Running clubs in Poland. Some comments on creating social capital
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.61.07Keywords:
running boom, running clubs and running communities, NGOs, social capitalAbstract
The paper presents results of a research focused on Polish running clubs (NGOs for runners and running volunteers). The research method was desk research on-line and the study refers to all 99 identified running clubs in Poland, including their activity in 2014 and 2015. Collected data includes location, number of members and activities undertaken by running clubs (in the perspective of collaboration with local authorities, other NGOs and business). Results of the study may be useful when analyzing the running boom in the perspective of the theory of social capital by Robert D. Putnam.
References
Adamiak P., Charycka B., Gumkowska M. (2016), Kondycja sektora organizacji pozarządowych w Polsce 2015. Raport z badań, Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa.
Google Scholar
Babbie E. (2004), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Czerner A. (2013), Samotność długodystansowca? Społeczny i kulturowy wymiar sportowego stylu życia, niepubl. praca doktorska, Instytut Socjologii, Uniwersytet Śląski.
Google Scholar
Frykowski M., Starosta P. (2008), Kapitał społeczny i jego użytkownicy, „Przegląd Socjologiczny”, nr 57, s. 31–62.
Google Scholar
Omyła-Rudzka M. (2013), Aktywność fizyczna Polaków, komunikat CBOS nr 4887.
Google Scholar
Putnam R. D. (1995), Demokracja w działaniu. Tradycje obywatelskie we współczesnych Włoszech, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak i Fundacja im. S. Batorego, Kraków–Warszawa.
Google Scholar
Putnam R. D. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Google Scholar
Sahaj T. (2017), Między terapią a wolnością. Bieganie we współczesnej prozie polskiej, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
Scheerder J., Breedveld K., Borgers J. (2015), Who Is Doing a Run with the Running Boom? The Growth and Governance of One of Europe’s Most Popular Sport Activities, [w:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds.), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374
Sierocińska K. (2011), Kapitał społeczny. Definiowanie, pomiar i typy, „Studia Ekonomiczne”, nr 1.
Google Scholar
Stempień J. R. (2014), Dziecięce i młodzieżowe zawody biegowe w Polsce w perspektywie socjologii kultury fizycznej, [w:] B. Wiśniewska-Paź (red.), Rynek szkół, uczelni i zajęć sportowych oraz jego aktorzy w rzeczywistości wielkomiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
Google Scholar
Stempień J. R. (2015a), “Must be healthy, must be sporty” – experiences of Poland and selected European countries. The case of popularity of running, [w:] B. Sawicki (ed.), Promotion of healthy lifestyle in European countries, Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin.
Google Scholar
Stempień J. R. (2015b), Polska moda na bieganie w świetle analizy kohort. Perspektywa socjologiczna, [w:] M. Zowisło, J. Kosiewicz (red.), Sport i turystyka w zwierciadle wartości społecznych, Akademia Wychowania Fizycznego, Kraków.
Google Scholar
Stempień J. R. (2016a), Ku źródłom polskiej mody na bieganie ‒ perspektywa nietzscheańska, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica”, nr 58, s. 49–71.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/0208-600X.58.03
Stempień J. R. (2016b), Wartość poznawcza kulturowej kliszy „samotnego długodystansowca”, [w:] B. Wiśniewska-Paź, P. Wróblewski (red.), Społeczeństwo – sport – edukacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
Google Scholar
Stempień J. R. (2017a), Bieganie jako praktyka dystynktywna. Analiza z wykorzystaniem teorii Pierre’a Bourdieu, [w:] J. R Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
Stempień J. R. (2017b), Maraton uliczny jako teatrum. Socjologiczne impresje w duchu Ervinga Goffmana, [w:] M. Hasiuk, E. Kołdrzak (red.), Kręgi płomienne. Szkice o teatrze i socjologii, Wydawnictwo Primum Verbum, Łódź.
Google Scholar
Stempień J. R. (w druku), Ideologia healthismu jako fons et origo mody na bieganie, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 2.
Google Scholar
Waśkowski Z. (2014), Profil polskiego biegacza. Raport z badań, opracowanie dostępne na stronie internetowej: www.konferencjabiegowa.pl [dostęp 29.12.2016].
Google Scholar
Wieczorkowska M. (2017), Jak modnie biegać? Moda na bieganie i jej komercjalizacja, [w:] J. R. Stempień (red.), Moda na bieganie – zapiski socjologiczne, Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Łódź.
Google Scholar
www.bazy.ngo.pl.
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.