The best way out is always through. Metaxy-anthropology of Ewa Nowina-Sroczyńska
DOI:
https://doi.org/10.18778/1506-6541.S2024.02Keywords:
master-disciple relationship, crisis of the university, academic life, Ewa Nowina-Sroczyńska, transgression, anthropology beyond anthropology, metaxy-anthropologyAbstract
The crisis of the university is the key word of the contemporary debate on the condition of the academic world. The aim of this article is to assess the master – disciple relationship (in the context of the organization of academic life, and the development of science) on the example of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska. In the mode of intimate ethnography, the author – her student – analyzes the influence of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska on the development of the anthropological imagination of her students, and the original anthropological trend with her authorial signature. Thus, the article contributes to delineating the conceptual boundary of the anthropological school of Professor Ewa Nowina-Sroczyńska, which the author of the text calls metaxy-anthropology, inspired by Olga Tokarczuk’s essay. The article introduces the concept of the mother’s transparent arms as a (1) travesty of the title of the Professor’s book, (2) a metaphor for her original approach to anthropology, and (3) her own motherly attitude towards her students – strict but tender. The author assumes that the role of the master (his/her transparent arms) is necessary for a present university.
Downloads
References
Etnograficzne Archiwum im. Bronisławy Kopczyńskiej-Jaworskiej w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego, Autoreferat Ewy Nowina-Sroczyńskiej – załącznik do wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie nadanie tytułu profesora
Google Scholar
Schulz B., Bruno Schulz do St. I. Witkiewicza, „Tygodnik Ilustrowany”, 28 IV 1935, nr 17.
Google Scholar
Awriencew A., Symbol, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.
Google Scholar
Barthes R., Wykład, „Teksty. Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja” 1979, nr 5(47).
Google Scholar
Baudrillard J., Symulakry i symulacja, Warszawa 2005.
Google Scholar
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2004.
Google Scholar
Brodski J., Pochwała nudy, oprac. S. Barańczak, Kraków 1996.
Google Scholar
Cierzniewska R., Mistrz „jakikolwiek”: „Nie chcę być opiekunem naukowym!” Rzecz o reformach szkolnictwa wyższego w Polsce, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.07
Eco U., Dzieło otwarte, Warszawa 2008.
Google Scholar
Garapich, M.P., Etnografia intymna, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar
Geertz C., A Strange Romance: Anthropology and Literature, „Profession” 2003, nr 1.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1632/074069503X85553
Heller M., Jak być uczonym, Kraków 2009.
Google Scholar
Hemka A., Olędzki J., Wrażliwość mirakularna, „Polska Sztuka Ludowa” 1990, nr 1.
Google Scholar
Herzfeld M., Antropologia. Praktykowanie teorii w kulturze i społeczeństwie, Kraków 2004.
Google Scholar
Jasiewicz Z., Etnologia polska. Między etnografią a antropologią kulturową, „Nauka” 2006, nr 2.
Google Scholar
Kola A.F., How Should One Write about Masters?, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.06
Kundera M., Życie jest gdzie indziej, Warszawa 1991.
Google Scholar
Leszniewski T., O potrzebie mistrza w świecie nauki, czyli refleksja nad zmieniającą się relacją uczeń – mistrz, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.03
Lévi-Strauss C., Spojrzenie z oddali, Warszawa 1993.
Google Scholar
Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, Warszawa 1997.
Google Scholar
Łebkowska A., Antropologia i literatura – „dziwny romans”. Zwroty i przemiany, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.3.3
Myśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Kultura podhalańska jako doświadczenie osobiste. Koncepcja formy sylwicznej, Łódź 2018.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Mistrzowie ostentacyjnych transgresji. Łódź Kaliska z antropologiem w tle, Łódź 2018.
Google Scholar
Nowina-Sroczyńska E., Przezroczyste ramiona ojca. Etnologiczne studium o magicznych dzieciach, Łódź 1997.
Google Scholar
Nycz R., O co chodzi w antropologii literatury i dlaczego to jest ważne dla wszystkich uprawiających badania literackie. Perspektywa subiektywna, „Teksty Drugie” 2023, nr 3.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18318/td.2023.3.2
Piasek W., Relacja mistrz – uczeń w nauce współczesnej – kontekst kulturowy, „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne” 2019, nr 1(8).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/2450-4491.08.04
Sarbiewska J., Ontologia i estetyka filmowych obrazów Wernera Herzoga, Gdańsk 2014.
Google Scholar
Schulz B., Republika marzeń, Warszawa 1993.
Google Scholar
Skarga B., Mistrz i mag, „Teksty” 1977, nr 31(1).
Google Scholar
Tokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.
Google Scholar
Wagner I., Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Badań Jakościowych” 2005, nr 1(1).
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.1.1.03
Waterston A., Rylko-Bauer B., Etnografia intymna – łączenie opowieści, pamięci i historii, „Czas Kultury” 2023, nr 3(29).
Google Scholar
Žižek S., Patrząc z ukosa. Wprowadzenie do Jacques’a Lacana przez kulturę popularną, Warszawa 2018.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.