Aktywność stowarzyszeń biegaczy–amatorów w Polsce. Kilka uwag o generowaniu zasobów kapitału społecznego

Autor

  • Jakub Ryszard Stempień Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Katedra Nauk Humanistycznych, Zakład Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.07

Słowa kluczowe:

moda na bieganie, kluby biegacza, organizacje pozarządowe, kapitał społeczny

Abstrakt

W artykule zostały przedstawione wyniki badania własnego dotyczącego działalności stowarzyszeń biegaczy-amatorów (tzw. klubów biegacza) w Polsce. Badanie zostało wykonane z wykorzystaniem analizy danych zastanych on-line (ang. desk research), obejmując 99 zidentyfikowanych organizacji tego typu. Pomiar uwzględniał aktywność badanych podmiotów w 2014 i 2015 roku. Zebrane dane dotyczą lokalizacji (województwo, wielkość miejscowości), liczby członków oraz rodzajów działań podejmowanych przez kluby biegacza, w układzie ich współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi organizacjami pozarządowymi oraz firmami komercyjnymi. Uzyskane wyniki mogą być interpretowane w perspektywie teorii kapitału społecznego, w ujęciu proponowanym przez Roberta D. Putnama.

Bibliografia

Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2016), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Google Scholar

Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Czerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, niepubl. praca doktorska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Śląski.
Google Scholar

Frykowski M., Starosta P. (2008), Kapitał społeczny i jego użytkownicy, „Przegląd Socjologiczny”, nr 57, s. 31–62.
Google Scholar

Omyła-Rudzka M. (2013), Aktywność fizyczna Polaków, komunikat CBOS nr 4887.
Google Scholar

Putnam R. D. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak i Fundacja im. S. Batorego, Kraków–Warszawa.
Google Scholar

Putnam R. D. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Sahaj T. (2017), Między terapią a wolnością. Bieganie we współczesnej prozie polskiej, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

Scheerder J., Breedveld K., Borgers J. (2015), Who Is Doing a Run with the Running Boom? The Growth and Governance of One of Europe’s Most Popular Sport Activities, [w:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds.), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374

Sierocińska K. (2011), Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne”, nr 1.
Google Scholar

Stempień J. R. (2014), Dziecięce i młodzieżowe zawody biegowe w Polsce w perspektywie socjologii kultury fizycznej, [w:] B. Wiśniewska-Paź (red.), Rynek szkół, uczelni i zajęć sportowych oraz jego aktorzy w rzeczywistości wielkomiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar

Stempień J. R. (2015a), “Must be healthy, must be sporty” – experiences of Poland and selected European countries. The case of popularity of running, [w:] B. Sawicki (ed.), Promotion of healthy lifestyle in European countries, Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin.
Google Scholar

Stempień J. R. (2015b), Polska moda na bieganie w świetle analizy kohort. Perspektywa socjologiczna, [w:] M. Zowisło, J. Kosiewicz (red.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków.
Google Scholar

Stempień J. R. (2016a), Ku źródłom polskiej mody na bieganie ‒ perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 49–71.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.03

Stempień J. R. (2016b), Wartość poznawcza kulturowej kliszy „samotnego długodystansowca”, [w:] B. Wiśniewska-Paź, P. Wróblewski (red.), Społeczeństwo – sport – edukacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar

Stempień J. R. (2017a), Bieganie jako praktyka dystynktywna. Analiza z wykorzystaniem teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] J. R Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

Stempień J. R. (2017b), Maraton uliczny jako teatrum. Socjologiczne impresje w duchu Ervinga Goffmana, [w:] M. Hasiuk, E. Kołdrzak (red.), Kręgi płomienne. Szkice o teatrze i socjologii, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź.
Google Scholar

Stempień J. R. (w druku), Ideologia healthismu jako fons et origo mody na bieganie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.
Google Scholar

Waśkowski Z. (2014), Profil polskiego biegacza. Raport z badań, opracowanie dostępne na stro­nie internetowej: www.konferencjabiegowa.pl [dostęp 29.12.2016].
Google Scholar

Wieczorkowska M. (2017), Jak modnie biegać? Moda na bieganie i jej komercjalizacja, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

www.bazy.ngo.pl.
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

2017-06-30

Jak cytować

Stempień, J. R. (2017). Aktywność stowarzyszeń biegaczy–amatorów w Polsce. Kilka uwag o generowaniu zasobów kapitału społecznego. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (61), 113–127. https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.07

Inne teksty tego samego autora