The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.15

Keywords:

Alzheimer’s disease, learning, family carers, analysis of experiences, andragogy

Abstract

The author shows Alzheimer’s disease as a learning situation, from the andragogic perspective and in the context of experience analysis of three family carers. She describes this learning as an informal process. She also points to the dramatic aspect of accompanying the patient on their journey as an important background to this process. She emphasizes “maturation in a process” as a particular dimension of this learning which deepens the existential development of the carers. She stresses the importance of support for people suffering from Alzheimer’s disease by adult education and geragogy specialists, which enables carers to experience the disease as a process of broadening their self-awareness.

Author Biography

Elżbieta Dubas, University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of Andragogy and Social Gerontology

Dubas, Elżbieta – professor of social sciences in the field of pedagogy, Department of Andragogy and Social Gerontology of the University of Lodz. Pedagogist, specializing in andragogy and geragogy. Areas of study: development and education of adults, informal learning of adults, adulthood and maturity as andragogic categories, pedagogic philosophy of loneliness, educational and spiritual support for elderly people, biographic approach in andragogy studies. Co-editor of the series entitled Biografia i badanie biografii and Refleksje nad starością (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego).

References

Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Beaudoin P. (2002) Perspektywa współmałżonka, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 95–102.
Google Scholar

Czerniawska O. (1997) Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii, “Edukacja Dorosłych”, 1.
Google Scholar

Czerniawska O. (2000) Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Google Scholar

Czerniawska O. (2007) Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Google Scholar

Dubas E. (2011) “Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie in: Uczenie się z biografii Innych, E. Dubas, W. Świtalski (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 5–11.
Google Scholar

Dubas E. (2016) “Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej in: Starość Poznać, przeżyć, zrozumieć, M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (eds.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 297–311.
Google Scholar

Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 1 (4): 63–87.
Google Scholar

Dubas E. (2019) “Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych) in: Starość w nurcie życia, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), series: Refleksje nad starością, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 173–190.
Google Scholar

Dubas E., Gutowska A. (2019) Wstęp in: Zmienność i stałość w biografii. Przełomy biograficzne, E. Dubas, A. Gutowska (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 6, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–10.
Google Scholar

Fabiś A. (2013) Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, “Edukacja Dorosłych”, 2: 39–46.
Google Scholar

Grajewski R. R. (2005) O stylach uczenia się i I-edukacji, “E-mentor”, 4 (11): 28–35.
Google Scholar

Gutowska A. (2017) Geragogika Montessori w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 495–497.
Google Scholar

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu.
Google Scholar

Lallich-Domenach D. (2002) Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 85–93.
Google Scholar

Mace N. L., Rabins P. V. (2005) 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, transl. by P. Soprych, Warszawa, Wydawnictwo Medipage.
Google Scholar

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Google Scholar

Mazurek E. (2013) Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Google Scholar

Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Google Scholar

Shankle W. R., Amen D. G. (2012) Strzeż się Alzheimera póki czas. Jak zapobiegać i przeciwdziałać chorobie Alzheimera i innym rodzajom utraty pamięci, Konstancin-Jeziorna, Wydawnictwo Medium.
Google Scholar

Tillich P. (2016) Męstwo bycia, Kraków, Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda.
Google Scholar

Tischner J. (2012) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak.
Google Scholar

Trafiałek E. (2002) Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 75–84.
Google Scholar

Wrona M. (2015) Sytuacje graniczne w chaosie pojęciowym – próba syntezy znaczeń w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, J. Wiśniewska (ed.), Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy: 9–23.
Google Scholar

Zając-Lamparska L., Leszko M. (2017), Choroba Alzheimera w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 222–228.
Google Scholar

Zych A. A. (2018) Gerontologopedia, czyli pedagogia osób starszych, które nie mówią, ale mają własne zdanie, “Edukacja”, 3 (146): 37–43.
Google Scholar

https://www.focus.pl/artykul/polacy-coraz-czesciej-choruja-na-alzheimera [accessed: 7.10.2019].
Google Scholar

Downloads

Published

2020-06-01

How to Cite

Dubas, E. (2020). The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 220–237. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.15