Verbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim woman

Authors

  • Monika Ryszewska Independent Researcher

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.06

Keywords:

verbal and non-verbal communication, Muslim identity, female Polish converts to Islam

Abstract

Inspired by the results from the qualitative study about Polish female converts to Islam, I decided to write this article. The material I collected during the empirical study encouraged me to question a number of assumptions from the symbolic interactionism, which was the theoretical framework for the project. In this article, I focused on the development of identity of Muslim women from the perspective of verbal and non-verbal communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Babbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bielawski, Józef. 1986. Koran. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 1975. “Implikacje socjologiczne myśli Georga Herberta Meada.” Pp. 70-84 in Elementy teorii socjologicznych, edited by Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki..Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 1984. “Społeczeństwo jako symboliczna interakcja.” Pp. 71-87 in Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, vol. 1, edited by Edmund Mokrzycki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Bokszański, Zbigniew. 1989. Tożsamość – Interakcja – Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Bullock, Katherine. 2002. Rethinking Muslim Women and the Veil: Challenging Historical and Modern Stereotypes. London: The International Institute of Islamic Thought.
Google Scholar

Culture and Religion Information Sheet – Islam. 2015. Retrieved January 02, 2017 http://www.omi.wa.gov.au/resources/publications/cr_diversity/islam.pdf
Google Scholar

Danecki, Janusz. 2007. Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Google Scholar

Dragadze, Tamara. 1994. “Islam in Azerbaijan: The Position of Women.” Pp. 152-163 in Muslim Women’s Choices: Religious Belief and Social Reality, edited by Camillia F. El-Solh, Judy Mabro. New York: Berg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003135166-8

Dull, Robert. 1995. “Komunikacja niewerbalna w teorii i badaniach.” Pp. 43-69 in Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, edited by Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka. Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar

El-Guindi, Fadwa. 2000. Veil: Modesty, Privacy and Resistance. Oxford: Berg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2752/9781847888969

Esposito, John. 1995. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Finkelstein, Joanne. 2007. Art of Self Invention. Philadelphia: University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9780755604142

Głażewska, Ewa and Urszula Kusio. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Greil, Arthur L. and Lynn Davidman. 2007. “Religion and Identity.” Pp. 549-565 in The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, edited by James Beckford, Jay Demerath. Birmingham: SAGE Publications.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607965.n27

Hall, Edward T. 2003. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Google Scholar

Hałas, Elżbieta. 2006. Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Harré, Rom. 1983. “Identity Projects.” Pp. 31-51 in Threatened Identities, edited by Glynis M. Breakwell. London: John Wiley and Sons Ltd.
Google Scholar

Herman, Jerzy and Tadeusz Herrmann. 2002. Religie, kościoły, wyznania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Google Scholar

Hessini, Leila. 1994. “Wearing the Hijab in Contemporary Morocco: Choice and Identity.” Pp. 40-56 in Reconstructing Gender in the Middle East: Tradition, identity, and Power, edited by Fatma M. Gocek, Shiva Balaghi. New York: Columbia University Press.
Google Scholar

Iman. 2008. Subhana Allah, alhamdu lillah, la ilaha illa Allah… Retrieved May 01, 2015 http://muzulmanki.blogspot.de/2008/10/subhana-allah-alhamdu-lillah-la-ilaha.html
Google Scholar

Jawłowska, Aldona. 2001. Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
Google Scholar

Jensen, Tina Gudrun. 2008. “To Be ‘Danish,’ Becoming ‘Muslim:’ Contestations of National Identity?” Journal of Ethnic an Migration Studies 34:389-409.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13691830701880210

Karimova, Liliya. 2014. „’Piety Stories’: Muslim Tatar Women ´s Identity Performance, Negotiation, and Transformation through Storytelling.” Journal of Intercultural Communication Research 43:327-345.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17475759.2014.967280

Kendon, Adam. 1981. Nonverbal Communication: Interaction and Gesture. Mouton: The Hague.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110880021

Konecki, Krzysztof T. 2000 “Problem interakcji symbolicznej a konstruowanie jaźni.” Pp. 40-58 in Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, edited by Elżbieta Hałas, Krzysztof T. Konecki. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. 2005. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Konopacki, Artur and Monika Ryszewska. 2016. Pacjent „Inny” wyzwaniem opieki medycznej. Poznań: Silva Rerum.
Google Scholar

Kopaliński, Władysław. 1988. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Libiszowska-Żółtkowska, Maria. 2002. “Konwersja.” P. 35 in Religia. Encyklopedia PWN: vol. VI, edited by Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe.
Google Scholar

Mapping the Global Muslim Population. Retrieved January 02, 2017 http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/
Google Scholar

Marody, Mirosława. 2010. “Poszukiwanie dowodu na własne istnienie.” Pp. 65-69 in Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, edited by Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Warszawa: SWPS.
Google Scholar

Mead, George. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mernissi, Fatima. 1987. Beyond the Veil. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar

Mernissi, Fatima. 1991. The Veil and the Male Elite: A Feminist Interpretation of Women’s Rights in Islam. New York: Addisson-Wesley.
Google Scholar

Petrozolin-Skowrońska, Barbara. 1998. Nowa encyklopedia powszechna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Read Ghazal Jen’nah and John Bartkowski P. 2000. “To Veil or Not to Veil? A Case Study of Identity Negotiation among Muslim Women in Austin, Texas.” Gender in Society 14(3):395-417.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124300014003003

Reece, Debra. 1996. “Covering and Communication: The Symbolism of Dress among Muslim Women.” The Howard Journal of Communications 7:35-52.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10646179609361712

Ritzer, George. 2004. Klasyczna teoria socjologiczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar

Roald, Anne S. 2006. “The Shaping of a Scandinavian ‘Islam’: Converts and Gender Equal Opportunity.” Pp. 48-70 in Women Embracing Islam: Gender and Conversion in the West, edited by Karin van Nieuwkerk, Willy Jansen. Austin: University of Texas.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7560/712737-005

Robbins, Richard H. 1973. “Idenity, Culture and Behaviour.” Pp. 1199-1222 in Handbook of Social and Cultural Anthropology, edited by John J. Honigmann, , Chicago: Rand McNally.
Google Scholar

Scherif, Mostafa H. 1987. “What Is Hijab?” The Muslim World 77:151-63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1478-1913.1987.tb02797.x

Schütz, Alfred. 2012. “Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne.” Pp. 141-278 in Metoda biograficzna w socjologii, edited by Kaja Kaźmierska. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Strauss, Anselm. 2013. Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Travisano, Richard. 1970. “Alternation and Conversion as Qualitatively Different Transformations.” Pp. 594-606 in Social Psychology through Symbolic Interaction, edited by Gregory P. Stone, Harvey A. Faberman. Massachusetts: Ginn-Blaisdell.
Google Scholar

Watson, Helen. 1994. “Women and the Veil: Personal Responses to Global Processes.” Pp. 141-159 in Islam, Globalisation and Postmodernity, edited by Akbar Ahmed, Hastings Donnan. London: Routledge.
Google Scholar

Wohlrab-Sahr, Monika. 1999. Konversion zum Islam in Deutschland und in den USA. Frankfurt, Main: Campus-Verlag.
Google Scholar

Wylegała, Anna. 2013. “Badacz z Polski na Ukrainie: problemy metodologiczne.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):141-151.
Google Scholar

Wysocki, Artur. 2013. “Badanie zderzenia kultur metodą biograficzną.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):152-166.
Google Scholar

Zuleyka, Zevallos. 2007. The Hijab as Social Tool for Identity Mobilisation, Community Education and Inclusion. Retrieved January 02, 2017 https://www.westernsydney.edu.au/equity_diversity/equity_and_diversity/cultural_diversity/past_events/conference_documents/the_hijab_as_social_tool
Google Scholar

Downloads

Published

2017-08-31

How to Cite

Ryszewska, M. (2017). Verbal and non-verbal communication in the process of becoming a Muslim woman. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 120–143. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.06

Issue

Section

Articles