Nowe role, stare rytuały. Mobilizacja społeczności słuchaczy na przykładzie Radia 357
DOI:
https://doi.org/10.18778/1733-8069.20.3.09Słowa kluczowe:
społeczności wirtualne, odbiorcy radia, radio internetowe, finansowanie społecznościowe, Polskie RadioAbstrakt
Artykuł przedstawia analizę społeczności patronów internetowej stacji radiowej – Radio 357. Przeprowadzono 13 wywiadów pogłębionych ze słuchaczami stacji oraz jej byłym pracownikiem. Analizie poddano również materiał pochodzący z internetowego forum badanej społeczności. Problematykę tekstu stanowi ukazanie członków radiowej społeczności, którzy zaangażowali się w sfinansowanie nowej, internetowej rozgłośni poprzez zbiórkę środków w internecie. Podjęto próbę wyjaśnienia motywacji słuchaczy do wyjątkowej skali zaangażowania w nową inicjatywę medialną. Pytania badawcze dotyczyły charakterystyki społeczności słuchaczy Radia 357 oraz roli radia w ich życiu. Fundamenty zbudowane przez wieloletnie współuczestnictwo w życiu dawnej stacji, a jednocześnie poczucie krzywdy spotęgowane jej symbolicznym upadkiem stały się siłą napędową do walki o kontynuację dotychczas kultywowanych praktyk i tradycji radiowych – już w ramach nowej rozgłośni.
Pobrania
Bibliografia
Aitamurto Tanja (2015), The Role of Crowdfunding as a Business Model in New Media Industry-Web of Science Core Collection, [in:] Bertha Chin, Lucy Bennett, Bethan Jones (eds.), Crowdfunding the Future: Media Industries, Ethics and Digital Society, New York: Peter Lange, pp. 189–205, http://www.researchgate.net/publication/290438666_The_Role_of_Crowdfunding_as_a_Business_Model_in_Journalism_A_Five-Layered_Model_for_Value_Creation [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Barłowski Dezydery, Gil Joanna, Muca Klaudia, Topolski Maciej, Więcek Sylwia (eds.) (2019), W stronę wspólnotowości, Gdańsk: Katedra, Wydawnictwo Naukowe.
Google Scholar
Bauman Zygmunt (2008), Płynna nowoczesność, translated by Tomasz Kunz, Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Google Scholar
Bonifacio Ross, Hair Lee, Wohn Donghee Yvette (2021), Beyond fans: The relational labor and communication practices of creators on Patreon, “New Media & Society”, vol. 25(10), https://doi.org/10.1177/14614448211027961
Google Scholar
Brzozowska Blanka, Galuszka Patryk (2021), Crowdfunding and independence in film and music, London–New York: Routledge.
Google Scholar
Bujała Anna (2011), Czy wirtualna wspólnota jest wspólnotą?, “Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, vol. 38, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_461 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Castells Manuel (1989), The informational city: information technology, economic restructuring, and the urban-regional process, Oxford–Cambridge: B. Blackwell.
Google Scholar
Castells Manuel (2008a), European cities, the informational society and the global economy, “Tijdschrift voor economische en sociale geografie”, vol. 84(4), pp. 247–257, https://doi.org/10.1111/j.1467-9663.1993.tb01767.x
Google Scholar
Castells Manuel (2008b), Społeczeństwo sieci, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Google Scholar
Chwastyk-Kowalczyk Jolanta (2022), Śmierć kultowej Trójki w 2020 roku z perspektywy wiernej słuchaczki, “Rocznik Historii Prasy Polskiej”, vol. 25(1), pp. 57–71, https://doi.org/10.24425/RHPP.2022.140485
Google Scholar
Cohen Anthony Paul (1985), The symbolic construction of community, London–New York: Routledge.
Google Scholar
D’Amato Francesco, Cassella Milena (2020), Cultural production and platform mediation: A case in music crowdfunding, “New Media & Society”, vol. 23(9), https://doi.org/10.1177/1461444820932555
Google Scholar
Delanty Gerard (2010), Community, “Key ideas”, London–New York: Routledge.
Google Scholar
Doliwa Urszula (2022), Internet radio and podcasts as alternative to the public service and commercial mainstream media in Poland: the cases of Radio Nowy Świat, Radio 357, and Raport o stanie świata, “El Profesional de la Información”, vol. 31(5), https://doi.org/10.3145/epi.2022.sep.06
Google Scholar
Doliwa Urszula, Szydłowska Magdalena, Szczepańska Paulina, Stachowicz Ada, Kaźmierczak Piotr (2022), Crowdfunding jako metoda finansowania podcastów – analiza motywacji patronów wspierających „Raport o stanie świata”, „Media – Biznes – Kultura”, vol. 12(1), pp. 125–141, https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/MBK/article/view/7104 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Etzioni Amitai (1998), The essential communitarian reader, Lanham: Rowman & Littlefield.
Google Scholar
Fernández Sande Manuel, Gallego Pérez Juan Ignacio (2015), Crowdfunding as a Source of Financing for Radio and Audio Content in Spain, „Quaderns Del CAC”, vol. XVIII(41), pp. 43–51.
Google Scholar
Fijołek Magda (2020), Nowa „Trójka” idzie na rekord. Radio Strzyczkowskiego i Niedźwieckiego w jeden dzień zebrało ponad 100 tys. zł, https://rozrywka.spidersweb.pl/radio-357-patronite-zbiorka-rns-trojka-strzyczkowski-niedzwiecki [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Frazer Elizabeth (1999), The Problems of Communitarian Politics: Unity and Conflict, Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Gałuszka Patryk, Chmielewski Piotr (2023), Digital Patronage: Toward a New Model of Building a Radio Station, “International Journal of Communication”, vol. 17, pp. 1861–1879.
Google Scholar
Gąbka Adrian (2021), Co się stało z ponad milionem słuchaczy Trójki?, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/trojka-polskie-radio-agnieszka-kaminska-radio-track-kantar-polska-analiza [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Hawley Amos Henry (1950), Human ecology: a theory of community structure, New York: Ronald Press Co.
Google Scholar
Hillery Gregory (1955), Definitions of Community: Areas of Agreement, “Rural Sociology”, vol. 20, pp. 111–123.
Google Scholar
Hunter Andrea (2016), ‘It’s Like Having a Second Full-Time Job’, “Journalism Practice”, vol. 10(2), pp. 217–232, https://doi.org/10.1080/17512786.2015.1123107
Google Scholar
jk (2023), Radio 357 największym w świecie medialnym projektem finansowanym przez społeczność, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/radio-357-ilu-ma-patronow-najwiekszy-swiatowy-projekt-ile-zarabia [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Kamenka Eugene (ed.) (1982), Community and the Socialist Idea, [in:] Eugene Kamenka (ed.), Community as a Social Ideal. Ideas and ideologies, London: E. Arnold, pp. 1–26.
Google Scholar
Komisja Europejska (2016), Zalecenie Komisji w sprawie praworządności w Polsce: pytania i odpowiedzi, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/MEMO_16_2644 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Kuyucu Mihalis (2019), The transformation of Traditional TV to YouTube with Social Media and its Reflections in Turkey, “Archives of Business Research”, vol. 7(1), pp. 190–202.
Google Scholar
Łysoń Tomasz (2021), Nowe instytucje medialne na polskim rynku mediów – Radio Nowy Świat, Radio 357, [in:] Krzysztof Marcinkiewicz, Dominika Popielec (eds.), Media, język, społeczeństwo: stan badań i aktualne problemy: praca zbiorowa, Kraków–Wrocław: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego: Polskie Towarzystwo Komunikacji Społecznej, pp. 47–72.
Google Scholar
Mikołajewska Barbara (1999), Zjawisko wspólnoty: wybór tekstów, New Haven: Lintons’ Video Press.
Google Scholar
Miller Daniel, Slater Don (2000), The Internet: An Ethnographic Approach, Oxford: Berg Publishers.
Google Scholar
Ordanini Andrea, Miceli Lucia, Pizzetti Marta, Parasuraman A. (2011), Crowd‐funding: Transforming Customers into Investors through Innovative Service Platforms, “Journal of Service Management”, vol. 22(4), pp. 443–470, https://doi.org/10.1108/09564231111155079
Google Scholar
Parsons Talcott (1960), The Principal Structures of Community Structure, New York: Free Press.
Google Scholar
Planells Antonio José (2017), Video games and the crowdfunding ideology: From the gamer-buyer to the prosumer-investor, “Journal of Consumer Culture”, vol. 17(3), pp. 620–638, https://doi.org/10.1177/1469540515611200
Google Scholar
Radio 357 (2022), Live strategiczny – 21 I 2022 r., https://patronite.pl/post/30361/live-strategiczny-21-i-2022-r [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Radio 357 (2023a), Wizytówka projektu Radio 357, https://patronite.pl/radio357 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Radio 357 (2023b), Wesprzyj Radio 357, https://radio357.pl/lp/wesprzyj-radio-357/ [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Regner Tobias (2021), Crowdfunding a monthly income: an analysis of the membership platform Patreon, “Journal of Cultural Economics”, vol. 45(1), pp. 133–142, https://doi.org/10.1007/s10824-020-09381-5
Google Scholar
Reporters Without Borders RSF (2022), World Press Freedom Index RSF’s, https://rsf.org/en/index?2022 [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Rheingold Howard (2000), The Virtual Community: Homesteading on the Electronic Frontier, Cambridge: MIT Press.
Google Scholar
Scott Suzanne (2015), The moral economy of crowdfunding and the transformative capacity of fan-ancing, “New Media & Society”, vol. 17(2), pp. 167–182, https://doi.org/10.1177/1461444814558908
Google Scholar
Sjoberg Gideon (1965), Community, [in:] Julius Gould, William L. Kolb (eds.), Dictionary of Sociology, London: Tavistock, p. 115.
Google Scholar
Stawiany Jacek (2020), To nie jest nowa Trójka, to Radio Nowy Świat, https://www.press.pl/tresc/62456,rusza-radio-nowy-Swiat [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Sutton Willis A., Kolaja Jivi (1960), The Concept of Community, “Rural Sociology”, vol. 25, pp. 197–203.
Google Scholar
Tönnies Ferdinand (1988), Community & Society, New Brunswick: Transaction Books.
Google Scholar
Wawrzyszkiewicz Mateusz (2020), Fenomen i upadek Trójki – Programu 3 Polskiego Radia, https://polskaplyta-polskamuzyka.pl/2020/05/22/fenomen-i-upadek-trojki-programu-3-polskiego-radia/ [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Weber Max, Parsons Talcott (1947), The Theory of Social and Economic Organization, New York: Free Press.
Google Scholar
Wilczak Jagienka (2020), Była jedyna, kochana, wspaniała, mądra. Żegnaj, Trójko!, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/1957674,1,byla-jedyna-kochana-wspaniala-madra-zegnaj-trojko.read [accessed: 1.11.2023].
Google Scholar
Wittel Andreas (2001), Toward a Network Sociality, “Theory, Culture & Society”, vol. 18(6), pp. 51–76, https://doi.org/10.1177/026327601018006003
Google Scholar
Wohn Donghee Yvette, Jough Peter, Eskander Peter, Siri John Scott, Shimobayashi Masaho, Desai Pradnya (2019), Understanding Digital Patronage: Why Do People Subscribe to Streamers on Twitch?, “Proceedings of the Annual Symposium on Computer-Human Interaction in Play”, Barcelona: ACM, pp. 99–110, https://doi.org/10.1145/3311350.3347160
Google Scholar
Zheng Haichao, Li Dahui, Wu Jing, Xu Yun (2014), The role of multidimensional social capital in crowdfunding: A comparative study in China and US, “Information & Management”, vol. 51(4), pp. 488–496, https://doi.org/10.1016/j.im.2014.03.003
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Wersje
- 2024-10-14 - (2)
- 2024-08-31 - (1)
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Funding data
-
Narodowym Centrum Nauki
Grant numbers 2020/39/B/HS6/01095