Wpływ pandemii COVID-19 na sposób korzystania z usług bankowych oraz na postrzeganie banków w Polsce – na podstawie badania empirycznego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.38.05

Słowa kluczowe:

COVID-19, bankowość internetowa, bank, usługi bankowe, bankowość mobilna

Abstrakt

Celem głównym artykułu była identyfikacja zmiany sposobów korzystania z usług bankowych przed, jak i w trakcie pandemii COVID-19 oraz weryfikacja tego, jak konsumenci postrzegają współcześnie instytucje bankowe. W artykule sformułowano dwie hipotezy. Pierwsza odnosi się do tego, że klienci banków przeszli w znaczącej części na zdalne formy korzystania z usług bankowych w okresie koronawirusa. Z kolei druga teza odwołuje się do tego, iż wykorzystanie bankowości internetowej spowodowało, że jej użytkownicy przywiązują większą uwagę do aspektu bezpieczeństwa niż przed pandemią.

Na potrzeby niniejszego opracowania przygotowano i przeprowadzono badanie empiryczne. Podstawowym celem badania była identyfikacja zmian w korzystaniu z usług bankowych w okresie koronawirusa oraz weryfikacja postrzegania wizerunku banków w dobie ostatnich wydarzeń ekonomiczno-społecznych. Badanie przeprowadzono metodą ankietową, w której wykorzystywany był kwestionariusz ankiety.

Na podstawie przeprowadzonego badania można zauważyć, że głównie osoby po 50 roku życia przeniosły się na zdalna formę kontaktu z bankiem na skutek pandemii. We wskazanej grupie wiekowej w początkowej fazie koronawirusa popularność zyskała bankowość mobilna. Przed pandemią 26% ankietowanych deklarowało, że odbywało wizyty w banku w celu wpłaty lub wypłaty środków z rachunku bankowego. W trakcie pandemii tylko już 1% badanych deklarował, że odbywał bezpośrednie spotkanie z doradcą bankowym w celu skorzystania z usług bankowych. 33% respondentów stwierdziło, że zmiana sposobu korzystania z oferty banku pozwoliła oszczędzić im czas, a 12% wskazało, że powodem zmiany była obawa o zdrowie i życie. Na uwagę zasługuje fakt, że aż 42% ankietowanych wskazało, że po pandemii COVID-19 zwróciło większą uwagę na bezpieczeństwo w sieci. Wzrost cyfryzacji wśród społeczeństwa przełożył się na wzrost świadomości w kwestii przestępstw finansowych popełnianych w Internecie.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Ayo, Ch.K., Oni, A.A., Adewoye, O.J., Eweoya, I.O. Ibukun, O. (2016), E-banking users’ behaviour: e-service quality, attitude, and customer satisfaction, International Joural of Bank Marketing, Vol. 34(3), s. 347–367.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1108/IJBM-12-2014-0175

Banaszyk P., Gorynia M. (2020), Pandemia COVID-19 a konkurencyjność przedsiębiorstwa, [w:] ICAN Management Review, Normalność 2.0, s. 68–77.
Google Scholar

Bank Światowy (2022), The Global Findex 2021, https://www.worldbank.org/en/publication/globalfindex [Dostęp 05.03.2023].
Google Scholar

Capiga M. (2008), Bankowość, Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, s. 137.
Google Scholar

Davis P. (2013) Balancing technology and service is banking’s greatest challenge, American Banker, Vol. 178, No. 35.
Google Scholar

Druga Dyrektywa Rady z dnia 15 grudnia 1989 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do podejmowania i prowadzenia działalności przez instytucje kredytowe, zmieniająca dyrektywę 77/780/EWG.
Google Scholar

Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G. (2008) (red.),Współczesna ekonomika usług, Warszawa, PWN.
Google Scholar

Gospodarowicz, A. (2018), Bezpieczeństwo bankowości internetowej i bankowości mobilnej, [w:] Gospodarowicz A., Gospodarowicz M., Kozińska M., Ślązek E., Zarańska K., Bankowość elektroniczna. Istota i innowacje, Warszawa, C.H. Beck.
Google Scholar

Griffin J. (2002), Customer loyalty, how to earn it, how to keep it, San Francisco, Jossey-Bass.
Google Scholar

Jonas A. (2002), Strategie konkurencji na rynku usług bankowych, Warszawa, Biblioteka Menedżera i Bankowca.
Google Scholar

Jaworski W.L. (1996), Bankowość. Podstawowe założenia, Warszawa, Poltext, s. 137.
Google Scholar

Kozińska M. (2021), Banki centralne Unii Europejskiej jako element sieci bezpieczeństwa finansowego w czasie pandemii COVID-19, Warszawa, CEDEWU, s. 170.
Google Scholar

Meder M. (2006), Marketing relacji w bankowości detalicznej – porównanie roli doradców klientów w Polsce i w Niemczech, Bank i Kredyt, s. 86.
Google Scholar

Narodowy Bank Polski (2021), Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2020 roku – podstawowe wyniki badania, https://nbp.pl/system-platniczy/dane-i-analizy/analizy-i-opracowania/zwyczaje-platnicze-polakow/ [Dostęp 28.02.2023].
Google Scholar

Solarz J.K., Waliszewski K. (2022), Pandemia COVID-19 z perspektywy finansów – przenikanie się światów realnego i wirtualnego, Ekonomista, nr 2, s. 213–234.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.52335/ekon/150804

Srokosz W. (2003), Czynności bankowe zastrzeżone dla banków, [w:] Fojcik-Mastalska E. (red.), Prawo bankowe w zarysie, s. 197.
Google Scholar

Świecka B. (2008), Bankowość elektroniczna, Warszawa, Wydawnictwo CeDeWu.
Google Scholar

Świderska J. (2016) Czynności bankowe jako element określający istotę działania banku, [w:] Bank komercyjny w Polsce , red. Świderska J., Galbarczyk T., Klimontowicz M., Marczyńska K., Warszawa, Wydawnictwo Difin.
Google Scholar

Talecka A., Niczyporuk P. (2004), Bankowość. System bankowy i usługi, Białystok, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Białymstoku.
Google Scholar

Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2360, 2640).
Google Scholar

Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 2324, 2339, 2640, 2707, z 2023 r. poz. 180).
Google Scholar

Związek Banków Polskich (2021), COVID-19, banki i technologia – w jaki sposób pandemia wpłynęła na sytuację w sektorze bankowym, https://www.zbp.pl/aktualnosci/wydarzenia/Banki-i-technologia-w-czasie-pandemii [Dostęp: 05.03.2023]
Google Scholar

(www1) Wyniki finansowe banków w 2020 roku, Główny Urząd Statystyczny, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/podmioty-gospodarcze-wyniki-finansowe/przedsiebiorstwa-finansowe/wyniki-finansowe-bankow-w-2020-roku,5,25.html [Dostęp: 18.02.2023].
Google Scholar

(www2) Podstawowe stopy procentowe NBP w latach 1998-2022, Narodowy Bank Polski, https://nbp.pl/podstawowe-stopy-procentowe-archiwum/ [Dostęp: 18.02.2023].
Google Scholar

(www3) Bankowość mobilna, PRNews.pl, https://prnews.pl/raporty/bankowosc-mobilna [Dostęp 04.03.2023].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2023-06-27

Jak cytować

Rybacka, J. (2023). Wpływ pandemii COVID-19 na sposób korzystania z usług bankowych oraz na postrzeganie banków w Polsce – na podstawie badania empirycznego. Finanse I Prawo Finansowe, 2(38), 91–109. https://doi.org/10.18778/2391-6478.2.38.05

Numer

Dział

Artykuł