Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne

Autor

  • Karolina Szczepaniak Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Instytut Socjologii, Katedra Metod i Technik Badań Społecznych image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.05

Słowa kluczowe:

analiza treści, badania jakościowe, komunikowanie masowe, media masowe

Abstrakt

W świecie społecznym składającym się niemal w całości z różnego rodzaju komunikatów, potrzeba ich pogłębionej socjologicznej analizy wydaje się niezaprzeczalna. Podstawowym wykorzystywanym w tym celu narzędziem, stosowanym także w badaniach socjologicznych, jest współcześnie analiza treści. Technika ta wymaga zatem bez wątpienia dodatkowej metodologicznej metaanalizy.

Niniejszy tekst prezentuje nie tylko szczegółowe omówienie dostępnej na rynku polskim literatury metodologicznej na temat analizy treści, ale również przedstawia, dostarczając empirycznych przykładów zastosowania, autorski, algorytmiczny model prowadzenia za jej pomocą badania, dążący do maksymalnej rzetelności i intersubiektywności uzyskiwanych wyników.

Bibliografia

Allan, S. (2006), Kultura newsów, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Babbie, E. (2008), Podstawy badań społecznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Baran, S., Davis, D. (2007), Teorie komunikowania masowego, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Bernstein, B. (1980), Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [w:] Głowiński, M., Język i społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik
Google Scholar

Bokszański, Z., Piotrowski, A., Ziółkowski, M. (1977), Socjologia języka, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (2001), Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (1999), Studia z teorii komunikowania masowego, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Dobek-Ostrowska, B. (2010), Rozwój badań nad komunikowaniem, strona internetowa http://www.globalmediajournal.collegium.edu.pl/artykuly/wiosna%202006/Dobek-Ostrowska-Rozwoj%20badan%20nad%20komunikowaniem.pdf (dostęp: 27.04.2010)
Google Scholar

Denzin, K. N., Lincoln, S. Y. (2009), Metody badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Eco, U. (1996), Interpretacja i nadinterpretacja, Kraków: Wydawnictwo Znak
Google Scholar

Fiske, J. (2009), Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław: Wydawnictwa ASTRUM
Google Scholar

Frankfurt-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001), Metody badań w naukach społecznych, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka
Google Scholar

Goban-Klas, T. (2009), Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Guiraud, P. (1976), Semantyka, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Handke, K. (2010), Socjologia języka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Kloch, Z. (2006), Odmiany dyskursu. Semiotyka życia publicznego w Polsce po 1989 roku, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Google Scholar

Kozłowska, A. (2006), Oddziaływanie mass mediów, Warszawa: Wydawnictwo SGH
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2004), Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków: Uniwersytet Jagielloński
Google Scholar

Lisowska-Magdziarz, M. (2008), Media powszednie. Środki komunikowania masowego i szerokie paradygmaty medialne w życiu codziennym Polaków u progu XXI wieku, Kraków
Google Scholar

McQuail, D. (2007), Teoria komunikowania masowego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Mroziewicz, K. (2006), Dziennikarz w globalnej wiosce, Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza BRANTA
Google Scholar

Olson, D. R. (2010), Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
Google Scholar

Palska, H. (1999), Badacz społeczny wobec tekstu. Niektóre problemy analizy jakościowej w socjologii i teorii literatury, [w:] Domański, H., Lutyńska, K., Rostocki, W., Spojrzenie na metodę. Studia z metodologii badań socjologicznych, Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Google Scholar

Pelc, J. (1981), Wstęp do semiotyki, Warszawa: Wydawnictwo „Wiedza Powszechna”
Google Scholar

Piekot, T. (2006), Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków: Wydawnictwo TAiWPN UNIVERSITAS
Google Scholar

Pisarek, W. (2008), Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne
Google Scholar

Rapley, T. (2010), Analiza konwersacji, dyskursu i dokumentów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Rothenbuler, E. W. (2003), Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Silverman, D. (2008a), Interpretacja danych jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Silverman, D. (2008b), Prowadzenie badań jakościowych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Google Scholar

Trutkowski, C. (2010), Społeczne reprezentacje polityki, strona internetowa http://rss.archives.ceu.hu/archive/00001072/01/72.pdf (dostęp: 04.05.2010)
Google Scholar

Wimmer, R. D., Dominick, J. R. (2008), Mass media. Metody badań, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Google Scholar

Teksty drugie. Granice interpretacji (1997), Wydawnictwo IBL PAN, nr 6
Google Scholar

Pobrania

Opublikowane

30-09-2012

Jak cytować

Szczepaniak, K. (2012). Zastosowanie analizy treści w badaniach artykułów prasowych – refleksje metodologiczne. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, (42), 83–112. https://doi.org/10.18778/0208-600X.42.05