Rozwój placówek bezgotówkowych w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.42.02

Słowa kluczowe:

banki, płatności bezgotówkowe, oddziały bezgotówkowe, transformacja banków

Abstrakt

Cel artykułu. Celem artykułu jest analiza polskiego rynku bankowego z perspektywy jego rozwoju w obszarze oddziałów bezgotówkowych w korelacji do rosnącej popularności transakcji bezgotówkowych. Ocena potencjału do rozwoju tego obszaru w kontekście zmniejszającej się liczby oddziałów tradycyjnych i rosnącym znaczeniu nowoczesnych technologii.

Metoda badawcza. Analizując rozwój oddziałów bezgotówkowych wykorzystano metodę przeglądu i analizy krytycznej, opisowej, i porównawczej literatury oraz raportów sektora bankowego.

Wyniki badań. Polski rynek usług bankowych coraz większą uwagę przywiązuje do promocji samo-dzielnego wykonywania transakcji przez klientów. Tradycyjny model oddziału bankowego, czy contact center jest już mało atrakcyjny i konkurencyjny oraz wymaga zmiany. Potrzebne są nowe rozwiązania i koncentracja na potrzeby klientów, aby zwiększyć efektywność działań instytucji sektor bankowego. Nowe technologie, wykorzystanie AI, automatyzacja procesów i nowe podejście do obsługi, jak na przykład rosnąca sieć oddziałów bezgotówkowych to szansa na to, aby być liderem na polskim rynku bankowym obsługującym klientów indywidualnych.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Bajor, B. (2011). Bankowość elektroniczna. Studium prawne. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar

Bandera, R., Grzywacz, J. (2016). Zagrożenia bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne tom 24, s. 151-168. https://doi.org/10.19251/ne/2016.24(11)
Google Scholar

Berraies, S., Benyahia, K., Hannachi, M. (2017). Identifying the effects of perceived values of Mobile banking applications on customers: omparative study between baby boomers, generation X and generation Y. International Journal of Bank Marketing, nr 35/6, s. 1018-1038. http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-09-2016-0137
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-09-2016-0137

Matras-Bolibok, A. (2014). Bankowość mobilna jako innowacyjny kanał dostępu do usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), s. 7–22.
Google Scholar

Borcuch, A. (2007). Pieniądz elektroniczny, pieniądz przyszłości: analiza ekonomiczno prawna, Ce-DeWu, Warszawa.
Google Scholar

Chmielarz, W. (2005). Systemy elektronicznej bankowości, Difin, Warszawa.
Google Scholar

Cołoś, I. (2014). Bankowość elektroniczna jako nowoczesny kanał dystrybucji usług bankowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 102, s. 267-272.
Google Scholar

Druszcz, P. (2017). Digitalizacja produktów bankowych jako cel strategiczny uczestników polskiego sektora bankowego, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 79/1, s. 237–250. https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17

Dylewski, A. (2011). Historia pieniądza na ziemiach polskich, Carta Blanca, Warszawa.
Google Scholar

Engert W., Fung B.S.C., (2019). Cashless Bank Branches in Canada, https://www.bankofcanada.ca/wp-content/uploads/2019/10/san2019-29.pdf [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

Firlej, K. (2018). Rynek bankowości mobilnej w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 131, s. 55-65. https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-06
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-06

Głogowski, A., Jagiełło, R. (2020). Innowacje w sektorze banków komercyjnych w Polsce Raport z badania 2019 r., https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/Ankieta_innowacje.pdf [dostęp: 24.05.2023]
Google Scholar

Grzywińska-Rąpca, M., Grzybowska-Brzezińska, M. (2018). Usługi bankowości elektronicznej – perspektywa rozwoju, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlow, 49 s. 477–487.
Google Scholar

Han, P., Wang, Z. (2021). Technology adoption and leapfrogging: Racing for mobile payments. Working Paper (Federal Reserve Bank of Richmond), 21(5), s. 1–44. https://doi.org/10.21144/wp21-05
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.21144/wp21-05

Iwaszczyk, N., Jarzęcka, A. (2017). Porównanie wykluczenia cyfrowo-finansowego w Polsce i w Norwegii, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 51, s. 204-218. http://dx.doi.org/10.15584/nsawg.2017.3.17
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.3.17

Kaczmarek, M. (2019). Jakość użytkowa serwisów transakcyjnych banków w ocenie klientów z pokolenia X i Z, Bank i Kredyt, 50/2, s. 195-220.
Google Scholar

Kaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK-a, Bank i Kredyt, 54/2, s. 221-238.
Google Scholar

Kaczmarek, M. (2022). Konsument na rynku bankowości mobilnej w Polsce. Podobieństwa i różnice międzypokoleniowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211-158-3

Klimontowicz, M. (2013). Znaczenie innowacji dla konkurencyjności banku – wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 173, Innowacje w bankowości i finansach. T. 1, s. 177–178.
Google Scholar

Klinkowski, J. (2007). Nowotestamentalny obraz celników na tle systemu finansowego Judei i Imperium Rzymskiego, Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2(11), s. 57–79.
Google Scholar

KNF (2017). Dane miesięczne sektora bankowego do grudnia 2017 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

KNF (2024). Dane miesięczne sektora bankowego grudzień 2023 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 17.02.2024].
Google Scholar

Korenik, D. (2017). Pozytywne i negatywne innowacje w nowoczesnej bankowości, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 346, s. 7–20.
Google Scholar

Krzeszowska, M. (2017). Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 9/4, s. 107–120. http://dx.doi.org/10.18290/reiz.2017.9.4-6
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18290/reiz.2017.9.4-6

Krzysztoszek, M. (2017). Bankowość elektroniczna w teorii i praktyce, EXPOL, Warszawa.
Google Scholar

Kubiczek, S. (2015). Od barteru do pieniądza wirtualnego – charakterystyka procesu. Dematerializacji pieniądza, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 236, s. 46–60.
Google Scholar

Le Goff, J. (1995). Sakiewka i życie. Gospodarka i religia w średniowieczu, tłum. H. Zaremska, Marabut, Gdańsk.
Google Scholar

Le Goff, J. (2005). W poszukiwaniu średniowiecza, przeł. M. Żurowska, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar

Le Goff, J. (2011). Średniowiecze i pieniądze. Esej z antropologii historycznej, tłum. B. Baran, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar

Maciejasz, M., Poskart, R. (2022). Percepcja kryptowalut przez młodych uczestników rynku finansowego na przykładzie Polski i Niemiec, Bank i Kredyt, 53/6, s. 625–649.
Google Scholar

Maison, D. (2022). Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego – raport z badania 2021 i analiza porównawcza z danymi z 2009, 2013 i 2016 roku, https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/obrot-bezgotowkowy-2021.pdf [dostęp 24.05.2023].
Google Scholar

Morawski, W. (2002). Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Trio, Warszawa.
Google Scholar

Oleńkiewicz, M. (2015). Potencjał rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne, 22, s. 215–223.
Google Scholar

Poskart, R. (2018). Development of virtual money as a response to the imperfections of the modern financial system, International and Multidisciplinary Journal of Global Justice, s.19–23.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.15580/IMJGJ.2018.1.092918156

Poskart, R. (2022). The emergence and development of the cryptocurrency as a sign of global financial markets financialisation, Central European Review of Economics & Finance, 36/1, s.53–66. http://dx.doi.org/10.24136/ceref.2022.004
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.24136/ceref.2022.004

Reczulski, P. (2019). Wpływ digitalizacji sektora bankowego w Polsce na strukturę zatrudnienia w bankowości, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 55, s. 163–171.
Google Scholar

Rzepka, A. (2017). Analiza i ocena funkcjonowania bankowości elektronicznej w Polsce na przykładzie ofert wybranych banków, Studia Ekonomiczne Prawne i Administracyjne, 2, s. 63–69.
Google Scholar

Starzyńska, D., Kowańska, B. (2022). Funkcjonalność serwisu bankowości mobilnej a relacje z klientami, Marketing i Rynek/Journal of Marketing and Market Studies, 29/11, s. 31–44. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.11.4
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.11.4

Szewczyk-Jarocka, M. (2017). Bankowość mobilna i terminalowa jako przykład usług bankowości elektronicznej zagrożonej bezpieczeństwem w opinii klientów banków spółdzielczych – badania własne, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, 25, s. 203–214. http://dx.doi.org/10.19251/ne/2017.25(13)
Google Scholar

Świder, M. (2021). Rozwój nowoczesnych metod płatności w Polsce przykładem przeskoku technologicznego, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 50, s. 79–91. https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.02.7991
Google Scholar

Wojtacka-Pawlak, K. (2015). Ewolucja bankowości internetowej w Polsce w ujęciu czteroetapowym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 239, s.153–161.
Google Scholar

Zakonnik, Ł., Dembowski, P. (2018). Bezpieczeństwo bankowości internetowej w Polsce na przestrzeni lat 2002-2017 – przegląd rozwiązań oferowanych klientom indywidualnym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 355, s. 104–116.
Google Scholar

Zaleska, M. (red.) (2007). Współczesna bankowość t. 1. Difin, Warszawa.
Google Scholar

Zaleska-Bochenko, A. (2021). Bankowość mobilna a marketing produktów bankowych. Journal of Marketing and Market Studies nr 28, s. 20-28. http://dx.doi.org/10.33226/1231-7853.2021.7.3
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.7.3

Zalewska-Bochenko, A. (2014). Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 798 (34), s. 183-192.
Google Scholar

Zarańska, K., Zborowski, B. (2019). Charakterystyka bankowości elektronicznej. [w:] Bankowość elektroniczna. Istota i innowacje. red. A. Gospodarowicz, Beck, Warszawa.
Google Scholar

ZBP (2020). Sztuczna inteligencja w bankowości: https://bank.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-SZTUCZNA-INTELIGENCJA.pdf [dostęp: 24.05.2023]
Google Scholar

Ziemba, M. (2023). Drogowskazy bankowości. Współczesne kierunki rozwoju bankowości w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/8220-966-2

Zygierewicz, M., Tylińska, J., Pawlik, K. (2022). Raport o sytuacji ekonomicznej banków: https://zbp.pl/getmedia/9d074cd0-f9d7-4a96-8f41-4036aebb1de9/RAPORT_BANKI_2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www1) https://aib.ie/ways-to-bank/branch-banking/branch-updates [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www2) https://media.bnpparibas.pl/pr/795662/bank-bnp-paribas-ma-juz-ponad-200-oddzialow-bezgotowkowych-jest-nowym-liderem-rynku [dostęp: 24.05.2023]
Google Scholar

(www3) LeanCode, Raport bankowości mobilnej w Polsce 2022 oczami klientów: https://lean-code.co/report/mobile-banking-in-poland-in-2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www4) https://polskabezgotowkowa.pl/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www5) https://www.newstatesman.com/spotlight/investment/fintech/2022/03/death-of-the-bank-branch-how-going-cashless-leaves-millions-financially-stranded [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www6) https://n26.com/en-eu/blog/most-cashless-countries-in-europe [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www7) https://www.cashless.pl/13271-oddzialy-bezgotowkowe-4-kw-2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www8) Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie, https://prnews.pl/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie-465387 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www9) Przełomowy rok Blika – ponad miliard transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników na koniec 2022 r.: https://prnews.pl/przelomowy-rok-blika-ponad-miliard-transakcji-i-blisko-13-mln-aktywnych-uzytkownikow-na-koniec-2022-r-469310 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www10) https://prnews.pl/credit-agricole-rozszerza-siec-placowek-typu-cashless-468977 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www11) https://www.reuters.com/business/finance/irelands-aib-drops-plans-make-many-branches-cashless-2022-07-22/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www12) https://jm.scotiabank.com/about-scotiabank/media-centre/news-releases/were-going-cashless.html [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www13) Swedish Bankers Association, Bank Statistics: https://www.swedishbankers.se/en-us/reports/statistics-publications/bank-statistics/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar

(www14) https://blik.com/ponad-400-mln-transakcji-blikiem [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar

(www15) https://www.pb.pl/raport-liczba-bankowych-placowek-bezgotowkowych-iii-kw-2023-r-1204151 [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar

(www16) ZBP: https://www.zbp.pl/raporty-i-publikacje/raporty-cykliczne/ [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar

(www17) Karty płatnicze – informacje kwartalne NBP: https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/karty-platnicze/informacje-kwartalne/ [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2024-06-11

Jak cytować

Witczak, Z. (2024). Rozwój placówek bezgotówkowych w Polsce. Finanse I Prawo Finansowe, 41–56. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.42.02

Numer

Dział

Artykuł