Zastosowanie analizy konstytucji znaczenia (MCA) w badaniu motywacji do twórczości artystycznej

Autor

  • Anna Piechota Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej
  • Aleksandra Tokarz Pracownia Psychologii Emocji i Motywacji Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.1.08

Słowa kluczowe:

analiza konstytucji znaczenia twórczość, motywacja artystyczna, motywacja hubrystyczna, polimotywacyjność, fenomenologia

Abstrakt

Celem artykułu jest charakterystyka metody analizy konstytucji znaczenia w odniesieniu do badania problematyki motywacji do twórczości artystycznej. Metoda ta mieści się w nurcie badań fenomenologicznych i nawiązuje do głównych tez Edmunda Husserla (1974). W tekście dokonujemy krótkiego przeglądu głównych koncepcji motywacji do twórczości, by następnie pokazać, jak prezentowana metoda może zostać w ich kontekście zastosowana. Artykuł przedstawia również rezultaty naszych badań, których celem jest naświetlenie struktury systemu motywacyjno-afektywnego artystów z naciskiem na wskazanie stymulatorów i inhibitorów aktywności twórczej.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Anna Piechota - Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej

Anna Piechota, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim. Obecnie doktorantka w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej. Jej obszar zainteresowań badawczych dotyczy mechanizmów motywacyjno-afektywnych psychologii twórczości.

 

Aleksandra Tokarz - Pracownia Psychologii Emocji i Motywacji Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński

Aleksandra Tokarz, prof. dr hab. Przedmiotem jej badań i analiz teoretycznych jest problematyka motywacji i emocji, a także twórczości i pracy oraz zagadnienia na pograniczu tych dziedzin. Opublikowała dwie monografie, około 100 artykułów i rozdziałów, w tym kilkanaście w języku angielskim.

 

Bibliografia

Allport Gordon W. (1964) Właściwości motywacji człowieka [w:] Janusz Reykowski, red., Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej. Warszawa: PWN, s. 11–28.
Google Scholar

Amabile Teresa (1983) The Social Psychology of Creativity. New York: Springer-Verlag.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-5533-8

Brentano Franz (1999) Psychologia z empirycznego punktu widzenia. Przełożył Włodzimierz Galewicz. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Gałdowa Anna, Nelicki Aleksander (2005) O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii osobowości [w:] Aleksandra Tokarz, red., W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 9–29.
Google Scholar

Gardner Howard (2011) Creating minds. An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi. New York: Basic Books.
Google Scholar

Higgins E. Tory (1997) Beyond pleasure and pain. “American Psychologist”, vol. 52, s. 1280–1300.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280

Husserl Edmund (1974) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Przełożyła Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Ingarden Roman (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Przełożył Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Judycki Stanisław (1993) Co to jest fenomenologia?„Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, t. 1, s. 25–38.
Google Scholar

Kocowski Tomasz (1987) Geneza i funkcje procesów motywacyjnych człowieka. „Przegląd Psychologiczny”, t. 1, s. 81–115.
Google Scholar

Kocowski Tomasz (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji. Poznań: SAWW.
Google Scholar

Kocowski Tomasz, Tokarz Aleksandra (1991) Prokreatywne i antykreatywne mechanizmy motywacji aktywności twórczej [w:] Aleksandra Tokarz, red., Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW, s. 79–95.
Google Scholar

Kownacka Ewa M., Sages Roger B. (2005) Analiza Konstytucji Znaczenia – nowe podejście do planowania badań i analizy tekstu [w:] Katarzyna Stemplewska-Żakowicz, Krzysztof Kreutz, red., Wywiad Psychologiczny, t. 1, Wywiad psychologiczny jako postępowanie badawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 150–179.
Google Scholar

Miś Andrzej (2006) Filozofia współczesna: główne nurty. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar

Nelson Barnaby, Rawlings David (2007) Its Own Reward: A Phenomenological Study of Artistic Creation. “Journal of Phenomenological Psychology”, vol. 38, s. 217–255.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/156916207X234284

Nęcka Edward (2001) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Google Scholar

Piechota Anna (2009) Stymulatory i inhibitory twórczości artystycznej na przykładzie badania samodzielnych pracowników Akademii Sztuk Pięknych. Nieopublikowana praca magisterska. Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Poznańska Magdalena (2006) Analiza jakościowa treści motywów twórczości artystycznej – badanie studentów Akademii Sztuk Pięknych. Niepublikowana praca magisterska. Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Read Herbert(1982) Sens sztuki. Przełożyła Krystyna TarnowskaWarszawa: PWN.Rheinberg Falko (2006) Psychologia motywacji. Przełożył Juliusz Zychowicz. Kraków: WAM.
Google Scholar

Roseman Ira (2009) Motivations and emotivations: Approach, avoidance and other tendencies in motivated and emotional behavior [w:] Andrew J. Elliot, ed., Handbook of approach and avoidance motivation. New York: Psychology Press. Taylor & Francis Group, s. 343–366.
Google Scholar

Sages Roger B., Szybek Piotr (2000) A Phenomenological study of students’ knowledge of biology in a Swedish comprehensive school. “Journal of Phenomenological Psychology”, vol. 31, no. 2, s. 155–187.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/15691620051090960

Sages Roger B., Lundsten Jonas (2009) Meaning Constitution Analysis: A Phenomenological Approach to Research in Human Science [w:] Kostas Mylonas, Aikaterini Gari, eds., Quod Erat Demonstrandum: From Herodothus’ Ethnograpic Journeys to Cross-cultural Research. Athens: Pedio Books Publishing, s. 197–208.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1163/9789460911835_022

Shaw Melvin P. (1989) The eureka process: A structure for the creative experience in science. “Creativity Research Journal”, vol. 2, s. 286–298.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10400418909534325

Shaw Melvin P., Runco Mark A. (1994) Creativity and affect. Norwood, NJ: Ablex.
Google Scholar

Stróżewski Władysław (1983) Dialektyka twórczości. Kraków: PWM.
Google Scholar

Strzałecki Andrzej (2003) Psychologia twórczości. Między tradycja a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1991) Emocje i ich stymulatory w przebiegu procesu twórczego [w:] Aleksandra Tokarz, red., Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW, s. 96–110.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1993) Stimulators and inhibitors of the scientific activity in junior and senior research workers. “European Journal of High Ability”, vol. 4, no. 1, s. 31–38.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/0937445930040104

Tokarz Aleksandra (1996) Wstępna korekta modelu autonomicznej motywacji poznawczej. „Studia z Psychologii”, t. 7, s. 205–228.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1998a)– Motywacja hubrystyczna i poznawcza jako dominanty systemu motywacji do pracy naukowej. „Przegląd Psychologiczny”, t. 41, nr 1/2, s. 121–134.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1998b) Twórczość [w:] Włodzimierz Szewczuk, red., Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja, s. 907–910.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (1999) Kierowanie sobą i konstruowanie działania. Dwie współczesne teorie motywacji [w:] A nna G ałdowa, red., Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 62–102.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (2005a) Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (2005b) Motywacja jako warunek aktywności twórczej [w:] Aleksandra Tokarz, red., W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51–72.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (2006) O motywacji hubrystycznej. „Kolokwia Psychologiczne nr 15: Język-Poznanie-relacje społeczne.” ( 197-215) Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (2008) Głos eksperta. Motywacja aktywności twórczej [w:] Jan Strelau, Dariusz Doliński, red., Psychologia. Tom 1. Gdańsk: GWP, s. 602 –603.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra (2011) Procesy emocjonalne w aktywności twórczej. Dariusz Doliński, Wojciech Błaszczak, red, Dynamika emocji: teoria i praktyka. Warszawa: PWN, s. 303–342.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra, Beauvale Andrzej (1993) Jakość życia młodego naukowca. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 55, nr 2, s. 157–166.
Google Scholar

Tokarz Aleksandra, Beauvale Andrzej (1996) Motywacje i emocje w twórczym działaniu naukowców. Uwagi do modelu autonomicznej motywacji poznawczej. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. 13, s. 87–102.
Google Scholar

Weiner Bernard (1991) Metaphors in motivation and attribution. “American Psychologist”, vol. 3, s. 921–930.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.46.9.921

Pobrania

Opublikowane

2014-02-28

Jak cytować

Piechota, A., & Tokarz, A. (2014). Zastosowanie analizy konstytucji znaczenia (MCA) w badaniu motywacji do twórczości artystycznej. Przegląd Socjologii Jakościowej, 10(1), 158–186. https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.1.08

Numer

Dział

Artykuł