Speech disorders of fairy-tale characters And Their Impact On The Development Of Children’s Speech
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.05Keywords:
linguistics, logopaedics, speech disorders, characters from fairy-tale characters, language developmentAbstract
The article is a report from the studies conducted in one of the Municipal Kindergartens in Pabianice. The main purpose of the studies was to determine the effects of speech disorders in selected characters from fairy tales, films, cartoons and their impact on the development of children speech development. The specific goals are as follows: to compare the number of observed heroes with speech disorders, the time spent by children watching them, mimicking character speech by children with speech disorders and children without defects. The opportunities and threats resulting from their viewing were presented and what the position of parents regarding the influence of the pronunciation of fairy tale characters on children’s speech is. This type of observations formed on the ground logopaedics, have not yet been published in the available Polish literature.
Downloads
References
Izdebska Jadwiga, 2001, Rodzina – dziecko – telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar
Kita Małgorzata, 1993, Odmiany językowe w telewizyjnych programach dla dzieci i młodzieży, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. XII, s. 96–109.
Google Scholar
Kołodziejczyk Anna, 2003, Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest „na niby” w telewizji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Korzeniowska Monika, 2016, Bohaterowie bajek animowanych w życiu dziecka (w świetle własnych badań empirycznych), [w:] M. Butkiewicz, A. Gralczyk, K. Marcyński SAC (red.), Dziecko w mediach, Warszawa: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Elipsa, s. 73–92.
Google Scholar
Łobos Anna, 2003, Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Sak Klaudia, 2016, Wpływ telewizji na rozwój dzieci, [w:] E. Brzyszcz, S. Kozieja (red.), Dziecko i nauczyciel w świecie mediów, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, s. 179–187.
Google Scholar
Samborska Iwona, 1999, O języku bajek w telewizji, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10, s. 727–731.
Google Scholar
Samborska Iwona, 2004, Dziecko i telewizja. Reklamy i bajki telewizyjne a zachowania językowe współczesnego przedszkolaka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.
Google Scholar
Wilkoń Aleksander, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.