Ochrona konsumentów usług finansowych w Polsce. Efektywność systemu i perspektywy rozwoju

Autor

  • Andrzej Kiciński Menedżer ds. Zgodności Regulacji Alior Bank SA

DOI:

https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.33.03

Słowa kluczowe:

customer protection, financial services, Financial Ombudsman

Abstrakt

The paper brings brief description of the financial services customer protection model and its evolution in Poland. The efficiency of this three-fold model, where the responsibilities are distributed to the 3 agencies: Financial Supervision Authority (KNF), Financial Ombudsman (Rzecznik Finansowy), Competition and Customer Protection Office (UOKiK) is discussed. The author discusses the project of merging the institution of the Financial Ombudsman with UOKiK and puts forward the thesis that an idea more relevant to the current needs of protecting financial services customers in Poland would be to maintain the institution of the Financial Ombudsman and transfer some competences of the President of UOKiK to the Financial Ombudsman. Finally the author presents his recommendations for the improvement of the model with a call for the strengthening of the institution of Financial Ombudsman in Poland.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Kawiński, M. (2020). System ochrony konsumenta usług finansowych w Polsce. W: Rzecznik Finansowy jako niezbędny element systemu ochrony konsumentów usług finansowych w Polsce. Biała Księga Rzecznika Finansowego. Warszawa: RF.
Google Scholar

KNF (2020). Sprawozdanie z działalności Urzędu KNF i Komisji Nadzoru Finansowego w 2019 roku https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Sprawozdanie%202019.pdf [dostęp 08.10.2020].
Google Scholar

Monkiewicz, J. (2019). Wykorzystanie nowych narzędzi nadzorczych do przeciwdziałania naruszeniom na rynkach finansowych. W: Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta. Raport Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/DKN_Raport_nieprawidlowosci_wrze-sien2019.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta. Raport Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym (2019) https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/DKN_Raport_nieprawidlowosci_wrzesien2019.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

NIK (2014). Funkcjonowanie systemu praw klientów rynku finansowego. Raport NIK https://www.nik.gov.pl/plik/id,6423,vp,8193.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

NIK (2017). Ochrona praw nieprofesjonalnych uczestników rynku walutowego. Raport NIK https://www.nik.gov.pl/plik/id,12996,vp,15405.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

NIK (2018). Ochrona praw konsumentów korzystających z kredytów objętych ryzykiem walutowym. Raport NIK https://www.nik.gov.pl/plik/id,17566,vp,20139.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

NIK (2019). Ochrona konsumentów na rynku ubezpieczeniowym. Raport NIK https://www.nik.gov.pl/plik/id,21513,vp,24159.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

NIK (2020). Działalność organów i instytucji państwowych oraz podmiotów organizujących rynek finansowy wobec spółki GETBACK SA. Raport NIK https://www.nik.gov.pl/plik/id,21685,vp,24335.pdf [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

Orlicki, M. (2020). Raport i opinia prawna. W: Rzecznik Finansowy jako niezbędny element systemu ochrony konsumentów usług finansowych w Polsce. Biała Księga Rzecznika Finansowego. Warszawa: RF.
Google Scholar

Projekt ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej z dn. 21.09.2020 r. https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12338403 [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

RF (2019). Efektywność istotnych poglądów Rzecznika Finansowego https://rf.gov.pl/2019/10/10/efektywnosc-istotnych-pogladow-rzecznika-finansowego/ [dostęp 10.10.2020].
Google Scholar

Rzecznik Finansowy jako niezbędny element systemu ochrony konsumentów usług finansowych w Polsce. Biała Księga Rzecznika Finansowego (2020). Warszawa: RF.
Google Scholar

Sprawozdanie z działalności Sądu Polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego w 2019 roku https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Sprawozdanie_z_dzialalnosci_Sadu_Polubownego_przy_KNF_2019.pdf [dostęp 08.10.2020].
Google Scholar

Szelągowska, A. (2020). Rola instytucji Rzecznika Finansowego na polskim rynku finansowym. W: Rzecznik Finansowy jako niezbędny element systemu ochrony konsumentów usług finansowych w Polsce. Biała Księga Rzecznika Finansowego. Warszawa: RF.
Google Scholar

UOKiK (2015). Polityka ochrony konkurencji i konsumentów https://www.uokik.gov.pl/kompetencje_prezesa_uokik.php#faq3470 [dostęp 09.10.2020].
Google Scholar

Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, Dz.U. 2007, poz. 331, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym, Dz.U. 2006, nr 157, poz. 1119, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta, Dz.U. 2014, poz. 827, z późn. zm.
Google Scholar

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym, Dz.U. 2015, poz. 1348.
Google Scholar

Wiktorow, A. (2019). Jak ograniczyć nadużycia instytucji finansowych? W: Nieprawidłowości na rynku finansowym a ochrona konsumenta. Raport Doradczego Komitetu Naukowego przy Rzeczniku Finansowym 2019 https://rf.gov.pl/wp-content/uploads/2020/05/DKN_Raport_nieprawidlowosci_wrzesien2019.pdf [dostęp 10.10.2020]
Google Scholar

(www1) https://www.uokik.gov.pl/kompetencje_prezesa_uokik.php#faq3470 [dostęp 09.10.2020].
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2022-03-25

Jak cytować

Kiciński, A. (2022). Ochrona konsumentów usług finansowych w Polsce. Efektywność systemu i perspektywy rozwoju. Finanse I Prawo Finansowe, 1(33), 43–57. https://doi.org/10.18778/2391-6478.1.33.03

Numer

Dział

Artykuł