Quasi-film commercials. Analysis of selected car manufacturer campaigns

Autor

  • Agnieszka Barczyk-Sitkowska Chair of Journalism and Social Communication, Faculty of Philology, University of Lodz

DOI:

https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.12

Słowa kluczowe:

commercial, film, quasi-film, commercial series, spot

Abstrakt

When seeking original forms of expression, contemporary commercials often reach for the achievements of film making. That is reflected in references to the conventions of certain film genres, and the references to particular films. The goal of the article was to present selected examples of the relationships between commercials and film, which can be found in car manufacturer advertising campaigns (Toyota, BMW, and Mercedes-Benz). The analysis of the gathered study material enabled me to identify two forms of quasi-film commercials: a TV spot and a short film.

Pobrania

Brak dostępnych danych do wyświetlenia.

Bibliografia

Aronson E., Wilson T.D., Akert R.M., “Psychologia społeczna. Serce i umysł”, transl. by A. Brzezińska, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznan 1997.
Google Scholar

Bronowicz M., “Komunikacja wizualna: Public relations. Reklama. Branding”, Wydawnictwo Astrum, Wroclaw 2014.
Google Scholar

“Bohaterowie ‘Powrotu do przyszłości’ reklamują Toyotę Mirai (wideo)”, http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/bohaterowie-powrotu-do-przyszlosci-reklamuja-toyote-mirai-wideo [accessed on: 14.02.2017].
Google Scholar

“Bond. James Bond. Licencja na reklamowanie”, http://wyborcza.pl/1,76842,12742176,Bond__James_Bond__Licencja_na_reklamowanie.html [accessed on: 13.02.2017].
Google Scholar

Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J.W., “Marketing usług”, Wolters Kluwer Polska, Warsaw 2012.
Google Scholar

Fog K., Budtz Ch., Munch P., Blanchette S., “Storytelling – narracja w reklamie i biznesie”, transl. by J. Wasilewski, B. Brach, Saatchi&Saatchi, Warsaw 2011.
Google Scholar

Golka M., “Świat reklamy”, Agencja Badawczo-Promocyjna ARTIA, Warsaw 1994.
Google Scholar

Janiszewska K., Korsak R., Kwarciak B., Lewiński P., Lisowska-Magdziarz M., Nierenberg B., Nowińska E., Zimny R., “Wiedza o reklamie. Od pomysłu do efektu”, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warsaw–Bielsko-Biała 2009.
Google Scholar

Johnson D.J., “Advertising Today”, Science Research Associates, Chicago 1978.
Google Scholar

Kaczałek W., “Clive Owen – zawodowiec w BMW”, http://autokult.pl/3337,clive-owen-zawodowiec-w-bmw,all [accessed on: 14.02.2017].
Google Scholar

Kall J., “Reklama”, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warsaw 2002.
Google Scholar

Lewiński P.H., “Retoryka reklamy”, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wroclaw 1999.
Google Scholar

Orzeł W., “Rola narracji storytellingowej w reklamie”, http://marketerplus.pl/teksty/artykuly/rola-narracji-storytellingowej-w-reklamie/ [accessed on: 12.02.2017].
Google Scholar

Ptaszek G., “Rozrywka w służbie reklamy (advertainment), czyli jak uśpić czujność konsumenta”, Naukowy Przegląd Dziennikarski 2015, Issue 4, pp. 62–79.
Google Scholar

Tokarz M., “Argumentacja, perswazja, manipulacja”, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdansk 2006.
Google Scholar

„Toyota najbardziej wartościową marką motoryzacyjną”, http://www.carter.pl/articles/toyota-najbardziej-wartosciowa-marka-motoryzacyjna.json [accessed on: 10.01.2017].
Google Scholar

„Wielkie kino jest w modzie. Reklama Prady przypomina film science fiction Alfreda Hitchcocka”, http://www.zetchilli.pl/Styl-zycia/Moda/Wielkie-kino-jest-w-modzie-Reklama-Prady-przypomina-film-science-fiction-Alfreda-Hitchcocka-2744 [accessed on: 12.02.2017].
Google Scholar

Opublikowane

2018-02-08

Jak cytować

Barczyk-Sitkowska, A. (2018). Quasi-film commercials. Analysis of selected car manufacturer campaigns. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 43(5), 171–183. https://doi.org/10.18778/1505-9057.43.12

Numer

Dział

Articles