Body art – body, art, technology. From the defective body to the faultless humanoid

Authors

  • Izabela Franckiewicz-Olczak Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Zakład Badań Komunikacji Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.09

Keywords:

bodyart, technology, art, culture, body, new media

Abstract

Analyzing the body condition and its status in the technicized, postbiological world – where the body no longer consists an element of nature – the artistic discourse overlaps with the science discourse not only in terms of research subjects, but also research conclusions. However, both perspectives differ one from another in terms of the applied research methods. This article collates the major issues of the contemporary humanistics, such as: disagreement with ageing, interference in human body, transplantology, genetics, exhibicionism with the thematic of the chosen pieces of art.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Izabela Franckiewicz-Olczak, Uniwersytet Łódzki, Instytut Socjologii, Zakład Badań Komunikacji Społecznej

Izabela Franckiewicz-Olczak, socjolog, medioznawca, asystent w Zakładzie Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego. Do obszaru jej zainteresowań badawczych należą nowe media, sztuka współczesna, kultura masowa i komunikowanie społeczne. Jest autorką książki Kolor, dźwięk i rytm. Relacja obrazu i dźwięku w sztukach medialnych (2010) oraz licznych tekstów teoretycznych i krytycznych.

References

Ariès Philippe (1993) Antropologia śmierci: myśl francuska. Przełożyli Stanisław Cichowicz, Jakub Godzimirski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
Google Scholar

PWN.
Google Scholar

Bakke Monika (2010) Posthumanistyczne rekonfiguracje ciał. „Didaskalia”, nr 96 [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.didaskalia.pl/96_bakke.htm
Google Scholar

Bauman Zygmunt (1998) Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Przełożył Norbert Leśniewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2000) Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Bukowski Charles (2002) Zapiski starego świntucha. Przełożył Jacek Lachowski. Warszawa: Noir Sur Blanc.
Google Scholar

Hendrykowski Marek (2004) Kilka refleksji na temat śmierci w sztuce [w:] Wojciech Burszta, red., Strategie śmierci – formy umierania. Świadectwa literackie i kulturoznawcze. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen, s. 67–79.
Google Scholar

Jankowska Małgorzata (2004) Wideo, wideo instalacja, wideo performance w Polsce w latach 1973–1994. Historia, artyści, dzieła. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Google Scholar

Kępiński Antoni (1977) Lęk. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Google Scholar

Kluszczyński Ryszard (2002) Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów. Kraków: Wydawnictwo Rabid.
Google Scholar

Kluszczyński Ryszard (2010) Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Kołakowski Leszek (2005) Obecność mitu. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
Google Scholar

Libera Zbigniew (2004) Rozmowa ze Zbigniewem Liberą. Przy artyście nikt nie jest bezpieczny. „Duży Format”, nr 6/570, s. 12, wywiad z dnia 9 lutego, rozmowę przeprowadziły Katarzyna Bielas, Dorota Jarecka.
Google Scholar

Loska Krzysztof (2005) Ciało i technika w cyberkulturze [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 137–150.
Google Scholar

Manovich Lev (2006) Język nowych mediów. Przełożył Piotr Cypryański. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Mazur Krzysztof (2003) Podmiotowość dzieła sztuki. Kraków: Wydawnictwo Art-Tekst.
Google Scholar

Starkowski Maciej (2005) Technicyzacja ciała. Pytanie o człowieka [w:] Edyta Stawowczyk-Tsalawoura, Wojciech Chyła, red., Umysł – Ciało – Sieć. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, s. 125–136.
Google Scholar

Stocker Gerfried, Schöpf Christine, eds., (2009) Human nature [katalog festiwalu Ars Electronica]. Ostfildern: Hatje Cantz.
Google Scholar

Virilio Paul (b.d.) Future war: a discussion with Paul Virilio. „InfoTechWarPeace”, rozmowę przeprowadził James Der Derian [dostęp 17 czerwca 2011 r.]. Dostępny w Internecie http://www.watsoninstitute.org/infopeace/vy2k/futurewar.cfm
Google Scholar

Virilio Paul (2008) Prędkość i polityka. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Google Scholar

Published

2012-07-31

How to Cite

Franckiewicz-Olczak, I. (2012). Body art – body, art, technology. From the defective body to the faultless humanoid. Przegląd Socjologii Jakościowej, 8(2), 228–241. https://doi.org/10.18778/1733-8069.8.2.09