Speech disorders of fairy-tale characters And Their Impact On The Development Of Children’s Speech

Authors

  • Marta Kosicka Przedszkole Miejskie nr 215, ul. Budowlana 11/13, 93-356 Łódź

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.05

Keywords:

linguistics, logopaedics, speech disorders, characters from fairy-tale characters, language development

Abstract

The article is a report from the studies conducted in one of the Municipal Kindergartens in Pabianice. The main purpose of the studies was to determine the effects of speech disorders in selected characters from fairy tales, films, cartoons and their impact on the development of children speech development. The specific goals are as follows: to compare the number of observed heroes with speech disorders, the time spent by children watching them, mimicking character speech by children with speech disorders and children without defects. The opportunities and threats resulting from their viewing were presented and what the position of parents regarding the influence of the pronunciation of fairy tale characters on children’s speech is. This type of observations formed on the ground logopaedics, have not yet been published in the available Polish literature.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Izdebska Jadwiga, 2001, Rodzina – dziecko – telewizja. Szanse wychowawcze i zagrożenia telewizji, Białystok: Wydawnictwo Trans Humana.
Google Scholar

Kita Małgorzata, 1993, Odmiany językowe w telewizyjnych programach dla dzieci i młodzieży, „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”, t. XII, s. 96–109.
Google Scholar

Kołodziejczyk Anna, 2003, Dziecięca koncepcja fikcji, czyli co jest „na niby” w telewizji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Korzeniowska Monika, 2016, Bohaterowie bajek animowanych w życiu dziecka (w świetle własnych badań empirycznych), [w:] M. Butkiewicz, A. Gralczyk, K. Marcyński SAC (red.), Dziecko w mediach, Warszawa: Wydawnictwo Dom Wydawniczy Elipsa, s. 73–92.
Google Scholar

Łobos Anna, 2003, Język czasopism i programów telewizyjnych dla dzieci, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Sak Klaudia, 2016, Wpływ telewizji na rozwój dzieci, [w:] E. Brzyszcz, S. Kozieja (red.), Dziecko i nauczyciel w świecie mediów, Kielce: Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, s. 179–187.
Google Scholar

Samborska Iwona, 1999, O języku bajek w telewizji, „Wychowanie w Przedszkolu”, nr 10, s. 727–731.
Google Scholar

Samborska Iwona, 2004, Dziecko i telewizja. Reklamy i bajki telewizyjne a zachowania językowe współczesnego przedszkolaka, Bielsko-Biała: Wydawnictwo ATH.
Google Scholar

Wilkoń Aleksander, 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Google Scholar

Published

2018-12-30

How to Cite

Kosicka, M. (2018). Speech disorders of fairy-tale characters And Their Impact On The Development Of Children’s Speech. Logopaedica Lodziensia, (2), 63–76. https://doi.org/10.18778/2544-7238.02.05

Issue

Section

Article