The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation

Auteurs

DOI :

https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.15

Mots-clés :

Alzheimer’s disease, learning, family carers, analysis of experiences, andragogy

Résumé

The author shows Alzheimer’s disease as a learning situation, from the andragogic perspective and in the context of experience analysis of three family carers. She describes this learning as an informal process. She also points to the dramatic aspect of accompanying the patient on their journey as an important background to this process. She emphasizes “maturation in a process” as a particular dimension of this learning which deepens the existential development of the carers. She stresses the importance of support for people suffering from Alzheimer’s disease by adult education and geragogy specialists, which enables carers to experience the disease as a process of broadening their self-awareness.

Biographie de l'auteur

Elżbieta Dubas, University of Lodz, Faculty of Educational Sciences, Department of Andragogy and Social Gerontology

Dubas, Elżbieta – professor of social sciences in the field of pedagogy, Department of Andragogy and Social Gerontology of the University of Lodz. Pedagogist, specializing in andragogy and geragogy. Areas of study: development and education of adults, informal learning of adults, adulthood and maturity as andragogic categories, pedagogic philosophy of loneliness, educational and spiritual support for elderly people, biographic approach in andragogy studies. Co-editor of the series entitled Biografia i badanie biografii and Refleksje nad starością (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego).

Références

Babbie E. (2008) Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
View in Google Scholar

Beaudoin P. (2002) Perspektywa współmałżonka, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 95–102.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (1997) Funkcje środowiska niewidzialnego w andragogice i gerontologii, “Edukacja Dorosłych”, 1.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (2000) Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
View in Google Scholar

Czerniawska O. (2007) Szkice z andragogiki i gerontologii, Łódź, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
View in Google Scholar

Dubas E. (2011) “Uczenie się z biografii Innych” – wprowadzenie in: Uczenie się z biografii Innych, E. Dubas, W. Świtalski (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 5–11.
View in Google Scholar

Dubas E. (2016) “Towarzyszenie w drodze” jako przykład relacji geragogicznej in: Starość Poznać, przeżyć, zrozumieć, M. Halicka, J. Halicki, E. Kramkowska (eds.), Białystok, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku: 297–311.
View in Google Scholar

Dubas E. (2017) Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, “Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”, 1 (4): 63–87.
View in Google Scholar

Dubas E. (2019) “Towarzyszenie w drodze” jako relacja w chorobie Alzheimera (na podstawie doświadczeń opiekunów rodzinnych) in: Starość w nurcie życia, E. Dubas, M. Muszyński (eds.), series: Refleksje nad starością, Vol. 2, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 173–190.
View in Google Scholar

Dubas E., Gutowska A. (2019) Wstęp in: Zmienność i stałość w biografii. Przełomy biograficzne, E. Dubas, A. Gutowska (eds.), series: Biografia i badanie biografii, Vol. 6, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: 7–10.
View in Google Scholar

Fabiś A. (2013) Człowiek stary wobec trosk egzystencjalnych, “Edukacja Dorosłych”, 2: 39–46.
View in Google Scholar

Grajewski R. R. (2005) O stylach uczenia się i I-edukacji, “E-mentor”, 4 (11): 28–35.
View in Google Scholar

Gutowska A. (2017) Geragogika Montessori w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 495–497.
View in Google Scholar

Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe DSWE TWP we Wrocławiu.
View in Google Scholar

Lallich-Domenach D. (2002) Rodzina i chory na chorobę Alzheimera. Trudna droga do wspólnego przebycia, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 85–93.
View in Google Scholar

Mace N. L., Rabins P. V. (2005) 36 godzin na dobę. Poradnik dla opiekunów osób z chorobą Alzheimera i innymi chorobami otępiennymi oraz zaburzeniami pamięci w późnym okresie życia, transl. by P. Soprych, Warszawa, Wydawnictwo Medipage.
View in Google Scholar

Malewski M. (2010) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
View in Google Scholar

Mazurek E. (2013) Biografie edukacyjne kobiet dotkniętych rakiem piersi, Wrocław, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
View in Google Scholar

Radlińska H. (1961) Pedagogika społeczna, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
View in Google Scholar

Shankle W. R., Amen D. G. (2012) Strzeż się Alzheimera póki czas. Jak zapobiegać i przeciwdziałać chorobie Alzheimera i innym rodzajom utraty pamięci, Konstancin-Jeziorna, Wydawnictwo Medium.
View in Google Scholar

Tillich P. (2016) Męstwo bycia, Kraków, Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda.
View in Google Scholar

Tischner J. (2012) Filozofia dramatu, Kraków, Wydawnictwo Znak.
View in Google Scholar

Trafiałek E. (2002) Choroba Alzheimera jako problem jednostkowy i społeczny, “Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi”, Vol.: Gerontologia. Ludzie starsi jako jednostkowe siły społeczne, 7 (27): 75–84.
View in Google Scholar

Wrona M. (2015) Sytuacje graniczne w chaosie pojęciowym – próba syntezy znaczeń w: Sytuacje graniczne w biegu ludzkiego życia, J. Wiśniewska (ed.), Radom, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy: 9–23.
View in Google Scholar

Zając-Lamparska L., Leszko M. (2017), Choroba Alzheimera w: Encyklopedia starości, starzenia się i niepełnosprawności, A. A. Zych (ed.), Vol. 1, Katowice, Wydawnictwo Stowarzyszenie Thesaurus Silesiae – Skarb Śląski: 222–228.
View in Google Scholar

Zych A. A. (2018) Gerontologopedia, czyli pedagogia osób starszych, które nie mówią, ale mają własne zdanie, “Edukacja”, 3 (146): 37–43.
View in Google Scholar

https://www.focus.pl/artykul/polacy-coraz-czesciej-choruja-na-alzheimera [accessed: 7.10.2019].
View in Google Scholar

Téléchargements

Publiée

2020-06-01

Comment citer

Dubas, E. (2020). The Experience of Alzheimer’s Disease as a Learning Situation. Nauki O Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne, 10(1), 220–237. https://doi.org/10.18778/2450-4491.10.15