Reportage as a Genre of Speech in Teaching Polish as a Foreign Language (as Illustrated by the Works of Ryszard Kapuściński)
DOI:
https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.08Keywords:
reportage, teaching Polish as a foreign language, speech genre, genre pattern, aspects of the genre patternAbstract
The aim of the article is to show reportage as a genre of speech to be used in teaching Polish as a foreign language in the context of genre studies. The author assumes that reportage used in teaching Polish to foreigners, besides the realization of the main illocutions of the genre, contributes to the development or evaluation of learner’s language skills and acquisition of intercultural competence. The genre will be described using the concept of genre pattern by Maria Wojtak, including structural, pragmatic, cognitive and stylistic aspects, accomplished in the canon form, alternative versions or adaptive variants. Reportage turns out to be a genre with a structure showing a weakened conventionality and highly diversified themes. The intention of reportage authors is a comprehensive and suggestive presentation of facts, and their themes include a wide scope of events from social, political and cultural life. The texts are objective, imaginative, emotional and multi-styled. The sender shows different points of view but also his own personality. The article presents examples of reportage, coming from collections by Ryszard Kapuściński, as well as practical guidelines helpful in teaching Polish as a foreign language.
References
Bańko M. (red.), 2000, Inny słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Bartmiński J., 1990, Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Językowy obraz świata, Lublin.
Google Scholar
Będkowska G., 2014, Bękart literatury po polsku, https://web.archive.org/web/20171021164008/ http://educover.pl/czasopismo/bekart-literatury-polsku/2/ [10.05.2022].
Google Scholar
Cieślak I., Cieślak L., 2005, Egzamin gimnazjalny. Jak to napisać?, Toruń.
Google Scholar
Dunaj B. (red.), 1996, Słownik współczesnego języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w aspekcie glottodydaktycznym, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 24, Łódź.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A.,2019, The Cover Letter as a Genre of Speech in Teaching Polish as a Foreign Language, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 25, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10
Dunin-Dudkowska A., 2020, Recenzja jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej, w: M. Samborska, A. Piotrowicz (red.) Kultura komunikacji w dydaktyce. Kultura Komunikacji Językowej 6, Poznań.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2021a, Akademickie gatunki wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie artykułu naukowego), w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, 27, Łódź 2021.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.10
Dunin-Dudkowska A., 2021b, Gratulacje jako gatunek wypowiedzi, „PHILOLOGICA” LXXVIII, s. 35–46, Bratysława 2021.
Google Scholar
Dunin-Dudkowska A., 2021c, Życzenia jako gatunek wypowiedzi w ujęciu glottodydaktycznym, w: A. Roter-Bourkane, I. Wieczorek (red.), Glottodydaktyka polonistyczna: strategie – wartości – wyzwania, Poznań.
Google Scholar
Frukacz K. (oprac.), 2016, Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom zaawansowany C1/C2. Jacek Hugo-Bader „Maską w stronę wiatru”. Włodzimierz Nowak „Radiobudzik pani Mohs”, T. 12, Katowice.
Google Scholar
Frukacz K., 2018, Reportaż literacki w glottodydaktyce polonistycznej – prolegomena, „Kwartalnik Polonicum”, 28/29.
Google Scholar
Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia języka polskiego, Lublin, s. 255–256.
Google Scholar
Gajda S. (red.), 1995, Przewodnik po stylistyce polskiej, Opole.
Google Scholar
Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.
Google Scholar
Jedliński R., 1984, Gatunki publicystyczne w szkole średniej, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2002, Imperium, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003a, Autoportret reportera, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003b, Cesarz, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2003c, Heban, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2004, Podróże z Herodotem, Kraków.
Google Scholar
Kapuściński R., 2007a, Jeszcze dzień życia, Warszawa.
Google Scholar
Kapuściński R., 2007b, Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Kuziak M., Rzepczyński S., 2005, Jak pisać?, Bielsko-Biała.
Google Scholar
Litwin J., 1995, Potoczność w reportażu, w: T. Ampel (red.), O stylu poezji i prozy. Funkcje, kategorie, struktury, Rzeszów.
Google Scholar
Łotman J., 2004 [oryg. 1070], Rama jako element kompozycyjny tekstu, w: J. Bartmiński, S. Niebrzegowska-Bartmińska (red.), Tekstologia. Część druga, Lublin, s. 7–16.
Google Scholar
Mayenowa R., 1979, Poetyka teoretyczna. Zagadnienia języka, Wrocław.
Google Scholar
Rejter A., 2000, Kształtowanie się gatunku reportażu podróżniczego w perspektywie stylistycznej i pragmatycznej, Katowice.
Google Scholar
Sajenczuk M. E., 2004, Po polsku o sprawach świata. Teksty Ryszarda Kapuścińskiego w nauczaniu cudzoziemców, w: A. Dąbrowska (red.), Wrocławska dyskusja o języku polskim jako obcym. Materiały z międzynarodowej konferencji Stowarzyszenia „Bristol”, Wrocław.
Google Scholar
Seretny A., 2006, Nauka o literaturze i teksty literackie w dydaktyce języka polskiego jako obcego/ drugiego, w: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków.
Google Scholar
Seretny A., 2007, Kto czyta – nie błądzi. Podręcznik do nauki języka polskiego. Ćwiczenia rozwijające sprawność czytania (B2, C1), Kraków.
Google Scholar
Skwarczyńska S., 1975, Pomiędzy historią a teorią literatury, Warszawa.
Google Scholar
Smereczniak M. (oprac.), 2006, Ryszard Kapuściński „Wewnątrz góry lodowej”, w: M. Czempka-Wewióra, M. Smereczniak (oprac.), Czytaj po polsku. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Poziom zaawansowany C1. Natasza Goerke „Paralele”, Ryszard Kapuściński „Wewnątrz góry lodowej”, T. 6, Katowice.
Google Scholar
Strączek K., 2007, Wstęp, w: Ryszard Kapuściński. Rwący nurt historii. Zapiski o XX i XXI wieku, wybór i wstęp K. Strączek, Kraków.
Google Scholar
Surdej B., Surdej A., 2008, Język polski. Ćwiczenia redakcyjne. Gimnazjum 1–3, Warszawa.
Google Scholar
Szymczak M. (red.), 1986, Słownik języka polskiego PWN, Warszawa.
Google Scholar
Świstowska M., 2010, Obecność tekstów prozy polskiej po 1989 r. w nauczaniu języka polskiego jako obcego – realia, potrzeby, problem wyboru, w: „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie polonistyczne cudzoziemców” 17, Łódź.
Google Scholar
Węgrzyniakowa A, Reportaż, w: Leksykon szkolny. Gatunki paraliterackie, publicystyczne i użytkowe, M. Pytosz (red.), Gorzów Wielkopolski.
Google Scholar
Wojtak M., 2004, Gatunki prasowe, Lublin.
Google Scholar
Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin.
Google Scholar
Wolny K., 1991, O poetyce współczesnego reportażu polskiego 1945–1985, Rzeszów.
Google Scholar
Żmigrodzki P. (red.), 2012, Wielki słownik języka polskiego, Warszawa.
Google Scholar
Żmudzki J., 1990, Dynamika tekstu a jego struktura, w: T. Dobrzyńska (red.), Tekst w kontekście, Wrocław – Warszawa – Kraków, s. 145–154.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.