The family village – a nostalgic source of Marian Kępiński’s painting inspirations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.14

Keywords:

art, paintings, rural sacrum and myth, nostalgy, family village

Abstract

The article is an attempt to discuss the phenomenon of nostalgia in the paintings of Professor Marian Kępiński – artist and pedagogue of the Władysław Strzemiński Academy of Fine Arts in Łodź. The nostalgia manifested in portraying nature, landscape and people associated with the artist’s family village. The opportunity to reflect is the recent anniversary of the 50th anniversary of his work. The article’s aim is to show how the artist – using symbolism related to the world of nature – portrays the mythical memory of the space of his childhood and youth – his family village of Kamionka.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ankersmit F., Pamiętając Holocaust, [w:] Pamięć, etyka i historia, red. E. Domańska, Poznań 2002.
Google Scholar

Awriencew S., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar

Białkowski A., Wstęp do ikonosrefy hierofanii, [w:] Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej antropologicznym i opracowaniu tekstowym, red. A. Białkowski, K. Białkowska, B. Sobieszek, Łódź 2020.
Google Scholar

Bobowski S., Wstęp, „Studia Filmoznawcze” 2004, t. 25.
Google Scholar

Bolecka A., Pamięć i dzieciństwo, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003, nr 1–2.
Google Scholar

Burszta W.J., Czytanie kultury. Pięć szkiców, Łódź 1996.
Google Scholar

Burszta W.J., Yes. Nostalgiczne strefy pamięci, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1994, nr 1–2.
Google Scholar

Cękalska-Zborowska H., Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974.
Google Scholar

Dąbrowski M., (Auto)-biografia, czyli próba tożsamości, [w:] Autobiografizm. Przemiany, formy, znaczenia, red. H. Gosk i A. Zieniewicz, Warszawa 2000.
Google Scholar

Draaisma D., Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, Wołowiec 2010.
Google Scholar

Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa 1993.
Google Scholar

Eliade M., Traktat o historii religii, Łódź 2000.
Google Scholar

Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966. Dzieła, t. 8, Kraków 1986.
Google Scholar

Kępiński M., Mit, symbol, historia, tradycja. Gombrowicza gry z kulturą, Warszawa 2006.
Google Scholar

Krzysztofowicz-Kozakowska S., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 2000.
Google Scholar

Krzysztofowicz-Kozakowska S., Historia malarstwa polskiego, Kraków 2000.
Google Scholar

Kubiak A.E., Nostalgia i inne tęsknoty, Łomża 2007.
Google Scholar

Majewska Z., Tęsknota jako źródło filozofowania, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar

Markiewicz H., Pozytywizm a realizm krytyczny, „Pamiętnik Literacki” 1995, nr 46/2.
Google Scholar

Micke-Broniarek E., Mistrzowie pejzażu XIX w., Wrocław 2001.
Google Scholar

Pranke B., Nurt chłopomanii w twórczości Stanisława Radziejowskiego, Ludwika Stasiaka, Włodzimierza Tetmajera, Wincentego Wodzinowskiego i Kacpra Żelechowskiego, Warszawa 2003.
Google Scholar

Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna Mircei Eliadego, Kraków 2001.
Google Scholar

Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Google Scholar

Simonides D., Sacrum jako zasada porządkowania świata w kulturze ludowej, [w:] Człowiek – dzieło – sacrum, red. S. Gajda, H.J. Sobeczko, Opole 1998.
Google Scholar

Sokołowski M., Kościół, kino, sacrum. W poszukiwaniu definicji filmów o tematyce religijnej, Olsztyn 2002.
Google Scholar

Tillich P., Dynamika wiary, Poznań 1997.
Google Scholar

Zaleski M., Formy pamięci, Gdańsk 2004.
Google Scholar

Zalewski J., Tęsknota, czyli namiętność do porażki, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar

Zarzycka E., Wielopłaszyznowe ujęcie tęsknoty, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar

Published

2023-02-07

How to Cite

Kępiński, M. (2023). The family village – a nostalgic source of Marian Kępiński’s painting inspirations. Zeszyty Wiejskie, 28(2), 71–100. https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.14

Issue

Section

Articles