"Messengers in social transactions". What is to be read from postcards?

Authors

  • Julita Makaro University of Wrocław, Poland

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.3.02

Keywords:

Postcards, Visual data, Verbal data, Photography, Old center, New center, Image of the city

Abstract

The article presents the postcards as a source of knowledge about the social reality for a sociologist. The first part contains a description of postcards, the discussion of visual studies and the theoretical justification of postcards’ status as a data. The analyzed object consists of two parties: the iconic recto and verbal verso. What we see on the postcards and then read – explains the second part of the article in which I empirically examine the usefulness of this type of sources, analyzing the photographic presentation of the city on one hand, and contents appearing on greeting postcards on the other. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julita Makaro, University of Wrocław, Poland

Julita Makaro, dr socjolog, absolwentka Uniwersytetu Wrocławskiego, adiunkt w Instytucie Socjologii Uniwersytetu Wrocławskiego zatrudniona w Zakładzie Socjologii Pogranicza. Ostatnio "Gubin – miasto graniczne. Studium socjologiczne". Zainteresowania naukowe: pogranicza, mniejszości narodowe i etniczne, komunikacja społeczna i międzykulturowa, metodologia nauk społecznych

References

Banaś, Paweł, redaktor (1992) Aksjosemiotyka karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banaś, Paweł, redaktor (1997) "Nie wierzcie pocztówkom... " S. 205–223 w Nim będzie zapomniana. Szkice o kulturze PRL, pod redakcją S. Bednarek. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banaś, Paweł, redaktor (2005) Orbis pictus. Świat dawnej karty pocztowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Banks, Marcus (2009) Materiały wizualne w badaniach jakościowych. Przełożył P. Tomanek. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Baranowska, Małgorzata (2003) Posłaniec uczuć. Prywatna historia pocztówki. Warszawa: Wydawnictwo książkowe Twój Styl.
Google Scholar

Ferenc, Tomasz (2004) Fotografia – dyletanci, amatorzy i artyści. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Franckiewicz, Iza (2009) "Czy te zdjęcia mogą kłamać? ". S. 133–148 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Jałowiecki, Bohdan (1991) "Znaczenie przestrzeni". Studia Socjologiczne 1–2: 51 –67.
Google Scholar

Jałowiecki, Bohdan i Marek Szczepański (2009) Miasto i przestrzeń w perspektywie socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Jaworski, Adam (2010) "Linguistic Landscapes on Postcards: Tourist Mediation and the Sociolinguistic Communities of Contact". Dostęp czerwiec 2011. http://www.cf.ac.uk/encap/resources/publications/jaworskiadam/papers/jaworski%20lx%20landscapes%20on%20postcards.pdf
Google Scholar

Kułakowska, Katarzyna. (2009) "Zdjęcie jako «dowód rzeczowy»". S. 51–69 w Interpretując fotografię. Śladami Susan Sontag, pod redakcją T. Ferenc, K. Kowalewicz. Kraków: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Kurti, Laszlo (2005) "Picture perfect. Community and commemoration in postcards". S. 43–65 w Working Images. Visual Research and Reprezentation in Ethnography, pod redakcją S. Pink, L. Kurti, A. I. Afonso. London, New York: Taylor & Francis Group.
Google Scholar

Machel, Grażyna (1992) "Idealny obraz miasta na karcie pocztowej". S. 197–204 w Aksjosemiotyka karty pocztowej, pod redakcją P. Banaś. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Google Scholar

Makaro, Julita (2007) "«Na kredowym [papierze] to i Bytom ładny»; Miasto graniczne wyobrażone na pocztówce. Na przykładzie Zgorzelca, Gubina i Kostrzyna". S. 99–107 w Społeczeństwo pogranicza polsko-niemieckiego. Wyzwania i dylematy, pod redakcją R. Woźniak, Ż. Stasieniuk. Szczecin: Wydawnictwo Economicus.
Google Scholar

Makaro, Julita (2010) "Przeobrażenia w konstruowaniu wizerunku miasta na karcie pocztowej: od nudnych pocztówek PRL do spektakularnych pocztówek współczesnych". S. 231–239 w Nowe media i komunikowanie wizualne, pod redakcją P. Francuz, S. Jędrzejewski. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Google Scholar

Mitchell, William J. T. (2006a) "Nie istnieją media wizualne" Panoptikum 5(12): 313- 321.
Google Scholar

Mitchell, William J. T. (2006b) "Pokazując widzenie: krytyka kultury wizualnej". Artium Quaestiones XVII: 273–295.
Google Scholar

Olechnicki, Krzysztof (2005) "Fotografia dla każdego. Społeczne funkcje fotografii w dobie kultury konsumpcyjnej". S. 37-60 w Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów, pod redakcją T. Ferenc, K. Makowski. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar

Papadaki, Erini (2006) "Narrating personal moments through social images: postcards as souvenirs of memorable instances and places". S. 55–62 w Narrative, Memory & Knowledge: Representations, Aesthetics, Contexts, pod redakcją K. Milnes, C. Horrocks, N. Kelly, B. Roberts, D. Robinson. Hudderdfield: University of Huddersfield. Dostęp listopad 2011. http://eprints.hud.ac.uk/4901/2/Chapter_5_-_Eirini_Papadaki.pdf
Google Scholar

Silverman, David (2007) Interpretacja danych jakościowych. Przełożyły M. Głowacka- Grajper, J. Ostrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Smith, Philip,(2009) "Wizualność, socjologia wizualna i zwrot ikoniczny w naukach społeczny". Kultura Popularna 1(23) : 20–28.
Google Scholar

Sułek, Antoni. (2002) Ogród metodologii socjologicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Google Scholar

Szczepański, Jan (1973) Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Google Scholar

Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Sztumski, Janusz (1995) Wstęp do metod i technik badań społecznych. Katowice: Wydawnictwo Naukowe Śląsk.
Google Scholar

Szulich-Kałuża, Justyna (2006) "Społeczny obraz świata w fotografii – o zastosowaniu analiz fotografii w badaniach socjologicznych". S. 65–75 w Co widać?, pod redakcją J. Kaczmarek, M. Krajewski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Google Scholar

Wallis, Aleksander (2001) "Pojęcie obszaru kulturowego. Pojęcie centrum. Krajobraz i szata informacyjna". S. 83–100 w Socjologia miasta. Wybór tekstów, pod redakcją M. Malikowski, S. Solecki. Rzeszów: Wydawnictwo Mana.
Google Scholar

Published

2011-11-30

How to Cite

Makaro, J. (2011). "Messengers in social transactions". What is to be read from postcards? . Przegląd Socjologii Jakościowej, 7(3), 35–56. https://doi.org/10.18778/1733-8069.7.3.02

Issue

Section

Articles