Świadomość produktów bankowych w wybranych grupach społecznych

Autor

  • Alicja Benachir Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.02

Słowa kluczowe:

produkt bankowy, odpowiedzialność, ryzyko, zysk

Abstrakt

Kwestia rzekomego braku wiedzy na temat produktów bankowych i mechanizmu ich działania jest podawana bardzo często za przyczynę wielu błędnych decyzji, związanych z zarządzaniem własnymi środkami pieniężnymi przez klientów banków i instytucji finansowych. Celem niniejszego opracowania jest ocena świadomości dotyczącej produktów bankowych w grupie detalicznych klientów banków. Autorka założyła, że poziom wiedzy finansowej Polaków jest niski, czego nie potwierdziły przeprowadzone przez nią badania empiryczne.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bankowy Arbitraż Konsumencki przy Związku Banków Polskich: Informacja o działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego w 2014 r., Warszawa, luty 2015 r.
Google Scholar

Czechowska I. D., 2004, Procesy integracji sektora bankowego ubezpieczeniowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Czechowska I. D., 2008a, Bezpieczeństwo klienta w procesach integracji sektora bankowego z ubezpieczeniowym, [w:] J. Nowakowski, T. Famulska (red.), Stabilność i bezpieczeństwo systemu bankowego, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Czechowska I. D., 2008b, Instytucje wzmacniające pozycje konsumentów korzystających z połączonej oferty bankowo-ubezpieczeniowej, [w:] L. Dziawgo (red.), Współczesne finanse. Stan i perspektywy rozwoju bankowości, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaj Kopernika, Toruń.
Google Scholar

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE Tekst mający znaczenie dla EOG.
Google Scholar

Flejterski St. i Świecka B. (red.), 2007, Elementy finansów i bankowości, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar

Grzegorczyk W., 1999, Marketing bankowy. Podręcznik, Biblioteka Menedżera i Bankowca, Warszawa.
Google Scholar

Kaczmaryk M., 2010, Edukacja finansowa w świetle badań empirycznych, Stowarzyszenie Krzewienia Wiedzy Finansowej, Gdynia.
Google Scholar

Korenik D., 2009, Odpowiedzialność banku komercyjnego. Próba syntezy, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Kotler P., Armstrong G., Saunder J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa.
Google Scholar

Krawiec W., 2012, Cykl życia produktu bankowego i jego implikacje dla polityki bankowości detalicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/7525-720-5

Lips F., 2010, Złoty spisek, Wydawnictwo Wektory, Bielany Wrocławskie.
Google Scholar

Majka J., 2015, Nowatorskie produkty bankowe: Rekomendacja U – dzień po, „Bank”, maj.
Google Scholar

Masiukiewicz P. (red.), 2010, Międzynarodowe bankructwa i afery bankowe, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar

Pelc M., 2012, Elementy metodologii badań naukowych, Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej, Warszawa.
Google Scholar

Pismo Rzecznika Praw Obywatelskich do Prezesa Banków Polskich w sprawie przedstawienia liczby i zakresu skarg wpływających do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, Warszawa, 23 lutego 2015 r.
Google Scholar

Proniewski M., Tarasiuk W., 2012, Zarządzanie instytucjami kredytowymi. Strategie, modele biznesowe i operacyjne, C. H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

Raport firmy Ernst and Young ze Światowego Badania Klientów Banków Detalicznych – 2014.
Google Scholar

Raport Rzecznika Ubezpieczonych: Podstawowe problemy bancassurance w Polsce, Warszawa, 13 grudnia 2007 r.
Google Scholar

Rothbard N. M., 2010, Wielki kryzys w Ameryce, Instytut Ludwiga von Misesa, Warszawa.
Google Scholar

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1286/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie dokumentów zawierających kluczowe informacje, dotyczących detalicznych produktów zbiorowego inwestowania i ubezpieczeniowych produktów inwestycyjnych (PRIIP) Tekst mający znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Google Scholar

Sikora D., Kulczycki A., 2009, Efektywność oddziału banku detalicznego jako czynnik przewagi konkurencyjnej, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar

Strelau J., 2007, Psychologia. Podręcznik akademicki Tom 2 Psychologia ogólna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Google Scholar

Swacha-Lech M., 2014, Bancassurance – sprzedaż produktów bankowo-ubezpieczeniowych, CeDeWu.
Google Scholar

Szymański M., 2011, Horyzonty finansów 2011: Młodzież o pieniądzach, „Bank”, kwiecień.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, DzU 1997, nr 140, poz. 939, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, DzU 1993, nr 47, poz. 211.
Google Scholar

[www1] http://www.bbc.com/news/magazine-23902918
Google Scholar

[www2] http://www.ey.media.pl/pr/277602/raport-ey-polscy-klienci-bankow-jak-zosie-samosie
Google Scholar

[www3] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32014L0065
Google Scholar

[www4] http://raiffeisenpolbank.com/o-banku/dla-klientow/mifid
Google Scholar

[www5] http://www.bankier.pl/wiadomosc/6-lat-temu-wpadl-najwiekszy-aferzysta-w-historii-7227051.html
Google Scholar

[www6] http://pieniadze.gazeta.pl/Edukacja_w_Finansach/1,124678,14142437,Uwaga__To_nie_lokata__tylko_polisa_inwestycyjna.html
Google Scholar

[www7] http://www.rzu.gov.pl/warto-przeczytac/Raport_bancassurance__108
Google Scholar

[www8] https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Pismo%20do%20Prezesa%20ZBP.pdf
Google Scholar

[www9] http://www.money.pl/banki/wiadomosci/artykul/bancassurance;w;polsce;zostanie;ograniczony;jest;raport,176,0,1207472.html
Google Scholar

[www10] http://zbp.pl/public/repozytorium/dla_konsumentow/arbiter_bankowy/sprawozdania/sprawozdanie_BAK_2014_final.pdf
Google Scholar

[www11] http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32014R1286
Google Scholar

[www12] http://www.bankier.pl/wiadomosc/Produkty-inwestycyjne-jak-papierosy-bedaostrzezenia-7228422.html
Google Scholar

[www13] http://pbs.pl/x.php/1,36/Finanse-i-ubezpieczenia.html
Google Scholar

[www14] http://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/files/fk_oszcz_2014.pdf
Google Scholar

[www15] http://www.citibank.pl/poland/kronenberg/polish/4026_14032.htm
Google Scholar

[www16] http://pbs.pl/x.php/1,522/Banki-i-uslugi-finansowe.html
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2016-03-31

Jak cytować

Benachir, A. (2016). Świadomość produktów bankowych w wybranych grupach społecznych. Finanse I Prawo Finansowe, 3(1), 7–23. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.1.02

Numer

Dział

Artykuł