Relacje umowne na płaszczyźnie konsument – bank na przykładzie 5 banków działających w Polsce

Autor

  • Paweł Przerywacz Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.17.03

Słowa kluczowe:

umowa, rachunek bankowy, konsument

Abstrakt

Obserwowany w ostatnich latach dynamiczny rozwój sektora bankowego determinuje sposób budowania relacji z interesariuszami banków. Do najistotniejszej grupy interesów należą klienci, nabywcy produktów i usług bankowych, których relacje z bankiem mogą stanowić istotny element przewagi konkurencyjnej. Należy przy tym wskazać, iż w porównaniu z bankami, ich prawa i obowiązki, choć precyzyjnie określone licznymi aktami prawnymi, wskazują na istotny dysonans pomiędzy pozycją pojedynczego klienta oraz banku jako instytucji finansowej w stosunku prawnym wyrażonym umową.

Celem publikacji jest ocena relacji bank - klient z punktu widzenia wyboru banku, rodzaju usług bankowych oraz przepisów prawa.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Boczeń W., 2017, Polska Bankowość w liczbach, Bankier.pl, http://www.bankier.pl/static/att/147000/7511698_bpl_raport_bankowosc_2016.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Doligalski T., 2013, Internet w zarządzaniu wartością klienta, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Google Scholar

Konsumenci – Ochrona konsumentów – Niedozwolone klauzule, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, https://www.uokik.gov.pl/download.php?plik=11170 [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Marcinkowska M., 2013, Kapitał relacyjny banku, t. 2, Relacje banku z kluczowymi interesariuszami, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar

Raport o sytuacji ekonomicznej banków 2016, ZBP, https://www.wib.org.pl/uploaded/Raport%20Banki%202016.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Raport o sytuacji banków 2016, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego, https://bip.knf.gov.pl/pliki/RAPORT_O_SYTUACJI_BANKOW_2016_59975_tcm6-59975.pdf [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Srokosz W., 2000, Pojęcie usług finansowych w regulacjach prawnych Unii Europejskiej, „Pr. Bank”, nr 9.
Google Scholar

Srokosz W., 2009, [w:] E. Fojcik-Mastalska (red.), Prawo bankowe, Wrocław.
Google Scholar

Usługi bankowe w aspekcie ochrony praw konsumentów Raport z kontroli wzorców umownych uznanych za niedozwolone, 2002, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Warszawa, https://uokik.gov.pl/download.php?plik=1121 [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny, tj. Dz. U. 1964, nr 16, poz. 93, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, tj. Dz.U. z 21 listopada, nr 140, poz. 939, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, tj. Dz.U. 2000, nr 9, poz. 131, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o listach zastawnych i bankach hipotecznych, tj. Dz.U. 1997, nr 140, poz. 940, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 14 grudnia 1995 r. o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, tj. Dz.U. 1996, nr 1, poz. 2, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim, tj. Dz.U. 2001, nr 100, poz. 1081, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 5 lipca 2002 r. o elektronicznych instrumentach płatniczych, tj. Dz.U. 2002, nr 169, poz. 1385, z późn. zm.
Google Scholar

[www1] https://www.mfind.pl/akademia/dochodzenie-odszkodowan/pozasadowe-rozstrzyganie-sporow [dostęp: 30.12.2017].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2018-03-31

Jak cytować

Przerywacz, P. (2018). Relacje umowne na płaszczyźnie konsument – bank na przykładzie 5 banków działających w Polsce. Finanse I Prawo Finansowe, 1(17), 21–36. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.17.03

Numer

Dział

Artykuł