Dwa sety komercjalizacji. Studium porównawcze siatkówki w Hiszpanii i Polsce

Autor

  • Anna Kossabucka Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk
  • Radosław Kossakowski Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.08

Słowa kluczowe:

siatkówka, komercjalizacja, profesjonalizacja, sponsoring, media, marketing

Abstrakt

Piłka siatkowa to dyscyplina, która coraz widoczniej zaznacza swoją obecność w polskim sporcie. Autorzy skupiają się na ukazaniu przemian, jakie zaszły w polskiej (głównie męskiej) siatkówce wraz z procesami jej profesjonalizacji oraz komercjalizacji. Sukces „marki”, jaką stała się piłka siatkowa w Polsce, konfrontowany jest w tekście z zupełnie odmiennymi realiami tej dyscypliny w Hiszpanii. Dyskurs urynkowienia piłki siatkowej w kraju, gdzie dominuje piłka nożna jest zupełnie inny. Autorzy starają się porównać sytuację dyscypliny w obu krajach i odpowiedzieć na pytanie, dlaczego komercjalizacja siatkówki w Hiszpanii przebiega w zupełnie inny sposób niż w Polsce. Analizę oparto na badaniach empirycznych. Przeprowadzono kilkanaście wywiadów z zawodnikami, trenerami, menadżerami, dziennikarzami, sponsorami oraz działaczami siatkarskimi hiszpańskimi oraz polskimi. Uzyskane dane pomagają oszacować blaski i cienie procesu komercjalizacji siatkówki w obu krajach.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Anna Kossabucka - Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk

Anna Kossabucka, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Gdańskim, której zainteresowania badawcze krążą wokół socjologii sportu oraz socjologii nowych mediów, życia codziennego. Pasjonatka sportu, zwłaszcza siatkówki. Od 2009 roku dziennikarka sportowa. Współpracowała z „Magazynem Siatkówka”, oficjalną stroną PZPS-u, a już czwarty sezon redaguje dla portalu SportoweFakty.pl, gdzie relacjonuje mecze siatkarskiej Plusligi i Orlen Ligi.

Radosław Kossakowski - Uniwersytet Gdański, Instytut Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa, ul. Bażyńskiego 4, 80-952 Gdańsk

Radosław Kossakowski, doktor socjologii, adiunkt w Instytucie Filozofii, Socjologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zainteresowania badawcze oscylują wokół tematyki socjologii sportu (przede wszystkim społecznego fenomenu piłki nożnej i kultury kibicowania), badań jakościowych. Autor dwóch monografii, kilkunastu artykułów w czasopismach naukowych, współredaktor kilku tomów zbiorowych. Obecnie realizuje projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki dotyczący kibiców piłkarskich.

Bibliografia

Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 113‒140.
Google Scholar

Beck Ulrich (2006) Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Boyle Raymond, Haynes Richard (2009) Power Play. Sport, the Media, and Popular Culture. Edinburgh: Edingurgh University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748635924.001.0001

Cialdini Robert (1994) Wywieranie wpływu na ludzi. Przełożył: Bogdan Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. England AZS Częstochowa ( 2014) „ To M y K ibice”, n r 2 , s. 46‒49.
Google Scholar

Giulianotti Richard (2005) Sport. A Critical Sociology. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar

Giulianotti Richard, Walsh Adrian (2006) Ethics, Money, and Sport. London: Routledge.
Google Scholar

Głombiowska Agata i in. (2013) Klub Kibica Lotosu Trefl a Gdańsk [w:] Radosław Kossakowski, Lesław Michałowski, red., Sport, Sportowcy, Kibice. Perspektywa socjologiczna. Pszczółki: Orbis Exterior, s. 233‒253.
Google Scholar

Goban-Klas Tomasz (1984) Wielkie zawody na małym ekranie. Refleksje o związkach sportu i telewizji. „Przekazy i Opinie”, z. 3, s. 81‒88.
Google Scholar

Gruneau Richard (1989) Television, the Olympics, and the Question of Ideology [w:] Robert Jackson, Thomas McPhail, eds., The Olympic Movement and the Mass Media: Past, Present, and Future Issues, International Conference Proceedings. Calgary: Hurford Enterprises, s. 200 .
Google Scholar

Gruneau Richard (1994) Commercialism and the Modern Olympic Games [w:] Alan Tomlinson, Gary Whannel, eds., Five-Ring Circus -Money, Power, and Politics at the Olympic Games. London: Pluto Press, s. 30‒43.
Google Scholar

Klisiński Jan (2000) Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
Google Scholar

Kłoskowska Antonina (1964) Kultura masowa. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Kossakowski Radosław (2010) Nie wszystko jest na sprzedaż? Paradoksy komercjalizacji współczesnego sportu [w:] Mateusz Karaś, red., Kibicowanie jako uniwersalny język. Żelechów: SendSport, s. 44‒46.
Google Scholar

Kossakowski Radosław (2013) Solidarność mechaniczna zrekapitulowana – o przydatności teorii Emila Durkheima w opisie kibiców piłkarskich [w:] Jerzy Kosiewicz, Tomasz Michaluk, Krzysztof Pezdek, red., Nauki społeczne wobec sportu i kultury fizycznej. „Studia i Monografie AWF we Wrocławiu”, z. 114, s. 101‒115.
Google Scholar

Krawczyk Zbigniew (2011) Procesy profesjonalizacji kultury fizycznej [w:] Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk, red., Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: AWF, s. 371–386.
Google Scholar

Lipiec Józef (2001) Czysty sport ‒ czyste pieniądze. Dylematy etyczne epoki komercjalizacji. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 5‒16.
Google Scholar

Maffesoli Michel (2008) Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Hądzelek Kajetan, red. (1984) Mała encyklopedia sportu. T. 1. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar

Palou José (1985) Historia del voleibol español. Lleida: Ediciones Dilagro.
Google Scholar

Pawlik Dorota, Świątkiewicz Wojciech (2001) Zjawisko komercjalizacji w sporcie w ujęciu socjologicznym. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 101–12 6.
Google Scholar

Perelman Marc (2012) Barbaric Sport. A Global Plague. London, New York: Verso.
Google Scholar

Prus Paweł (2013) Sponsoring sportowy: możliwości i perspektywy. „Sport+Biznes+Efektywność”. Raport ośrodka analitycznego THINKTANK.
Google Scholar

Real Michael (1998) MediaSport: Technology and the Commodification of Postmodern Sport [w:] Lawrence Wenner, ed., Mediasport. London: Routledge, s. 14‒26.
Google Scholar

Ritzer George (2001) Makdonaldyzacja społeczeństwa. Przełożył Ludwik Stawowy. Warszawa: MUZA.
Google Scholar

Samaranch Juan Antonio (1985) General Introduction, Media Guide. Lausanne: International Olympic Comittee.
Google Scholar

Slack Trevor, Amis John (2004).‘Money for Nothing and Your Cheques for Free?’ A Critical Perspective on Sport Sponsorship [w:] Trevor Slack, ed., The Commercialization of Sport. London, New York: Routledge, s. 259‒276.
Google Scholar

Smart Barry (2007) Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture. „GlobalNetworks”, vol. 7, s. 113–134.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2007.00160.x

Stecki Leopold (1995) Sponsoring. Toruń: TNOIK Dom Organizatora.
Google Scholar

Szlendak Tomasz (2004) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar

Sznajder Andrzej (2008) Marketing sportu. Warszawa: PWE.
Google Scholar

Woźniak Wojciech (2011) Najlepsi na świecie? O fenomenie siatkówki i jej kibiców w Polsce [w:] Łukasz Rogowski, Radosław Skrobacki, red., Społeczne zmagania ze sportem. Poznań: UAM, s. 289–309.
Google Scholar

Znaniecki Florian (1973) Socjologia Wychowania. Warszawa: PWN.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2015-05-31

Jak cytować

Kossabucka, A., & Kossakowski, R. (2015). Dwa sety komercjalizacji. Studium porównawcze siatkówki w Hiszpanii i Polsce. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(2), 160–184. https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.08