The family village – a nostalgic source of Marian Kępiński’s painting inspirations
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.28.14Keywords:
art, paintings, rural sacrum and myth, nostalgy, family villageAbstract
The article is an attempt to discuss the phenomenon of nostalgia in the paintings of Professor Marian Kępiński – artist and pedagogue of the Władysław Strzemiński Academy of Fine Arts in Łodź. The nostalgia manifested in portraying nature, landscape and people associated with the artist’s family village. The opportunity to reflect is the recent anniversary of the 50th anniversary of his work. The article’s aim is to show how the artist – using symbolism related to the world of nature – portrays the mythical memory of the space of his childhood and youth – his family village of Kamionka.
Downloads
References
Ankersmit F., Pamiętając Holocaust, [w:] Pamięć, etyka i historia, red. E. Domańska, Poznań 2002.
Google Scholar
Awriencew S., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar
Białkowski A., Wstęp do ikonosrefy hierofanii, [w:] Ikonosfera hierofanii. Dom a sacrum. Transmisja kulturowa artefaktów sztuki ludowej w rejestracji fotograficznej antropologicznym i opracowaniu tekstowym, red. A. Białkowski, K. Białkowska, B. Sobieszek, Łódź 2020.
Google Scholar
Bobowski S., Wstęp, „Studia Filmoznawcze” 2004, t. 25.
Google Scholar
Bolecka A., Pamięć i dzieciństwo, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2003, nr 1–2.
Google Scholar
Burszta W.J., Czytanie kultury. Pięć szkiców, Łódź 1996.
Google Scholar
Burszta W.J., Yes. Nostalgiczne strefy pamięci, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 1994, nr 1–2.
Google Scholar
Cękalska-Zborowska H., Wieś w malarstwie i rysunku naszych artystów, Warszawa 1974.
Google Scholar
Dąbrowski M., (Auto)-biografia, czyli próba tożsamości, [w:] Autobiografizm. Przemiany, formy, znaczenia, red. H. Gosk i A. Zieniewicz, Warszawa 2000.
Google Scholar
Draaisma D., Fabryka nostalgii. O fenomenie pamięci wieku dojrzałego, Wołowiec 2010.
Google Scholar
Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa 1993.
Google Scholar
Eliade M., Traktat o historii religii, Łódź 2000.
Google Scholar
Gombrowicz W., Dziennik 1961–1966. Dzieła, t. 8, Kraków 1986.
Google Scholar
Kępiński M., Mit, symbol, historia, tradycja. Gombrowicza gry z kulturą, Warszawa 2006.
Google Scholar
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Dzieje sztuki polskiej, Warszawa 2000.
Google Scholar
Krzysztofowicz-Kozakowska S., Historia malarstwa polskiego, Kraków 2000.
Google Scholar
Kubiak A.E., Nostalgia i inne tęsknoty, Łomża 2007.
Google Scholar
Majewska Z., Tęsknota jako źródło filozofowania, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Markiewicz H., Pozytywizm a realizm krytyczny, „Pamiętnik Literacki” 1995, nr 46/2.
Google Scholar
Micke-Broniarek E., Mistrzowie pejzażu XIX w., Wrocław 2001.
Google Scholar
Pranke B., Nurt chłopomanii w twórczości Stanisława Radziejowskiego, Ludwika Stasiaka, Włodzimierza Tetmajera, Wincentego Wodzinowskiego i Kacpra Żelechowskiego, Warszawa 2003.
Google Scholar
Rega A., Człowiek w świecie symboli. Antropologia filozoficzna Mircei Eliadego, Kraków 2001.
Google Scholar
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Warszawa 2010.
Google Scholar
Simonides D., Sacrum jako zasada porządkowania świata w kulturze ludowej, [w:] Człowiek – dzieło – sacrum, red. S. Gajda, H.J. Sobeczko, Opole 1998.
Google Scholar
Sokołowski M., Kościół, kino, sacrum. W poszukiwaniu definicji filmów o tematyce religijnej, Olsztyn 2002.
Google Scholar
Tillich P., Dynamika wiary, Poznań 1997.
Google Scholar
Zaleski M., Formy pamięci, Gdańsk 2004.
Google Scholar
Zalewski J., Tęsknota, czyli namiętność do porażki, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Zarzycka E., Wielopłaszyznowe ujęcie tęsknoty, [w:] Tęsknota w kulturze, red. J. Mizińska, H. Rarot, Lublin 2009.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.