Body art – ciało, sztuka, technologia. Od ciała ułomnego do bezawaryjnego humanoida
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.09Słowa kluczowe:
body art, technologia, sztuka, kultura, ciało, nowe mediaAbstrakt
Dyskurs artystyczny, analizując kondycję ciała i jego status w stechnicyzowanym świecie postbiologicznym, w którym nie należy już ono do porządku natury, w dużym stopniu pokrywa się z dyskursem naukowym pod względem przedmiotu badań, a często również wniosków z nich płynących. Obie perspektywy różnią się jednak pod względem metody. Prezentowany artykuł zestawia z tematyką wybranych prac artystycznych główne problemy współczesnej humanistyki, takie jak: sprzeciw wobec starzeniu się ludzkiego ciała, ingerencja w ludzką cielesność, transplantologia, genetyka czy ekshibicjonizm.
Pobrania
Bibliografia
Ariès Philippe (1993) Antropologia śmierci: myśl francuska. Przełożyli Stanisław Cichowicz, Jakub Godzimirski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
Google Scholar
PWN.
Google Scholar
Bakke Monika (2010) Posthumanistyczne rekonfiguracje ciał. „Didaskalia”, nr 96 [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.didaskalia.pl/96_bakke.htm
Google Scholar
Bauman Zygmunt (1998) Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Przełożył Norbert Leśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Bukowski Charles (2002) Zapiski starego świntucha. Przełożył Jacek Lachowski. Warszawa: Noir Sur Blanc.
Google Scholar
Hendrykowski Marek (2004) Kilka refleksji na temat śmierci w sztuce [w:] Wojciech Burszta, red., Strategie śmierci – formy umierania. Świadectwa literackie i kulturoznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, s. 67–79.
Google Scholar
Jankowska Małgorzata (2004) Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Google Scholar
Kępiński Antoni (1977) Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar
Kluszczyński Ryszard (2002) Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Google Scholar
Kluszczyński Ryszard (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Kołakowski Leszek (2005) Obecność mitu. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar
Libera Zbigniew (2004) Rozmowa ze Zbigniewem Liberą. Przy artyście nikt nie jest bezpieczny. „Duży Format”, nr 6/570, s. 12, wywiad z dnia 9 lutego, rozmowę przeprowadziły Katarzyna Bielas, Dorota Jarecka.
Google Scholar
Loska Krzysztof (2005) Ciało i technika w cyberkulturze [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 137–150.
Google Scholar
Manovich Lev (2006) Język nowych mediów. Przełożył Piotr Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar
Mazur Krzysztof (2003) Podmiotowość dzieła sztuki. Kraków: Wydawnictwo Art-Tekst.
Google Scholar
Starkowski Maciej (2005) Technicyzacja ciała. Pytanie o człowieka [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 125–136.
Google Scholar
Stocker Gerfried, Schöpf Christine, eds., (2009) Human nature [katalog festiwalu Ars Electronica]. Ostfildern: Hatje Cantz.
Google Scholar
Virilio Paul (b.d.) Future war: a discussion with Paul Virilio. „InfoTechWarPeace”, rozmowę przeprowadził James Der Derian [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.watsoninstitute.org/infopeace/vy2k/futurewar.cfm
Google Scholar
Virilio Paul (2008) Prędkość i polityka. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.