BNPL in the Consumerism World: About the Excessive Debt Trap

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.44.03

Keywords:

buy now, pay later, BNPL, consumerism, excessive debt, debt spiral

Abstract

The purpose of the article. This article aims to present the characteristics of BNPL and the excessive debt risk it poses within the context of widespread consumerism.

Methodology. The study relies on secondary data obtained through a thematic literature review, encompassing scientific publications and industry reports. Focusing on the Polish BNPL market, the research synthesizes this information to outline BNPL’s operational characteristics, identify determinants influencing Polish consumers' adoption of BNPL, and discuss both the prospects and risks associated with BNPL usage.

Results of the research. Findings indicate that BNPL facilitates consumer purchases by deferring payments, which can drive consumerism and increase the inclination to use BNPL, thus accelerating its growth. The simplicity and convenience of BNPL, coupled with the absence of immediate financial repercussions, can lead to irresponsible usage and push consumers into an excessive debt trap. Additionally, a lack of economic knowledge, particularly financial literacy, further heightens the risk of a debt spiral. In the context of broader discussions on BNPL, other significant risks must be considered, as the expansion of these services depends on meeting expectations similar to those of other digital lending options. This includes establishing consumer trust in BNPL, largely through mitigating such risks. Like other digital services, BNPL requires the sharing of personal data, introducing potential security concerns. Therefore, BNPL providers must prioritize data protection to secure consumer information. Additionally, consumers should stay cautious to avoid fraud, like phishing, by being aware of the risks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Act of May 30, 2014 on consumer rights (Journal of Laws 2023. Item 2759).
Google Scholar

Adamek, J. & Solarz, M. (2023). Adoption factors in digital lending services offered by FinTech lenders. Oeconomia Copernicana, 14(1), 169–212. https://doi.org/10.24136/oc.2023.005
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24136/oc.2023.005

Bagniewski, B. (2023) Odroczone płatności z perspektywy klientów sklepów internetowych. Uniwersytet Mikołaja Kopernika.
Google Scholar

Banaszyk, P. et al. (2021). Proposals for Modification of Selected Economic Concepts Amid the COVID-19 Pandemic. Gospodarka Narodowa, 305(1), 53–86. https://doi.org/10.33119/GN/132485
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/GN/132485

BIK. (2023). Kupują teraz, płacą później – Polacy polubili „odroczone płatności”. Chce z nich korzystać 40 proc. https://media.bik.pl/informacje-prasowe/800482/kupuja-teraz-placa-pozniej-polacy-polubili-odroczone-platnosci-chce-z-nich-korzystac-40-proc
Google Scholar

Błędowski, P. & Iwanicz-Drozdowska, M. (2010). Społeczno-ekonomiczne aspekty nadmiernego zadłużenia. Bezpieczny Bank, 3(42), 45–61.
Google Scholar

Bylok, F. (2016). Meandry konsumpcji we współczesnym społeczeństwie: konsumpcjonizm versus dekonsumpcja. Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym, 19(1), 55–69. https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.04
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1899-2226.19.1.04

Bywalec, C. (2010). Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny. Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Cashless.pl (2021). Płatności odroczone w Polsce 2021.
Google Scholar

Dąbrowska, A. (2015). Postawy polskich konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. Handel Wewnętrzny, 2(355), 88–100.
Google Scholar

Dyksik, D. (2021). Pandemia i jej skutki w obszarze reklamy komercyjnej – od konsumpcjonizmu do idei. Studenckie Prace Prawnicze, Administratywistyczne i Ekonomiczne, 38, 11–22. https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.1
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/1733-5779.38.1

Gavryshkiv, A.-V. (2019). Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – od konsumpcjonizmu do zrównoważonej konsumpcji. In E. Skrzypek (red.), Organizacyjne i ekonomiczne aspekty funkcjonowania współczesnej organizacji – nowe paradygmaty w zarządzaniu (pp. 93–99). Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Gębski, Ł. (2013). Excessive Household Debt: A Financial and Legal Hurdle or a Social Problem?. Gospodarka Narodowa, 263(4), 83–108. https://doi.org/10.33119/GN/100952
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/GN/100952

Grala, K. & Bogucka, S. (2020). Zjawisko wykluczenia finansowego w Polsce i na świecie. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 21(z. 2), 9–23.
Google Scholar

Gut, W. (2023a). Buy Now, Pay Later (BNPL). Rewolucja w płatnościach online? Czy warto korzystać z odroczonych płatności? Zalety i zagrożenia? Jak wpływa to na zdolność kredytową?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/buy-now-pay-later-bnpl-rewolucja-w-platnosciach-online-czy-warto-korzystac-z-odroczonych-platnosci-zalety-i-zagrozenia-jak-wplywa-to-na-zdolnosc-kredytowa
Google Scholar

Gut, W. (2023b). Ranking płatności odroczonych grudzień 2023. Kup teraz, zapłać później (BNPL: Buy now, pay later) na polskim rynku? Z której oferty najlepiej i najbezpieczniej korzystać?. https://www.fxmag.pl/finanse-osobiste/ranking-platnosci-odroczonych-grudzien-2023-kup-teraz-zaplac-pozniej-bnpl-buy-now-pay-later-na-polskim-rynku-z-ktorej-oferty-najlepiej-i-najbezpieczniej-korzystac
Google Scholar

Hadasik, B. & Kubiczek, J. (2022). E-commerce market environment formed by the COVID-19 pandemic – a strategic analysis. Forum Scientiae Oeconomia, 3, 25–52. https://doi.org/10.23762/FSO_VOL10_NO3_2
Google Scholar

Jasiulewicz, A. (2015). Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rtynkowe. Zachowania polskich konsumentów. Journal of Agribusiness and Rural Development, 9(3). https://doi.org/10.17306/JARD.2015.44
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17306/JARD.2015.44

Kacprzak-Choińska, A. (2007). Konsument ponowoczesny. Nowe trendy w zachowaniach nabywczych i ich konsekwencje dla marketingu. Studia i Materiały, 5(2), 14–20.
Google Scholar

Klarna (2024). https://www.klarna.com/pl/o-nas/
Google Scholar

Maciejewski, G. (2023). Zrównoważone zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID-19. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, 188, 43–61. https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33119/SIP.2023.188.3

Mysona-Byrska, J.M. (2021). Deconsumption – the path to liberation from consumerism. Kultura i Wartości, 31, 23–41. https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.17951/kw.2021.31.23-41

Pisany, P. & Gromek, T. (2023). Płatności odroczone – alternatywa dla tradycyjnego kredytu?. https://www.obserwatorfinansowy.pl/bez-kategorii/rotator/uslugi-bnpl-buy-now-pay-later/
Google Scholar

Potyrańska, P. & Puzio, J. (2021). Social media jako narzędzie oddziaływania na decyzje zakupowe konsumentów. Edukacja Humanistyczna, 2(45), 97–109.
Google Scholar

Radziszewska, A. (2017). Nowe wzorce konsumpcji w zachowaniach polskich konsumentów. Handel Wewnętrzny, 1(366), 286–297.
Google Scholar

Reczuch, A. (2020). Consumer bankruptcy as a legal and economic instrument for mitigating financial exclusion of households in Poland. (thesis). Department of Finance and Accounting.
Google Scholar

Solarz, J.K. (2012). Nanofinanse. Codzienność zmienia świat. Wydawnictwo C.H. Beck.
Google Scholar

Waliszewski, K. et al. (2023). The role of the Lendtech sector in the consumer credit market in the context of household financial exclusion. Oeconomia Copernicana, 14(2), 609–643. https://doi.org/10.24136/oc.2023.017
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24136/oc.2023.017

Waliszewski, K. et al. (2024). Sektor pożyczkowy a rynek płatności odroczonych. Perspektywa regulacyjna, technologiczna i rynkowa. CeDeWu.
Google Scholar

Waliszewski, K. & Gębski, Ł. (2024). FinTech lenders on the consumer finance market in Central and Eastern Europe. Przegląd Wschodnioeuropejski, 15(1), 81–96. https://doi.org/10.31648/pw.10180
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.31648/pw.10180

Warchlewska, A. (2020). Wokół istoty wykluczenia finansowego. Ujęcie przeglądowe. Finanse i Prawo Finansowe, 1(25), 123–140. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.08
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.25.08

Wolska-Zogata, I. (2018). Social media i nowy marketing w społeczeństwie konsumpcyjnym. Forum Socjologiczne, 9, 153–164.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.19195/2083-7763.9.12

Zalega, T. (2012). Konsumpcja w wielkomiejskich gospodarstwach domowych w Polsce w okresie kryzysu finansowo-ekonomicznego. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania UW.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7172/1644-9584.40.5

Downloads

Published

2024-12-23

How to Cite

Bagniewski, B., Kubiczek, J., & Żuchowska, Z. (2024). BNPL in the Consumerism World: About the Excessive Debt Trap. Journal of Finance and Financial Law, 4(44), 49–62. https://doi.org/10.18778/2391-6478.4.44.03

Issue

Section

Article