Biografie w rozmowie. Narracyjno-dyskursywne podejście badawcze

Autor

  • Stephanie Taylor The Open University, Faculty of Social Sciences, Walton Hall, Milton Keynes, United Kingdom, MK7 6AA
  • Karen Littleton The Open University, Faculty of Education and Language studies, Walton Hall, Milton Keynes, MK7 6AA UK

DOI:

https://doi.org/10.18778/1733-8069.6.2.05

Słowa kluczowe:

podejście narracyjno-dyskursywne, zasoby dyskursywne, problematyczność tożsamości (identity trouble), kreatywna tożsamość, tożsamość nowicjusza (novice identity)

Abstrakt

W artykule pokazujemy, jaki wkład może wnieść syntetyczne podejście narracyjno-dyskursywne do zrozumienia biograficznej pracy dokonującej się podczas wywiadu badawczego. Skupiamy się na pracy biograficznej jako części trwającego, interaktywnego procesu, w wyniku którego przyjmowane są tożsamości. Jest to szczególnie ważne dla ludzi, którzy, na przykład, wkraczają na ścieżkę nowej kariery i mogą być postrzegani jako „nowicjusze” w tym sensie, że konstruują nowe tożsamości i domagają się ich uznania. Po zaprezentowaniu teoretycznych i metodologicznych założeń narracji, analizy dyskursu i prac reprezentujących podejście dyskursywne w psychologii społecznej (Bruner 1990; Edley 2001; Potter and Wetherell 1987; Wetherell 1998), przedstawiamy analizę wypowiedzi biograficznych uzyskanych w trakcie wywiadów ze studentami kierunku Sztuka i Projektowanie. Interesuje nas ich praca nad tożsamością, a także dokonywana przez nich, jako nowicjuszy w swojej dziedzinie, praca biograficzna. W tekście ilustrujemy obrane podejście i kluczowe pojęcia analityczne, czyli pojęcia podzielanych zasobów dyskursywnych, takich jak repertuary interpretacyjne (Edley 2001) i kanoniczne narracje (Bruner 1991), oraz pojęcie problematycznych tożsamości (troubled identities) (Wetherell i Edley 1998; Taylor 2005a). Analiza pokazuje jak relacje biograficzne (accounts) rozmówców są kształtowane i ograniczane przez znaczenia, które funkcjonują w szerszym kontekście społecznym. W przypadku uczestników naszych badań, obejmują one powszechnie przyjęte interpretacje (.established understandings) natury i początków artystycznej lub kreatywnej tożsamości, i związanej z nią trajektorii biograficznej. Szczególny nacisk w naszym podejściu kładziemy na pokazanie, jak w refleksyjnych staraniach rozmówcy konstruującego narrację biograficzną, wersje stworzone w poprzednich wypowiedziach stają się ograniczeniem i źródłem ciągłości biografii.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Biogramy autorów

Stephanie Taylor - The Open University, Faculty of Social Sciences, Walton Hall, Milton Keynes, United Kingdom, MK7 6AA

Stephanie Taylor, PhD Senior Lecturer na Wydziale Nauk Społecznych Open University w Wielkiej Brytanii. Jej publikacje koncentrują się wokół metod badań społecznych, głównie metod analizy danych jakościowych oraz psychologii społecznej. Jej ostatnie projekty badawcze dotyczą zagadnień tożsamosci. Współpracuje z Karen Littleton przy projekcie badawczym Creative Journeys, dotyczącym zagadnień pracy nad tożsamością ‘nowicjuszy’ angażujących się w działalność artystyczną.

Karen Littleton - The Open University, Faculty of Education and Language studies, Walton Hall, Milton Keynes, MK7 6AA UK

Karen Littleton, PhD Senior Lecturer w Educational Dialogue Research Unit na Open University w Wielkiej Brytanii. Jej zainteresowania naukowe dotyczą psychologii edukacji. Jest współredaktorką tomów: Learning with computers (1999) współnie z Paul’em Light’em; Rethinking collaborative learning (2000) z Richard’em Joiner’em, Dorothy Faulkner i Dorothy Miell; Learning to collaborate, collaborating to learn z Dorothy Miell i Dorothy Faulkner (2004) oraz Creative Collaborations (2004) z Dorothy Miell. Jest współautorką, z Paul’em Light’em, książki Social processes in children's learning (1999). W latach 1994-99 pełniła funkcję senior scientist w programie 'Learning in Humans and Machines' prowadzonym w European Science Foundation. Obecnie pełni funkcję redaktora prowadzącego międzynarodowej serii wydawniczej Advances in Learning and Instruction.

Bibliografia

Abell, Jackie, Elizabeth H. Stokoe i Michael Billig (2004) "Narrative and the discursive (re)construction of events." S. 180 -192 w The Uses of Narrative: Explorations in Sociology, Psychology and Cultural Studies, pod redakcją Molly Andrews, Shelley Day Sclater, Corinne Squire i Amal Treacher. New Brunswick, U.S.A and London,U.K: Transaction Publishers.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4324/9781351302005-18

Antaki, Charles and Sue Widdecombe, redaktorzy (1998) Identities in talk. London: Sage.
Google Scholar

Atkinson, Paul i David Silverman (1997) "Kundera’s Immortality: The Interview Society and the Invention of the Self." Qualitative Inquiry 3: 304-325.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/107780049700300304

Billig, Michael (1987) Arguing and Thinking: A Rhetorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar

Bruner, Jerome (1987) "Life as Narrative." Social Research 54: 11-32.
Google Scholar

Bruner, Jerome (1990) Acts of Meaning. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
Google Scholar

Bruner, Jerome (1991) "The Narrative Construction of Reality." Critical Inquiry 18: 1-21.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1086/448619

Crossley, Michelle L. (2000) "Narrative psychology, trauma and the study of self/identity." Theory and Psychology 10: 527-546.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0959354300104005

Davies, Bronwyn i Rom Harre (1990) "Positioning: The Discursive Production of Selves." Journal for the Theory of Social Behaviour 20: 43-63.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1111/j.1468-5914.1990.tb00174.x

Edley, Nigel (2001) "Analysing Masculinity: Interpretative Repertoires, Ideological Dilemmas and Subject Positions." S. 189 -228 w Discourse as Data: A guide for analysis pod redakcją Margaret Wetherell, Stephanie Taylor i Simeon J. Yates. London: Sage.
Google Scholar

Edwards, Derek (1997) Discourse and Cognition. London: Sage.
Google Scholar

Edwards, Derek i Jonathan Potter (1992) Discursive Psychology. London: Sage.
Google Scholar

Gergen, Kenneth (1994) Realities and Relationships: Soundings in Social. Construction. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press.
Google Scholar

Heilbrun, Carolyn G. (1988) Writing a woman’s life. New York: Norton.
Google Scholar

Labov, William i Joshua Waletsky (1967/1997) "Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 3-38.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/jnlh.7.02nar

Linde, Charlotte (1997) "Narrative: Experience, Memory, Folklore." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 281-289.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/jnlh.7.35nar

Middleton, David i Derek Edwards (1990) "Conversational remembering: A social psychological approach." S. 23 – 45 w Collective Remembering pod redakcją David Middleton and Derek Edwards. London: Sage.
Google Scholar

Mishler, Elliot G. (1999) Storylines: Craftartists' Narratives of Identity. Cambridge, Massachusetts and London, England: Harvard University Press.
Google Scholar

Plummer, Ken (2001) Documents of Life 2: An Invitation to a Critical Humanism. 2nd edition. London: Sage.
Google Scholar

Potter, Jonathan i Alexa Hepburn (2005) "Qualitative interviews in psychology: problems and possibilities." Qualitative Research in Psychology 2(4): 281-307.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1191/1478088705qp045oa

Potter, Jonathan i Margaret Wetherell (1987) Discourse and Social Psychology. London: Sage.
Google Scholar

Rattansi, Ali (1995) "Just framing: ethnicities and racisms in a ‘postmodern’ framework." S. 250 -286 w Social postmodernism: Beyond identity politics, (Red.) Linda Nicholson and Steven Seidman. Cambridge: Cambridge University Press.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511520792.011

Redman, Peter (2005) "The Narrative Formation of Identity Revisited: Narrative Construction, Agency and the Unconscious." Narrative Inquiry 15(1): 25-44.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/ni.15.1.02red

Reynolds, Jill i Stephanie Taylor (2005) "Narrating Singleness: Life Stories and Deficit Identities." Narrative Inquiry 15(2): 197-215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/ni.15.2.02rey

Reynolds, Jill i Margaret Wetherell (2003) "The discursive climate of singleness: the consequences for women's negotiation of a single identity." Feminism and Psychology 13(4): 489-510.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/09593535030134014

Sacks, Harvey (1992) "April 24 Second Stories" w Harvey Sacks: Lectures on conversation, Vol. 1, pod redakcją Gail Jefferson. Cambridge: Blackwell.
Google Scholar

Schegloff, Emanuel A. (1997) "Whose text? Whose context?" Discourse & Society 8: 165-187.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0957926597008002002

Schiffrin, Deborah (1997) "Stories in Answer to Questions in Research Interviews." Journal of Narrative and Life History 7(1-4): 129-137.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/jnlh.7.15sto

Shakespeare, Pamela (1998) Aspects of Confused Speech: A Study of Verbal Interaction Between Confused and Normal Speakers. London: Lawrence Erlbaum.
Google Scholar

Silverman, David (2000) Doing Qualitative Research: A Practical Handbook. London: Sage.
Google Scholar

Taylor, Stephanie (2001) "Places I remember: Women’s talk about residence and other relationships to place." Auto/Biography 9: 33-40.
Google Scholar

Taylor, Stephanie (2003) "A place for the future? Residence and continuity in women’s narratives of their lives." Narrative Inquiry 13: 193-215.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/ni.13.1.07tay

Taylor, Stephanie (2005a) "Identity trouble and place of residence in women’s life narratives." S. 97 – 106 w Narrative, Memory and Everyday Life, pod redakcją Nancy Kelly, David Robinson, Caroline Horrocks, i Brian Roberts. Huddersfield: The University of Huddersfield Press.
Google Scholar

Taylor, Stephanie (2005b) "Self-narration as rehearsal: A discursive approach to the narrative formation of identity." Narrative Inquiry 15: 45-50.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1075/ni.15.1.03tay

Taylor, Stephanie (2005c) "Identity trouble and opportunity in women’s narratives of residence." Auto/Biography 13: 249-265.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1191/0967550705ab029oa

Taylor, Stephanie and Karen Littleton (2005) "Narratives of creative journeys: A study of the identity work of novices in artistic and creative fields". Paper presented at Narrative, Memory and Knowledge Conference, University of Huddersfield, UK.
Google Scholar

Taylor, Stephanie i Margaret Wetherell (1999) "A Suitable Time and Place: Speakers’ use of ‘time’ to do discursive work in narratives of nation and personal life." Time & Society 8(1): 39-58.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0961463X99008001003

Westcott, Helen L. i Karen Littleton (2004) "Interviewing Children: Context, Competence and Joint Meaning Making" w Researching Children’s Experience: Approaches and Methods, pod redakcją Sheila M. Greene and Diane M. Hogan, London, Sage.
Google Scholar

Wetherell, Margaret (1998) "Positioning and interpretative repertoires: conversation analysis and post-structuralism in dialogue." Discourse & Society 9, s. 387-412.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1177/0957926598009003005

Wetherell, Margaret i Nigel Edley (1998) "Gender Practices: Steps in the Analysis of Men and Masculinities.” S. 165 – 173 w Standpoints and Differences: Essays in the Practice of Feminist Psychology, pod redakcją Karen Henwood, Christine Griffin, and Ann Phoenix. London: Sage.
Google Scholar

Wetherell, Margaret and Jonathan Potter (1992) Mapping the Language of Racism. London: Harvester Wheatsheaf.
Google Scholar

Wirtanen, Sini i Karen Littleton (2004) "Collaboration, Conflict and the Musical Identity Work of Solo-Piano Students: The Significance of the Student-Teacher Relationship." w Collaborative Creativity: Contemporary Perspectives, pod redakcją Dorothy Miell and Karen Littleton. London: Free Association Books.
Google Scholar

Wooffitt, Robin (2005) Conversation analysis and discourse analysis: a comparative and critical introduction. London: Sage.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.4135/9781849208765

Pobrania

Opublikowane

2010-07-30

Jak cytować

Taylor, S., & Littleton, K. (2010). Biografie w rozmowie. Narracyjno-dyskursywne podejście badawcze. Przegląd Socjologii Jakościowej, 6(2), 103–121. https://doi.org/10.18778/1733-8069.6.2.05

Numer

Dział

Inny