Zjawisko „fotografii fotografii”, czyli interpretacja zdjęć, które komentują same siebie

Autor

  • Maciej Frąckowiak Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.03

Słowa kluczowe:

Thomas Struth, fotografia fotografii, fotografia postmodernistyczna, socjologia wizualna, regulacyjne funkcje fotografii, patrzenie „od” obrazu, reklama, fotografia rodzinna, krytyka fotografii

Abstrakt

W niniejszym artykule krytyczna analiza fotografii Thomasa Strutha - zawarta w części pierwszej - staje się pretekstem do socjologicznej interpretacji specyficznego sposobu fotografowania. Tematem rozważanych zdjęć staje się fotografia w świecie społecznym - użytki, które się z niej czyni, relacje i zniekształcenia, którym podlega przedstawiana za jej pośrednictwem rzeczywistość. Z perspektywy socjologii wizualnej ta tematyczna zmiana wydaje się jednak prawdziwie interesującą dopiero wtedy, gdy rozważyć ją również na planie współczesnego statusu samych zdjęć, a więc interpretować ją na tle przemian w funkcjach i sposobach, w jakich je dziś używamy i teoretyzujemy o nich. Takim refleksjom poświęcona jest druga cześć tego tekstu. Przyglądam się w niej fotografii w teorii, albumie, galerii, reklamie i krytyce, analizując produkty tych praktyk w optyce - wypracowywanej w trakcie niniejszych rozważań - kategorii „fotografii fotografii”; kategorii, którą proponuję potraktować nie tylko jako lakmus współczesnego porządku wizualnego, ale także jako stabilizator tego porządku.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Maciej Frąckowiak - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Polska

Maciej Frąckowiak – student V roku socjologii UAM Poznań, związany z Pracownią Socjologii Wizualnej oraz Kołem Naukowym Studentów Socjologii, Koordynator Ruchomych Warsztatów SKN PTS. Zainteresowania: wizualność - produkty, znaczenie, regulacje i sposoby ich wytwarzania; narzędzia analiz obrazu. Aktualnie pisze pracę magisterską o fotografii jako praktyce społecznej i uczestniczy w projekcie "Niewidzialne Miasto".

Bibliografia

Barthes, Roland (1979) „Wykład.” Teksty 47(5): 9-29.
Google Scholar

Barthes, Roland (1986) Światło obrazu. Uwagi o fotografii. Warszawa: KR.
Google Scholar

Barthes, Roland (2000) Mitologie. Warszawa: KR.
Google Scholar

Barthes, Roland (2006) „Retoryka obrazu.” S. 139-158 w Ut pictura poesis, (Red.) M. Skwara, S. Wysłouch. Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar

Baudrillard, Jean (2005) Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Baudrillard, Jean (2006) Społeczeństwo konsumpcyjne. Jego mity i struktury. Warszawa: Sic!
Google Scholar

Bazin, Andrē (1963) „Ontologia obrazu fotograficznego.” S. 9-17 w tegoż, Film i rzeczywistość, wybór B. Michałek, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Google Scholar

Becker, Howard S. (1995) „Backup of Visual Sociology, Documentary Photography and Photojournalism: It’s (Almost) All a Matter of Context.” Visual Sociology 10 (1-2): 5-14.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/14725869508583745

Bourdieu, Pierre i Loïc J.D. Wacquant (2001) Zaproszenie do socjologii refleksyjnej. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Google Scholar

Bourdieu, Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Deleuze Gilles i Felix Guattari (2000) Co to jest filozofia? Gdańsk: Słowo Obraz Terytoria.
Google Scholar

Drozdowski, Rafał i Marek Krajewski (2005) „Czego nie widzimy, a co można zobaczyć uważnie się przyglądając?” Referat zaprezentowano podczas konferencji Instytutu Socjologii UAM, b.d., Kołobrzeg, Polska.
Google Scholar

Drozdowski Rafał (2006) Obraza na obrazy. Strategie oporu wobec obrazów dominujących. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Google Scholar

Flusser, Villém (2004) Ku filozofii fotografii. Katowice: Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
Google Scholar

Giddens, Anthony (2001) Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Hirsch Julia (1981) Family Photography. Content, Meaning and Effect. Oxford - New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Ingarden, Roman (1958) „O budowie obrazu.” S. 7-111 w tegoż: Studia z estetyki, tom II. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kławsiuć, Piotr (2006) „Dlaczego ludzie robię zdjęcia.” Ikonosfera 1. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48 http://www.ikonosfera.umk.pl/index.php?id=48
Google Scholar

Kowalczyk, Iza (2006) „’Click Doubleclick’- wystawa fotografii w Brukseli.”, Obieg. Dostęp: 28 grudnia 2007 http://www.obieg.pl/text/ik_bruksela.php
Google Scholar

Krajewski, Marek (2006) „Społeczne jako wirtualne. O starym i nowym typie symulowania realności.” W: Człowiek pomiędzy rzeczywistością realną a wirtualną, (Red.) J. Węglarz. Poznań: Ośrodek Wydawnictw Naukowych PAN.
Google Scholar

Rancière, Jacques (2007) Estetyka jako polityka. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Artystycznej.
Google Scholar

Reeves, Byron i Clifford Nass (2000) Media i ludzie. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Rorty, Richard (1994) Filozofia a zwierciadło natury. Warszawa: Fundacja Aletheia – Wydawnictwo Spacja
Google Scholar

Rorty, Richard (1996) Przygodność, ironia, solidarność. Warszawa: Wydawnictwo Spacja.
Google Scholar

Rouillé, André (2007) Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Siegel, Lee (2003) „Truth or DareTaking a closer look at Thomas Struth's objectivity.” Slate. Dostęp: 15 sierpnia 2007 http://www.slate.com/id/2080362/
Google Scholar

Tuchman, Phyllis (b.d.) „On Thomas Struth's ‘Museum Photographs’.”, Artnet. Dostęp: 28 grudnia 2007 https://www.artnet.com/Magazine/features/tuchman/tuchman7-8-03.asp
Google Scholar

Urry John (2007) Spojrzenie turysty. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Welsch, Wolfgang (2005) Estetyka poza estetyką. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Struth, Thomas (1992) Galleria dell' Accademia I, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWorkcgroupid=999999961&workid=21006&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar

Struth, Thomas (1989) National Gallery I, London. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.tate.org.uk/servlet/ViewWork?cgroupid=999999961&workid=21005&searchid=8964&tabview=image
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 1, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.nytimes.com/imagepages/2007/04/10/arts/10stru_CA1ready.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 2, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425010680/295/thomas-struth-hermitage-2-st-petersburg.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2005) Hermitage 6, St. Petersburg. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/425010777/295/thomas-struth-hermitage-6-st-petersburg.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2002) The Richter Family I, Cologne. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.guggenheimcollection.org/site/artist_work_lg_149A_2.html
Google Scholar

Struth, Thomas (2006) Paradise 34, The Big Island. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/425291504/460/thomas-struth-paradise-34-the-big-island-hawaiian-islands.html
Google Scholar

Struth, Thomas (1978) Crosby Street, New York. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/explore/artists_view/images/crosby_st.jpg
Google Scholar

Struth, Thomas (1995) San Zaccaria, Venice. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.metmuseum.org/special/depth/images/depth_13.L.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVIII 2005 - Grande Galerie. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/16_2.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XI 2005 - Galerie d’Apollon. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artecapital.net/uploads/12_5.jpg
Google Scholar

Höfer, Candida (2005) Musée du Louvre Paris XVI 2005 - Peinture française. Dostęp 1 stycznia http://a1692.g.akamai.net/f/1692/2042/7d/lunettesrouges.blog.lemonde.fr/files/2006/11/hofer-1bis.jpg
Google Scholar

Sultan, Larry (1999-2003) The Valley. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.wirtzgallery.com/works/sultan/2004-2/sultan_2004_frame.html
Google Scholar

Dijkstra, Rineke (1999) Almeriaa Wormer, The Netherlands, June 23, 1996. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.artnet.com/artwork/424887713/741/rineke-dijkstra-almeriaa-wormer-the-netherlands-june-23-1996.html
Google Scholar

Dijkstra, Rineke (b.d.) Amit. Dostęp 1 stycznia 2008. http://www.artnet.com/artwork/424401135/424175658/rineke-dijkstra-amit.html
Google Scholar

Gurholt, Crispin (2001) Torpedo. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.gallerik.com/index.php?pn=artists&id=81&exhibition_id=90
Google Scholar

Missirkov, Boris (2001) The Bold and the Beautiful. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.noorderlicht.com/eng/fest03/global/missirkov/index.html
Google Scholar

Fotoprix, Perfect pictures for an imperfect world. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=kJ8NZZc9Wa8
Google Scholar

DOVE, Pro-age campaign. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=vilUhBhNnQc
Google Scholar

DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.churchmarketingsucks.com/graphics/2004_10_10dovewomen.jpg
Google Scholar

DOVE, Campaign for real beauty. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=RADYaTvTGts
Google Scholar

DOVE, Campaign for real esteem. Dostęp 1 stycznia 2008 http://www.youtube.com/watch?v=ySgtLofMU5g
Google Scholar

Matrix (1999) reż. Larry i Andy Wachowscy; prod. Australia, USA.
Google Scholar

Traavik, Morten (b.d.) Miss Landmine. Dostęp 1 stycznia 2008 www.miss-landmine.org
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1126/scisignal.148ec411

Pobrania

Opublikowane

2008-11-30

Jak cytować

Frąckowiak, M. (2008). Zjawisko „fotografii fotografii”, czyli interpretacja zdjęć, które komentują same siebie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 4(3), 50–74. https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.3.03

Numer

Dział

Artykuł