Źródła pozyskiwania dochodów przez polskich studentów ze śląskich uczelni, ich stosunek do oszczędzania, inwestowania i podejmowania ryzyka

Autor

  • Wioleta Kałuża Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Dagmara Brocka Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.19.03

Słowa kluczowe:

oszczędzanie, inwestowanie, stosunek do ryzyka, edukacja finansowa, włączenie finansowe, finanse osobiste studentów, oferta usług finansowych, poczucie bezpieczeństwa na rynkach finansowych

Abstrakt

W dzisiejszych czasach istotnym problemem na rynkach finansowych jest niewystarczający poziom włączenia finansowego rozumiany jako dostępność i korzystanie z podstawowych usług finansowych, takich jak posiadanie rachunku bankowego, oszczędności i pożyczek. Celem tego artykułu jest zbadanie stosunku do oszczędzania, inwestowania i ryzyka studentów, jako ważnej grupy potencjalnych klientów instytucji finansowych. W tym celu przeprowadzono ankietę wśród losowo wybranych studentów czterech śląskich uczelni. Wyniki badań pokazały w jakim stopniu uczniowie korzystają z dostępnej oferty produktowej instytucji finansowych, ich podejścia do korzystania z tej oferty, poziomu wiedzy finansowej, która ma wpływ na poczucie bezpieczeństwa i swobodne poruszanie się na rynkach finansowych. Nie zaobserwowano znaczących różnic pomiędzy studentami poszczególnych uczelni. Większość studentów ocenia swoją wiedzę na poziomie podstawowym. Zdecydowana większość studentów posiada oszczędności, jednakże wąskie grono studentów deklaruje chęć inwestycji w walory ryzykowne.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

2015 Little Book on Financial inclusion, 2015, World Bank Group.


Google Scholar

Baranowska-Skimina A., 2011, Ulubione produkty i usługi finansowe Polaków, www.egospodarka.pl (20 March 2018)
Google Scholar

Das S., 2015, A Dissertation Report on Factors affecting financial inclusion: A study in Rourkela, School of Management National Institute of Technology, Rourkela.
Google Scholar

Frączek B., 2015, The Sources of Raising Money as the Factor Influencing the Level of Financial Literacy and Degree of the Financial Inclusion, „International Journal of Innovative Business Strategies”, Infonomics Society.
Google Scholar

Frączek B., Klimontowicz M., 2015, Financial literacy and its influence on young customers’ decision factors, „Journal of International Management”, No. 3.
Google Scholar

Frączek B., 2012, Analiza czynników wpływających na oszczędzanie i inwestowanie gospodarstw domowych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 122, Katowice.
Google Scholar

Frączek B., 2010, Ocena atrakcyjności poszczególnych form oszczędzania i inwestowania, [w:] J. Harasim (red.), Oszczędzanie i inwestowanie w teorii i praktyce, Wyd. PTE, O/Katowice.
Google Scholar

Jarecki W., 2018, Praca i dochody studentów, „Polityka Społeczna”, nr 1/2010, www.ipiss.com.pl (20 March 2018).
Google Scholar

Kenny T., 2017, The difference between stocks and bonds, www.thebalance.com (20 March 2018).
Google Scholar

Kiezel E., Burgiel A., 2017, Wiedza ekonomiczna konsumentów a racjonalność ich zachowań, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
Google Scholar

OECD, 2014, Financial Education for Youth: The Role of Schools, OECD Publishing, Paris.
Google Scholar

Oferta dla klientów indywidualnych – oszczędności, www.pkobp.pl (22 March 2018).
Google Scholar

Oferta dla klientów indywidualnych – inwestycje, www.ingbank.pl (22 March 2018).
Google Scholar

Smyczek S., 2012, Nowe trendy w zachowaniach konsumentów na rynkach finansowych, Placet, Warszawa.
Google Scholar

Smyczek S., 2001, Zachowania konsumentów na rynku usług bankowych, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
Google Scholar

Smyczek S., 2007, Modele zachowań konsumentów na rynku usług finansowych, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach.
Google Scholar

Stan i struktura ludności według wieku w latach 1989–2016, www.stat.gov.pl (20 March 2018)
Google Scholar

Światowy G., 2006, Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warszawa
Google Scholar

[www1] https://bossafund.pl/edukacja/abc-funduszy/rodzaje-funduszy-inwestycyjnych (27 March 2018).
Google Scholar

Opublikowane

2018-09-15

Jak cytować

Kałuża, W., & Brocka, D. (2018). Źródła pozyskiwania dochodów przez polskich studentów ze śląskich uczelni, ich stosunek do oszczędzania, inwestowania i podejmowania ryzyka. Finanse I Prawo Finansowe, 3(19), 25–39. https://doi.org/10.18778/2391-6478.3.19.03

Numer

Dział

Artykuł