Contractual Relations at the Consumer Level – a Bank on the Example of 5 Banks Operating in Poland
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.17.03Keywords:
contract, bank account, consumersAbstract
The dynamic development of the banking sector observed in recent years determines the method of building relationships with bank stakeholders. The most important interest groups are customers, purchasers of banking products and services whose relations with the bank may constitute an important element of competitive advantage. It should be noted that in comparison with banks, their rights and obligations, although precisely defined by numerous legal acts, indicate a significant dissonance between the position of a single customer and a bank as a financial institution in a legal relation expressed in the contract.
The aim of the publication is to assess the bank-client relationship from the point of view of the bankʼs choice, the type of banking services and the law.
Downloads
References
Boczeń W., 2017, Polska Bankowość w liczbach, Bankier.pl, http://www.bankier.pl/static/att/147000/7511698_bpl_raport_bankowosc_2016.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Doligalski T., 2013, Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar
Konsumenci – Ochrona konsumentów – Niedozwolone klauzule, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11170 [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Marcinkowska M., 2013, Kapitał relacyjny banku, t. 2, Relacje banku z kluczowymi interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
Raport o sytuacji ekonomicznej banków 2016, ZBP, https://www.wib.org.pl/uploaded/Raport%20Banki%202016.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Raport o sytuacji banków 2016, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, https://bip.knf.gov.pl/pliki/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2016_59975_tcm6-59975.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Srokosz W., 2000, Pojęcie usług finansowych w regulacjach prawnych Unii Europejskiej, „Pr. Bank”, nr 9.
Google Scholar
Srokosz W., 2009, [w:] E. Fojcik-Mastalska (red.), Prawo bankowe, Wrocław.
Google Scholar
Usługi bankowe w aspekcie ochrony praw konsumentów Raport z kontroli wzorców umownych uznanych za niedozwolone, 2002, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=1121 [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, tj. Dz. U. 1964, nr 16, poz. 93, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, tj. Dz.U. z 21 listopada, nr 140, poz. 939, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, tj. Dz.U. 2000, nr 9, poz. 131, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych, tj. Dz.U. 1997, nr 140, poz. 940, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, tj. Dz.U. 1996, nr 1, poz. 2, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim, tj. Dz.U. 2001, nr 100, poz. 1081, z późn. zm.
Google Scholar
Ustawa z dnia 5 lipca 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych, tj. Dz.U. 2002, nr 169, poz. 1385, z późn. zm.
Google Scholar
[www1] https://www.mfind.pl/akademia/dochodzenie-odszkodowan/pozasadowe-rozstrzyganie-sporow [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.