Komunikacja werbalna i niewerbalna w procesie stawania się muzułmanką

Autor

  • Monika Ryszewska Independent Researcher

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.06

Słowa kluczowe:

komunikacja werbalna i niewerbalna, tożsamość muzułmańska, polskie konwertytki na islam

Abstrakt

Inspiracją do napisania niniejszego artykułu były wyniki badań jakościowych, które przeprowadziłam wśród polskich konwertytek na islam. Zebrany materiał zachęcił mnie do zakwestionowania kilku założeń z zakresu interakcjonizmu symbolicznego, który stanowił ramę teoretyczną projektu badawczego. Jedno z nich mówi o roli komunikacji werbalnej i niewerbalnej w procesie kształtowania tożsamości.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Babbie, Earl. 2005. Badania społeczne w praktyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Bielawski, Józef. 1986. Koran. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 1975. “Implikacje socjologiczne myśli Georga Herberta Meada.” Pp. 70-84 in Elementy teorii socjologicznych, edited by Włodzimierz Derczyński, Aleksandra Jasińska-Kania, Jerzy Szacki..Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Blumer, Herbert. 1984. “Społeczeństwo jako symboliczna interakcja.” Pp. 71-87 in Kryzys i schizma: antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej, vol. 1, edited by Edmund Mokrzycki. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Google Scholar

Bokszański, Zbigniew. 1989. Tożsamość – Interakcja – Grupa. Tożsamość jednostki w perspektywie teorii socjologicznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Google Scholar

Bullock, Katherine. 2002. Rethinking Muslim Women and the Veil: Challenging Historical and Modern Stereotypes. London: The International Institute of Islamic Thought.
Google Scholar

Culture and Religion Information Sheet – Islam. 2015. Retrieved January 02, 2017 http://www.omi.wa.gov.au/resources/publications/cr_diversity/islam.pdf
Google Scholar

Danecki, Janusz. 2007. Podstawowe wiadomości o islamie. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Dialog.
Google Scholar

Dragadze, Tamara. 1994. “Islam in Azerbaijan: The Position of Women.” Pp. 152-163 in Muslim Women’s Choices: Religious Belief and Social Reality, edited by Camillia F. El-Solh, Judy Mabro. New York: Berg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781003135166-8

Dull, Robert. 1995. “Komunikacja niewerbalna w teorii i badaniach.” Pp. 43-69 in Komunikacja międzykulturowa. Zbliżenia i impresje, edited by Alina Kapciak, Leszek Korporowicz, Andrzej Tyszka. Warszawa: Instytut Kultury.
Google Scholar

El-Guindi, Fadwa. 2000. Veil: Modesty, Privacy and Resistance. Oxford: Berg.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.2752/9781847888969

Esposito, John. 1995. The Oxford Encyclopedia of the Modern Islamic World. New York: Oxford University Press.
Google Scholar

Finkelstein, Joanne. 2007. Art of Self Invention. Philadelphia: University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.5040/9780755604142

Głażewska, Ewa and Urszula Kusio. 2012. Komunikacja niewerbalna. Płeć i kultura. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Google Scholar

Greil, Arthur L. and Lynn Davidman. 2007. “Religion and Identity.” Pp. 549-565 in The SAGE Handbook of the Sociology of Religion, edited by James Beckford, Jay Demerath. Birmingham: SAGE Publications.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781848607965.n27

Hall, Edward T. 2003. Ukryty wymiar. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie MUZA SA.
Google Scholar

Hałas, Elżbieta. 2006. Interakcjonizm symboliczny: społeczny kontekst znaczeń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Harré, Rom. 1983. “Identity Projects.” Pp. 31-51 in Threatened Identities, edited by Glynis M. Breakwell. London: John Wiley and Sons Ltd.
Google Scholar

Herman, Jerzy and Tadeusz Herrmann. 2002. Religie, kościoły, wyznania. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
Google Scholar

Hessini, Leila. 1994. “Wearing the Hijab in Contemporary Morocco: Choice and Identity.” Pp. 40-56 in Reconstructing Gender in the Middle East: Tradition, identity, and Power, edited by Fatma M. Gocek, Shiva Balaghi. New York: Columbia University Press.
Google Scholar

Iman. 2008. Subhana Allah, alhamdu lillah, la ilaha illa Allah… Retrieved May 01, 2015 http://muzulmanki.blogspot.de/2008/10/subhana-allah-alhamdu-lillah-la-ilaha.html
Google Scholar

Jawłowska, Aldona. 2001. Wokół problemów tożsamości. Warszawa: Uniwersytet Warszawski: Instytut Stosowanych Nauk Społecznych.
Google Scholar

Jensen, Tina Gudrun. 2008. “To Be ‘Danish,’ Becoming ‘Muslim:’ Contestations of National Identity?” Journal of Ethnic an Migration Studies 34:389-409.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/13691830701880210

Karimova, Liliya. 2014. „’Piety Stories’: Muslim Tatar Women ´s Identity Performance, Negotiation, and Transformation through Storytelling.” Journal of Intercultural Communication Research 43:327-345.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/17475759.2014.967280

Kendon, Adam. 1981. Nonverbal Communication: Interaction and Gesture. Mouton: The Hague.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1515/9783110880021

Konecki, Krzysztof T. 2000 “Problem interakcji symbolicznej a konstruowanie jaźni.” Pp. 40-58 in Konstruowanie jaźni i społeczeństwa. Europejskie warianty interakcjonizmu symbolicznego, edited by Elżbieta Hałas, Krzysztof T. Konecki. Warszawa: Scholar.
Google Scholar

Konecki, Krzysztof T. 2005. Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Konopacki, Artur and Monika Ryszewska. 2016. Pacjent „Inny” wyzwaniem opieki medycznej. Poznań: Silva Rerum.
Google Scholar

Kopaliński, Władysław. 1988. Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Google Scholar

Libiszowska-Żółtkowska, Maria. 2002. “Konwersja.” P. 35 in Religia. Encyklopedia PWN: vol. VI, edited by Tadeusz Gadacz, Bogusław Milerski. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe.
Google Scholar

Mapping the Global Muslim Population. Retrieved January 02, 2017 http://www.pewforum.org/2009/10/07/mapping-the-global-muslim-population/
Google Scholar

Marody, Mirosława. 2010. “Poszukiwanie dowodu na własne istnienie.” Pp. 65-69 in Młodzi i media. Nowe media a uczestnictwo w kulturze. Nowe media a uczestnictwo w kulturze, edited by Mirosław Filiciak, Michał Danielewicz, Mateusz Halawa, Paweł Mazurek, Agata Nowotny. Warszawa: SWPS.
Google Scholar

Mead, George. 1975. Umysł, osobowość, społeczeństwo. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Mernissi, Fatima. 1987. Beyond the Veil. Bloomington: Indiana University Press.
Google Scholar

Mernissi, Fatima. 1991. The Veil and the Male Elite: A Feminist Interpretation of Women’s Rights in Islam. New York: Addisson-Wesley.
Google Scholar

Petrozolin-Skowrońska, Barbara. 1998. Nowa encyklopedia powszechna PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Read Ghazal Jen’nah and John Bartkowski P. 2000. “To Veil or Not to Veil? A Case Study of Identity Negotiation among Muslim Women in Austin, Texas.” Gender in Society 14(3):395-417.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/089124300014003003

Reece, Debra. 1996. “Covering and Communication: The Symbolism of Dress among Muslim Women.” The Howard Journal of Communications 7:35-52.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1080/10646179609361712

Ritzer, George. 2004. Klasyczna teoria socjologiczna. Poznań: Zysk i S-ka.
Google Scholar

Roald, Anne S. 2006. “The Shaping of a Scandinavian ‘Islam’: Converts and Gender Equal Opportunity.” Pp. 48-70 in Women Embracing Islam: Gender and Conversion in the West, edited by Karin van Nieuwkerk, Willy Jansen. Austin: University of Texas.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.7560/712737-005

Robbins, Richard H. 1973. “Idenity, Culture and Behaviour.” Pp. 1199-1222 in Handbook of Social and Cultural Anthropology, edited by John J. Honigmann, , Chicago: Rand McNally.
Google Scholar

Scherif, Mostafa H. 1987. “What Is Hijab?” The Muslim World 77:151-63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1478-1913.1987.tb02797.x

Schütz, Alfred. 2012. “Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne.” Pp. 141-278 in Metoda biograficzna w socjologii, edited by Kaja Kaźmierska. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Strauss, Anselm. 2013. Zwierciadła i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Kraków: Nomos.
Google Scholar

Travisano, Richard. 1970. “Alternation and Conversion as Qualitatively Different Transformations.” Pp. 594-606 in Social Psychology through Symbolic Interaction, edited by Gregory P. Stone, Harvey A. Faberman. Massachusetts: Ginn-Blaisdell.
Google Scholar

Watson, Helen. 1994. “Women and the Veil: Personal Responses to Global Processes.” Pp. 141-159 in Islam, Globalisation and Postmodernity, edited by Akbar Ahmed, Hastings Donnan. London: Routledge.
Google Scholar

Wohlrab-Sahr, Monika. 1999. Konversion zum Islam in Deutschland und in den USA. Frankfurt, Main: Campus-Verlag.
Google Scholar

Wylegała, Anna. 2013. “Badacz z Polski na Ukrainie: problemy metodologiczne.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):141-151.
Google Scholar

Wysocki, Artur. 2013. “Badanie zderzenia kultur metodą biograficzną.” Przegląd Socjologii Jakościowej IX(4):152-166.
Google Scholar

Zuleyka, Zevallos. 2007. The Hijab as Social Tool for Identity Mobilisation, Community Education and Inclusion. Retrieved January 02, 2017 https://www.westernsydney.edu.au/equity_diversity/equity_and_diversity/cultural_diversity/past_events/conference_documents/the_hijab_as_social_tool
Google Scholar

Opublikowane

2017-08-31

Jak cytować

Ryszewska, M. (2017). Komunikacja werbalna i niewerbalna w procesie stawania się muzułmanką. Przegląd Socjologii Jakościowej, 13(3), 120–143. https://doi.org/10.18778/1733-8069.13.3.06

Numer

Dział

Artykuł