The Application of the Method of Meaning Constitution Analysis (MCA) to the Study of the Phenomena of Motivation to Artistic Creativity
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.10.1.08Keywords:
Meaning Constitution Analysis, creativity, artistic motivation, hubristic motivation, polimotivation, phenomenologyAbstract
The aim of the article is to characterize the Method of Meaning Constitution Analysis with reference to the problem of motivation to artistic creativity. The Method derives from phenomenological research and alludes to the thesis of Edmund Husserl (1974). In the following text, we review the main concepts of motivation to artistic creativity in order to show how the presented method can be used in this domain. The article also describes the results of our studies which aim at elucidating the structure of the motivational-affective system of artists with the emphasis on stimulators and inhibitors of creative activity.
Downloads
References
Allport Gordon W. (1964) Właściwości motywacji człowieka [w:] Janusz Reykowski, red., Problemy osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej. Warszawa: PWN, s. 11–28.
Google Scholar
Amabile Teresa (1983) The Social Psychology of Creativity. New York: Springer-Verlag.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4612-5533-8
Brentano Franz (1999) Psychologia z empirycznego punktu widzenia. Przełożył Włodzimierz Galewicz. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Gałdowa Anna, Nelicki Aleksander (2005) O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii osobowości [w:] Aleksandra Tokarz, red., W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 9–29.
Google Scholar
Gardner Howard (2011) Creating minds. An anatomy of creativity seen through the lives of Freud, Einstein, Picasso, Stravinsky, Eliot, Graham and Gandhi. New York: Basic Books.
Google Scholar
Higgins E. Tory (1997) Beyond pleasure and pain. “American Psychologist”, vol. 52, s. 1280–1300.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.52.12.1280
Husserl Edmund (1974) Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii. Przełożyła Danuta Gierulanka. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Ingarden Roman (1974) Wstęp do fenomenologii Husserla. Przełożył Andrzej Półtawski. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Judycki Stanisław (1993) Co to jest fenomenologia?„Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria”, t. 1, s. 25–38.
Google Scholar
Kocowski Tomasz (1987) Geneza i funkcje procesów motywacyjnych człowieka. „Przegląd Psychologiczny”, t. 1, s. 81–115.
Google Scholar
Kocowski Tomasz (1991) Szkice z teorii twórczości i motywacji. Poznań: SAWW.
Google Scholar
Kocowski Tomasz, Tokarz Aleksandra (1991) Prokreatywne i antykreatywne mechanizmy motywacji aktywności twórczej [w:] Aleksandra Tokarz, red., Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW, s. 79–95.
Google Scholar
Kownacka Ewa M., Sages Roger B. (2005) Analiza Konstytucji Znaczenia – nowe podejście do planowania badań i analizy tekstu [w:] Katarzyna Stemplewska-Żakowicz, Krzysztof Kreutz, red., Wywiad Psychologiczny, t. 1, Wywiad psychologiczny jako postępowanie badawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 150–179.
Google Scholar
Miś Andrzej (2006) Filozofia współczesna: główne nurty. Warszawa: Wydawnictwo Scholar.
Google Scholar
Nelson Barnaby, Rawlings David (2007) Its Own Reward: A Phenomenological Study of Artistic Creation. “Journal of Phenomenological Psychology”, vol. 38, s. 217–255.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/156916207X234284
Nęcka Edward (2001) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.
Google Scholar
Piechota Anna (2009) Stymulatory i inhibitory twórczości artystycznej na przykładzie badania samodzielnych pracowników Akademii Sztuk Pięknych. Nieopublikowana praca magisterska. Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Poznańska Magdalena (2006) Analiza jakościowa treści motywów twórczości artystycznej – badanie studentów Akademii Sztuk Pięknych. Niepublikowana praca magisterska. Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Read Herbert(1982) Sens sztuki. Przełożyła Krystyna TarnowskaWarszawa: PWN.Rheinberg Falko (2006) Psychologia motywacji. Przełożył Juliusz Zychowicz. Kraków: WAM.
Google Scholar
Roseman Ira (2009) Motivations and emotivations: Approach, avoidance and other tendencies in motivated and emotional behavior [w:] Andrew J. Elliot, ed., Handbook of approach and avoidance motivation. New York: Psychology Press. Taylor & Francis Group, s. 343–366.
Google Scholar
Sages Roger B., Szybek Piotr (2000) A Phenomenological study of students’ knowledge of biology in a Swedish comprehensive school. “Journal of Phenomenological Psychology”, vol. 31, no. 2, s. 155–187.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/15691620051090960
Sages Roger B., Lundsten Jonas (2009) Meaning Constitution Analysis: A Phenomenological Approach to Research in Human Science [w:] Kostas Mylonas, Aikaterini Gari, eds., Quod Erat Demonstrandum: From Herodothus’ Ethnograpic Journeys to Cross-cultural Research. Athens: Pedio Books Publishing, s. 197–208.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1163/9789460911835_022
Shaw Melvin P. (1989) The eureka process: A structure for the creative experience in science. “Creativity Research Journal”, vol. 2, s. 286–298.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/10400418909534325
Shaw Melvin P., Runco Mark A. (1994) Creativity and affect. Norwood, NJ: Ablex.
Google Scholar
Stróżewski Władysław (1983) Dialektyka twórczości. Kraków: PWM.
Google Scholar
Strzałecki Andrzej (2003) Psychologia twórczości. Między tradycja a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1985) Rola motywacji poznawczej w aktywności twórczej. Wrocław: Ossolineum.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1991) Emocje i ich stymulatory w przebiegu procesu twórczego [w:] Aleksandra Tokarz, red., Stymulatory i inhibitory aktywności twórczej. Poznań: SAWW, s. 96–110.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1993) Stimulators and inhibitors of the scientific activity in junior and senior research workers. “European Journal of High Ability”, vol. 4, no. 1, s. 31–38.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1080/0937445930040104
Tokarz Aleksandra (1996) Wstępna korekta modelu autonomicznej motywacji poznawczej. „Studia z Psychologii”, t. 7, s. 205–228.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1998a)– Motywacja hubrystyczna i poznawcza jako dominanty systemu motywacji do pracy naukowej. „Przegląd Psychologiczny”, t. 41, nr 1/2, s. 121–134.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1998b) Twórczość [w:] Włodzimierz Szewczuk, red., Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja, s. 907–910.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (1999) Kierowanie sobą i konstruowanie działania. Dwie współczesne teorie motywacji [w:] A nna G ałdowa, red., Wybrane zagadnienia z psychologii osobowości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 62–102.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (2005a) Dynamika procesu twórczego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (2005b) Motywacja jako warunek aktywności twórczej [w:] Aleksandra Tokarz, red., W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 51–72.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (2006) O motywacji hubrystycznej. „Kolokwia Psychologiczne nr 15: Język-Poznanie-relacje społeczne.” ( 197-215) Warszawa: Instytut Psychologii PAN.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (2008) Głos eksperta. Motywacja aktywności twórczej [w:] Jan Strelau, Dariusz Doliński, red., Psychologia. Tom 1. Gdańsk: GWP, s. 602 –603.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra (2011) Procesy emocjonalne w aktywności twórczej. Dariusz Doliński, Wojciech Błaszczak, red, Dynamika emocji: teoria i praktyka. Warszawa: PWN, s. 303–342.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra, Beauvale Andrzej (1993) Jakość życia młodego naukowca. „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, t. 55, nr 2, s. 157–166.
Google Scholar
Tokarz Aleksandra, Beauvale Andrzej (1996) Motywacje i emocje w twórczym działaniu naukowców. Uwagi do modelu autonomicznej motywacji poznawczej. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego”, t. 13, s. 87–102.
Google Scholar
Weiner Bernard (1991) Metaphors in motivation and attribution. “American Psychologist”, vol. 3, s. 921–930.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1037/0003-066X.46.9.921
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.