Two Sets of Commercialization—Comparative Analysis of Marketization of Volleyball in Poland and Spain
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.08Keywords:
Volleyball, Commercialization, Professionalization, Sponsorship, Media, MarketingAbstract
Volleyball is a discipline that is making its presence felt stronger and more visible among other Polish sports. The authors focus on presenting the changes that have occurred in Polish (male) volleyball along with the process of continuing professionalization and commercialization. The remarkable recognition of “brand,” which Polish volleyball became, is confronted in the article with entirely different reality in Spain. The discourse of volleyball marketization in Spain where football is dominant is quite different. The authors try to compare the situation of the discipline in both countries and find the answer to the question why commercialization of volleyball in Spain proceeds in such a different way. The comparison of the situation of volleyball in both countries is based on empirical research. Several interviews were conducted among Spanish and Polish people involved in volleyball. The data helped to assess the pros and cons of the commercialization of volleyball in both countries.
Downloads
References
Antonowicz Dominik, Kossakowski Radosław, Szlendak Tomasz (2011) Ostatni bastion antykonsumeryzmu? Kibice industrialni w dobie komercjalizacji sportu. „Studia Socjologiczne”, nr 3, s. 113‒140.
Google Scholar
Beck Ulrich (2006) Cosmopolitan Vision. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Boyle Raymond, Haynes Richard (2009) Power Play. Sport, the Media, and Popular Culture. Edinburgh: Edingurgh University Press.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.3366/edinburgh/9780748635924.001.0001
Cialdini Robert (1994) Wywieranie wpływu na ludzi. Przełożył: Bogdan Wojciszke. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. England AZS Częstochowa ( 2014) „ To M y K ibice”, n r 2 , s. 46‒49.
Google Scholar
Giulianotti Richard (2005) Sport. A Critical Sociology. Cambridge: Polity Press.
Google Scholar
Giulianotti Richard, Walsh Adrian (2006) Ethics, Money, and Sport. London: Routledge.
Google Scholar
Głombiowska Agata i in. (2013) Klub Kibica Lotosu Trefl a Gdańsk [w:] Radosław Kossakowski, Lesław Michałowski, red., Sport, Sportowcy, Kibice. Perspektywa socjologiczna. Pszczółki: Orbis Exterior, s. 233‒253.
Google Scholar
Goban-Klas Tomasz (1984) Wielkie zawody na małym ekranie. Refleksje o związkach sportu i telewizji. „Przekazy i Opinie”, z. 3, s. 81‒88.
Google Scholar
Gruneau Richard (1989) Television, the Olympics, and the Question of Ideology [w:] Robert Jackson, Thomas McPhail, eds., The Olympic Movement and the Mass Media: Past, Present, and Future Issues, International Conference Proceedings. Calgary: Hurford Enterprises, s. 200 .
Google Scholar
Gruneau Richard (1994) Commercialism and the Modern Olympic Games [w:] Alan Tomlinson, Gary Whannel, eds., Five-Ring Circus -Money, Power, and Politics at the Olympic Games. London: Pluto Press, s. 30‒43.
Google Scholar
Klisiński Jan (2000) Profesjonalizacja i profesjonaliści w zarządzaniu sportem. Częstochowa: Wydawnictwo Politechniki Częstochowskiej.
Google Scholar
Kłoskowska Antonina (1964) Kultura masowa. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Kossakowski Radosław (2010) Nie wszystko jest na sprzedaż? Paradoksy komercjalizacji współczesnego sportu [w:] Mateusz Karaś, red., Kibicowanie jako uniwersalny język. Żelechów: SendSport, s. 44‒46.
Google Scholar
Kossakowski Radosław (2013) Solidarność mechaniczna zrekapitulowana – o przydatności teorii Emila Durkheima w opisie kibiców piłkarskich [w:] Jerzy Kosiewicz, Tomasz Michaluk, Krzysztof Pezdek, red., Nauki społeczne wobec sportu i kultury fizycznej. „Studia i Monografie AWF we Wrocławiu”, z. 114, s. 101‒115.
Google Scholar
Krawczyk Zbigniew (2011) Procesy profesjonalizacji kultury fizycznej [w:] Zbigniew Dziubiński, Zbigniew Krawczyk, red., Socjologia kultury fizycznej. Warszawa: AWF, s. 371–386.
Google Scholar
Lipiec Józef (2001) Czysty sport ‒ czyste pieniądze. Dylematy etyczne epoki komercjalizacji. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 5‒16.
Google Scholar
Maffesoli Michel (2008) Czas plemion: schyłek indywidualizmu w społeczeństwach ponowoczesnych. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Hądzelek Kajetan, red. (1984) Mała encyklopedia sportu. T. 1. Warszawa: Sport i Turystyka.
Google Scholar
Palou José (1985) Historia del voleibol español. Lleida: Ediciones Dilagro.
Google Scholar
Pawlik Dorota, Świątkiewicz Wojciech (2001) Zjawisko komercjalizacji w sporcie w ujęciu socjologicznym. „Studia Humanistyczne”, z. 1, s. 101–12 6.
Google Scholar
Perelman Marc (2012) Barbaric Sport. A Global Plague. London, New York: Verso.
Google Scholar
Prus Paweł (2013) Sponsoring sportowy: możliwości i perspektywy. „Sport+Biznes+Efektywność”. Raport ośrodka analitycznego THINKTANK.
Google Scholar
Real Michael (1998) MediaSport: Technology and the Commodification of Postmodern Sport [w:] Lawrence Wenner, ed., Mediasport. London: Routledge, s. 14‒26.
Google Scholar
Ritzer George (2001) Makdonaldyzacja społeczeństwa. Przełożył Ludwik Stawowy. Warszawa: MUZA.
Google Scholar
Samaranch Juan Antonio (1985) General Introduction, Media Guide. Lausanne: International Olympic Comittee.
Google Scholar
Slack Trevor, Amis John (2004).‘Money for Nothing and Your Cheques for Free?’ A Critical Perspective on Sport Sponsorship [w:] Trevor Slack, ed., The Commercialization of Sport. London, New York: Routledge, s. 259‒276.
Google Scholar
Smart Barry (2007) Not Playing Around: Global Capitalism, Modern Sport and Consumer Culture. „GlobalNetworks”, vol. 7, s. 113–134.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1111/j.1471-0374.2007.00160.x
Stecki Leopold (1995) Sponsoring. Toruń: TNOIK Dom Organizatora.
Google Scholar
Szlendak Tomasz (2004) Supermarketyzacja. Religia i obyczaje seksualne młodzieży w kulturze konsumpcyjnej. Wrocław: Uniwersytet Wrocławski.
Google Scholar
Sznajder Andrzej (2008) Marketing sportu. Warszawa: PWE.
Google Scholar
Woźniak Wojciech (2011) Najlepsi na świecie? O fenomenie siatkówki i jej kibiców w Polsce [w:] Łukasz Rogowski, Radosław Skrobacki, red., Społeczne zmagania ze sportem. Poznań: UAM, s. 289–309.
Google Scholar
Znaniecki Florian (1973) Socjologia Wychowania. Warszawa: PWN.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.