Samoocena głosu w świetle analizy akustycznej – studia przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.05

Słowa kluczowe:

Skala Niepełnosprawności Głosu (VHI), VHI‑POL, samoocena głosu, obiektywna ocena głosu, kształcenie głosu i mowy, pedagogika głosu

Abstrakt

Celem artykułu jest porównanie wyników subiektywnej i obiektywnej oceny głosu studentów podyplomowych studiów Kształcenie głosu i mowy Uniwersytetu SWPS w Warszawie. Materiał badawczy składa się z nagrań głosów studentów oraz kwestionariuszy Voice Handicap Index (VHI) uzyskanych na początku i na końcu nauki. Wybrano pięć studiów przypadku: trzech studentek, które zostały poddane obserwacji długoterminowej (dwa lub trzy semestry nauki), tak by pokazać różne układy zależności zachodzące między oceną subiektywną a obiektywną, oraz dwóch studentek, dla których porównano wyniki kwestionariusza VHI, gdzie odstęp między pomiarami wynosił trzy tygodnie. Zestawienie wyników oceny subiektywnej i obiektywnej wskazało różny stopień ich zgodności. W szczególności w przypadku nr 2 suma punktów w VHI wzrosła po trzech semestrach nauki o niemal 100% (co oznaczałoby dużą niesprawność głosu i kwalifikowało osobę do pilnej konsultacji foniatrycznej), podczas gdy analiza akustyczna nie odzwierciedliła takiej zmiany. Rozbieżności między wynikami uzyskanymi za pomocą obu metod prowadzą do wniosku, że narzędzia obiektywnej i subiektywnej oceny powinny być stosowane łącznie, najlepiej z innymi metodami badania głosu, tak by jego ocena była możliwie kompleksowa. Przy interpretacji wyników kwestionariusza VHI należy brać pod uwagę wpływ czynników psychicznych. Wzrost świadomości następujący w procesie nauczania emisji głosu w powiązaniu z perfekcjonizmem i krytycyzmem może prowadzić do pogorszenia postrzegania jakości głosu przez badanego.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Dejonckere P.H., Bradley P., Clemente P., Cornut P., Crevier‑Buchman L., Friedrich G., Van De Heyning P., Remacle M., Woisard V., 2001, A basic protocol for functional assessment of voice pathology, especially for investigating the efficacy of (phonosurgical) treatments and evaluating new assessment techniques, “European Archives of Oto‑Rhino‑Laryngology”, Vol. 258, pp. 77–82.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/s004050000299

Jacobson B., Johnson A., Grywalski C., Silbergleit A., Jacobson G., Benninger M.S., Newman C.W., 1997, The Voice Handicap Index (VHI): Development and validation, “American Journal of Speech‑Language Pathology”, Vol. 6, pp. 66–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1044/1058-0360.0603.66

Kaźmierczak M., 2016, Ocena pacjentów z zaburzeniami głosu za pomocą Voice Handicap Index (VHI) na tle innych metod diagnostycznych, “Studia Pragmalingwistyczne”, Vol. VIII, part 1, pp. 117–126, part 2, pp. 127–138.
Google Scholar

Majdak M., Igras M., Domeracka‑Kołodziej A., 2014, Looking for natural voice – The effectiveness of the program of Postgraduate Studies of Voice and Speech Training, XXII Annual Pacific Voice Conference (PVC) IEEE Xplore Digital Library, IEEE Advancing Technology for Humanity, Cracow, pp. 1–6.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1109/PVC.2014.6845425

Miaśkiewicz B., Gos E., Dębińska M., Panasiewicz‑Wosik A., Kapustka D., Nikiel K., Włodarczyk E., Domeracka‑Kołodziej A., Krasnodębska P., Szkiełkowska A., 2022, Polish Translation and Validation of the Voice Handicap Index (VHI–30), “International Journal of Environmental Research and Public Health”, Vol. 19, 10738, https://doi.org/10.3390/ijerph191710738
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph191710738

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Woźnicka E., Śliwińska‑Kowalska M., 2007a, Ocena zaburzeń głosu u nauczycieli za pomocą wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI), “Medycyna Pracy”, No. 5, pp. 393–402.
Google Scholar

Niebudek‑Bogusz E., Woźnicka E., Zamysłowska‑Szmytke E., Śliwińska‑Kowalska M., 2010, Correlation between acoustic parameters and Voice Handicap Index in dysphonic teachers, “Folia Phoniatrica et Logopaedica”, No. 62, pp. 55–60.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1159/000239064

Niebudek‑Bogusz E., Kuzańska A., Błoch P., Domańska M., Woźnicka E., Politański P., Śliwińska‑Kowalska M., 2007b, Zastosowanie wskaźnika niepełnosprawności głosowej (Voice Handicap Index – VHI) w ocenie efektywności terapii głosu u nauczycieli, “Medycyna Pracy”, No. 6, pp. 501–509.
Google Scholar

Pruszewicz A., Obrębowski A., Wiskirska‑Woźnica B., Wojnowski W., 2004, Complex voice assessment: Polish version of the Voice Handicap Index (VHI), “Otolaryngologia Polska”, No. 58, pp. 547–549.
Google Scholar

Scech M., 2016, Wskaźnik niepełnosprawności głosowej – efektywność i korelacja pomiędzy cechami fizycznymi, funkcjonalnymi oraz emocjonalnymi a zaburzeniami głosu, “Pomeranian Journal of Life Sciences”, Vol. 62(1), pp. 9–15.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21164/pomjlifesci.158

Śliwińska‑Kowalska M., Niebudek‑Bogusz E. (eds.), 2009, Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu. Poradnik dla nauczycieli, Łódź, Instytut Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera.
Google Scholar

Świdziński P., 2019, Analizy akustyczne głosu i mowy w praktyce foniatrycznej, [in:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (eds.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, pp. 137–148.
Google Scholar

Wiskirska‑Woźnica B., Pruszewicz A., 2019, Badania kliniczne narządu głosu i układu oddechowego, [in:] A. Pruszewicz, A. Obrębowski (eds.), Zarys foniatrii klinicznej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu, pp. 125–136.
Google Scholar

Woisard V., Bodin S., Yardeni E., Puech M., 2007, The Voice Handicap Index: Correlation between subjective patient response and quantitative assessment of voice, “Journal of Voice”, Vol. 21(5), pp. 623–631.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.04.005

Zalecenia dotyczące badań profilaktycznych do celów Kodeksu Pracy – materiały dla służby Medycyny Pracy, praca wymagająca stałego i długotrwałego wysiłku głosowego, https://npz.net.pl/wp‑content/uploads/2020/06/Zakres‑i‑cz%C4%99stotliwo%C5%9Bc‑bada%C5%84.‑Materia%C5%82y‑edukacyjne‑dla‑lekarzy‑smp.PRACA‑W‑NARA%C5%BBENIU‑NA‑STA%C5%81Y‑I‑D%C5%81UGOTRWA%C5%81Y‑WYSI%C5%81EK‑G%C5%81OSOWY.pdf (accessed: 28.04.2023).
Google Scholar

Opublikowane

2023-12-13

Jak cytować

Majdak, M. (2023). Samoocena głosu w świetle analizy akustycznej – studia przypadków. Logopaedica Lodziensia, (8), 65–78. https://doi.org/10.18778/2544-7238.08.05