Understatements in the curricula and textbooks for learning French as a foreign language
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9065.12.25Keywords:
understatement, curriculum, textbook learning, teaching content, FrenchAbstract
This paper aims to present the results of a diagnostic research study concerned with content selection in the teaching curricula and textbooks for learning French as a foreign language published in Poland both before and after World War II. A comparative analysis has revealed that, among other things, the proposed realm of linguistic and cultural contents in the textbooks is considerably influenced by institutionalized and ideological factors. The selectional criteria recommended by the ministerial curricula cause many issues and related lexical fields to be left out in the teaching materials, so that they are taboo topics in the French language classroom.
Downloads
References
Cieśla Michał, Dzieje nauki języków obcych w zarysie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1974
Google Scholar
Conseil de l’Europe, Cadre européen commun de référence pour les langues, Strasbourg/Paris, Didier, 2001
Google Scholar
Folkierski Władysław, L’esprit de la France. Podręcznik języka francuskiego dla I klasy wszystkich wydziałów liceów ogólnokształcących, Lwów, Księgarnia Nakładowa K. S. Jakubowski, 1938
Google Scholar
Gajos Mieczysław, Szumlewicz Teresa, Salut ! Ça va ?, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989
Google Scholar
https://men.gov.pl/wp-content/uploads/2011/02/men_tom_3.pdf, consulté le 29.04.2016
Google Scholar
Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Języki zachodnioeuropejskie: angielski, francuski, niemiecki, klasy I-IV (OP23-4120-2/84), Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1984
Google Scholar
Ministerstwo Oświaty, Program nauki w 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Projekt. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1949
Google Scholar
Ministerstwo Oświaty, Program nauczania dla liceów ogólnokształcących. Kurs czteroletni. Język angielski, język niemiecki, język francuski, język łaciński. Klasy VIII-XI, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1959
Google Scholar
Ministerstwo Oświaty, Program nauczania liceum ogólnokształcącego. Język francuski, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1966
Google Scholar
Robert Jean-Pierre, Rosen Évelyne, Dictionnaire pratique du CECR. Pour un CECR accessible à tous les professeurs de langues. Avec un glossaire des termes-clés en 13 langues, Paris, Éditions OPHRYS, 2010
Google Scholar
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.