The Condition of Polish Autobiographical Documentaries – More Similar to a Reality Show?

Autor

  • Bogumiła Fiołek-Lubczyńska The University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication
  • Agnieszka Barczyk-Sitkowska The University of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Communication

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.14

Słowa kluczowe:

film, film of fact, reality show

Abstrakt

The autobiographical documentary has a number of elements which resemble those of a reality show. Such documentaries can be considered to be young directors’ responses to this TV genre and its celebration of voyeurism. The purpose of this article is to outline the similarities and differences between these two genres. The article consists of four parts: the first discusses the essence of the autobiographical documentary, the second focuses on the reality show, the third analyses the movie Moje dwadzieścia okrążeń by Łukasz Konopa, and the fourth is a summary of the considerations made in the text.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Barczyk A., Fiołek-Lubczyńska B., “Film of facts and film of fictions – two pictures of catharsis in film”, a speech during International Congress in Comparative Studies „Human in Language, Literature, Culture” (Daugavpils, 14–16.11.2013 r.).
Google Scholar

Barczyk A., Nolbrzak R., „Przed kamerą zamiast na kozetce u psychologa? Terapeutyczna funkcja polskich dokumentów autobiograficznych”, a speech during Ogólnopolska Sesja Naukowa Kinoanaliza (Lodz, 22–24.11.2013 r.).
Google Scholar

Fiołek-Lubczyńska B., „Tradycja i nowatorstwo współczesnego polskiego kina dokumentalnego (po 1989 r.) Bliżej rzeczywistości, bliżej człowieka…”, in: „O mediach i komunikacji. Skrypt dla studentów dziennikarstwa i komunikacji społecznej”, ed. E. Pleszkun-Olejniczakowa, J. Bachura, M. Worsowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Lodz 2010, pp. 217–230.
Google Scholar

Krzpiet M., „Fenomen ekshibicjonizmu w telewizji”, Impuls, Cracow 2005.
Google Scholar

Łuszczek K., „Nowoczesna telewizja, czyli bliskie spotkania z kulturą masową”, Maternus Media, Tychy 2004.
Google Scholar

Mrozowski M., „Media masowe. Władza, rozrywka i biznes”, Oficyna Wydawnicza Aspra JR, Warsaw 2001.
Google Scholar

Piotrowska A., „Wiwisekcja”, Tygodnik Powszechny 2000, No. 8, p. 13.
Google Scholar

Przylipiak M., „Poetyka kina dokumentalnego”, 2nd ed., en., rev. ed., Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdansk–Slupsk 2004.
Google Scholar

„Reality show kontra film dokumentalny”, http://www.stopklatka.pl/wydarzenia/wydarzenie.asp?wi=68883 [access: 31.03.2012].
Google Scholar

Sobolewski T., „Obiektyw życia”, Gazeta Wyborcza 2000, No. 69, p. 15.
Google Scholar

Sulima R., „Oko ‘Wielkiego Brata’”, in: „Podglądanie ‘Wielkiego Brata’”, ed. W. Godzic, Rabid, Cracow 2001, pp. 25–36.
Google Scholar

Uszyński J., „Telewizyjny pejzaż genologiczny”, Telewizja Polska S.A. Centrum Strategii – Akademia Telewizyjna, Warsaw 2004.
Google Scholar

Wimmer R.D., Dominick J.R., „Mass media. Metody badań”, transl. T. Karłowicz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Cracow 2008.
Google Scholar

Wiśniewska A., „«Takiego pięknego syna urodziłam» Marcina Koszałki, czyli zaprzepaszczony potencjał krytyczny dokumentu autobiograficznego”, in: „Polskie kino dokumentalne 1989–2009. Historia polityczna”, ed. A. Wiśniewska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warsaw 2011, pp. 41–65.
Google Scholar

http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/4223470 [access: 3.04.2012].
Google Scholar

Opublikowane

2017-04-27

Jak cytować

Fiołek-Lubczyńska, B., & Barczyk-Sitkowska, A. (2017). The Condition of Polish Autobiographical Documentaries – More Similar to a Reality Show?. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 35(5), 177–184. https://doi.org/10.18778/1505-9057.35.14

Numer

Dział

Articles

Inne teksty tego samego autora

1 2 > >>