Zanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowym

Autor

  • Maciej Witkowski Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.07

Słowa kluczowe:

etyka badawcza, Romowie, antropologia, obcość

Abstrakt

Autor prezentuje materiały empiryczne pozyskane w trakcie terenowych badań etnograficznych w latach 2011–2016 wśród Bergitka Roma w jednej z karpackich wiosek. Badaniami objęto także przedstawicieli organizacji non profit oferujących usługi w zakresie integracji Romów i miejscowych górali. Znane są obserwowane w całej Europie trudności związane z wprowadzaniem polityki integracji Romów. W ostatnich latach znaczna liczba publikacji naukowych koncentruje się na „pragmatycznych” aspektach nowych sposobów rozwoju kulturalnego odbywających się w ramach tak zwanej „demokratycznej” zmiany w obrębie społeczności romskich. Miała ona zaowocować poprawą jakości więzi między Romami i nie-Romami. Ocena przedsięwzięć określanych jako „integrowanie Romów” jest różna dla poszczególnych podmiotów, posiadających różne intencje, doświadczenia i przekonania na temat racjonalności tego typu działalności. Autor argumentuje, że antropolodzy w pewnych sytuacjach powinni być gotowi na zakwestionowanie ogólnego sensu działań integracyjnych, co jednocześnie wydaje się trudne z moralnego punktu widzenia. W tekście autor posługuje się rozróżnieniem między pojęciami „gęstych” i „rozrzedzonych” przekonań moralnych, które zostało zaproponowane przez Kwame’a A. Appiaha w jego koncepcji „kosmopolitycznej etyki”.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Maciej Witkowski - Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej

Maciej Witkowski, dr, jest autorem prac poświęconych problematyce mniejszości kulturowych w Polsce, analizie dyskursu i metodologii badań międzykulturowych. Od wielu lat prowadzi badania poświęcone sytuacji Romów w Polsce, które łączą w sobie klasyczne podejście etnograficzne z analizą dyskursu medialnego. Jest członkiem European Association of Social Anthropologists oraz Gypsy Lore Society.

 

Bibliografia

American Anthropological Association (2016) Ethics Blog [dostęp 20 kwietnia 2016 r.]. Dostępny w Internecie: http://ethics.americananthro.org
Google Scholar

Appiah Kwame A. (2008) Kosmopolityzm: etyka w świecie obcych. Przełożyła Joanna Klimczyk. Warszawa: Pruszyński i S-ka.
Google Scholar

Bartosz Adam (1978) Niektóre elementy tradycyjnej gospodarki Cyganów. „Etnografia Polska”, nr 2, s. 131–142.
Google Scholar

European Commision (2011) EU Framework for National Roma Integration Strategies up to 2020 [dostęp 12 września 2014 r.]. Dostępny w Internecie: http://ec.europa.eu/justice/policies/discrimination/docs/com_2011_173_en.pdf
Google Scholar

Ficowski Jerzy (1985) Cyganie na polskich drogach. Kraków, Wrocław: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Geertz Clifford (2003) Zastane światło. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Universitas.
Google Scholar

Geertz Clifford (2005) Interpretacja kultur: wybrane eseje. Przełożyła Maria Piechaczek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Giri Ananta (2000) Audited Accountability and the Imperative of Responsibility: Beyond the Primacy of the Political [w:] Marilyn Strathern, ed., Audit Cultures: Anthrological Studies in Accountability, Ethics and the Academy. London, New York: EASA, s. 173–195.
Google Scholar

Giza-Poleszczuk Anna, Poleszczuk Jan (2001) Cyganie i politycy w Mławie – konflikt etniczny czy społeczny? [w:] Aleksandra Jasinska-Kania, red., Trudne sąsiedztwa. Z socjologii konfliktów narodowościowych. Warszawa: Scholar, s. 181–198.
Google Scholar

Hannerz Ulf (2006) Powiązania transnarodowe: kultura, ludzie, miejsca. Przełożyła Katarzyna Franek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Hastrup Kirsten (2008) Droga do antropologii. Przełożyła Ewa Klekot. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Holmes Douglas R., Marcus George E. (2009) Przeformułowanie etnografii: wyzwanie dla antropologii współczesności. Przełożył Konrad Miciukiewicz [w:] Norman K. Denzin, Yvonna S.
Google Scholar

Lincoln, red., Metody badań jakościowych, tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 645–662.
Google Scholar

Kapralski Sławomir (2016) Od „kozła ofiarnego” do „ofiar zastępczych”: ewolucja postaw antyromskich w Polsce w latach 1980–1990 [w:] Beata Orłowska, Piotr Krzyżanowski, red., Cyganie/Romowie w Polsce. Dawne i współczesne konteksty 1964 r. Gorzów Wielkopolski: Wydawnictwo PWSZ, s. 182–198.
Google Scholar

Koral Jolanta (2012) Noc porcelanowa. „Dialog-Pheniben”, nr 5, s. 18.
Google Scholar

Lubecka Anna (2005) Tożsamość kulturowa Bergitka Roma. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Google Scholar

Łoś Piotr Szymon (2012) Z Mławą to nie jest takie proste. „Kwartalnik Romski”, nr 7/2, s. 9–11.
Google Scholar

MacIntyre Alasdair (2007) Czyja sprawiedliwość? Jaka racjonalność? Przełożył Adam Chmielewski i in. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Google Scholar

Marcus George E. (1998) Ethnography through Thick and Thin. Princeton: Princeton University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9781400851805

Pobrania

Opublikowane

2016-08-31

Jak cytować

Witkowski, M. (2016). Zanim doprowadzisz do pogromu: między doświadczeniem etnograficznym z badań terenowych w społecznościach romskich a antropologicznym tekstem naukowym. Przegląd Socjologii Jakościowej, 12(3), 102–119. https://doi.org/10.18778/1733-8069.12.3.07