Aktywność fizyczna – przyjemność czy obowiązek? Analiza społeczno-kulturowych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumba Fitness
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.09Słowa kluczowe:
Zumba, fitness, praca nad ciałem, utowarowienie, klasa średniaAbstrakt
Artykuł prezentuje wyniki jakościowego studium przypadku dotyczącego Zumba Fitness. Celem badania było zrekonstruowanie społecznych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumby. W artykule podejmuję próbę odpowiedzi na pytania w jakie tendencje (a może raczej sprzeczności) kulturowe wpisuje się Zumba, do jakich odbiorców jest kierowana i na jakie potrzeby odpowiada. Analiza przypadku Zumby stanowi przyczynek do refleksji nad napięciami, jakie powoduje w doświadczeniu jednostek wszechobecna promocja aktywności fizycznej, oraz strategiami radzenia sobie z nimi. Zumba jest tutaj traktowana także jako jeden z przejawów utowarowienia sportu i praktyk kształtowania ciała.
Pobrania
Bibliografia
Adkins Lisa, Lury Celia (2000) Making People, Making Bodies, Making Work [w:] McKie Linda Watson Nick, eds., Organizing Bodies: Policies, Institutions & Work. Basingstoke: Macmillan, s. 151–165.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (1995) Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Biały Kamila (2006) Modelowanie ciała jako wartość we współczesnej polskiej kulturze popularnej: porównanie osiedlowej siłowni i komercyjnego klubu fitnessu. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 31–66.
Google Scholar
Borowiec Agnieszka, Lignowska Izabella (2012) Czy ideologia healthsismu jest cechą dystynktywną klasy średniej w Polsce. „Kultura i społeczeństwo”, nr 3, s. 95–111.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2478/v10276-012-0025-1
Bourdieu Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Scholar.
Google Scholar
Buchanan Leigh (2012) Zumba Fitness: Company of the Year [dostęp 30 czerwca 2013 r.]. Dostepny w Internecie http://www.inc.com/magazine/201212/leigh-buchanan/zumba-fitness-company-of-the-year-2012.html
Google Scholar
Caldwell Linda L. (2005) Leisure and health. Why is leisure therapeutic?, „British Journal of Councelling and Psychology”, vol.1, s. 7–26.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/03069880412331335939
Centrum Badań Opinii Społecznej (2013) Aktywność fizyczna Polaków. Warszawa: CBOS.
Google Scholar
Crawford Robert (1980) Healthism and the medicalization of everyday life. „International Journal of Health Services”, vol. 10, no. 3, s. 365–388.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2190/3H2H-3XJN-3KAY-G9NY
Cregan Kate (2012) Key Concepts in Body & Society. Londyn–Los Angeles–New Delhi: SAGE.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4135/9781473914650
DI (2014) Kluby fitness coraz modniejsze (raport) [dostęp 15 listopada 2014 r.]. Dostępny w Internecie http://www.pb.pl/3772010,81239,kluby-fitness-coraz-modniejsze-raport
Google Scholar
Featherstone Mike (1982) The Body in Consumer Culture. „Theory, Culture & Society”, vol. 1, no. 2, s. 18–33.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/026327648200100203
Featherstone Mike (2010) Body, Image and Affect in Consumer Culture. „Body & Society”, vol. 16, no. 1, s. 193–221.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X09354357
Foucault Michel (1998) Nadzorować i karać. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.
Google Scholar
Gdula Maciej, Sadura Przemysław (2012) Style życia jako rywalizujące uniwersalności [w:] Gdula Maciej, Sadura Przemysław, red., Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 15–70.
Google Scholar
Giang Vivian (2012) How Zumba Became The Largest Fitness Brand In The World. [dostęp 28 sierpnia 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.businessinsider.com/how-zumba-became-thelargest-fitness-brand-in-the-world-2012-12?op=1
Google Scholar
Giddens Anthony (2002) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Gimlin, Debra (2007) What Is ‘Body Work’? A Review of the Literature. „Sociology Compass”, no. 1, s. 353–370.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1751-9020.2007.00015.x
Główny Urząd Statystyczny (2012) Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej w 2012 r. [dostęp 6 marca 2014 r.]. Dostępny w Internecie http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/KTS_uczestnictwo_polakow_w_sporcie_2012.pdf
Google Scholar
International Health, Racquet & Sportsclub Association (2008) „The IHRSA Global Report 2008”. Boston: IHRSA.
Google Scholar
International Health, Racquet & Sportsclub Association (2013) „The IHRSA European Health Club Report 2013”. Boston: IHRSA.
Google Scholar
Jacyno Małgorzata (2007) Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Jacyno Małgorzata (2012) Style życia [w:]Anna Giza, Małgorzata Sikorska, red., Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 271–312.
Google Scholar
Kaufmann Jean-Claude (2004) Ego: socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Przełożył Krzysztof Wakar. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Kim Renata (2013) Szał zumby opanował Polskę. „Newsweek” [dostęp 30 maja 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.newsweek.pl/szal-zumby-opanowal-polske,101528,1,1.html
Google Scholar
Kostera Monika, Krzyworzeka Paweł (2012) Etnografia [w:] Dariusz Jemielniak, red., Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 167–188.
Google Scholar
Kowalska Ela (2011) W krainie Zumby. „Shape”, nr 11 [dostęp 7 lipca 2013]. Dostępny w Internecie http://www.milionkobiet.pl/zdrowie/w-krainie-zumby,2425,1,a.html
Google Scholar
kpa (2011) Zumba – tańcz i ćwicz [dostęp 7 lipca 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.wprost.pl/ar/249458/Zumba-tancz-i-cwicz/
Google Scholar
Lash Scott , Urry John (1994) Economies of Signs and Space. London: SAGE.
Google Scholar
McKenzie Shelly (2013) Getting physical: the Rise of Fitness Culture in America. Kansas: University Press of Kansas.
Google Scholar
Miller Toby (2013) Michel Foucault and leisure. Londyn: Routledge.
Google Scholar
Moreno Carolina (2012) Zumba: Latino Music Artists Like Pitbull, Paulina Rubio And Daddy Yankee Use ‘Fitness Party’ Phenomenon As Promotional Platform. „Huffington Post” [dostęp: 8 czerwca 2014 r.]. Dostępny w Internecie http://www.huffingtonpost.com/2012/08/23/zumba-latino-music-pitbull-paulina-rubiodaddy-yankee_n_1825296.html
Google Scholar
Pine Joseph, Gilmore James (1998) Welcome to the experience economy. „Harvard Business Review”, vol. 73, no. 2, s. 103–113.
Google Scholar
Sassatelli Roberta (2007) Consumer Culture, History, Theory and Politics. Los Angeles: SAGE.
Google Scholar
Sassatelli Roberta (2010) Fitness Culture. Gyms and the Commercialisation of Discipline and FunI. Houndmills Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Google Scholar
Sassatelli Roberta (2011) Consumers, Bodies and Selves. Framing Humanity Consumerwise. Referat wygłoszony na konferencji „Being Human in a Consumer Society”. Barcelona 31.02–2.04.2011.
Google Scholar
Sassatelli Roberta (2013) Fitbodies. Fitness-culture-and-the-gym [dostęp 30 maja 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://users2.unimi.it/rsassatelli/wp-content/uploads/Sassatelli-Fitbodies.-Fitnessculture-and-the-gym.pdf
Google Scholar
Schwandt Thomas A. (2000) Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry: Interpretivism, Hermeneutics and Social Constructionism [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonne S., eds., Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, California: Sage Publications, s. 189–214.
Google Scholar
Shilling Chris (2010) Socjologia ciała. Przełożyła Marta Skowrońska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Siemieńska Renata, red. (1997) Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Smith Maguire Jennifer (2007) Fit For Consumption. Sociology and the Business of Fitness. Londyn: Routledge.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.4324/9780203940655
Stake Robert E. (2009) Jakościowe stadium przypadku [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., red., Metody badań jakościowych. Przełożyła Marta Sałkowska. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 623–653.
Google Scholar
Szarecki Artur (2012) Zaangażowany pracownik: kontrola emocjonalna i kolonizacja ciała pracującego w kulturze korporacyjnej. „Kultura Współczesna”, nr 3 (74), s. 94–107.
Google Scholar
Szlendak Tomasz (2011) Nic? Aktywność kulturalna i czas wolny na wsi i w małych miastach. [w:] Izabela Bukraba-Rylska, Wojciech Burszta, red., Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 53–101.
Google Scholar
tch (2011) Zumba lepsza od „Piratów z Karaibów” [dostęp 7 lipca 2013 r.]. Dostępny w Internecie http://www.wprost.pl/ar/257734/Zumba-lepsza-od-Piratow-z-Karaibow/
Google Scholar
Wieczorkiewicz Anna (2007) Lustro i skalpel [w:] Wiesław Godzic, Maciej Żakowski, red., Gadżety Popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 65–94.
Google Scholar
Wolf Naomi (2014) Mit urody. Przełożyła Monika Rogowska-Stangret. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
Google Scholar
Valentine Gill (2003) In-corporations: food, bodies and organisations. „Body & Society” , vol. (8)2, s. 1–20.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X02008002001
Ziętek Agnieszka (2014) „Bierz mnie co wtorek”. Reklama a gender [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 440–447.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.