„Posłańcy w społecznych transakcjach.”2 Co można wyczytać z widokówek?

Autor

  • Julita Makaro Uniwersytet Wrocławski, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.3.02

Słowa kluczowe:

widokówki, dane wizualne, dane werbalne, fotografia, stare centrum, nowe centrum, wizerunek miasta

Abstrakt

Artykuł prezentuje widokówki jako źródło wiedzy dla socjologa o rzeczywistości społecznej. Pierwsza część zawiera charakterystykę widokówki, rozważania o badaniach wizualnych oraz teoretyczne uzasadnienie statusu widokówek jako danych. Analizowany przedmiot składa się z dwóch stron: ikonicznego recto i werbalnego verso. Co możemy na widokówkach zobaczyć i o czym przeczytać, mówi druga część artykułu, w której empirycznie sprawdzam przydatność tego typu źródeł, analizując fotograficzne przedstawienia miasta z jednej strony, i treści pozdrowień umieszczanych na kartkach pocztowych z drugiej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Julita Makaro - Uniwersytet Wrocławski, Polska

Julita Makaro, dr socjolog, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego zatrudniona w Zakładzie Socjologii Pogranicza. Ostatnio "Gubin – miasto graniczne. Studium socjologiczne". Zainteresowania naukowe: pogranicza, mniejszości narodowe i etniczne, komunikacja społeczna i międzykulturowa, metodologia nauk społecznych

Bibliografia

Banaś, Paweł, redaktor (1992) Aksjosemiotyka karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banaś, Paweł, redaktor (1997) "Nie wierzcie pocztówkom... " S. 205–223 w Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL, pod redakcją S. Bednarek. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banaś, Paweł, redaktor (2005) Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banks, Marcus (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Baranowska, Małgorzata (2003) Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki. Warszawa: Wydawnictwo książkowe Twój Styl.
Google Scholar

Ferenc, Tomasz (2004) Fotografia – dyletanci, amatorzy i artyści. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Franckiewicz, Iza (2009) "Czy te zdjęcia mogą kłamać? ". S. 133–148 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Jałowiecki, Bohdan (1991) "Znaczenie przestrzeni". Studia Socjologiczne 1–2: 51 –67.
Google Scholar

Jałowiecki, Bohdan i Marek Szczepański (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jaworski, Adam (2010) "Linguistic Landscapes on Postcards: Tourist Mediation and the Sociolinguistic Communities of Contact". Dostęp czerwiec 2011. http://www.cf.ac.uk/encap/resources/publications/jaworskiadam/papers/jaworski%20lx%20landscapes%20on%20postcards.pdf
Google Scholar

Kułakowska, Katarzyna. (2009) "Zdjęcie jako «dowód rzeczowy»". S. 51–69 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Kurti, Laszlo (2005) "Picture perfect. Community and commemoration in postcards". S. 43–65 w Working Images. Visual Research and Reprezentation in Ethnography, pod redakcją S. Pink, L. Kurti, A. I. Afonso. London, New York: Taylor & Francis Group.
Google Scholar

Machel, Grażyna (1992) "Idealny obraz miasta na karcie pocztowej". S. 197–204 w Aksjosemiotyka karty pocztowej, pod redakcją P. Banaś. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Makaro, Julita (2007) "«Na kredowym [papierze] to i Bytom ładny»; Miasto graniczne wyobrażone na pocztówce. Na przykładzie Zgorzelca, Gubina i Kostrzyna". S. 99–107 w Społeczeństwo pogranicza polsko-niemieckiego. Wyzwania i dylematy, pod redakcją R. Woźniak, Ż. Stasieniuk. Szczecin: Wydawnictwo Economicus.
Google Scholar

Makaro, Julita (2010) "Przeobrażenia w konstruowaniu wizerunku miasta na karcie pocztowej: od nudnych pocztówek PRL do spektakularnych pocztówek współczesnych". S. 231–239 w Nowe media i komunikowanie wizualne, pod redakcją P. Francuz, S. Jędrzejewski. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Mitchell, William J. T. (2006a) "Nie istnieją media wizualne" Panoptikum 5(12): 313- 321.
Google Scholar

Mitchell, William J. T. (2006b) "Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej". Artium Quaestiones XVII: 273–295.
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof (2005) "Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie kultury konsumpcyjnej". S. 37-60 w Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, pod redakcją T. Ferenc, K. Makowski. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Papadaki, Erini (2006) "Narrating personal moments through social images: postcards as souvenirs of memorable instances and places". S. 55–62 w Narrative, Memory & Knowledge: Representations, Aesthetics, Contexts, pod redakcją K. Milnes, C. Horrocks, N. Kelly, B. Roberts, D. Robinson. Hudderdfield: University of Huddersfield. Dostęp listopad 2011. http://eprints.hud.ac.uk/4901/2/Chapter_5_-_Eirini_Papadaki.pdf
Google Scholar

Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły M. Głowacka- Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Smith, Philip,(2009) "Wizualność, socjologia wizualna i zwrot ikoniczny w naukach społeczny". Kultura Popularna 1(23) : 20–28.
Google Scholar

Sułek, Antoni. (2002) Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1973) Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sztumski, Janusz (1995) Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Google Scholar

Szulich-Kałuża, Justyna (2006) "Społeczny obraz świata w fotografii – o zastosowaniu analiz fotografii w badaniach socjologicznych". S. 65–75 w Co widać?, pod redakcją J. Kaczmarek, M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Wallis, Aleksander (2001) "Pojęcie obszaru kulturowego. Pojęcie centrum. Krajobraz i szata informacyjna". S. 83–100 w Socjologia miasta. Wybór tekstów, pod redakcją M. Malikowski, S. Solecki. Rzeszów: Wydawnictwo Mana.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2011-11-30

Jak cytować

Makaro, J. (2011). „Posłańcy w społecznych transakcjach.”2 Co można wyczytać z widokówek?. Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(3), 35–56. https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.3.02

Numer

Dział

Artykuł