"Messengers in social transactions". What is to be read from postcards?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.3.02Keywords:
Postcards, Visual data, Verbal data, Photography, Old center, New center, Image of the cityAbstract
The article presents the postcards as a source of knowledge about the social reality for a sociologist. The first part contains a description of postcards, the discussion of visual studies and the theoretical justification of postcards’ status as a data. The analyzed object consists of two parties: the iconic recto and verbal verso. What we see on the postcards and then read – explains the second part of the article in which I empirically examine the usefulness of this type of sources, analyzing the photographic presentation of the city on one hand, and contents appearing on greeting postcards on the other.
Downloads
References
Banaś, Paweł, redaktor (1992) Aksjosemiotyka karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Banaś, Paweł, redaktor (1997) "Nie wierzcie pocztówkom... " S. 205–223 w Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL, pod redakcją S. Bednarek. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Banaś, Paweł, redaktor (2005) Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Banks, Marcus (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Baranowska, Małgorzata (2003) Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki. Warszawa: Wydawnictwo książkowe Twój Styl.
Google Scholar
Ferenc, Tomasz (2004) Fotografia – dyletanci, amatorzy i artyści. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar
Franckiewicz, Iza (2009) "Czy te zdjęcia mogą kłamać? ". S. 133–148 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar
Jałowiecki, Bohdan (1991) "Znaczenie przestrzeni". Studia Socjologiczne 1–2: 51 –67.
Google Scholar
Jałowiecki, Bohdan i Marek Szczepański (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Jaworski, Adam (2010) "Linguistic Landscapes on Postcards: Tourist Mediation and the Sociolinguistic Communities of Contact". Dostęp czerwiec 2011. http://www.cf.ac.uk/encap/resources/publications/jaworskiadam/papers/jaworski%20lx%20landscapes%20on%20postcards.pdf
Google Scholar
Kułakowska, Katarzyna. (2009) "Zdjęcie jako «dowód rzeczowy»". S. 51–69 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar
Kurti, Laszlo (2005) "Picture perfect. Community and commemoration in postcards". S. 43–65 w Working Images. Visual Research and Reprezentation in Ethnography, pod redakcją S. Pink, L. Kurti, A. I. Afonso. London, New York: Taylor & Francis Group.
Google Scholar
Machel, Grażyna (1992) "Idealny obraz miasta na karcie pocztowej". S. 197–204 w Aksjosemiotyka karty pocztowej, pod redakcją P. Banaś. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar
Makaro, Julita (2007) "«Na kredowym [papierze] to i Bytom ładny»; Miasto graniczne wyobrażone na pocztówce. Na przykładzie Zgorzelca, Gubina i Kostrzyna". S. 99–107 w Społeczeństwo pogranicza polsko-niemieckiego. Wyzwania i dylematy, pod redakcją R. Woźniak, Ż. Stasieniuk. Szczecin: Wydawnictwo Economicus.
Google Scholar
Makaro, Julita (2010) "Przeobrażenia w konstruowaniu wizerunku miasta na karcie pocztowej: od nudnych pocztówek PRL do spektakularnych pocztówek współczesnych". S. 231–239 w Nowe media i komunikowanie wizualne, pod redakcją P. Francuz, S. Jędrzejewski. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar
Mitchell, William J. T. (2006a) "Nie istnieją media wizualne" Panoptikum 5(12): 313- 321.
Google Scholar
Mitchell, William J. T. (2006b) "Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej". Artium Quaestiones XVII: 273–295.
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof (2005) "Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie kultury konsumpcyjnej". S. 37-60 w Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, pod redakcją T. Ferenc, K. Makowski. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar
Papadaki, Erini (2006) "Narrating personal moments through social images: postcards as souvenirs of memorable instances and places". S. 55–62 w Narrative, Memory & Knowledge: Representations, Aesthetics, Contexts, pod redakcją K. Milnes, C. Horrocks, N. Kelly, B. Roberts, D. Robinson. Hudderdfield: University of Huddersfield. Dostęp listopad 2011. http://eprints.hud.ac.uk/4901/2/Chapter_5_-_Eirini_Papadaki.pdf
Google Scholar
Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły M. Głowacka- Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Smith, Philip,(2009) "Wizualność, socjologia wizualna i zwrot ikoniczny w naukach społeczny". Kultura Popularna 1(23) : 20–28.
Google Scholar
Sułek, Antoni. (2002) Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar
Szczepański, Jan (1973) Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Google Scholar
Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Sztumski, Janusz (1995) Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Google Scholar
Szulich-Kałuża, Justyna (2006) "Społeczny obraz świata w fotografii – o zastosowaniu analiz fotografii w badaniach socjologicznych". S. 65–75 w Co widać?, pod redakcją J. Kaczmarek, M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar
Wallis, Aleksander (2001) "Pojęcie obszaru kulturowego. Pojęcie centrum. Krajobraz i szata informacyjna". S. 83–100 w Socjologia miasta. Wybór tekstów, pod redakcją M. Malikowski, S. Solecki. Rzeszów: Wydawnictwo Mana.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.