Skarby pamięci. Socjologiczna analiza fotografii rodzinnej
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.02Słowa kluczowe:
fotografia rodzinna, pamięć, idealizacja, manipulacja, alternacja biografiiAbstrakt
Celem artykułu jest prezentacja wyników badań socjologicznych nad znaczeniem fotografii rodzinnej we współczesnym społeczeństwie. Analizuję fotografię rodzinną jako nośnik pamięci zbiorowej wyrażającej się w interpretatywnym rekonstruowaniu przeszłości w teraźniejszości poprzez jej idealizację i mistyfikację. Fotografia amatorska wpisuje się w szerszy proces wizualizacji współczesnej kultury, a dokonujące się przemiany w obrębie technologii nasilają konsumpcyjny wydźwięk tego zjawiska. Rozwój technologii informatycznej udostępnił nowe formy gromadzenia, przechowywania i eksponowania fotografii. Czy jednak znaczenie tych działań pozostaje takie same, jak w przypadku zdjęć analogowych? Odwołuję się przede wszystkim do dwóch teorii – Maurice’a Halbwachsa oraz Ervinga Goffmana i w oparciu o nie traktuję albumy rodzinne jako wyselekcjonowany i wyidealizowany zbiór rodzinnych reprezentacji poddawanych kreatywnej rekonstrukcji w teraźniejszości, która staje się osią rodzinnej pamięci. Oprócz tego, artykuł dotyka kwestii ontologicznych samej analizy fotografii oraz jej przydatności we współczesnych rozważaniach naukowych socjologów.
Pobrania
Bibliografia
Barthes, Roland (1971) „Trzeci sens.” Kino, nr 11.
Google Scholar
Barthes, Roland (1985) „Retoryka obrazu.” Pamiętnik Literacki, z.3.
Google Scholar
Barthes, Roland (1995) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR.
Google Scholar
Bartuszek, Joanna (2005) Między reprezentacją a „martwym papierem. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej. Warszawa: Neriton.
Google Scholar
Bazin, André (1998) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 57-67 w Wiedza o kulturze. Cz.4. Audiowizualność w kulturze, Zagadnienia i wybór tekstów, pod redakcją J. Bocheńska, A. Kisielewska, M. Pęczak. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Google Scholar
Benjamin, Walter (1975) Twórca jako wytwórca. Zbiór pism. Wyboru dokonał H. Orłowski, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Google Scholar
Berger, Peter L. (1997) Zaproszenie do socjologii. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Berger, John (1999) O patrzeniu. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Google Scholar
Bergson, Henri (1988) Pamięć i życie, Warszawa: PAX.
Google Scholar
Blumer, Herbert (1984) "Społeczeństwo jako symboliczna interakcja." S. 71-87 w Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, pod redakcją E. Mokrzyckiego Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Bohdziewicz, Beata (1997) „Zostały zdjęcia.” W: Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4.
Google Scholar
von Brauchitsch, Boris (2004) Mała historia fotografii. Warszawa: Wydawnictwo Cyklady.
Google Scholar
Bourdieu, Pierre, redaktor (1978) Un art. Moyen. Essai sur les usages sociaux de la photographi. Paris.
Google Scholar
Candrowicz, Krzysztof. (2006) Continuum fotografii. dostęp 28 marca 2006 http://www.few.pl/continuumfotografii.doc
Google Scholar
Chalfen, Richard (2006) Family photograph appreciation: dynamic of medium, interpretation and memory. dostęp 2 maja 2006 http://astro.temple.edu/~rchalfen/Memory.html
Google Scholar
Czartoryska, Urszula (2005) Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Google Scholar
Czykwin, Ewa (2006) Warsztat badawczy Ervinga Goffmana. Dostęp 18 kwietnia 2006 http://pip.uwb.edu.pl/zaklady/czykwin/czykwin_pliki/Goffman.doc
Google Scholar
Denzin, Norman K. (2000) „Reading Film – Filme und Videos als sozialwissenschaftlichesErfahrungsmaterial“ w Flick Uwe, von Kardorff Ernst, Steinke Ines (Hg.), QualitativeForschung. Ein Handbuch, Reinbek bei Hamburg.
Google Scholar
Durkheim, Émil (1990) Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Durkheim, Émil (1999) O podziale pracy społecznej, Warszawa: PWN.
Google Scholar
Drozdowski, Rafał (2007) Idiomy fotografii amatorskiej. Referat zaprezentowano podczas XIII Ogólnopolskiego Zjazdu Socjologicznego w Zielonej Górze.
Google Scholar
Ferenc, Tomasz (2001) „Socjologia obrazu, socjologia fotografii – praktyki badawcze.” w Przegląd socjologiczny, t. L/2: 81-99.
Google Scholar
Ferenc, Tomasz., B. Sułkowski (2004) „Fotografia i telenowela – dwa przykłady konstruowania rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4: 85-96.
Google Scholar
Ferenc, Tomasz, Krzysztof Makowski, redaktor (2005) Przestrzenie fotografii. Antologia tekstów. Łódź: Galeria f5 & Księgarnia Fotograficzna.
Google Scholar
Flusser, Vilém (2004) Ku filozofii fotografii. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Google Scholar
Fromm, Erich (2003) Mieć czy być? Gdańsk: REBIS.
Google Scholar
Gardner, Saundra (1999) “Images of family Over the Family Lifecycle.” w Sociological Quarterly, nr 31: 77-92.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1533-8525.1990.tb00318.x
Godzic, Wiesław (1980) „Metoda ikonograficzno-ikonologiczna w badaniu dzieła filmowego.” w Z badań porównawczych nad filmem, pod redakcją A. Helman, A. Gwóźdź, Warszawa-Katowice-Kraków.
Google Scholar
Goffman, Erving (1979) Gender Advertissment. New York: Harper and Row.
Google Scholar
Goffman, Erving (2000) Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: KR.
Google Scholar
Goffman, Erving (2006) Rytuał interakcyjny. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Halbwachs, Maurice (1969) Społeczne ramy pamięci. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Halbwachs, Maurice (1996) “La mémoire collective et le temps.” w Cahiers internationaux de sociologie, vol. 101, s. 45-65. dostęp 20 listopad 2006 http://classiques.uqac.ca/classiques/Halbwachs_maurice/memoire_coll_et_le_temps/memoire_coll_et_le_temps.html
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1522/cla.ham.mem3
Hirsch, Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press.
Google Scholar
Hirsch, Marianne (1997) Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory. Harvard University Press.
Google Scholar
Hopfinger, Maryla (2003) Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Jedlowski, Paolo (2001) “Memory and Sociology. Themes and Issues.” w Time and Society, nr10.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/0961463X01010001002
Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robią zdjęcia?” w Ikonosfera. Studia z socjologii i antropologii obrazu. dostęp 30 kwietnia 2006 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48
Google Scholar
Konecki, Krzysztof (2000) Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kurowicki, Jan (1999) Fotografia jako zjawisko estetyczne. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Google Scholar
Levinson, Paul (1999) Miękkie ostrze. Warszawa: Muza.
Google Scholar
Libera, Michał (2005) „Kategoria performatywności we współczesnej socjologii pamięci” w: Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM.
Google Scholar
Locke, John (1995) Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Magala, Sławomir (1982) Fotografia w kulturze współczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar
Maruszewski, Tomasz (2001) „Kodowanie kolejności zdarzeń w pamięci autobiograficznej.” w Roczniki psychologiczne, tom 4: 73-94.
Google Scholar
McLuhan, Marshall (2004) Zrozumieć media. Przedłużenia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
Google Scholar
Misztal, Bronisław (2000) Teoria socjologiczna a praktyka społeczna. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”.
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof (2000) „Antropologiczne penetracje wizualnych przestrzeni rzeczywistości.” w Kultura i społeczeństwo, nr 4.
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof (2003) Antropologia obrazu. Fotografia jako metoda, przedmiot i medium nauk społecznych. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar
Platon (1991) Państwo, Warszawa: Alfa.
Google Scholar
Popper, Karle R. (1996) Wszechświat otwarty: Argument na rzecz indeterminizmu, Kraków: Znak.
Google Scholar
Rosenblum, Naomi (2005). Historia fotografii światowej. Bielsko-Biała: Wydawnictwo Baturo.
Google Scholar
Rydet, Zofia (1997) „Zofia Rydet o „Zapisie socjologicznym” w Konteksty /Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4.
Google Scholar
Schacter, Daniel L. (2003) Siedem grzechów pamięci. Jak zapominamy i zapamiętujemy. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar
Sikora, Sławomir (2004) Fotografia. Między dokumentem a symbolem. Warszawa: Świat Literacki.
Google Scholar
Sontag, Susan (1986) O fotografii. Wrocław: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar
Szacka, Barbara (2005) „Pamięć zbiorowa” w Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej, pod redakcją (red.) A. Szpocińskiego. Warszawa: Wydawnictwo IAM.
Google Scholar
Szacki, Jerzy (1986) Znaniecki. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar
Szacki, Jerzy (2002) Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Sztompka, Piotr (2005) Socjologia wizualna. Fotografia jako metoda badawcza. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Thomas, William, Florian Znaniecki (1984) Nota metodologiczna. Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Google Scholar
Weber, Max (1985) „Obiektywność poznania w naukach społecznych.” w Problemy socjologii wiedzy. Warszawa: PWN. 1985.
Google Scholar
Webster, Frank (1980) The New Photography: Responsibility in Visual Comunication, London: John Calder.
Google Scholar
Szpociński, Andrzej, redaktor (2005) Wobec przeszłości. Pamięć przeszłości jako element kultury współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo IAM.
Google Scholar
Wright, Richard T. (1997) „Fotografia: Teorie realizmu i konwencji.” w Konteksty/Polska Sztuka Ludowa, nr 3-4: 24-32.
Google Scholar
Znaniecki, Florian (1971) Nauki o kulturze. Narodziny i rozwój. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Znaniecki, Florian (1988) Wstęp do socjologii. Warszawa: PWN.
Google Scholar
http://www.cvc.wroc.pl/UleadPhoto.html dostęp 12 maj 2006.
Google Scholar
http://www.album.astral.pl/album/ dostęp 12 maj 2006.
Google Scholar
http://www.pentor.pl/19641.xml dostęp 29 maj 2006.
Google Scholar
http://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006.
Google Scholar
http://foto.onet.pl/albumy/ dostęp 27 kwiecień 2006.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.