The Condition of Polish Autobiographical Documentaries – More Similar to a Reality Show?
DOI:
https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.14Słowa kluczowe:
film, film of fact, reality showAbstrakt
The autobiographical documentary has a number of elements which resemble those of a reality show. Such documentaries can be considered to be young directors’ responses to this TV genre and its celebration of voyeurism. The purpose of this article is to outline the similarities and differences between these two genres. The article consists of four parts: the first discusses the essence of the autobiographical documentary, the second focuses on the reality show, the third analyses the movie Moje dwadzieścia okrążeń by Łukasz Konopa, and the fourth is a summary of the considerations made in the text.
Pobrania
Bibliografia
Barczyk A., Fiołek-Lubczyńska B., “Film of facts and film of fictions – two pictures of catharsis in film”, a speech during International Congress in Comparative Studies „Human in Language, Literature, Culture” (Daugavpils, 14–16.11.2013 r.).
Google Scholar
Barczyk A., Nolbrzak R., „Przed kamerą zamiast na kozetce u psychologa? Terapeutyczna funkcja polskich dokumentów autobiograficznych”, a speech during Ogólnopolska Sesja Naukowa Kinoanaliza (Lodz, 22–24.11.2013 r.).
Google Scholar
Fiołek-Lubczyńska B., „Tradycja i nowatorstwo współczesnego polskiego kina dokumentalnego (po 1989 r.) Bliżej rzeczywistości, bliżej człowieka…”, in: „O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej”, ed. E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010, pp. 217–230.
Google Scholar
Krzpiet M., „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji”, Impuls, Cracow 2005.
Google Scholar
Łuszczek K., „Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową”, Maternus Media, Tychy 2004.
Google Scholar
Mrozowski M., „Media masowe. Władza, rozrywka i biznes”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2001.
Google Scholar
Piotrowska A., „Wiwisekcja”, Tygodnik Powszechny 2000, No. 8, p. 13.
Google Scholar
Przylipiak M., „Poetyka kina dokumentalnego”, 2nd ed., en., rev. ed., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdansk–Slupsk 2004.
Google Scholar
„Reality show kontra film dokumentalny”, http://www.stopklatka.pl/wydarzenia/wydarzenie.asp?wi=68883 [access: 31.03.2012].
Google Scholar
Sobolewski T., „Obiektyw życia”, Gazeta Wyborcza 2000, No. 69, p. 15.
Google Scholar
Sulima R., „Oko ‘Wielkiego Brata’”, in: „Podglądanie ‘Wielkiego Brata’”, ed. W. Godzic, Rabid, Cracow 2001, pp. 25–36.
Google Scholar
Uszyński J., „Telewizyjny pejzaż genologiczny”, Telewizja Polska S.A. Centrum Strategii – Akademia Telewizyjna, Warsaw 2004.
Google Scholar
Wimmer R.D., Dominick J.R., „Mass media. Metody badań”, transl. T. Karłowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2008.
Google Scholar
Wiśniewska A., „«Takiego pięknego syna urodziłam» Marcina Koszałki, czyli zaprzepaszczony potencjał krytyczny dokumentu autobiograficznego”, in: „Polskie kino dokumentalne 1989–2009. Historia polityczna”, ed. A. Wiśniewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warsaw 2011, pp. 41–65.
Google Scholar
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/4223470 [access: 3.04.2012].
Google Scholar
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.