Nowe role, stare rytuały. Mobilizacja społeczności słuchaczy na przykładzie Radia 357

Autor

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.09

Słowa kluczowe:

społeczności wirtualne, odbiorcy radia, radio internetowe, finansowanie społecznościowe, Polskie Radio

Abstrakt

Artykuł przedstawia analizę społeczności patronów internetowej stacji radiowej – Radio 357. Przeprowadzono 13 wywiadów pogłębionych ze słuchaczami stacji oraz jej byłym pracownikiem. Analizie poddano również materiał pochodzący z internetowego forum badanej społeczności. Problematykę tekstu stanowi ukazanie członków radiowej społeczności, którzy zaangażowali się w sfinansowanie nowej, internetowej rozgłośni poprzez zbiórkę środków w internecie. Podjęto próbę wyjaśnienia motywacji słuchaczy do wyjątkowej skali zaangażowania w nową inicjatywę medialną. Pytania badawcze dotyczyły charakterystyki społeczności słuchaczy Radia 357 oraz roli radia w ich życiu. Fundamenty zbudowane przez wieloletnie współuczestnictwo w życiu dawnej stacji, a jednocześnie poczucie krzywdy spotęgowane jej symbolicznym upadkiem stały się siłą napędową do walki o kontynuację dotychczas kultywowanych praktyk i tradycji radiowych – już w ramach nowej rozgłośni.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogram autora

Piotr Chmielewski - University of Lodz Doctoral School of Social Sciences, Poland

A graduate with degrees in Social Work and Sociology from the Faculty of Economics and Sociology (University of Lodz). Currently, a Ph.D. student at the University of Lodz Doctoral School of Social Sciences in the discipline of Sociological Sciences. His research interests include digital patronage, media audiences, and the sociology of sport.

Bibliografia

Aitamurto Tanja (2015), The Role of Crowdfunding as a Business Model in New Media Industry-Web of Science Core Collection, [in:] Bertha Chin, Lucy Bennett, Bethan Jones (eds.), Crowdfunding the Future: Media Industries, Ethics and Digital Society, New York: Peter Lange, pp. 189–205, http://www.researchgate.net/publication/290438666_The_Role_of_Crowdfunding_as_a_Business_Model_in_Journalism_A_Five-Layered_Model_for_Value_Creation [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Barłowski Dezydery, Gil Joanna, Muca Klaudia, Topolski Maciej, Więcek Sylwia (eds.) (2019), W stronę wspólnotowości, Gdańsk: Katedra, Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar

Bauman Zygmunt (2008), Płynna nowoczesność, translated by Tomasz Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar

Bonifacio Ross, Hair Lee, Wohn Donghee Yvette (2021), Beyond fans: The relational labor and communication practices of creators on Patreon, “New Media & Society”, vol. 25(10), https://doi.org/10.1177/14614448211027961
Google Scholar

Brzozowska Blanka, Galuszka Patryk (2021), Crowdfunding and independence in film and music, London–New York: Routledge.
Google Scholar

Bujała Anna (2011), Czy wirtualna wspólnota jest wspólnotą?, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 38, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_461 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Castells Manuel (1989), The informational city: information technology, economic restructuring, and the urban-regional process, Oxford–Cambridge: B. Blackwell.
Google Scholar

Castells Manuel (2008a), European cities, the informational society and the global economy, “Tijdschrift voor economische en sociale geografie”, vol. 84(4), pp. 247–257, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.1993.tb01767.x
Google Scholar

Castells Manuel (2008b), Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar

Chwastyk-Kowalczyk Jolanta (2022), Śmierć kultowej Trójki w 2020 roku z perspektywy wiernej słuchaczki, “Rocznik Historii Prasy Polskiej”, vol. 25(1), pp. 57–71, https://doi.org/10.24425/RHPP.2022.140485
Google Scholar

Cohen Anthony Paul (1985), The symbolic construction of community, London–New York: Routledge.
Google Scholar

D’Amato Francesco, Cassella Milena (2020), Cultural production and platform mediation: A case in music crowdfunding, “New Media & Society”, vol. 23(9), https://doi.org/10.1177/1461444820932555
Google Scholar

Delanty Gerard (2010), Community, “Key ideas”, London–New York: Routledge.
Google Scholar

Doliwa Urszula (2022), Internet radio and podcasts as alternative to the public service and commercial mainstream media in Poland: the cases of Radio Nowy Świat, Radio 357, and Raport o stanie świata, “El Profesional de la Información”, vol. 31(5), https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.06
Google Scholar

Doliwa Urszula, Szydłowska Magdalena, Szczepańska Paulina, Stachowicz Ada, Kaźmierczak Piotr (2022), Crowdfunding jako metoda finansowania podcastów – analiza motywacji patronów wspierających „Raport o stanie świata”, „Media – Biznes – Kultura”, vol. 12(1), pp. 125–141, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7104 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Etzioni Amitai (1998), The essential communitarian reader, Lanham: Rowman & Littlefield.
Google Scholar

Fernández Sande Manuel, Gallego Pérez Juan Ignacio (2015), Crowdfunding as a Source of Financing for Radio and Audio Content in Spain, „Quaderns Del CAC”, vol. XVIII(41), pp. 43–51.
Google Scholar

Fijołek Magda (2020), Nowa „Trójka” idzie na rekord. Radio Strzyczkowskiego i Niedźwieckiego w jeden dzień zebrało ponad 100 tys. zł, https://rozrywka.spidersweb.pl/radio-357-patronite-zbiorka-rns-trojka-strzyczkowski-niedzwiecki [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Frazer Elizabeth (1999), The Problems of Communitarian Politics: Unity and Conflict, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar

Gałuszka Patryk, Chmielewski Piotr (2023), Digital Patronage: Toward a New Model of Building a Radio Station, “International Journal of Communication”, vol. 17, pp. 1861–1879.
Google Scholar

Gąbka Adrian (2021), Co się stało z ponad milionem słuchaczy Trójki?, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-agnieszka-kaminska-radio-track-kantar-polska-analiza [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Hawley Amos Henry (1950), Human ecology: a theory of community structure, New York: Ronald Press Co.
Google Scholar

Hillery Gregory (1955), Definitions of Community: Areas of Agreement, “Rural Sociology”, vol. 20, pp. 111–123.
Google Scholar

Hunter Andrea (2016), ‘It’s Like Having a Second Full-Time Job’, “Journalism Practice”, vol. 10(2), pp. 217–232, https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1123107
Google Scholar

jk (2023), Radio 357 największym w świecie medialnym projektem finansowanym przez społeczność, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-ilu-ma-patronow-najwiekszy-swiatowy-projekt-ile-zarabia [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Kamenka Eugene (ed.) (1982), Community and the Socialist Idea, [in:] Eugene Kamenka (ed.), Community as a Social Ideal. Ideas and ideologies, London: E. Arnold, pp. 1–26.
Google Scholar

Komisja Europejska (2016), Zalecenie Komisji w sprawie praworządności w Polsce: pytania i odpowiedzi, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/MEMO_16_2644 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Kuyucu Mihalis (2019), The transformation of Traditional TV to YouTube with Social Media and its Reflections in Turkey, “Archives of Business Research”, vol. 7(1), pp. 190–202.
Google Scholar

Łysoń Tomasz (2021), Nowe instytucje medialne na polskim rynku mediów – Radio Nowy Świat, Radio 357, [in:] Krzysztof Marcinkiewicz, Dominika Popielec (eds.), Media, język, społeczeństwo: stan badań i aktualne problemy: praca zbiorowa, Kraków–Wrocław: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, pp. 47–72.
Google Scholar

Mikołajewska Barbara (1999), Zjawisko wspólnoty: wybór tekstów, New Haven: Lintons’ Video Press.
Google Scholar

Miller Daniel, Slater Don (2000), The Internet: An Ethnographic Approach, Oxford: Berg Publishers.
Google Scholar

Ordanini Andrea, Miceli Lucia, Pizzetti Marta, Parasuraman A. (2011), Crowd‐funding: Transforming Customers into Investors through Innovative Service Platforms, “Journal of Service Management”, vol. 22(4), pp. 443–470, https://doi.org/10.1108/09564231111155079
Google Scholar

Parsons Talcott (1960), The Principal Structures of Community Structure, New York: Free Press.
Google Scholar

Planells Antonio José (2017), Video games and the crowdfunding ideology: From the gamer-buyer to the prosumer-investor, “Journal of Consumer Culture”, vol. 17(3), pp. 620–638, https://doi.org/10.1177/1469540515611200
Google Scholar

Radio 357 (2022), Live strategiczny – 21 I 2022 r., https://patronite.pl/post/30361/live-strategiczny-21-i-2022-r [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Radio 357 (2023a), Wizytówka projektu Radio 357, https://patronite.pl/radio357 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Radio 357 (2023b), Wesprzyj Radio 357, https://radio357.pl/lp/wesprzyj-radio-357/ [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Regner Tobias (2021), Crowdfunding a monthly income: an analysis of the membership platform Patreon, “Journal of Cultural Economics”, vol. 45(1), pp. 133–142, https://doi.org/10.1007/s10824-020-09381-5
Google Scholar

Reporters Without Borders RSF (2022), World Press Freedom Index RSF’s, https://rsf.org/en/index?2022 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Rheingold Howard (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Cambridge: MIT Press.
Google Scholar

Scott Suzanne (2015), The moral economy of crowdfunding and the transformative capacity of fan-ancing, “New Media & Society”, vol. 17(2), pp. 167–182, https://doi.org/10.1177/1461444814558908
Google Scholar

Sjoberg Gideon (1965), Community, [in:] Julius Gould, William L. Kolb (eds.), Dictionary of Sociology, London: Tavistock, p. 115.
Google Scholar

Stawiany Jacek (2020), To nie jest nowa Trójka, to Radio Nowy Świat, https://www.press.pl/tresc/62456,rusza-radio-nowy-Swiat [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Sutton Willis A., Kolaja Jivi (1960), The Concept of Community, “Rural Sociology”, vol. 25, pp. 197–203.
Google Scholar

Tönnies Ferdinand (1988), Community & Society, New Brunswick: Transaction Books.
Google Scholar

Wawrzyszkiewicz Mateusz (2020), Fenomen i upadek Trójki – Programu 3 Polskiego Radia, https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/2020/05/22/fenomen-i-upadek-trojki-programu-3-polskiego-radia/ [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Weber Max, Parsons Talcott (1947), The Theory of Social and Economic Organization, New York: Free Press.
Google Scholar

Wilczak Jagienka (2020), Była jedyna, kochana, wspaniała, mądra. Żegnaj, Trójko!, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1957674,1,byla-jedyna-kochana-wspaniala-madra-zegnaj-trojko.read [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar

Wittel Andreas (2001), Toward a Network Sociality, “Theory, Culture & Society”, vol. 18(6), pp. 51–76, https://doi.org/10.1177/026327601018006003
Google Scholar

Wohn Donghee Yvette, Jough Peter, Eskander Peter, Siri John Scott, Shimobayashi Masaho, Desai Pradnya (2019), Understanding Digital Patronage: Why Do People Subscribe to Streamers on Twitch?, “Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play”, Barcelona: ACM, pp. 99–110, https://doi.org/10.1145/3311350.3347160
Google Scholar

Zheng Haichao, Li Dahui, Wu Jing, Xu Yun (2014), The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US, “Information & Management”, vol. 51(4), pp. 488–496, https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.003
Google Scholar

Opublikowane

2024-08-31 — zaktualizowane 2024-10-14

Wersje

Jak cytować

Chmielewski, P. (2024). Nowe role, stare rytuały. Mobilizacja społeczności słuchaczy na przykładzie Radia 357. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(3), 190–211. https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.09 (Original work published 31 sierpień 2024)

Numer

Dział

Numer regularny

Funding data

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.