The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation
DOI:
https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.15Keywords:
Alzheimer’s disease, learning, family carers, analysis of experiences, andragogyAbstract
The author shows Alzheimer’s disease as a learning situation, from the andragogic perspective and in the context of experience analysis of three family carers. She describes this learning as an informal process. She also points to the dramatic aspect of accompanying the patient on their journey as an important background to this process. She emphasizes “maturation in a process” as a particular dimension of this learning which deepens the existential development of the carers. She stresses the importance of support for people suffering from Alzheimer’s disease by adult education and geragogy specialists, which enables carers to experience the disease as a process of broadening their self-awareness.
References
Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Beaudoin P. (2002) Perspektywa współmałżonka, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 95–102.
Google Scholar
Czerniawska O. (1997) Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii, “Edukacja Dorosłych”, 1.
Google Scholar
Czerniawska O. (2000) Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Google Scholar
Czerniawska O. (2007) Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Google Scholar
Dubas E. (2011) “Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie in: Uczenie się z biografii Innych, E. Dubas, W. Świtalski (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 5–11.
Google Scholar
Dubas E. (2016) “Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej in: Starość Poznać, przeżyć, zrozumieć, M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (eds.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 297–311.
Google Scholar
Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 1 (4): 63–87.
Google Scholar
Dubas E. (2019) “Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych) in: Starość w nurcie życia, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), series: Refleksje nad starością, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 173–190.
Google Scholar
Dubas E., Gutowska A. (2019) Wstęp in: Zmienność i stałość w biografii. Przełomy biograficzne, E. Dubas, A. Gutowska (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 6, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–10.
Google Scholar
Fabiś A. (2013) Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, “Edukacja Dorosłych”, 2: 39–46.
Google Scholar
Grajewski R. R. (2005) O stylach uczenia się i I-edukacji, “E-mentor”, 4 (11): 28–35.
Google Scholar
Gutowska A. (2017) Geragogika Montessori w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 495–497.
Google Scholar
Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu.
Google Scholar
Lallich-Domenach D. (2002) Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 85–93.
Google Scholar
Mace N. L., Rabins P. V. (2005) 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, transl. by P. Soprych, Warszawa, Wydawnictwo Medipage.
Google Scholar
Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar
Mazurek E. (2013) Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Google Scholar
Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar
Shankle W. R., Amen D. G. (2012) Strzeż się Alzheimera póki czas. Jak zapobiegać i przeciwdziałać chorobie Alzheimera i innym rodzajom utraty pamięci, Konstancin-Jeziorna, Wydawnictwo Medium.
Google Scholar
Tillich P. (2016) Męstwo bycia, Kraków, Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda.
Google Scholar
Tischner J. (2012) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar
Trafiałek E. (2002) Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 75–84.
Google Scholar
Wrona M. (2015) Sytuacje graniczne w chaosie pojęciowym – próba syntezy znaczeń w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, J. Wiśniewska (ed.), Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy: 9–23.
Google Scholar
Zając-Lamparska L., Leszko M. (2017), Choroba Alzheimera w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 222–228.
Google Scholar
Zych A. A. (2018) Gerontologopedia, czyli pedagogia osób starszych, które nie mówią, ale mają własne zdanie, “Edukacja”, 3 (146): 37–43.
Google Scholar
https://www.focus.pl/artykul/polacy-coraz-czesciej-choruja-na-alzheimera [accessed: 7.10.2019].
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.