Czy można wejść dwa razy do tej samej rzeki? Polska pamięć o Żydach i Zagładzie 25 lat później
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.15.1.04Słowa kluczowe:
pamięć, niepamięć, Żydzi, Zagłada, traumaAbstrakt
W latach 1988−1993 autorzy artykułu uczestniczyli w projekcie badawczym „Pamięć kultury żydowskiej wśród mieszkańców Podkarpacia”, w ramach którego zebrano około 400 pogłębionych wywiadów z mieszkańcami Polski południowej. Materiał ten, z różnych powodów, nie został wówczas opracowany. W 2013 roku postanowiliśmy do niego powrócić w ramach nowego projektu „Strategie pamiętania o kulturze żydowskiej w Galicji”. Odczytując na nowo materiał zebrany 25 lat temu, mieliśmy wyjątkową okazję zaobserwować, jak zmieniła się nasza percepcja wypowiedzi respondentów. Przede wszystkim dostrzegliśmy szereg ukrytych założeń, którymi posługiwaliśmy się, przeprowadzając wywiady. Pierwsze z nich to lokowanie naszych rozmówców w dyskursie, który Johannes Fabian określał jako „allochroniczny”, a więc traktowanie ich jako reprezentantów przeszłości, nienależących do naszej wspólnej teraźniejszości i nie podlegających jej wpływowi. Drugie to zdroworozsądkowa koncepcja pamięci jako mnéme, a więc jako przekazywania w teraźniejszości zakodowanego w przeszłości obrazu wydarzeń. Trzecie to przyjęcie za pewnik, że nasi rozmówcy muszą pamiętać to, co przeżyli i że właśnie treść tych przeżyć jest tym, co nam przekazują. Odczytując na nowo zebrane wywiady, poddaliśmy te założenia rewizji. Przyjęliśmy mianowicie, że wizje przeszłości są konstruowane w teraźniejszości, że służą budowie i obronie konstruktów tożsamościowych, i że to, co mówili nam respondenci, było w istocie rezultatem skomplikowanego nakładania się na siebie różnych dyskursów, w których ujmowali oni przeszłość. Samokrytycznie też musieliśmy przyznać, że odczytanie zebranego materiału z perspektywy debat, jakie przetoczyły się przez Polskę po opublikowaniu Sąsiadów i następnych książek J. T. Grossa ujawniło naiwność, z jaką 25 lat temu podchodziliśmy do stosunków polsko-żydowskich oraz pewną tendencję do marginalizacji problematyki Zagłady na rzecz nostalgicznej wizji żydowskiej kultury. Rewizja tej naiwności pozwoliła nam na dostrzeżenie w wywiadach wątków, aluzji, znaczących przemilczeń i tym podobnych, składających się na to, co określamy jako „niepamięć”, w której przeszłość ujawnia się bardziej autentycznie niż w wyartykułowanych jej obrazach.
Pobrania
Bibliografia
Alexander Jeffrey C. (2012) Trauma. A Social Theory. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Aradau Claudia i in., red. (2014) Critical Security Methods: New Frameworks for Analysis. London-New York: Routledge.
Google Scholar
Assmann Aleida (2016) Formen des Vergessens. Göttingen: Wallstein Verlag.
Google Scholar
Augé Marc (2004) Oblivion. Przełożyła Marjolijn de Jager. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Google Scholar
Balzacq Thierry, red., (2011), Securitization Theory. How Security Problems Emerge and Dissolve. London-New York: Routledge.
Google Scholar
Banasiewicz-Ossowska Ewa (2007) Między dwoma światami. Żydzi w kulturze polskiej. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze.
Google Scholar
Bauer Yehuda (2001) Rethinking the Holocaust. New Haven: Yale University Press.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (1992) Mortality, Immortality and Other Life Strategies. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2005) Liquid Life. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Benz Wolfgang (2004) Anti-Semitism in Europe. Traditions, Structures, Manifestations. Uppsala: Uppsala University.
Google Scholar
Berger Peter L. (1963) Invitation to Sociology. New York: Doubleday.
Google Scholar
Bloch Maurice (2012) Anthropology and the Cognitive Challenge. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Bielik-Robson Agata (2000) Inna nowoczesność. Pytanie o współczesną formułę duchowości, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Browning Christopher. S., Joenniemi Pertti (2017) Ontological Security, Self-Articulation and the Securitization of Identity, „Cooperation and Conflict”, vol. 52, no. 1, s. 31−47.
Google Scholar
Buchowski Michał (2017) Czyściec. Antropologia neoliberalnego postsocjalizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar
Burawoy Michael (2003) Revisits. An outline of a theory of reflexive ethnography. „American Sociological Review”, vol. 68, no. 5, s. 645–679.
Google Scholar
Burke Peter J. (2013) Identity, Social [w:] Byron Kaldis, ed., Encyclopedia of Philosophy and the Social Sciences, vol. 1. Los Angeles: Sage, s. 454−457.
Google Scholar
Cała Alina (1992) Wizerunek Żyda w polskiej kulturze ludowej. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Cała Alina (2012) Żyd – wróg odwieczny. Antysemityzm w Polsce i jego źródła. Warszawa: Wydawnictwo Nisza.
Google Scholar
CBOS (2015) Postrzeganie Żydów i relacji polsko-żydowskich. Komunikat z badań, nr 112.
Google Scholar
Clifford James (2000) Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka. Przełożyła Ewa Dżurak. Warszawa: Wydawnictwo KR.
Google Scholar
Connerton Paul (2012) Jak społeczeństwa pamiętają? Przełożył Marcin Napiórkowski. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Corry Olaf (2012) Securitisation and “Riskification”: Second-Order Security and the Politics of Climate Change. „Millennium – Journal of International Studies”, vol. 40, no. 2, s. 235–258.
Google Scholar
Fabian Johannes (1983) Time and the Other. How Anthropology Makes Its Object. New York: Columbia.
Google Scholar
Feierstein Daniel (2012) The Concept of “Genocidal Social Practices” [w:] Adam Jones, red., New Directions in Genocide Research. London, New York: Routledge, s. 18−35.
Google Scholar
Forecki Piotr (2010) Od „Shoah” do „Strachu”. Spory o polsko-żydowską przeszłość i pamięć w debatach publicznych. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Friedman Jonathan (1994) Cultural Identity and Global Process. London: SAGE.
Google Scholar
Geertz Clifford (2010) Po fakcie. Dwa kraje, cztery dekady, jeden antropolog Przełożył Tomasz Tesznar. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Giddens Anthony (1994) Living in a Post-Traditional Society [w:]: Ulrich Beck, Anthony Giddens, Scott Lash, Reflexive Modernization: Politics, Tradition and Aesthetics in the Modern Social Order. Stanford: Stanford University Press, s. 56−109.
Google Scholar
Gross Jan T. (2000) Sąsiedzi. Historia zagłady żydowskiego miasteczka. Sejny: Pogranicze.
Google Scholar
Gruber Ruth E. (2002) Virtually Jewish. Reinventing Jewish Culture in Europe. Berkeley: University of California Press.
Google Scholar
Hannerz Ulf (1989) Notes on the Global Ecumene. „Public Culture”, vol. 1, no. 2, s. 66−75.
Google Scholar
Hobsbawm Eric, Ranger Terence, eds. (1983) The Invention of Tradition. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar
Hoffman Eva (2004) After Such Knowledge. A Meditation on the Aftermath of the Holocaust. London: Vintage.
Google Scholar
Hoffman Eva (1997) Shtetl. The Life and Death of a Small Town and the World of Polish Jews. Boston, New York: Houghton Mifflin.
Google Scholar
Janicka Elżbieta (2015) Pamięć przyswojona. Koncepcja polskiego doświadczenia zagłady Żydów jako traumy zbiorowej w świetle rewizji kategorii świadka. „Studia Litteraria et Historica”, nr 3−4, s. 148−227.
Google Scholar
Kansteiner Wulf (2004) Genealogy of a category mistake: a critical intellectual history of the cultural trauma metaphor. „Rethinking History: The Journal of Theory and Practice”, vol. 8, no. 2, s. 193−221.
Google Scholar
Kapralski Sławomir (2001) Battlefields of Memory: Landscape and Identity in Polish-Jewish Relations. „History and Memory”, vol. 13, no. 2, s. 35−58.
Google Scholar
Kapralski Sławomir (2012) Naród z popiołów. Pamięć zagłady a tożsamość Romów. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Kapralski Sławomir (2015) Amnesia, Nostalgia, and Reconstruction: Shifting Modes of Memory in Poland’s Jewish Spaces [w:] Erica Lehrer, Michael Meng, eds. Jewish Space in Contemporary Poland. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, s. 149−169.
Google Scholar
Katznelson Ira (1995) Uwagi na temat tożsamości, rasy i polityki społecznej w Stanach Zjednoczonych [w:] Krzysztof Michalski, red., Tożsamość w czasach zmiany. Rozmowy w Castel Gandolfo. Kraków-Warszawa: Znak, s. 73−89.
Google Scholar
Kinnvall Catarina (2004) Globalization and Religious Nationalism: Self, Identity, and the Search for Ontological Security. „Political Psychology”, vol. 25, no. 5, s. 741−767.
Google Scholar
Krajewski Marek (2003) Kultury kultury popularnej. Poznań: Wydawnictwo UAM.
Google Scholar
Kurczewska Joanna, red. (1999) Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
LaCapra Dominick (2001) Writing History, Writing Trauma. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
Google Scholar
Markowski Radosław (2018) Miastko. I co z tego? „Gazeta Wyborcza – Magazyn Świąteczny”, 10−11 lutego.
Google Scholar
Mälksoo Maria (2015) “Memory must be defended”: Beyond the Politics of Mnemonical Security. „Security Dialogue”, vol. 46, no. 3, s. 221−237.
Google Scholar
Meng Michael (2011) Shattered Spaces: Encountering Jewish Ruins in Postwar Germany and Poland. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Google Scholar
Misztal Barbara A. (2003) Theories of Social Remembering. Maidenhead – Philadelphia: Open University Press.
Google Scholar
Misztal Barbara A. (2004) The Sacralization of Memory. „European Journal of Social Theory”, vol. 7, no. 1, s. 67−81.
Google Scholar
Misztal Bronisław (2000) Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków: Universitas.
Google Scholar
Mokrzycki Edmund (2001) Bilans niesentymentalny. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Google Scholar
Nijakowski Lech M. (2007) Domeny symboliczne. Konflikty narodowe i etniczne w wymiarze symbolicznym. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Google Scholar
Novick Peter (2001) The Holocaust and Collective Memory. The American Experience. London: Bloomsbury.
Google Scholar
Nowak Jacek, Kapralski Sławomir, Niedźwiedzki Dariusz (2018) On the Banality of Forgetting. Tracing the Memory of Jewish Culture in Poland. Berlin: Peter Lang.
Google Scholar
Pawlak Marek (2018) Zawstydzona tożsamość. Emocje, ideologie i władza w życiu polskich migrantów w Norwegii. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Prager Jeffrey (1998) Presenting the Past. Psychoanalysis and the Sociology of Misremembering. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Google Scholar
Ricoeur Paul (2003) O sobie samym jako innym. Przełożył Bogdan Chełstowski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Roskies Diane K., Roskies David G. (1975) The Shtetl Book: An Introduction To East European Jewish Life And Lore. New York: Ktav Publishing House.
Google Scholar
Schmidt Siegfried J. (2008) Memory and Remembrance: A Constructivist Approach, [w:] Astrid Erll, Ansgar Nünning, Sara B. Young, eds., Cultural Memory Studies: An International and Interdisciplinary Handbook. Berlin: Walter de Gruyter, s. 191−202.
Google Scholar
Schütz Alfred (1962) Common-Sense and Scientific Interpretation of Human Action [w:] tenże, Collected Papers, vol. 1: The Problem of Social Reality. The Hague: Nijhoff, s. 3−47.
Google Scholar
Szacki Jerzy (1971) Tradycja. Przegląd problematyki. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Szacki Jerzy (1999) Nauki społeczne wobec wielkiej zmiany [w:] Kurczewska J. red., Zmiana społeczna. Teorie i doświadczenia polskie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN, s. 123−133.
Google Scholar
Sztompka Piotr (2002) Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Google Scholar
Sztompka Piotr, red. (1999) Imponderabilia wielkiej zmiany. Mentalność, wartości i więzi społeczne czasów transformacji. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Tajfel Henri., Turner John C. (1986) The Social Identity Theory of Inter-Group Behavior [w:] Stephen Worchel, William G. Austin, eds., Psychology of Intergroup Relations. Chicago: Nelson-Hall Publishers, s. 7−24.
Google Scholar
Tokarska-Bakir Joanna (2004) Rzeczy mgliste. Eseje i studia. Sejny: Pogranicze.
Google Scholar
Tokarska-Bakir Joanna (2008) Legendy o krwi. Antropologia przesądu. Warszawa: Wydawnictwa W.A.B.
Google Scholar
Törnqvist-Plewa Barbara (2005) The Jedwabne Killings – A Challenge for Polish Collective Memory [w:] Klas-Göran Karlsson, Ulf Zander, eds., Echoes of the Holocaust. Historical Cultures in Contemporary Europe. Lund: Nordic Academic Press, s. 141−176.
Google Scholar
Vinitzky-Seroussi Vered, Teeger Chana (2010) Unpacking the Unspoken: Silence in Collective Memory and Forgetting. „Social Forces”, vol. 88, no. 3, s. 1103−1112.
Google Scholar
Waller James (2002) Becoming Evil. How Ordinary People Commit Genocide and Mass Killing. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Wnuk-Lipiński Edmund, Ziółkowski Marek, red. (2001) Pierwsza dekada niepodległości. Próba socjologicznej syntezy. Warszawa: ISP PAN.
Google Scholar
Yerushalmi Yosef Hayim (1996) Zakhor: Jewish History and Jewish Memory. Seattle: University of Washington Press.
Google Scholar
Zerubavel Eviatar (1996) Social Memories: Steps to a Sociology of the Past. “Qualitative Sociology”, vol. 19, no. 3, s. 283−299.
Google Scholar
Zerubavel Eviatar (2015) Hidden in Plain Sight: The Social Structure of Irrelevance. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Ziółkowski Marek (2002) Dziedziczenie i wybór. Zwiększenie możliwości wyboru, nierówności społeczne i problemy społecznej tożsamości, „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 5−35.
Google Scholar
Ziółkowski Marek (2001) Pamięć i zapominanie: trupy w szafie polskiej zbiorowej pamięci. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 3−4, s. 3−22.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.