Przyszłość muzeów sztuki. Refleksja nad młodą publicznością
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.02Słowa kluczowe:
muzea sztuki, młodzi dorośli, przemiany muzeów sztuki, wizerunek muzeów sztuki, publiczność muzealnaAbstrakt
Muzea sztuki w Polsce na przestrzeni ostatnich dekad przechodzą bardzo głębokie przemiany. Zostały przekształcone z instytucji opartych na koncepcji muzeum skoncentrowanego na obiekcie w instytucje oparte na koncepcjach muzeum skoncentrowanego na kliencie i muzeum skoncentrowanego na społeczności. Ten kierunek przemian wydaje się bardzo racjonalny i całkowicie uzasadniony, gdyż funkcje, jakie mogą wypełniać instytucje muzealne, są w dużym stopniu zależne od zainteresowania odwiedzających. Jednakże działania te mogą nie przynieść w pełni satysfakcjonujących efektów, gdyż muzea sztuki cieszą się bardzo niewielkim zainteresowaniem ze strony młodych dorosłych, którzy są bardzo ważnym segmentem publiczności kulturalnej, gdyż to właśnie od nich będzie zależeć przyszłość instytucji muzealnych. Celem artykułu jest analiza – na podstawie wyników zrealizowanego badania jakościowego – sposobu postrzegania przez młodych dorosłych instytucji muzeów sztuki oraz identyfikacja kierunków zmian, które mogłyby spowodować, że staną się one dla nich atrakcyjne. Sformułowane na podstawie badania konkluzje pozwalają wyznaczać kierunki pożądanych transformacji, a ich implementacja może skłonić młodych dorosłych do większego zainteresowania proponowaną przez muzea ofertą kulturalną.
Pobrania
Bibliografia
Arnett Jeffrey J. (2000), Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties, “American Psychologist”, vol. 55(5), pp. 469–480, https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.5.469
Google Scholar
Arnett Jeffrey J., Žukauskienė Rita, Sugimura Kazumi (2014), The new life stage of emerging adulthood at ages 18–29 years: implications for mental health, “The Lancet. Psychiatry”, vol. 1(7), pp. 569–576, https://doi.org/10.1016/S2215-0366(14)00080-7
Google Scholar
Babbie Earl (2016), The Practice of Social Research, Boston: Cengage Learning.
Google Scholar
Bonnie Richard J., Stroud Clare, Breiner Heather (2015), Investing in the Health and Well-Being of Young Adults, Washington: The National Academies Press, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK284787/pdf/Bookshelf_NBK284787.pdf [accessed: 25.08.2023].
Google Scholar
Borusiewicz Mirosław (2012), Nauka czy rozrywka? Nowa muzeologia w europejskich definicjach muzeum, Kraków: Universitas.
Google Scholar
Charmaz Kathy (2006), Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis, London: Sage Publications.
Google Scholar
Chitima Simbarashe S., Makola Nosizi (2023), ‘They prefer the museum in a more colourful outfit’: Perceptions of millennials towards Zimbabwe’s museums, “ICOFOM Study Series”, vol. 50(2), pp. 44–55, https://doi.org/10.4000/iss.4479
Google Scholar
Chymkowski Roman, Zasacka Zofia (2023), Stan czytelnictwa książek w Polsce w pierwszym kwartale 2022 roku. Wstępne wyniki, https://www.bn.org.pl/download/document/1650570549.pdf [accessed: 1.03.2024].
Google Scholar
Cigna 360. Global Well-Being Survey (2022), https://www.cigna.com.hk/iwov-resources/docs/Cigna-360-Global-Well-being-Survey.PDF [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar
Dimock Michael (2019), Defining generations: Where Millennials end and Generation Z begins, Pew Research Center, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/01/17/where-millennials-end-and-generation-z-begins/ [accessed: 22.08.2023].
Google Scholar
Folga-Januszewska Dorota (2008), Raport o stanie kultury. Muzea w Polsce 1989–2008, Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Google Scholar
Garewicz Jan (1983), Pokolenie jako kategoria socjofilozoficzna, “Studia Socjologiczne”, vol. 1, pp. 75–87.
Google Scholar
Gat Orit (2023), Beyond TikTok: Gen Z at the museum, “Art Basel Miami Beach Magazine”, https://www.artbasel.com/news/new-ways-of-seeing-generation-z [accessed: 26.08.2023].
Google Scholar
Gibbs Graham R. (2007), Analyzing Qualitative Data, London: Sage Publications.
Google Scholar
Gurian Elaine H. (2010), Choosing Among the Options. An opinion piece about museum definitions, “Curator. The Museum Journal”, vol. 45(2), pp. 75–88.
Google Scholar
Gurian Elaine H. (2021), Centering the Museum. Writings for the Post-Covid Age, London: Routledge.
Google Scholar
GUS (2023), Piramida wieku ludności Polski od 1970 roku (wraz z prognozą), https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/ludnosc-piramida/ [accessed: 25.08.2023].
Google Scholar
Hester Erin, Geegan Sarah A., Parker Kimberly A. (2022), Learning “through the Prism of Art”: Engaging Gen Z Students with University Art Museums, “The International Journal of Learning in Higher Education”, vol. 29(1), pp. 185–197, https://doi.org/10.18848/2327-7955/CGP/v29i01/185-197
Google Scholar
Howe Neil, Strauss William (1998), The Fourth Turning: An American Prophecy – What the Cycles of History Tell Us About America’s Next Rendezvous with Destiny, New York: Three Rivers Press.
Google Scholar
ICOM (2023), Museum Definition, https://icom.museum/en/resources/standards-guidelines/museum-definition/ [accessed: 22.08.2023].
Google Scholar
Ittelson Mary (2019), How Gen Z Presents a Challenge to Traditional Arts Organizations, https://psmag.com/ideas/how-gen-z-presents-a-challenge-to-traditional-arts-organizations [access: 24.03.2023].
Google Scholar
Jingjing Jiang (2018), Teens who are constantly online are just as likely to socialize with their friends offline, https://www.pewresearch.org/fact-tank/2018/11/28/teens-who-are-constantly-online-are-just-as-likely-to-socialize-with-their-friends-offline/ [accessed: 23.08.2023].
Google Scholar
Katz Roberta, Ogilvie Sarah, Shaw Jane, Woodhead Linda (2021), Gen Z, Explained: The Art of Living in a Digital Age, Chicago–London: University of Chicago Press.
Google Scholar
Kisiel Przemysław (2021), A young audience’s expectations of a contemporary museum of art, “Przegląd Socjologiczny”, vol. 70(2), pp. 11–28, https://doi.org/10.26485/PS/2021/70.2/2
Google Scholar
Kluver Niko (2022), 5 Ways Museums Can Engage Generation Z, https://www.aam-us.org/2022/09/02/5-ways-museums-can-engage-generation-z/ [accessed: 31.08.2023].
Google Scholar
Kolasa-Nowak Agnieszka, Stawicki Andrzej, Pastuszko Izabela, Woźniak-Kostecka Ilona (2020), Kultura studencka. Diagnoza kierunków rozwoju kultury studenckiej w Polsce, Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Google Scholar
Kwiatkowski Piotr T., Nessel-Łukasik Beata, Grzonkowska Joanna (2022), Publiczność (w) muzeum, Warszawa: Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zabytków.
Google Scholar
Macalik Joanna, Pluta-Olearnik Mirosława (2017), Publiczność muzealna w świetle badań marketingowych – od frekwencji do satysfakcji klienta, “Handel Wewnętrzny”, vol. 2(367), pp. 259–269.
Google Scholar
Mannheim Karl (1952), The Problem of Generations, [in:] Paul Kecskemeti (ed.), Karl Mannheim: Essays, London: Routledge, pp. 276–322.
Google Scholar
McCall Vikki, Gray Clive (2014), Museums and the ‘new museology’: theory, practice and organisational change, “Museum Management and Curatorship”, vol. 29(1), pp. 19–35, https://doi.org/10.1080/09647775.2013.869852
Google Scholar
National Endowment for the Arts (2019), U.S. Patterns of Arts Participation: A Full Report from the 2017 Survey of Public Participation in the Arts, https://www.arts.gov/impact/research/publications/us-patterns-arts-participation-full-report-2017-survey-public-participation-arts [accessed: 16.06.2024].
Google Scholar
Rapley Tim (2007), Doing Conversation, Discourse and Document Analysis, London: Sage Publications.
Google Scholar
Raport Omnichannel 2023. Kina (2023), https://yourcx.io/wp-content/uploads/231004-Omnichannel-2023-Kina.pdf [accessed: 2.03.2024].
Google Scholar
Rindfuss Ronald R. (1991), The Young Adult Years: Diversity, Structural Change, and Fertility, “Demography”, vol. 28(4), pp. 493–511.
Google Scholar
Spainhour Jackie (2019), Museums and Millennials. Engaging the Coveted Patron Generation, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
Google Scholar
Taylor Kate (2019), Gen Z, https://www.businessinsider.com/gen-z-politics-tech-use-identity-2019-7?IR=T [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar
Tołysz Aldona (2020), Museum in the Process. Selected Tendencies in 20th-Century Museology, “Muzealnictwo”, vol. 61, pp. 96–105, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ceon.element-aa550e46-c0b8-37ff-896c-df4be8788ea3/c/pdf-01.3001.0014.2477.pdf [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar
Turner Anthony (2015), Generation Z: Technology and Social Interest, “The Journal of Individual Psychology”, vol. 71(2), pp. 103–113, https://doi.org/10.1353/jip.2015.0021
Google Scholar
Vergo Peter (ed.) (1989), The New Museology, London: Reaktion Books.
Google Scholar
Vogels Emily A., Gelles-Watnick Risa (2023), Teens and social media: Key findings from Pew Research Center surveys, https://www.pewresearch.org/short-reads/2023/04/24/teens-and-social-media-key-findings-from-pew-research-center-surveys/ [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar
Voges Lauren (2021), Attracting Youth to Museums: 4 Ways to Get Gen Z through Your Doors, American Alliance of Museums, https://www.aam-us.org/2021/02/24/attracting-youth-to-museums-4-ways-to-get-gen-z-through-your-doors/ [accessed: 27.08.2023].
Google Scholar
Widownia telewizji się starzeje (2024), https://www.wirtualnemedia.pl [accessed: 28.02.2024].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-14 - (2)
- 2024-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.