Zaburzenia mowy postaci z bajek i ich wpływ na rozwój mowy dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.05Słowa kluczowe:
językoznawstwo, logopedia, zaburzenia mowy, postacie z bajek, oddziaływanie mediów, rozwój językaAbstrakt
Artykuł stanowi doniesienie z badań prowadzonych w jednym z miejskich przedszkoli w Pabianicach, których głównym celem było określenie wpływu zaburzeń mowy wybranych postaci z bajek, filmów bądź kreskówek na rozwój mowy dzieci. Za cele szczegółowe postawiono porównanie liczby oglądanych bohaterów z zaburzeniami mowy, czasu poświęcanego na ich oglądanie oraz naśladownictwa mowy bohaterów przez dzieci z wadami wymowy a dzieci bez wad. Sformułowano także szanse i zagrożenia wynikające z ich oglądania oraz to, jakie jest stanowisko rodziców w kwestii wpływu wymowy postaci z bajek na mowę dzieci. Tego typu obserwacje, prowadzone na gruncie logopedii, jak dotąd nie były prezentowane w literaturze polskiej.
Pobrania
Bibliografia
Izdebska Jadwiga, 2001, Rodzina – dziecko – telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar
Kita Małgorzata, 1993, Odmiany językowe w telewizyjnych programach dla dzieci i młodzieży, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. XII, s. 96–109.
Google Scholar
Kołodziejczyk Anna, 2003, Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest „na niby” w telewizji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Korzeniowska Monika, 2016, Bohaterowie bajek animowanych w życiu dziecka (w świetle własnych badań empirycznych), [w:] M. Butkiewicz, A. Gralczyk, K. Marcyński SAC (red.), Dziecko w mediach, Warszawa: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Elipsa, s. 73–92.
Google Scholar
Łobos Anna, 2003, Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sak Klaudia, 2016, Wpływ telewizji na rozwój dzieci, [w:] E. Brzyszcz, S. Kozieja (red.), Dziecko i nauczyciel w świecie mediów, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, s. 179–187.
Google Scholar
Samborska Iwona, 1999, O języku bajek w telewizji, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10, s. 727–731.
Google Scholar
Samborska Iwona, 2004, Dziecko i telewizja. Reklamy i bajki telewizyjne a zachowania językowe współczesnego przedszkolaka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.
Google Scholar
Wilkoń Aleksander, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.