Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.08Słowa kluczowe:
reportaż, glottodydaktyka polonistyczna, gatunek wypowiedzi, wzorzec gatunkowy, aspekty wzorcaAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie reportażu jako gatunku wypowiedzi stosowanego w glottodydaktyce polonistycznej w celu kształtowania kompetencji genologicznej. Autorka przyjmuje, że gatunek ten dla celów nauczania języka polskiego jako obcego, obok zrealizowania głównych intencji pragmatycznych, służy także kształceniu lub ewaluacji umiejętności językowych oraz nabywaniu kompetencji interkulturowych. Do opisu gatunku wykorzystana zostanie koncepcja wzorca gatunkowego Marii Wojtak, obejmującego aspekty: strukturalny, pragmatyczny, poznawczy i stylistyczny, realizowanego w postaci kanonicznej, wariantów alternacyjnych lub adaptacyjnych. Reportaż jawi się jako gatunek o strukturze wykazującej osłabioną szablonowość i bardzo różnorodnej tematyce. Intencją reportażystów jest wszechstronne i sugestywne przedstawienia faktów, których tematyka obejmuje szerokie spektrum wydarzeń z życia społecznego, politycznego, kulturalnego. Wypowiedzi reportażowe cechuje obiektywizm, obrazowość, emocjonalność i wielostylowość. Przedstawione są różne punkty widzenia; wyraźna jest także osobowość autora. W artykule zostały także przedstawione przykłady wypowiedzi reportażowych, pochodzące ze zbiorów reportaży Ryszarda Kapuścińskiego, a także praktyczne wskazówki do wykorzystania na zajęciach języka polskiego jako obcego.
Bibliografia
Bańko M. (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Bartmiński J., 1990, Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Językowy obraz świata, Lublin.
Google Scholar
Będkowska G., 2014, Bękart literatury po polsku, https://web.archive.org/web/20171021164008/ http://educover.pl/czasopismo/bekart-literatury-polsku/2/ [10.05.2022].
Google Scholar
Cieślak I., Cieślak L., 2005, Egzamin gimnazjalny. Jak to napisać?, Toruń.
Google Scholar
Dunaj B. (red.), 1996, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w aspekcie glottodydaktycznym, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 24, Łódź.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A.,2019, The Cover Letter as a Genre of Speech in Teaching Polish as a Foreign Language, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 25, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Dunin-Dudkowska A., 2020, Recenzja jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, w: M. Samborska, A. Piotrowicz (red.) Kultura komunikacji w dydaktyce. Kultura Komunikacji Językowej 6, Poznań.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2021a, Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego), w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 27, Łódź 2021.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.10
Dunin-Dudkowska A., 2021b, Gratulacje jako gatunek wypowiedzi, „PHILOLOGICA” LXXVIII, s. 35–46, Bratysława 2021.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2021c, Życzenia jako gatunek wypowiedzi w ujęciu glottodydaktycznym, w: A. Roter-Bourkane, I. Wieczorek (red.), Glottodydaktyka polonistyczna: strategie – wartości – wyzwania, Poznań.
Google Scholar
Frukacz K. (oprac.), 2016, Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom zaawansowany C1/C2. Jacek Hugo-Bader „Maską w stronę wiatru”. Włodzimierz Nowak „Radiobudzik pani Mohs”, T. 12, Katowice.
Google Scholar
Frukacz K., 2018, Reportaż literacki w glottodydaktyce polonistycznej – prolegomena, „Kwartalnik Polonicum”, 28/29.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia języka polskiego, Lublin, s. 255–256.
Google Scholar
Gajda S. (red.), 1995, Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Jedliński R., 1984, Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2002, Imperium, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003a, Autoportret reportera, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003b, Cesarz, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003c, Heban, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2004, Podróże z Herodotem, Kraków.
Google Scholar
Kapuściński R., 2007a, Jeszcze dzień życia, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2007b, Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Kuziak M., Rzepczyński S., 2005, Jak pisać?, Bielsko-Biała.
Google Scholar
Litwin J., 1995, Potoczność w reportażu, w: T. Ampel (red.), O stylu poezji i prozy. Funkcje, kategorie, struktury, Rzeszów.
Google Scholar
Łotman J., 2004 [oryg. 1070], Rama jako element kompozycyjny tekstu, w: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska (red.), Tekstologia. Część druga, Lublin, s. 7–16.
Google Scholar
Mayenowa R., 1979, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław.
Google Scholar
Rejter A., 2000, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice.
Google Scholar
Sajenczuk M. E., 2004, Po polsku o sprawach świata. Teksty Ryszarda Kapuścińskiego w nauczaniu cudzoziemców, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław.
Google Scholar
Seretny A., 2006, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/ drugiego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (B2, C1), Kraków.
Google Scholar
Skwarczyńska S., 1975, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa.
Google Scholar
Smereczniak M. (oprac.), 2006, Ryszard Kapuściński „Wewnątrz góry lodowej”, w: M. Czempka-Wewióra, M. Smereczniak (oprac.), Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom zaawansowany C1. Natasza Goerke „Paralele”, Ryszard Kapuściński „Wewnątrz góry lodowej”, T. 6, Katowice.
Google Scholar
Strączek K., 2007, Wstęp, w: Ryszard Kapuściński. Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Surdej B., Surdej A., 2008, Język polski. Ćwiczenia redakcyjne. Gimnazjum 1–3, Warszawa.
Google Scholar
Szymczak M. (red.), 1986, Słownik języka polskiego PWN, Warszawa.
Google Scholar
Świstowska M., 2010, Obecność tekstów prozy polskiej po 1989 r. w nauczaniu języka polskiego jako obcego – realia, potrzeby, problem wyboru, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 17, Łódź.
Google Scholar
Węgrzyniakowa A, Reportaż, w: Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe, M. Pytosz (red.), Gorzów Wielkopolski.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar
Wolny K., 1991, O poetyce współczesnego reportażu polskiego 1945–1985, Rzeszów.
Google Scholar
Żmigrodzki P. (red.), 2012, Wielki słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Żmudzki J., 1990, Dynamika tekstu a jego struktura, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst w kontekście, Wrocław – Warszawa – Kraków, s. 145–154.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.