The best way out is always through. Metaxy-anthropology of Ewa Nowina-Sroczyńska

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02

Keywords:

master-disciple relationship, crisis of the university, academic life, Ewa Nowina-Sroczyńska, transgression, anthropology beyond anthropology, metaxy-anthropology

Abstract

The crisis of the university is the key word of the contemporary debate on the condition of the academic world. The aim of this article is to assess the master – disciple relationship (in the context of the organization of academic life, and the development of science) on the example of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska. In the mode of intimate ethnography, the author – her student – analyzes the influence of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska on the development of the anthropological imagination of her students, and the original anthropological trend with her authorial signature. Thus, the article contributes to delineating the conceptual boundary of the anthropological school of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska, which the author of the text calls metaxy-anthropology, inspired by Olga Tokarczuk’s essay. The article introduces the concept of the mother’s transparent arms as a (1) travesty of the title of the Professor’s book, (2) a metaphor for her original approach to anthropology, and (3) her own motherly attitude towards her students – strict but tender. The author assumes that the role of the master (his/her transparent arms) is necessary for a present university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Etnograficzne Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Autoreferat Ewy Nowina-Sroczyńskiej – załącznik do wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadanie tytułu profesora
Google Scholar

Schulz B., Bruno Schulz do St. I. Witkiewicza, „Tygodnik Ilustrowany”, 28 IV 1935, nr 17.
Google Scholar

Awriencew A., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar

Barthes R., Wykład, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1979, nr 5(47).
Google Scholar

Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Google Scholar

Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Google Scholar

Brodski J., Pochwała nudy, oprac. S. Barańczak, Kraków 1996.
Google Scholar

Cierzniewska R., Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.07

Eco U., Dzieło otwarte, Warszawa 2008.
Google Scholar

Garapich, M.P., Etnografia intymna, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar

Geertz C., A Strange Romance: Anthropology and Literature, „Profession” 2003, nr 1.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1632/074069503X85553

Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
Google Scholar

Hemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1.
Google Scholar

Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
Google Scholar

Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka” 2006, nr 2.
Google Scholar

Kola A.F., How Should One Write about Masters?, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06

Kundera M., Życie jest gdzie indziej, Warszawa 1991.
Google Scholar

Leszniewski T., O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.03

Lévi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Google Scholar

Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997.
Google Scholar

Łebkowska A., Antropologia i literatura – „dziwny romans”. Zwroty i przemiany, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.3.3

Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylwicznej, Łódź 2018.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Mistrzowie ostentacyjnych transgresji. Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.
Google Scholar

Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Etnologiczne studium o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar

Nycz R., O co chodzi w antropologii literatury i dlaczego to jest ważne dla wszystkich uprawiających badania literackie. Perspektywa subiektywna, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.3.2

Piasek W., Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04

Sarbiewska J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk 2014.
Google Scholar

Schulz B., Republika marzeń, Warszawa 1993.
Google Scholar

Skarga B., Mistrz i mag, „Teksty” 1977, nr 31(1).
Google Scholar

Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Google Scholar

Wagner I., Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych” 2005, nr 1(1).
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.03

Waterston A., Rylko-Bauer B., Etnografia intymna – łączenie opowieści, pamięci i historii, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar

Žižek S., Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2018.
Google Scholar

Published

2024-08-20

How to Cite

Latocha, S. (2024). The best way out is always through. Metaxy-anthropology of Ewa Nowina-Sroczyńska. Zeszyty Wiejskie, 47–60. https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)