: The Problem of Social Reality. The Hague: Nijhoff, s. 3−47.
Google Scholar

Szacki Jerzy (1971) Tradycja. Przegląd problematyki. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Szacki Jerzy (1999) Nauki społeczne wobec wielkiej zmiany [w:] Kurczewska J. red., Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 123−133.
Google Scholar

Sztompka Piotr (2002) Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Google Scholar

Sztompka Piotr, red. (1999) Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Tajfel Henri., Turner John C. (1986) The Social Identity Theory of Inter-Group Behavior [w:] Stephen Worchel, William G. Austin, eds., Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson-Hall Publishers, s. 7−24.
Google Scholar

Tokarska-Bakir Joanna (2004) Rzeczy mgliste. Eseje i studia. Sejny: Pogranicze.
Google Scholar

Tokarska-Bakir Joanna (2008) Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa: Wydawnictwa W.A.B.
Google Scholar

Törnqvist-Plewa Barbara (2005) The Jedwabne Killings – A Challenge for Polish Collective Memory [w:] Klas-Göran Karlsson, Ulf Zander, eds., Echoes of the Holocaust. Historical Cultures in Contemporary Europe. Lund: Nordic Academic Press, s. 141−176.
Google Scholar

Vinitzky-Seroussi Vered, Teeger Chana (2010) Unpacking the Unspoken: Silence in Collective Memory and Forgetting. „Social Forces”, vol. 88, no. 3, s. 1103−1112.
Google Scholar

Waller James (2002) Becoming Evil. How Ordinary People Commit Genocide and Mass Killing. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Wnuk-Lipiński Edmund, Ziółkowski Marek, red. (2001) Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy. Warszawa: ISP PAN.
Google Scholar

Yerushalmi Yosef Hayim (1996) Zakhor: Jewish History and Jewish Memory. Seattle: University of Washington Press.
Google Scholar

Zerubavel Eviatar (1996) Social Memories: Steps to a Sociology of the Past. “Qualitative Sociology”, vol. 19, no. 3, s. 283−299.
Google Scholar

Zerubavel Eviatar (2015) Hidden in Plain Sight: The Social Structure of Irrelevance. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Ziółkowski Marek (2002) Dziedziczenie i wybór. Zwiększenie możliwości wyboru, nierówności społeczne i problemy społecznej tożsamości, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 5−35.
Google Scholar

Ziółkowski Marek (2001) Pamięć i zapominanie: trupy w szafie polskiej zbiorowej pamięci. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3−4, s. 3−22.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2019-05-14

Jak cytować

Kapralski, S., Niedźwiedzki, D., & Nowak, J. (2019). Czy można wejść dwa razy do tej samej rzeki? Polska pamięć o Żydach i Zagładzie 25 lat później. Przegląd Socjologii Jakościowej, 15(1), 42–70. https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.1.04

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.