BNPL in the Consumerism World: About the Excessive Debt Trap
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.44.03Keywords:
buy now, pay later, BNPL, consumerism, excessive debt, debt spiralAbstract
The purpose of the article. This article aims to present the characteristics of BNPL and the excessive debt risk it poses within the context of widespread consumerism.
Methodology. The study relies on secondary data obtained through a thematic literature review, encompassing scientific publications and industry reports. Focusing on the Polish BNPL market, the research synthesizes this information to outline BNPL’s operational characteristics, identify determinants influencing Polish consumers' adoption of BNPL, and discuss both the prospects and risks associated with BNPL usage.
Results of the research. Findings indicate that BNPL facilitates consumer purchases by deferring payments, which can drive consumerism and increase the inclination to use BNPL, thus accelerating its growth. The simplicity and convenience of BNPL, coupled with the absence of immediate financial repercussions, can lead to irresponsible usage and push consumers into an excessive debt trap. Additionally, a lack of economic knowledge, particularly financial literacy, further heightens the risk of a debt spiral. In the context of broader discussions on BNPL, other significant risks must be considered, as the expansion of these services depends on meeting expectations similar to those of other digital lending options. This includes establishing consumer trust in BNPL, largely through mitigating such risks. Like other digital services, BNPL requires the sharing of personal data, introducing potential security concerns. Therefore, BNPL providers must prioritize data protection to secure consumer information. Additionally, consumers should stay cautious to avoid fraud, like phishing, by being aware of the risks.
Downloads
References
Act of May 30, 2014 on consumer rights (Journal of Laws 2023. Item 2759).
Google Scholar
Adamek, J. & Solarz, M. (2023). Adoption factors in digital lending services offered by FinTech lenders. Oeconomia Copernicana, 14(1), 169–212. https://doi.org/10.24136/oc.2023.005
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24136/oc.2023.005
Bagniewski, B. (2023) Odroczone płatności z perspektywy klientów sklepów internetowych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar
Banaszyk, P. et al. (2021). Proposals for Modification of Selected Economic Concepts Amid the COVID-19 Pandemic. Gospodarka Narodowa, 305(1), 53–86. https://doi.org/10.33119/GN/132485
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/GN/132485
BIK. (2023). Kupują teraz, płacą później – Polacy polubili „odroczone płatności”. Chce z nich korzystać 40 proc. https://media.bik.pl/informacje-prasowe/800482/kupuja-teraz-placa-pozniej-polacy-polubili-odroczone-platnosci-chce-z-nich-korzystac-40-proc
Google Scholar
Błędowski, P. & Iwanicz-Drozdowska, M. (2010). Społeczno-ekonomiczne aspekty nadmiernego zadłużenia. Bezpieczny Bank, 3(42), 45–61.
Google Scholar
Bylok, F. (2016). Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 19(1), 55–69. https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.04
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.04
Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar
Cashless.pl (2021). Płatności odroczone w Polsce 2021.
Google Scholar
Dąbrowska, A. (2015). Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 2(355), 88–100.
Google Scholar
Dyksik, D. (2021). Pandemia i jej skutki w obszarze reklamy komercyjnej – od konsumpcjonizmu do idei. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38, 11–22. https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.1
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.1
Gavryshkiv, A.-V. (2019). Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. In E. Skrzypek (red.), Organizacyjne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania współczesnej organizacji – nowe paradygmaty w zarządzaniu (pp. 93–99). Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar
Gębski, Ł. (2013). Excessive Household Debt: A Financial and Legal Hurdle or a Social Problem?. Gospodarka Narodowa, 263(4), 83–108. https://doi.org/10.33119/GN/100952
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/GN/100952
Grala, K. & Bogucka, S. (2020). Zjawisko wykluczenia finansowego w Polsce i na świecie. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 21(z. 2), 9–23.
Google Scholar
Gut, W. (2023a). Buy Now, Pay Later (BNPL). Rewolucja w płatnościach online? Czy warto korzystać z odroczonych płatności? Zalety i zagrożenia? Jak wpływa to na zdolność kredytową?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/buy-now-pay-later-bnpl-rewolucja-w-platnosciach-online-czy-warto-korzystac-z-odroczonych-platnosci-zalety-i-zagrozenia-jak-wplywa-to-na-zdolnosc-kredytowa
Google Scholar
Gut, W. (2023b). Ranking płatności odroczonych grudzień 2023. Kup teraz, zapłać później (BNPL: Buy now, pay later) na polskim rynku? Z której oferty najlepiej i najbezpieczniej korzystać?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/ranking-platnosci-odroczonych-grudzien-2023-kup-teraz-zaplac-pozniej-bnpl-buy-now-pay-later-na-polskim-rynku-z-ktorej-oferty-najlepiej-i-najbezpieczniej-korzystac
Google Scholar
Hadasik, B. & Kubiczek, J. (2022). E-commerce market environment formed by the COVID-19 pandemic – a strategic analysis. Forum Scientiae Oeconomia, 3, 25–52. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO3_2
Google Scholar
Jasiulewicz, A. (2015). Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rtynkowe. Zachowania polskich konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 9(3). https://doi.org/10.17306/JARD.2015.44
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17306/JARD.2015.44
Kacprzak-Choińska, A. (2007). Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu. Studia i Materiały, 5(2), 14–20.
Google Scholar
Klarna (2024). https://www.klarna.com/pl/o-nas/
Google Scholar
Maciejewski, G. (2023). Zrównoważone zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 188, 43–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3
Mysona-Byrska, J.M. (2021). Deconsumption – the path to liberation from consumerism. Kultura i Wartości, 31, 23–41. https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41
Pisany, P. & Gromek, T. (2023). Płatności odroczone – alternatywa dla tradycyjnego kredytu?. https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/uslugi-bnpl-buy-now-pay-later/
Google Scholar
Potyrańska, P. & Puzio, J. (2021). Social media jako narzędzie oddziaływania na decyzje zakupowe konsumentów. Edukacja Humanistyczna, 2(45), 97–109.
Google Scholar
Radziszewska, A. (2017). Nowe wzorce konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1(366), 286–297.
Google Scholar
Reczuch, A. (2020). Consumer bankruptcy as a legal and economic instrument for mitigating financial exclusion of households in Poland. (thesis). Department of Finance and Accounting.
Google Scholar
Solarz, J.K. (2012). Nanofinanse. Codzienność zmienia świat. Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar
Waliszewski, K. et al. (2023). The role of the Lendtech sector in the consumer credit market in the context of household financial exclusion. Oeconomia Copernicana, 14(2), 609–643. https://doi.org/10.24136/oc.2023.017
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24136/oc.2023.017
Waliszewski, K. et al. (2024). Sektor pożyczkowy a rynek płatności odroczonych. Perspektywa regulacyjna, technologiczna i rynkowa. CeDeWu.
Google Scholar
Waliszewski, K. & Gębski, Ł. (2024). FinTech lenders on the consumer finance market in Central and Eastern Europe. Przegląd Wschodnioeuropejski, 15(1), 81–96. https://doi.org/10.31648/pw.10180
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.31648/pw.10180
Warchlewska, A. (2020). Wokół istoty wykluczenia finansowego. Ujęcie przeglądowe. Finanse i Prawo Finansowe, 1(25), 123–140. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.08
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.08
Wolska-Zogata, I. (2018). Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym. Forum Socjologiczne, 9, 153–164.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.19195/2083-7763.9.12
Zalega, T. (2012). Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7172/1644-9584.40.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.