Wiedza i doświadczenia własne rodziców związane z rozszerzaniem diety dzieci
DOI:
https://doi.org/10.18778/2544-7238.11.10Słowa kluczowe:
karmienie noworodków i niemowląt, rozszerzanie diety, rozwój mowy, akcesoria do karmieniaAbstrakt
Celami badania przedstawionego w niniejszym artykule były: sprawdzenie świadomości rodziców na temat korelacji rozszerzania diety, poznanie sposobów karmienia i rozszerzania diety wybieranych przez rodziców, a także akcesoriów przeznaczonych do karmienia, na jakie się decydują i tego, co ten wybór determinuje. Dzięki zebranemu materiałowi przeanalizowano przeżycia związane z karmieniem noworodków i niemowląt oraz rozszerzaniem diety. Badanie fenomenologiczne przeprowadzono wśród matek dzieci w wieku od pierwszego do piątego roku życia. Pozyskane dane pozwoliły poznać opinie rodziców na temat rozszerzania diety dzieci z perspektywy rozwoju ich mowy. Rezultaty badania wskazały na niedostateczną wiedzę matek w tym zakresie. Każda z mam podała dziecku pierwszy posiłek w formie papki, niektóre z nich z czasem zdecydowały się karmić metodą BLW. Najczęściej używanym (wskazanym przez każdą respondentkę) akcesorium okazała się łyżeczka, kolejne były miseczki i talerzyki. Opinie rodziców sugerują, że specyfika akcesoriów oraz ich wpływ na proces karmienia i rozwój dziecka nie są głównymi determinantami w trakcie zakupów. Większość mam ocenia rynek gadżetów do rozszerzania diety jako ogromny, miały one do tego stosunek negatywny, neutralny bądź pozytywny.
Pobrania
Bibliografia
Baj-Lieder M., Ulman-Bogusławska R., 2020, O rozwoju Mouthing, Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek.
Google Scholar
Baj-Lieder M., Ulman-Bogusławska R., 2021, Mouthing – autostymulacja czy baza do karmienia/ jedzenia?, [w:] M. Baj-Lieder, R. Ulman-Bogusławska (red.), Trudności w karmieniu niemowląt i małych dzieci, czyli jedzenie to nie bułka z masłem, Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek, s. 149–168.
Google Scholar
Bernatowicz-Łojko U., Błeszyński J.J., Studniczek A., Twardo M., Wesołowska A., 2018, Karmienie naturalne jako element wsparcia matki/rodziny i rozwoju dziecka – znaczenie banku mleka kobiecego, [w]: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 742–759.
Google Scholar
Brown M.J., 2018, Weaning 101: Starting your baby on food, https://www.healthline.com/nutrition/weaning#start-date (dostęp: 23.03.2024).
Google Scholar
Czajkowska M., Machoś M., 2018, Sprawdź, czy jest gotowe do jedzenia. Karty obserwacyjne, Zabrze: Wydawnictwo GooGoo.
Google Scholar
Czajkowska M., Machoś M., 2020, Ssanie bez tajemnic, Zabrze: Wydawnictwo GooGoo.
Google Scholar
Engel-Hoek L., Hulst K.C.M., Gerven M.H.J.C., Haaften L., Groot S.A.F. de, 2014, Development of oral motor behavior related to the skill assisted spoon feeding, „Infant Behavior & Development”, vol. 37, s. 187–191.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2014.01.008
Hamerlińska-Latecka A., 2016, Logopedia a metodologia badań nauk społecznych, [w:] I. Jaros, R. Gliwa (red.), Problemy badawcze i diagnostyczne w logopedii, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, s. 19–34.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8088-476-2.03
Jackowska M., 2021, Czy wielkość porcji i liczba kalorii są najważniejsze w czasie rozszerzania diety? Jak żywienie niemowlęcia wpływa na sposób odżywiania, nawyki żywieniowe i preferencje w dalszym życiu?, [w]: M. Baj-Lieder, R. Ulman-Bogusławska (red.), Trudności w karmieniu niemowląt i małych dzieci, czyli jedzenie to nie bułka z masłem, Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek, s. 241–256.
Google Scholar
Kondraciuk A., Manias S., Misiuk E., Kraszewska A., Kosztyła-Hojna B., Szczepański M., Cybulski M., 2014, Impact of the orofacial area reflexes on infant’s speech development, „Progress in Health Sciences”, vol. 4, s. 188–194.
Google Scholar
Le Révérend B.J.D., Edelson L.R., Loret Ch., 2013, Anatomical, functional, physiological and behavioural aspects of the development of mastication in early childhood, „British Journal of Nutrition”, vol. 111, s. 403–414.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1017/S0007114513002699
Marks K., 2015, Infant and toddler nutrition, „Australian Family Physician”, vol. 44, s. 886–889.
Google Scholar
Narbutytė I., Narbutytė A., Linkevičienė L., 2013, Relationship between breastfeeding, bottle-feeding and development of malocclusion, „Stomatologija. Baltic Dental and Maxillofacial Journal”, vol. 15, s. 67–72.
Google Scholar
Neiva F.C.B., Cattoni D.M., Ramos J.L.A., Issler G., 2003, Early weaning: implications to oral motor development, „Jornal de Pediatria”, vol. 79, s. 7–12.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.2223/JPED.935
Pik-Jerszewska A., 2019, Trudności w karmieniu u noworodków donoszonych i wcześniaków, [w:] M. Baj-Lieder, R. Ulman-Bogusławska (red.), Karmienie małego dziecka – wieloaspektowość w terapii. Podejście interdyscyplinarne, Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek, s. 74–81.
Google Scholar
Pluta-Wojciechowska D., 2018, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum.
Google Scholar
Przybyla O., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadku noworodków i niemowląt, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 555–599.
Google Scholar
Regner A., 2018, Wczesna interwencja logopedyczna zapobiegająca zaburzeniom ustno-twarzowym, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 286–299.
Google Scholar
Rządzka M., 2019, Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Diagnoza i stymulacja, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Google Scholar
Sampallo-Pedroza R.M., Cardona-López L.F., Ramírez-Gómez K.E., 2014, Description of oral-motor development from birth to six years of age, „Revista de la Facultad de Medicina”, vol. 62, s. 593–604.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15446/revfacmed.v62n4.45211
Sawicki K., 2012, Propozycja aplikacji metody fenomenologiczno-hermeneutycznej w pedagogicznych badaniach rzeczywistości wychowawczej, „Scripta Philosophica. Zeszyty Naukowe Doktorantów Wydziału Filozofii KUL”, nr 1, s. 75–91.
Google Scholar
Siebert A., Kamińska B., 2018, Wczesne uwarunkowania rozwoju twarzoczaszki i narządu żucia, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 118–140.
Google Scholar
Skrzek J., 2018, Diagnoza i terapia funkcji pokarmowych w obrębie okolicy orofacjalnej – połykania, gryzienia i żucia, [w:] K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 337–355.
Google Scholar
Smith D.W., 2013, Phenomenology, [w:] Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/phenomenology/#pagetopright (dostęp: 12.05.2024).
Google Scholar
Stobnicka-Stolarska P., 2021, Czy to już czas na zmiany? O trudnej sztuce jedzenia łyżką, piciu z kubka i ze słomki, [w:] M. Baj-Lieder, R. Ulman-Bogusławska (red.), Trudności w karmieniu niemowląt i małych dzieci, czyli jedzenie to nie bułka z masłem, Warszawa: Wydawnictwo Pestka i Ogryzek, s. 121–131.
Google Scholar
Szajewska H., Socha P., Horvath A., Rybak A., Zalewski B.M., Nehring-Gugulska M., Mojska H., Czerwionka Szaflarska M., Gajewska D., Helwich E., Jackowska T., Książyk J., Lauterbach R., Olczak-Kowalczyk D., Weker H., 2021, Zasady żywienia zdrowych niemowląt. Stanowisko Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, „Przegląd Pediatryczny”, t. 18, s. 805–822.
Google Scholar
Wawrzynów M., 2020, Najpierw kubek, potem bidon, https://alaantkoweblw.pl/najpierw-kubek-potem-bidon (dostęp: 20.11.2024).
Google Scholar
WHO, 2021, Infant and young child feeding, https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/infant-and-young-child-feeding (dostęp: 3.10.2025).
Google Scholar
Wiśniewska B., 2010, Rola logopedy w terapii dzieci z zaburzeniami karmienia, „Rewalidacja”, nr 2, s. 95–99.
Google Scholar
Wright Ch.M., Cameron K., Tsiaka M., Parkinson K.N., 2011, Is baby-led weaning feasible? When do babies first reach out for and eat finger foods?, „Maternal & Child Nutrition”, vol. 7, s. 27–33.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1740-8709.2010.00274.x
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.


