Running clubs in Poland. Some comments on creating social capital

Authors

  • Jakub Ryszard Stempień Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Katedra Nauk Humanistycznych, Zakład Socjologii

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.07

Keywords:

running boom, running clubs and running communities, NGOs, social capital

Abstract

The paper presents results of a research focused on Polish running clubs (NGOs for runners and running volunteers). The research method was desk research on-line and the study refers to all 99 identified running clubs in Poland, including their activity in 2014 and 2015. Collected data includes location, number of members and activities undertaken by running clubs (in the perspective of collaboration with local authorities, other NGOs and business). Results of the study may be useful when analyzing the running boom in the perspective of the theory of social capital by Robert D. Putnam.

References

Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2016), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Google Scholar

Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar

Czerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, niepubl. praca doktorska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Śląski.
Google Scholar

Frykowski M., Starosta P. (2008), Kapitał społeczny i jego użytkownicy, „Przegląd Socjologiczny”, nr 57, s. 31–62.
Google Scholar

Omyła-Rudzka M. (2013), Aktywność fizyczna Polaków, komunikat CBOS nr 4887.
Google Scholar

Putnam R. D. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak i Fundacja im. S. Batorego, Kraków–Warszawa.
Google Scholar

Putnam R. D. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar

Sahaj T. (2017), Między terapią a wolnością. Bieganie we współczesnej prozie polskiej, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

Scheerder J., Breedveld K., Borgers J. (2015), Who Is Doing a Run with the Running Boom? The Growth and Governance of One of Europe’s Most Popular Sport Activities, [w:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds.), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374

Sierocińska K. (2011), Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne”, nr 1.
Google Scholar

Stempień J. R. (2014), Dziecięce i młodzieżowe zawody biegowe w Polsce w perspektywie socjologii kultury fizycznej, [w:] B. Wiśniewska-Paź (red.), Rynek szkół, uczelni i zajęć sportowych oraz jego aktorzy w rzeczywistości wielkomiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar

Stempień J. R. (2015a), “Must be healthy, must be sporty” – experiences of Poland and selected European countries. The case of popularity of running, [w:] B. Sawicki (ed.), Promotion of healthy lifestyle in European countries, Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin.
Google Scholar

Stempień J. R. (2015b), Polska moda na bieganie w świetle analizy kohort. Perspektywa socjologiczna, [w:] M. Zowisło, J. Kosiewicz (red.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków.
Google Scholar

Stempień J. R. (2016a), Ku źródłom polskiej mody na bieganie ‒ perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 49–71.
Google Scholar DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.03

Stempień J. R. (2016b), Wartość poznawcza kulturowej kliszy „samotnego długodystansowca”, [w:] B. Wiśniewska-Paź, P. Wróblewski (red.), Społeczeństwo – sport – edukacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar

Stempień J. R. (2017a), Bieganie jako praktyka dystynktywna. Analiza z wykorzystaniem teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] J. R Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

Stempień J. R. (2017b), Maraton uliczny jako teatrum. Socjologiczne impresje w duchu Ervinga Goffmana, [w:] M. Hasiuk, E. Kołdrzak (red.), Kręgi płomienne. Szkice o teatrze i socjologii, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź.
Google Scholar

Stempień J. R. (w druku), Ideologia healthismu jako fons et origo mody na bieganie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.
Google Scholar

Waśkowski Z. (2014), Profil polskiego biegacza. Raport z badań, opracowanie dostępne na stro­nie internetowej: www.konferencjabiegowa.pl [dostęp 29.12.2016].
Google Scholar

Wieczorkowska M. (2017), Jak modnie biegać? Moda na bieganie i jej komercjalizacja, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar

www.bazy.ngo.pl.
Google Scholar

Published

2017-06-30

How to Cite

Stempień, J. R. (2017). Running clubs in Poland. Some comments on creating social capital. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (61), 113–127. https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.07

Most read articles by the same author(s)