Social and spatial determinants of pupils’ choice regarding places of education at the secondary level in Poland
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-3180.36.04Keywords:
school youth, education, secondary schools, spatial determinants, social determinants, educational attractivenessAbstract
Polish regulations impose an obligation on youth to attend school until they reach the age of 18, and the running education institutions is the responsibility of county governments. At the same time, the lack of secondary schools’ regionalization and the existing diversity of educational offer lead to students’ commuting from outside the counties in which their schools are located. Therefore, examining the group of students attending secondary schools and their decisions regarding the location and nature of their education is a compelling area of study, especially in the context of cities on regional level, which functions extend beyond the county level in terms of secondary education. The article analyzes the impact of social and spatial factors on the choice of the place of education at the secondary level on plans after completing education at this stage and on plans after completing education at this stage. Authors also examined students' perceptions of the impact of the administrative status of city on the quality of educational offer. The analysis was based on a questionnaire survey of a group of high school, technical school and trade school students from ten Polish cities. Among the examined cities there were both voivodships’ capitals and non-voivodship cities on the regional level. Obtained results indicate that youth’s educational choices are primarily influenced by parents’ education status and the type of secondary educational institution, while the development of a city’s educational functions did not result in more frequent commutes from greater distances. Similarly, plans after completing school were primarily influenced by the type of attended school and parents’ educational status. There were also observed students' differing perceptions of cities in terms of their favoritism or marginalization. This article thus provides a multifaceted analysis that enhances the understanding of the reasons behind young people's specific spatial choices concerning their place of education.
Downloads
References
Bajerski A., 2012, Ranga Poznania jako ośrodka nauki, [w:] T. Kaczmarek (red.), Pozycja konkurencyjna Poznania wśród metropolii polskich i europejskich, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań: 181–199.
Google Scholar
Bajerski A., Kisiała W., 2023, Wybrane czynniki kształtujące natężenie dojazdów do różnych typów szkół ponadpodstawowych w Poznaniu, „Czasopismo Geograficzne”, 94(2): 289–306.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.12657/czageo-94-12
Bański J., 2022, Rozważania na temat klasyfikacji małych miast – przegląd podejść badawczych i próba klasyfikacji wielokryterialnej, „Przegląd Geograficzny”, 94(2): 199–218.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2022.2.2
Bocheński T., Rydzewski T., 2020, Stolice byłych 49 województw w Polsce – wybrane zagadnienia rozwoju miast, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18276/978-83-7972-803-9
Centrum Badań i Edukacji Statystycznej GUS, 2018, Wskaźniki dostępności terytorialnej mieszkańców Polski do wybranych obiektów użyteczności publicznej, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
Google Scholar
Christaller W., 1963, Ośrodki centralne w południowych Niemczech, tłum. P. Eberhardt, „Przegląd Zagranicznej Literatury Geograficznej”, 1: 1–72.
Google Scholar
Dej M., 2009, Zróżnicowanie postrzegania młodzieży wiejskiej przez mieszkańców miast Polski południowej, „Prace Geograficzne”, 121: 59–72.
Google Scholar
Dolińska A., Jończy R., Rokita-Poskart D., 2018, Pomaturalny eksodus młodzieży z Opolszczyzny w układzie przestrzennym regionu i kontekście wyludnienia województwa, referat na konferencji „Zamiary demograficzne a zmiany na rynku pracy – wymiar krajowy i regionalny województwa opolskiego”, Opole, 7 grudnia 2018 r.
Google Scholar
Dolińska A., Jończy R., Rokita-Poskart D., 2020b, Post-secondary-school migration of young people to large regional centres as a factor of depopulation and disharmonious regional development in Poland, „European Research Studies Journal”, 23(3): 260–279.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.35808/ersj/1637
Dolińska A., Jończy R., Śleszyński P., 2020a, Migracje pomaturalne w województwie dolnośląskim wobec depopulacji regionu i wymogów zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.
Google Scholar
Flejterski S., Panasiuk A., Perenc J., Rosa G., 2005, Współczesna ekonomika usług, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Gałęska U., 2013, Rola rodziny w wyborach edukacyjno-zawodowych młodzieży, „Wychowanie w Rodzinie”, 8(2): 267–282.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.61905/wwr/171138
Grabowska M., Jończy R., 2013, Edukacyjny, zarobkowy i definitywny exodus młodzieży z obszarów peryferyjnych Dolnego Śląska i jego skutki dla zrównoważonego rozwoju regionalnego, ALTA2, Wrocław.
Google Scholar
Guzik R., 2003, Przestrzenna dostępność szkolnictwa ponadpodstawowego, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Google Scholar
Ilnicki D., 2014, Usługi w polskiej literaturze przedmiotu. Ujęcie chronologiczno-tematyczne, „Space – Society – Economy”, 13: 203–246.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-3180.13.12
Kaczmarczyk P., 2018, Młodzi w dobie migracyjnej zmiany, [w:] K. Szafraniec (red.), Młodzi 2018: cywilizacyjne wyzwania: edukacyjne konieczności, A Propos Serwis Wydawniczy Anna Sikorska-Michalak, Warszawa: 53–81.
Google Scholar
Kiniorska I., Brambert P. (red.), 2021, Migracje pomaturalne na obszarach wiejskich województwa świętokrzyskiego, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN”, 10/202, Warszawa.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24425/140262
Kozakiewicz M., 1983, Podstawowe czynniki nierówności szans oświatowych, „Edukacja”, 1: 12–21.
Google Scholar
Łątka A., 2014, Zróżnicowanie przestrzenne egzaminu uczniów klas szóstych w województwie pomorskim w 2013 roku, „Regiony Nadmorskie”, 22: 160–167.
Google Scholar
Mazurek J., 2014, Plany zawodowe i prokreacyjne młodzieży akademickiej Koszalina wobec sytuacji na rynku pracy, „Regiony Nadmorskie”, 22: 133–147.
Google Scholar
Mirkowska P.P., 2018, Drogi społeczno-zawodowe młodych kobiet migrujących z małych miejscowości do Warszawy, „Prace o Młodych”, 8/2018, Warszawa.
Google Scholar
Nalaskowski F., Dejna D., 2020, O uczelni wyższej jako ratunku dla upadającego miasta – na przykładzie Grudziądza, „Przegląd Pedagogiczny”, 2: 126–141.
Google Scholar
Parol A.R., 2020, Dopasowanie hierarchii ośrodków miejskich i powiązań funkcjonalnych do wydzieleń terytorialnych szczebla powiatowego na Pomorzu Środkowym, „Słupskie Prace Geograficzne”, 17: 123–146.
Google Scholar
Parol A.R., Gręda Ł., 2024, Potencjalne zmiany w obecnym podziale kraju na województwa a opinia młodzieży szkolnej z wybranych ośrodków regionalnych, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 38(1): 76–99.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.381.5
Parol A.R., Gręda Ł., Wrona K., 2023, Percepcja przez młodzież szkolną funkcji i rangi wybranych ośrodków regionalnych, „Przegląd Geograficzny”, 95(4): 397–420.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.7163/PrzG.2023.4.3
Pytlak M., 2008, Zamierzenia maturzystów grodziskich szkół średnich, „Rocznik Żyrardowski”, 7: 495–526.
Google Scholar
Rydz E., 1980, Pochodzenie uczniów zamiejscowych a strefa wpływu szkół ponadpodstawowych miasta Słupska, „Rocznik Słupski”, 2: 145–158.
Google Scholar
Rydz E., 1990, Funkcje Koszalina i Słupska w regionalnej sieci osadniczej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, Słupsk.
Google Scholar
Rydz E., Zaleski J., 1992, Rola i funkcje Słupska na tle sieci osadniczej Środkowego Wybrzeża, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Słupsku, Słupsk.
Google Scholar
Sobala-Gwosdz A., 2023, Pozycja miast jako ośrodków centralnych, Instytut Rozwoju Miast i Regionów, Warszawa – Kraków.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.51733/opm.2022.04
Sołtys J., 2013, Usługi publiczne jako czynnik miastotwórczy i wyznacznik rangi miasta w sieci osadniczej na przykładzie małych miast Polski Północnej, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica”, 15(3): 3–19.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1508-1117.15.01
Sołtys J., Dorocki S., 2018, Rozmieszczenie usług jako podstawa rozpoznawania ośrodków podregionalnych w Polsce i ich hierarchii, „Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego”, 32(3): 237–251.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.24917/20801653.323.15
Stępniak M., Wiśniewski R., Goliszek S., Marcińczak S., 2017, Dostępność przestrzenna do usług publicznych w Polsce, „Prace Geograficzne”, 261, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN, Warszawa.
Google Scholar
Suchodolski B., 1984, Perspektywy i zadania oświaty, „Edukacja”, 3: 28–41.
Google Scholar
Szafraniec K., 2014, Między wsią a miastem. Przestrzeń edukacyjna a aspiracje i wybory edukacyjne młodzieży wiejskiej, [w:] K. Dej, K. Janas, O. Wolski (red.), Współpraca miejsko-wiejska w Polsce. Uwarunkowania i potencjał, Instytut Rozwoju Miast, Kraków: 85–98.
Google Scholar
Szmielińska-Pietraszek P., Szymańska W., 2011, Rola Słupska w kształceniu młodzieży wiejskiej regionu słupskiego, „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, 14: 31–42. Świerzbowska-Kowalik E., 2016, Wykształcenie środowisk rodzinnych i miejsce zamieszkania jako wyznaczniki szans na podjęcie studiów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe”, 2(16): 108–135.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/rrpr.2011.14.04
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 1998 nr 91 poz. 578).
Google Scholar
Wendt J., 2001, Geografia władzy w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Google Scholar
Żurawski T., 2011, Świadomość wychowawcza a wykształcenie rodziców, „Pedagogika rodziny”, 1(2): 185–194.
Google Scholar
https://licea.perspektywy.pl/2020/rankings (dostęp: 30.05.2024).
Google Scholar
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/opracowania/przeplywy-ludnosci-zwiazane-z-zatrudnieniem-w-2016-r-,20,1.html (dostęp: 21.01.2024).
Google Scholar
https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/obszary-funkcjonalne-oraz-dostepnosc-terytorialna/notatka-z-pracy-metodologicznej-dojazdy-uczniow-do-szkol-w-polsce,13,1.html (dostęp: 30.05.2024).
Google Scholar
https://technika.perspektywy.pl/2020/rankings (dostęp: 30.05.2024).
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
