Development of Cash-Free Branches in Poland
DOI:
https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.42.02Keywords:
banks, cashless payments, cashless branches, transformation of banksAbstract
The purpose of the article. The aim of the article is to analyze the Polish banking market from the perspective of the development of non-cash branches in correlation with the growing popularity of non-cash transactions. Evaluation of development opportunities in this area in the context of a decrease in the number of branches and an increase in the standard of modern technology.
Methodology. The work uses the method of analysis, critical analysis, descriptive and comparative analysis of literature and reports of the banking sector.
Results of the research. The Polish banking market is focusing more and more attention on the promotion of transactions by customers. The traditional model of a bank branch or contact center is no longer effective and competitive and requires changes. New solutions and focus on customer needs are needed to improve the operations of banking sector institutions. New technologies, the use of AI, support automation and a new approach to service, such as the growing network of non-cash branches, offer a chance to be a leader on the Polish banking market for servicing individual customers.
Downloads
References
Bajor, B. (2011). Bankowość elektroniczna. Studium prawne. Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Google Scholar
Bandera, R., Grzywacz, J. (2016). Zagrożenia bezpieczeństwa w bankowości elektronicznej. Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku, Nauki Ekonomiczne tom 24, s. 151-168. https://doi.org/10.19251/ne/2016.24(11)
Google Scholar
Berraies, S., Benyahia, K., Hannachi, M. (2017). Identifying the effects of perceived values of Mobile banking applications on customers: omparative study between baby boomers, generation X and generation Y. International Journal of Bank Marketing, nr 35/6, s. 1018-1038. http://dx.doi.org/10.1108/IJBM-09-2016-0137
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-09-2016-0137
Matras-Bolibok, A. (2014). Bankowość mobilna jako innowacyjny kanał dostępu do usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), s. 7–22.
Google Scholar
Borcuch, A. (2007). Pieniądz elektroniczny, pieniądz przyszłości: analiza ekonomiczno prawna, CeDeWu, Warszawa.
Google Scholar
Chmielarz, W. (2005). Systemy elektronicznej bankowości, Difin, Warszawa.
Google Scholar
Cołoś, I.(2014). Bankowość elektroniczna jako nowoczesny kanał dystrybucji usług bankowych, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, 102, s. 267-272.
Google Scholar
Druszcz, P. (2017). Digitalizacja produktów bankowych jako cel strategiczny uczestników polskiego sektora bankowego, Ruch Prawniczy, Ekonomiczny I Socjologiczny, 79/1, s. 237–250, https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2017.79.1.17
Dylewski, A. (2011). Historia pieniądza na ziemiach polskich, Carta Blanca, Warszawa.
Google Scholar
Engert W., Fung B.S.C., (2019), Cashless Bank Branches in Canada, https://www.bankofcanada.ca/wp-content/uploads/2019/10/san2019-29.pdf [dostęp: 24.05.2023]
Google Scholar
Firlej, K. (2018). Rynek bankowości mobilnej w Polsce – stan i perspektywy rozwoju, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 131, s. 55-65. https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-06
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/epu.2018.131/2-06
Głogowski, A., Jagiełło, R. (2020). Innowacje w sektorze banków komercyjnych w Polsce Raport z badania 2019 r., https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/Ankieta_innowacje.pdf [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
Grzywińska-Rąpca, M., Grzybowska-Brzezińska, M. (2018). Usługi bankowości elektronicznej – perspektywa rozwoju, Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych / Szkoła Główna Handlow, 49 s. 477–487.
Google Scholar
Han, P., Wang, Z. (2021). Technology adoption and leapfrogging: Racing for mobile payments. Working Paper (Federal Reserve Bank of Richmond), 21(5), s. 1–44. https://doi.org/10.21144/wp21-05
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.21144/wp21-05
Iwaszczyk, N., Jarzęcka, A. (2017). Porównanie wykluczenia cyfrowo-finansowego w Polsce i w Norwegii, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 51, s. 204-218. http://dx.doi.org/10.15584/nsawg.2017.3.17
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.3.17
Kaczmarek, M. (2019). Jakość użytkowa serwisów transakcyjnych banków w ocenie klientów z pokolenia X i Z, Bank i Kredyt, 50/2, s. 195-220.
Google Scholar
Kaczmarek, M. (2023). Przynależność do kohorty pokoleniowej jako determinanta korzystania z BLIK-a, Bank i Kredyt, 54/2, s. 221-238.
Google Scholar
Kaczmarek, M. (2022). Konsument na rynku bankowości mobilnej w Polsce. Podobieństwa i różnice międzypokoleniowe, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18559/978-83-8211-158-3
Klimontowicz, M. (2013). Znaczenie innowacji dla konkurencyjności banku – wyniki badań, Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Studia Ekonomiczne, 173, Innowacje w bankowości i finansach. T. 1, s. 177–178.
Google Scholar
Klinkowski, J. (2007). Nowotestamentalny obraz celników na tle systemu finansowego Judei i Imperium Rzymskiego, Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne, 2(11), s. 57–79.
Google Scholar
KNF (2017), Dane miesięczne sektora bankowego do grudnia 2017 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 24.05.2023]
Google Scholar
KNF (2024). Dane miesięczne sektora bankowego grudzień 2023 r., https://www.knf.gov.pl/?articleId=56224&p_id=18 [dostęp: 17.02.2024].
Google Scholar
Korenik, D. (2017). Pozytywne i negatywne innowacje w nowoczesnej bankowości, Studia Ekonomiczne, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 346, s. 7–20.
Google Scholar
Krzeszowska, M. (2017). Młodzi konsumenci reprezentujący pokolenie Y i Z jako nabywcy usług bankowych, Roczniki Ekonomii i Zarządzania / Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 9/4, s. 107–120, http://dx.doi.org/10.18290/reiz.2017.9.4-6
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18290/reiz.2017.9.4-6
Krzysztoszek, M. (2017). Bankowość elektroniczna w teorii i praktyce, EXPOL, Warszawa.
Google Scholar
Kubiczek, S. (2015). Od barteru do pieniądza wirtualnego – charakterystyka procesu. Dematerializacji pieniądza, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 236, s. 46–60.
Google Scholar
Le Goff, J. (1995). Sakiewka i życie. Gospodarka i religia w średniowieczu, tłum. H. Zaremska, Marabut, Gdańsk.
Google Scholar
Le Goff, J. (2005). W poszukiwaniu średniowiecza, przeł. M. Żurowska, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar
Le Goff, J. (2011). Średniowiecze i pieniądze. Esej z antropologii historycznej, tłum. B. Baran, Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik, Warszawa.
Google Scholar
Maciejasz, M., Poskart, R. (2022). Percepcja kryptowalut przez młodych uczestników rynku finansowego na przykładzie Polski i Niemiec, Bank i Kredyt, 53/6, s. 625–649.
Google Scholar
Maison, D. (2022) Postawy Polaków wobec obrotu bezgotówkowego – raport z badania 2021 i analiza porównawcza z danymi z 2009, 2013 i 2016 roku, https://nbp.pl/wp-content/uploads/2022/09/obrot-bezgotowkowy-2021.pdf [dostęp 24.05.2023].
Google Scholar
Morawski, W. (2002). Zarys powszechnej historii pieniądza i bankowości, Trio, Warszawa.
Google Scholar
Oleńkiewicz, M. (2015). Potencjał rozwoju rynku płatności bezgotówkowych w Polsce, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku Nauki Ekonomiczne, 22, s. 215–223.
Google Scholar
Poskart, R. (2018). Development of virtual money as a response to the imperfections of the modern financial system, International and Multidisciplinary Journal of Global Justice, s.19–23,
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.15580/IMJGJ.2018.1.092918156
Poskart, R. (2022). The emergence and development of the cryptocurrency as a sign of global financial markets financialisation, Central European Review of Economics & Finance, 36/1, s.53–66, http://dx.doi.org/10.24136/ceref.2022.004
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24136/ceref.2022.004
Reczulski, P. (2019). Wpływ digitalizacji sektora bankowego w Polsce na strukturę zatrudnienia w bankowości, Zeszyty Naukowe ZPSB Firma i Rynek, 55, s. 163–171.
Google Scholar
Rzepka, A. (2017). Analiza i ocena funkcjonowania bankowości elektronicznej w Polsce na przykładzie ofert wybranych banków, Studia Ekonomiczne Prawne i Administracyjne, 2, s. 63–69.
Google Scholar
Starzyńska, D., Kowańska, B. (2022). Funkcjonalność serwisu bankowości mobilnej a relacje z klientami, Marketing i Rynek/Journal of Marketing and Market Studies, 29/11, s. 31–44, https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.11.4
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.11.4
Szewczyk-Jarocka, M. (2017). Bankowość mobilna i terminalowa jako przykład usług bankowości elektronicznej zagrożonej bezpieczeństwem w opinii klientów banków spółdzielczych – badania własne, Zeszyty Naukowe PWSZ w Płocku. Nauki Ekonomiczne, 25, s. 203–214, http://dx.doi.org/10.19251/ne/2017.25%2813%29
Google Scholar
Świder, M. (2021). Rozwój nowoczesnych metod płatności w Polsce przykładem przeskoku technologicznego, Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 50, s. 79–91, https://doi.org/10.25944/znmwse.2021.02.7991
Google Scholar
Wojtacka-Pawlak, K. (2015). Ewolucja bankowości internetowej w Polsce w ujęciu czteroetapowym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 239, s.153–161.
Google Scholar
Zakonnik, Ł, Dembowski, P. (2018). Bezpieczeństwo bankowości internetowej w Polsce na przestrzeni lat 2002-2017 – przegląd rozwiązań oferowanych klientom indywidualnym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 355, s. 104–116.
Google Scholar
Zaleska, M. (red.) (2007). Współczesna bankowość t. 1. Difin, Warszawa.
Google Scholar
Zaleska-Bochenko, A. (2021). Bankowość mobilna a marketing produktów bankowych. Journal of Marketing and Market Studies nr 28, s. 20-28, http://dx.doi.org/10.33226/1231-7853.2021.7.3
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.7.3
Zalewska-Bochenko, A. (2014). Rozwój bankowości elektronicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica, 798 (34), s. 183-192.
Google Scholar
Zarańska, K., Zborowski, B (2019). Charakterystyka bankowości elektronicznej. [w:] Bankowość elektroniczna. Istota i innowacje. red. A. Gospodarowicz, Beck, Warszawa.
Google Scholar
ZBP (2020). Sztuczna inteligencja w bankowości: https://bank.pl/wp-content/uploads/2020/06/Raport-SZTUCZNA-INTELIGENCJA.pdf [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
Ziemba, M., (2023). Drogowskazy bankowości. Współczesne kierunki rozwoju bankowości w Polsce. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/8220-966-2
Zygierewicz, M., Tylińska, J., Pawlik, K. (2022). Raport o sytuacji ekonomicznej banków: https://zbp.pl/getmedia/9d074cd0-f9d7-4a96-8f41-4036aebb1de9/RAPORT_BANKI_2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www1) https://aib.ie/ways-to-bank/branch-banking/branch-updates [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www2) https://media.bnpparibas.pl/pr/795662/bank-bnp-paribas-ma-juz-ponad-200-oddzialow-bezgotowkowych-jest-nowym-liderem-rynku [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www3) LeanCode, Raport bankowości mobilnej w Polsce 2022 oczami klientów: https://leancode.co/report/mobile-banking-in-poland-in-2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www4) https://polskabezgotowkowa.pl/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www5) https://www.newstatesman.com/spotlight/investment/fintech/2022/03/death-of-the-bank-branch-how-going-cashless-leaves-millions-financially-stranded [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www6) https://n26.com/en-eu/blog/most-cashless-countries-in-europe [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www7) https://www.cashless.pl/13271-oddzialy-bezgotowkowe-4-kw-2022 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www8) Boom na płatności bezgotówkowe nie słabnie, https://prnews.pl/boom-na-platnosci-bezgotowkowe-nie-slabnie-465387 [dostęp: 24.05.202].
Google Scholar
(www9) Przełomowy rok Blika – ponad miliard transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników na koniec 2022 r.: https://prnews.pl/przelomowy-rok-blika-ponad-miliard-transakcji-i-blisko-13-mln-aktywnych-uzytkownikow-na-koniec-2022-r-469310 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www10) https://prnews.pl/credit-agricole-rozszerza-siec-placowek-typu-cashless-468977 [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www11) https://www.reuters.com/business/finance/irelands-aib-drops-plans-make-many-branches-cashless-2022-07-22/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www12) https://jm.scotiabank.com/about-scotiabank/media-centre/news-releases/were-going-cashless.html [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www13) Swedish Bankers Association, Bank Statistics: https://www.swedishbankers.se/en-us/reports/statistics-publications/bank-statistics/ [dostęp: 24.05.2023].
Google Scholar
(www14) https://blik.com/ponad-400-mln-transakcji-blikiem-w-ii-kwartale-2023-1 [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar
(www15) https://www.pb.pl/raport-liczba-bankowych-placowek-bezgotowkowych-iii-kw-2023-r-1204151 [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar
(www16) ZBP: https://www.zbp.pl/raporty-i-publikacje/raporty-cykliczne/ [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar
(www17) Karty płatnicze – informacje kwartalne NBP: https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/karty-platnicze/informacje-kwartalne/ [dostęp: 18.02.2024].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.