Rodzinna wieś – nostalgiczne źródło malarskich inspiracji Mariana Kępińskiego
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.14Słowa kluczowe:
sztuka, malarstwo, wiejskie sacrum i mit, nostalgia, rodzinna wieśAbstrakt
Artykuł jest próbą omówienia zjawiska nostalgii w malarstwie profesora Mariana Kępińskiego, uznanego twórcy i pedagoga łódzkiej ASP im. Władysława Strzemińskiego, przejawiającej się w portretowaniu natury, pejzażu i ludzi związanych z rodzinną wsią artysty. Okazją do podjęcia rozważań jest niedawna rocznica pięćdziesięciolecia pracy twórczej. Ich cel stanowi ukazanie, w jaki sposób artysta, posługując się symboliką związaną ze światem natury, portretuje mityczną pamięć przestrzeni swego dzieciństwa i młodości – rodzinnej wsi Kamionka.
Pobrania
Bibliografia
Ankersmit F., Pamiętając Holocaust, [w:] Pamięć, etyka i historia, red. E. Domańska, Poznań 2002.
Google Scholar
Awriencew S., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar
Białkowski A., Wstęp do ikonosrefy hierofanii, [w:] Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej antropologicznym i opracowaniu tekstowym, red. A. Białkowski, K. Białkowska, B. Sobieszek, Łódź 2020.
Google Scholar
Bobowski S., Wstęp, „Studia Filmoznawcze” 2004, t. 25.
Google Scholar
Bolecka A., Pamięć i dzieciństwo, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003, nr 1–2.
Google Scholar
Burszta W.J., Czytanie kultury. Pięć szkiców, Łódź 1996.
Google Scholar
Burszta W.J., Yes. Nostalgiczne strefy pamięci, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1994, nr 1–2.
Google Scholar
Cękalska-Zborowska H., Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974.
Google Scholar
Dąbrowski M., (Auto)-biografia, czyli próba tożsamości, [w:] Autobiografizm. Przemiany, formy, znaczenia, red. H. Gosk i A. Zieniewicz, Warszawa 2000.
Google Scholar
Draaisma D., Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, Wołowiec 2010.
Google Scholar
Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa 1993.
Google Scholar
Eliade M., Traktat o historii religii, Łódź 2000.
Google Scholar
Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966. Dzieła, t. 8, Kraków 1986.
Google Scholar
Kępiński M., Mit, symbol, historia, tradycja. Gombrowicza gry z kulturą, Warszawa 2006.
Google Scholar
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 2000.
Google Scholar
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Historia malarstwa polskiego, Kraków 2000.
Google Scholar
Kubiak A.E., Nostalgia i inne tęsknoty, Łomża 2007.
Google Scholar
Majewska Z., Tęsknota jako źródło filozofowania, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Markiewicz H., Pozytywizm a realizm krytyczny, „Pamiętnik Literacki” 1995, nr 46/2.
Google Scholar
Micke-Broniarek E., Mistrzowie pejzażu XIX w., Wrocław 2001.
Google Scholar
Pranke B., Nurt chłopomanii w twórczości Stanisława Radziejowskiego, Ludwika Stasiaka, Włodzimierza Tetmajera, Wincentego Wodzinowskiego i Kacpra Żelechowskiego, Warszawa 2003.
Google Scholar
Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna Mircei Eliadego, Kraków 2001.
Google Scholar
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Google Scholar
Simonides D., Sacrum jako zasada porządkowania świata w kulturze ludowej, [w:] Człowiek – dzieło – sacrum, red. S. Gajda, H.J. Sobeczko, Opole 1998.
Google Scholar
Sokołowski M., Kościół, kino, sacrum. W poszukiwaniu definicji filmów o tematyce religijnej, Olsztyn 2002.
Google Scholar
Tillich P., Dynamika wiary, Poznań 1997.
Google Scholar
Zaleski M., Formy pamięci, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Zalewski J., Tęsknota, czyli namiętność do porażki, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Zarzycka E., Wielopłaszyznowe ujęcie tęsknoty, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.