Źródła pozyskiwania dochodów przez polskich studentów ze śląskich uczelni, ich stosunek do oszczędzania, inwestowania i podejmowania ryzyka
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.19.03Słowa kluczowe:
oszczędzanie, inwestowanie, stosunek do ryzyka, edukacja finansowa, włączenie finansowe, finanse osobiste studentów, oferta usług finansowych, poczucie bezpieczeństwa na rynkach finansowychAbstrakt
W dzisiejszych czasach istotnym problemem na rynkach finansowych jest niewystarczający poziom włączenia finansowego rozumiany jako dostępność i korzystanie z podstawowych usług finansowych, takich jak posiadanie rachunku bankowego, oszczędności i pożyczek. Celem tego artykułu jest zbadanie stosunku do oszczędzania, inwestowania i ryzyka studentów, jako ważnej grupy potencjalnych klientów instytucji finansowych. W tym celu przeprowadzono ankietę wśród losowo wybranych studentów czterech śląskich uczelni. Wyniki badań pokazały w jakim stopniu uczniowie korzystają z dostępnej oferty produktowej instytucji finansowych, ich podejścia do korzystania z tej oferty, poziomu wiedzy finansowej, która ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa i swobodne poruszanie się na rynkach finansowych. Nie zaobserwowano znaczących różnic pomiędzy studentami poszczególnych uczelni. Większość studentów ocenia swoją wiedzę na poziomie podstawowym. Zdecydowana większość studentów posiada oszczędności, jednakże wąskie grono studentów deklaruje chęć inwestycji w walory ryzykowne.
Pobrania
Bibliografia
2015 Little Book on Financial inclusion, 2015, World Bank Group.
Google Scholar
Baranowska-Skimina A., 2011, Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków, www.egospodarka.pl (20 March 2018)
Google Scholar
Das S., 2015, A Dissertation Report on Factors affecting financial inclusion: A study in Rourkela, School of Management National Institute of Technology, Rourkela.
Google Scholar
Frączek B., 2015, The Sources of Raising Money as the Factor Influencing the Level of Financial Literacy and Degree of the Financial Inclusion, „International Journal of Innovative Business Strategies”, Infonomics Society.
Google Scholar
Frączek B., Klimontowicz M., 2015, Financial literacy and its influence on young customers’ decision factors, „Journal of International Management”, No. 3.
Google Scholar
Frączek B., 2012, Analiza czynników wpływających na oszczędzanie i inwestowanie gospodarstw domowych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 122, Katowice.
Google Scholar
Frączek B., 2010, Ocena atrakcyjności poszczególnych form oszczędzania i inwestowania, [w:] J. Harasim (red.), Oszczędzanie i inwestowanie w teorii i praktyce, Wyd. PTE, O/Katowice.
Google Scholar
Jarecki W., 2018, Praca i dochody studentów, „Polityka Społeczna”, nr 1/2010, www.ipiss.com.pl (20 March 2018).
Google Scholar
Kenny T., 2017, The difference between stocks and bonds, www.thebalance.com (20 March 2018).
Google Scholar
Kiezel E., Burgiel A., 2017, Wiedza ekonomiczna konsumentów a racjonalność ich zachowań, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar
OECD, 2014, Financial Education for Youth: The Role of Schools, OECD Publishing, Paris.
Google Scholar
Oferta dla klientów indywidualnych – oszczędności, www.pkobp.pl (22 March 2018).
Google Scholar
Oferta dla klientów indywidualnych – inwestycje, www.ingbank.pl (22 March 2018).
Google Scholar
Smyczek S., 2012, Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych, Placet, Warszawa.
Google Scholar
Smyczek S., 2001, Zachowania konsumentów na rynku usług bankowych, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
Google Scholar
Smyczek S., 2007, Modele zachowań konsumentów na rynku usług finansowych, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
Google Scholar
Stan i struktura ludności według wieku w latach 1989–2016, www.stat.gov.pl (20 March 2018)
Google Scholar
Światowy G., 2006, Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warszawa
Google Scholar
[www1] https://bossafund.pl/edukacja/abc-funduszy/rodzaje-funduszy-inwestycyjnych (27 March 2018).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.