Wyniki sportowe a dochodowość akcji spółek-sponsorów na przykładzie piłki siatkowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.29.07

Słowa kluczowe:

ekonomia sportu, giełda, modele ARCH I GARCH, wyniki sportowe, siatkówka

Abstrakt

Przedmiot badań: Przedmiotem badań jest wpływ wyników sportowych, a konkretnie wyników drużyn siatkarskich mężczyzn, na dochodowość akcji (stopy zwrotu) spółek sponsorujących drużyny. Do tej pory badania dotyczące wpływu wyników sportowych na stopy zwrotu koncentrowały się jedynie na piłce nożnej.

Cel badawczy: Celem pacy jest zbadanie zależności między wynikami sportowymi drużyn siatkarskich w Polsce a stopami zwrotu sponsora tytularnego, którego akcje notowane są na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Do badania wybrano 4 najbardziej utytułowane drużyny siatkarskiej PlusLigi w XXI wieku.

Metodyka: W artykule opisano rezultaty badań uzyskane dzięki zastosowaniu modeli klasy ARCH i GARCH.

Wyniki: Na podstawie estymacji modeli uzyskano dwie grupy wyników. Dla dwóch spółek – JSW i ASSECO – wyniki sportowe drużyn siatkarskich i prognozy bukmacherskie dotyczące ich meczów miały istotny statystycznie wpływ na notowania tych spółek. Dla dwóch spółek – PGE oraz Azoty – nie wykazano takiego związku. Ponadto na każdą ze spółek istotny statystycznie wpływ wywierał indeks WIG oraz notowania danej spółki z poprzedniego dnia. Z kolei na notowania żadnej ze spółek nie wpływał dzień rozegrania meczu.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aglietta, M., Andreff, W. and Drut, B. (2010). Floating European football clubs in the stock market. EconomiX Working Paper, 2010-24, https://economix.fr/pdf/dt/2010/WP_EcoX_2010-24.pdf [dostęp 30.06.2020].
Google Scholar

Ashton, J.K., Gerrard, B. and Hudson, R. (2003). Economic impact of national sporting success: Evidence from the London stock exchange. Applied Economics Letters, 10(12), pp. 783–785.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/1350485032000126712

Bell, A.R., Brooks, C. and Markham, T. (2012). Does Managerial Turnover Affect Football Club Share Prices? Aestimatio, the IEB International Journal of Finance, 7, http://ssrn.com/abstract=2057601 [dostęp 30.06.2020].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.2057601

Bell, A.R., Brooks, C., Matthews, D. and Sutcliffe, C. (2012). Over the moon or sick as a parrot? The effects of football results on a club’s share price. Applied Economics, 44(26), pp. 3435–3452.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/00036846.2011.577017

Berument, H. and Ceylan, N.B. (2012). Effects of soccer on stock markets: The return–volatility relationship. The Social Science Journal, 49(3), pp. 368–374.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.soscij.2012.03.003

Berument, H., Ceylan, N.B. and Gözpınar, E. (2006). Performance of soccer on the stock market: Evidence from Turkey. The Social Science Journal, 43(4), pp. 695–699.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/j.soscij.2006.08.021

Bollerslev, T. (1986). Generalized autoregressive conditional heteroscedasticity. Journal of Econometrics, 31, pp. 307–327.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1016/0304-4076(86)90063-1

Datko, M. (2003). Sponsoring sportowy. W: Marketing sportowy. Możliwości, szanse, korzyści, zagrożenia. Poznań: Wydawnictwo PRODRUK, pp. 97–99.
Google Scholar

Demir, E. and Daniş H. (2011). The Effect of Performance of Soccer Clubs on Their Stock Prices: Evidence from Turkey. Emerging Markets and Trades, 47, pp. 58–70.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2753/REE1540-496X4705S404

Douque, J. and Ferreira, N.A. (2005). Explaining Share Price Performance of Football Clubs Listed on the Euronext Lisbon. ISEG – Universidade Tecnica de Lisboa Business Administration Working Paper, 05–01, https://ssrn.com/abstract=675633 [dostęp 30.06.2020].
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.675633

Edmans, A., Garcia, D. and Norli, O. (2007). Sports Sentiment and Stock Returns. Journal of Finance, 62(4), pp. 1967–1998.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2007.01262.x

Engle, R. (1982). Autoregressive conditional heteroskedasticity with estimates of the variance of UK inflation. Econometrica, 50, pp. 987–1007.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2307/1912773

Iwan, B. (2010). Nowe trendy w marketingu sportowym. Zeszyty Naukowe SGGW, Polityki Europejskie, Finanse i Marketing, 3(52), pp. 353–367.
Google Scholar

Leitão, J., Armada, M.R. and Ferreira, J. (2012). Corruption and Co-Movements in European Listed Sport Companies: Did Calciocaos really matter? Munich Personal RePEc Archive Paper, 42474, pp. 65–96.
Google Scholar

Majewska, A. i Majewski, S. (2018). Econometric modelling of market prices of football clubs’ sponsors’ stocks. Aestimatio, The Ieb International Journal Of Finance, 17, ss. 2–17.
Google Scholar

Majewski, S. (2014). Wpływ wyników sportowych MUFC na kursy akcji i kwotowania indeksów na giełdach w Nowym Jorku i Londynie. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, XLVIII(3), ss. 207–218.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/h.2015.48.3.207

Majewski, S. (2015). Is It a Business Feeding on Emotions or an Act of Altruism? The Case of Financing Football in Poland. Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, 1(310), pp. 71–85.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-6021.310.06

Samagaio, A., Couto, E. and Caiado, J. (2009). Sporting, financial and stock market performance in English football: an empirical analysis of structural relationships. Centre for Applied Mathematics and Economics (CEMAPRE) Working Papers, 0906, https://cemapre.iseg.ulisboa.pt/archive/preprints/395.pdf [dostęp 30.06.2020].
Google Scholar

Saraç, M. and Zeren, F. (2013). The Effect of Soccer Performance on Stock Return: Empirical Evidence From “The Big Three Clubs” of Turkish Soccer League. Journal of Applied Finance & Banking, 3(5), pp. 299–314.
Google Scholar

Stadtmann, G. (2004). An Empirical Examination of the News Model: The Case of Borussia Dortmund GmbH & Co. KGaA. Zeitschrift für Betriebswirtschaft, 74(2), pp. 165–185.
Google Scholar

Strategia rozwoju Polskiej ligi siatkówki S.A. na lata 2018 – 2022 – Raport stworzony przez Polską Ligę Siatkówki S.A., http://dl.siatkarskaliga.pl/298780/attachment/746d81/Strategia_37.pdf [dostęp 30.06.2020].
Google Scholar

Asseco Resovia, www.assecoresovia.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

BetExplorer, www.betexplorer.com [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

JSW, www.jastrzebskiwegiel.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

PlusLiga, www.plusliga.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

Skra, www.skra.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

Stooq, www.stooq.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

Zaksa, www.zaksa.pl [dostęp 23.11.2019].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2021-03-31

Jak cytować

Szymański, M., & Wojtalik, G. (2021). Wyniki sportowe a dochodowość akcji spółek-sponsorów na przykładzie piłki siatkowej. Finanse I Prawo Finansowe, 1(29), 109–127. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.29.07

Numer

Dział

Artykuł