Ochrona danych osobowych po rozpoczęciu obowiązywania rozporządzenia RODO: analiza przypadku Banków Spółdzielczych
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.05Słowa kluczowe:
ochrona danych osobowych, RODO, konsument, bank spółdzielczyAbstrakt
W związku z rozpoczęciem obowiązywania rozporządzenia RODO, zarówno w doktrynie, jak i środowisku gospodarczym jest wiele wątpliwości i niepewności co prawidłowości stosowania i interpretacji nowych przepisów. W świetle tych zajść ważnym elementem jest edukacja, szkolenia, rozmowy, a także wymiana spostrzeżeń i doświadczeń osób zajmujących się kwestiami RODO oraz tymi, które były zobowiązane zastosować się do treści rozporządzenia. W kwestii RODO w literaturze przedmiotu małą rolę poświęca się bankom spółdzielczym. Celem artykułu jest diagnoza przeprowadzonych zmian w zakresie ochrony danych klientów banku na skutek wejścia w życie rozporządzenia o ochronie danych osobowych, tzw. RODO. W celu określenia modyfikacji zaszłych w sposobie przetwarzania danych, dokonano analizy treści informacji komunikatów zamieszczonych na stronach internetowych czterech banków spółdzielczych.
Pobrania
Bibliografia
Barta J., Markiewicz R., 2002, Ochrona danych osobowych, Zakamycze.
Google Scholar
Barta J., Markiewicz R., 2011, Ochrona danych osobowych, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Google Scholar
Czechowska I.D., 2009, Ochrona konsumenta rynku usług bankowych, „Zeszyty Ekonomiczne Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne Problemy Usług”, nr 28.
Google Scholar
Jastrzębska K., 2018, Elektroniczna administracja jako narzędzie wdrażania zmian organizacyjnych, Warszawa.
Google Scholar
Kamiński A., Dąbek K., 2017, Nowe zagrożenia dla działalności przedsiębiorstw w świetle rozporządzenia Parlamentu Europejskiego o ochronie danych osobowych (RODO), „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu: Polityka Ekonomiczna”, nr 487.
Google Scholar
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. 1997, nr 78, poz. 483.
Google Scholar
Mędrala-Natkaniec M., 2018, Jakie zmiany w zakresie ochrony danych osobowych pracowników wprowadza RODO?, Warszawa.
Google Scholar
Osiej T., Czarnecki M., 2018, RODO w 15 krokach, przykłady, wskazówki, wzory, procedury wynikające z RODO, Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar
Piguła E., 2015, Bankowy arbitraż konsumencki jako instytucja ochrony konsumenta na rynku usług bankowych, „Finanse i Prawo Finansowe”, nr III(2).
Google Scholar
RODO nowe możliwości, nowe obowiązki: wszystko, co każdy przedsiębiorca powinien wiedzieć o ogólnym rozporządzeniu UE o ochronie danych, 2018, „European Commission; DirectorateGeneral for Justice and Consumers”.
Google Scholar
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE.
Google Scholar
Rutkowska-Tomaszewska E., 2010, Zasady dobrych praktyk na rynku usług bankowych i ich znaczenie w działalności Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego, „Kwartalik ADR”, nr 4(12).
Google Scholar
Rutkowska-Tomaszewska E., 2013, Ochrona prawna klienta na rynku usług bankowych, Lex a Wolters Kluwer business, Warszawa.
Google Scholar
Skoczylas D., 2018, Przetwarzanie danych osobowych a prawo do bycia zapomnianym i prawo do przenoszenia danych na gruncie RODO, „Acta Iuris Stetinensis”, nr 24(4).
Google Scholar
Trzeciak T., 2017, Ochrona praw konsumenta w kontekście realizacji tzw. planów sprzedaży w banku komercyjnym, „Finanse i Prawa Finansowe”, nr 2(14).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.