Ladies and gentlemen… On your marks, get set, go! About leisure time sport and the popularity of running among men and women
DOI:
https://doi.org/10.18778/0208-600X.55.11Słowa kluczowe:
moda na bieganie, rekreacja ruchowa, sport czasu wolnego, zdrowieAbstrakt
This article concerns the case of popularity of running and the dominant participation of men in this sociological phenomenon. Masculinization of the hype for running is mainly visible in case of running competitions open for amateurs (e.g. on a marathon distance) – where men constitute the vast majority of participants. This can be explained with differences in culturebased models of what is masculine and what is feminine. A catalogue of stereotypically masculine features includes, among others, such characteristics as: bravery, toughness and strength. These will correspond not only with the formula of such sports as boxing, wrestling or weightlifting (traditionally considered “masculine”), but also the formula of long-distance running. Participation of men in such competitions can be a confirmation of their own masculinity. In the article the results of own surveys, performed among the participants of DOZ Marathon Lodz with PZU during 2014 and 2015 (sample 2014: N = 1078; sample 2015: N = 1086), are discussed. They document, that for women running is usually only a relatively easy way of caring for their figure and health, while for men it is, in terms of identity, an important field of affirming their masculinity. This is why men more often than women take part in such competitions, spend greater amounts of money on necessary equipment, as well as more frequently join running clubs.
Bibliografia
Bernstein A. (2002), Is It Time for a Victory Lap? Changes in the Media Coverage of Women in Sport, “International Review for the Sociology of Sport”, No. 3–4, pp. 415–428.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/101269020203700301
Breedveld K., Scheerder J., Borgers J. (2015), Running Across Europe: The Way Forward, [in:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire, pp. 241–264.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374_12
Borgers J., Vos S., Scheerder J. (2015), Trends and Governance in Running, [in:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire, pp. 28–58.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374_2
Calhoun D. W. (1987), Sport, Culture and Personality, Human Kinetics Publishers, Inc., Champaign, Illinois.
Google Scholar
Cooky Ch., Messner M. A., Hextrum R. H. (2013), Women Play Sport, But Not on TV. A Longitudinal Study of Televised News Media, “Communication & Sport”, No. 3, pp. 203–230.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/2167479513476947
Cooper-Chen A. (2003), Światowe zawody, rozrywka i czas wolny. Kobiety przed telewizorem, [in:] A. Gwóźdź (elabor.), Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, Universitas, Kraków, pp. 211–228.
Google Scholar
Czapiński J. (2013), Indywidualna jakość i styl życia, [in:] J. Czapiński, T. Panek (eds), Diagnoza Społeczna 2013. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa, pp. 162–267.
Google Scholar
Doupona Topič M., Rauter S. (2015), A Study of Ljubljana Marathon Participants, [in:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire, pp. 208–224.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374_10
Dzięgiel A. (2014), Profile uczestników imprezy biegowej, [in:] Z. Waśkowski (ed.), Marketing imprez biegowych, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, pp. 141–156.
Google Scholar
Dzik A. (2008), Kobieta w męskim świecie – konflikt czy spójność ról? Studium socjologiczne kobiet uprawiających „męskie” sporty. Na przykładzie wspinaczki wysokogórskiej narciarstwa wysokogórskiego oraz ekstremalnych rajdów przygodowych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, No. 1, pp. 116–135.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.4.1.05
Forsberg P. (2015), Running for the Sake of Running? A Profile and Segmentation of Danish Runners, [in:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire, pp. 59–80.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374_3
Jakubowska H. (2012), Zasady wynagradzania w sporcie w kontekście idei sprawiedliwości i równości płci, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny”, No. 1, pp. 191–203.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2012.74.1.12
Jakubowska H. (2014), Gra ciałem. Praktyki i dyskursy różnicowania płci w sporcie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Google Scholar
Jakubowska H. (2015), Kiedy płeć nie ma znaczenia. Nie/normatywne ciała w dyskursie narodowym i sportowego sukcesu, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, No. 2, pp. 116–129.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/1733-8069.11.2.06
Kamasz E. (2014), Kobiety i sport, “Journal of Health Sciences”, No. 4, pp. 60–70.
Google Scholar
Kane M. J. (2013), The Better Sportswomen Get, the More the Media Ignore Them, “Communication & Sport”, No. 3, pp. 231–236.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/2167479513484579
Kluczyńska U. (2010a), Kobiety w sporcie. Analizy medialnych prezentacji, „Nowiny Lekarskie”, No. 1, pp. 69–74.
Google Scholar
Kluczyńska U. (2010b), Konstruowanie relacji między płciami w sporcie. Analiza telewizyjnych wiadomości sportowych, [in:] K. Slany, B. Kowalska, M. Ślusarczyk (eds), Kalejdoskop genderowy. W drodze do poznania płci społeczno-kulturowej w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, pp. 383–400.
Google Scholar
Kluczyńska U. (2010c), Sport jako obszar konstruowania tożsamości mężczyzn. Znaczenia wpisane w sport i możliwości ich redefiniowania, [in:] M. Dąbrowska, A. Radomski (eds), Męskość jako kategoria kulturowa. Praktyki męskości, Wydawnictwo Portalu Wiedza i Edukacja, Lublin, pp. 86–99.
Google Scholar
Kocemba W. (1995), Społeczne zróżnicowanie uczestnictwa w kulturze fizycznej, [in:] Z. Krawczyk (ed.), Socjologia kultury fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Piłsudskiego, Warszawa, pp. 250–264.
Google Scholar
Krawczyk Z. (1995), Teoretyczne orientacje w socjologii kultury fizycznej, [in:] Z. Krawczyk (ed.), Socjologia kultury fizycznej, Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Piłsudskiego, Warszawa, pp. 26–36.
Google Scholar
Krawczyk Z. (2000), Sport w zmieniającym się społeczeństwie, Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Piłsudskiego, Warszawa.
Google Scholar
Królikowska S. (2011), Rola stereotypów płci w kształtowaniu postaw kobiet i mężczyzn wobec zdrowia, „Nowiny Lekarskie”, No. 5, pp. 387–393.
Google Scholar
Lipoński W. (1987), Humanistyczna encyklopedia sportu, Wydawnictwo „Sport i Turystyka”, Warszawa.
Google Scholar
Łysoń P. (2013), Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej w 2012 roku, Główny Urząd Statystyczny, Warszawa.
Google Scholar
Mazur Z., Organista N. (2015), Poziom agresywności kobiet uprawiających sporty rodzajowo męskie i kobiece „Journal of Education, Health and Sport”, No. 5, pp. 151–164.
Google Scholar
Mikołajczyk M. (2003), Czy sport musi mieć płeć? [in:] J. Kłodecka-Różalska (ed.), Sportsmenka – kobietą sukcesu. Korzyści i bariery aktywności sportowej kobiet, Polskie Stowarzyszenie Sportu Kobiet i Instytut Sportu w Warszawie, Warszawa, pp. 24–35.
Google Scholar
Mikołajczyk M. (2004), Sport i płeć a jakość życia, „Psychologia Jakości Życia”, No. 1, pp. 99–122.
Google Scholar
Omyła-Rudzka M. (2013), Aktywność fizyczna Polaków, CBOS, raport No. 4887.
Google Scholar
Raport Polska Biega – Runners National Census 2014, www.spisbiegaczy.pl, 1.09.2015.
Google Scholar
Scheerder J., Breedveld K., Borgers J. (2015), Who Is Doing a Run with the Running Boom? The Growth and Governance of One of Europe’s Most Popular Sport Activities, [in:] J. Scheerder, K. Breedveld (eds), Running across Europe. The Rise and Size of one of the Largest Sport Markets, Palgrave Macmillan, Hampshire, pp. 1–27.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1057/9781137446374_1
Schneider M. (2003), Erotyka sportu telewizyjnego. Uwagi na temat liturgii heroizmu na co dzień, [in:] A. Gwóźdź (elabor.), Media – eros – przemoc. Sport w czasach popkultury, Universitas, Kraków, pp. 79–94.
Google Scholar
Sport And Physical Activity, Special Eurobarometer 412, Report 2014, http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_412_en.pdf, 1.09.2015.
Google Scholar
Stempień J. R. (2014a), Dziecięce i młodzieżowe zawody biegowe w Polsce w perspektywie socjologii kultury fizycznej, [in:] B. Wiśniewska-Paź (ed.), Rynek szkół, uczelni i zajęć sportowych oraz jego aktorzy w rzeczywistości wielkomiejskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław, pp. 197–210.
Google Scholar
Stempień J. R. (2014b), Płeć maratonu – sport czasu wolnego w doświadczeniach kobiet, „Kultura i Społeczeństwo”, No. 1, pp. 169–186.
Google Scholar
Stempień J. R. (2015a), Egalitaryzm sportu amatorskiego? Przykład polskiego ruchu biegowego, [in:] J. Grotowska-Leder, E. Rokicka (eds), Przemiany społeczne we współczesnej Polsce i ich konsekwencje. Perspektywa socjologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 183–200.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.18778/7969-481-5.11
Stempień J. R. (2015b), “Must Be Healthy, Must Be Sporty” – Experiences of Poland And Selected European Countries. The Case of Popularity of Running, [in:] B. Sawicki (ed.), Promotion of Healthy Lifestyle in European Countries, Katedra Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Lublin, pp. 162–174.
Google Scholar
Szczepańska J. (2006), Kobiety i mężczyźni o podziale obowiązków domowych, CBOS, raport No. 3641.
Google Scholar
Waśkowski Z. (2014a), Bieganie jako forma aktywnego spędzania wolnego czasu przez kobiety – motywy, preferencje i oczekiwania, „Marketing i Rynek”, No. 11, pp. 483–491.
Google Scholar
Waśkowski Z. (2014b), Profil polskiego biegacza. Raport z badań, www.konferencjabiegowa.pl (1.09.2015).
Google Scholar
Weber J. D., Carini R. M. (2013), Where are the female athletes in Sports Illustrated? A content analysis of covers (2000–2011), „International Review for the Sociology of Sport”, No. 2, pp. 196–203.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1012690211434230
Wensing E. H., Bruce T. (2003), Bending the Rules. Media Representations of Gender During an International Sporting Event, „International Review for the Sociology of Sport”, No. 4, pp. 387–396.
Google Scholar
DOI: https://doi.org/10.1177/1012690203384001
Włoch R., Szymborska M., Gołdys A., Rogaczewska M. (2012), Zaproszenie do diagnozy. Sport kobiet w Polsce, http://www.ps2012.pl/uploads/media/files/raporty/raport_2012_skwp_5.10.2012.pdf (1.09.2015).
Google Scholar
Wolańska T. (1997), Leksykon. Sport dla wszystkich – rekreacja ruchowa, Akademia Wychowania Fizycznego im. J. Piłsudskiego, Warszawa.
Google Scholar
www.maratonypolskie.pl (Runners’ Internet portal).
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 © Copyright by Jakub Ryszard Stempień, Łódź 2015; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2015
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.